wat voor kalkoenen gebruiken jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wat voor kalkoenen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 07:37

jaja, m'n verzorgknollie mag eindelijk op ijzers (kan ik toch de laatste buitenwedstrijden meepikken). Over het wel of niet rijden de dag dat het paard op ijzers komt weet ik genoeg (de 1 doet het wel, de ander wacht 1 dag. Nou ik zie wel, als het paard maar niet kreupel wordt van het beslaan)
Dus nu m'n vraag, wat voor kalkoenen gebruiken jullie? Je hebt ze in allerlei lengtes varierend van 5-19 mm en hebben jullie dan een scherpe punt of een platte punt. En gebruiken jullie kalkoenen met wideapunt?
Of hebben jullie meerdere soorten? Halen jullie ze gewoon bij de ruitersportzaak?
Volgens een vriendin die veearts is moet je niet te lange kalkoenen nemen, dan kan het paard zich verdraaien. Eigenlijk vond zij kalkoenen niets omdat ze tijdens de opleiding een paard met een gebroken been heeft gezien dankzij kalkoenen (hoef bleef staan, been draaide wel).
Ik denk maar zo: iedereen gebruikt ze, ik was afgelopen zaterdag waarschijnlijk de enige die gesprongen heeft zonder, en nodig heb je ze wel.
Hebben jullie meerdere soorten? Dus voor heel glad, beetje glad enz? En gebruiken jullie geen kalkoenen bij erg droog weer?
Hoe bevallen de zgn hoefstopjes om de gaten schoon te houden? Hebben jullie ook zo'n soort borstel en tap om de boel schoon te maken?

Verder is het dus voor het eerst dat dit paard op ijzers komt, dus is het verstandig om een keer het rijden met die kalkoenen te oefenen voordat je op wedstrijd gaat? (ik heb wel alleen een bak om te rijden, dus geen wei of zo)

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 08:10

Citaat:
Eigenlijk vond zij kalkoenen niets omdat ze tijdens de opleiding een paard met een gebroken been heeft gezien dankzij kalkoenen

En ik heb een keer een ruiter afgevoerd zien worden met de ambulance omdat hij zonder kalkoenen sprong en het paard uitgleed.
Zo zijn er dus altijd voors en tegens. Een gebroken been door kalkoenen heb ik nog nooit van gehoord.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 08:45

Ze hebben bij ons 3 maten verkrijgbaar, ik heb gewoon de meest gangbare genomen, gevraagd aan de hoefsmid welke.
Maar ik spring er niet mee, ik rijd alleen dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 09:30

punt 1: waarom zou je zonder ijzers geen buitenwedstrijden kunnen rijden Verward

punt 2: als je paard kreupel wordt van het beslaan zou ik maar eens heeeeel snel een andere hoefsmid zoeken!!

punt 3: wb. kalkoenen. Ik gebruik altijd de middelste maat. Niet van die hele kleintjes, maar zeker niet van die hele lange. Ik denk dat ze 10mm zijn oid. Bij droog weer gebruik ik geen kalkoenen (ondanks de ijzers), bij gladder weer (zoals afgelopen weekend) alleen aan de buitenkant. Pas als het heel glad doe ik er 2 in, en dan meestal een lange (12mm) aan de buitenkant en een kleintje aan de binnenkant. Het nadeel van kalkoenen is namelijk dat je paard zich nogal "vastdraait" in de bodem.

Voor springen zou ik wel altijd kalkoenen indraaien, voor de grip. maar dan hoeven er imo ook niet van die enorme lange in. Wideapuntjes heb ik nog nooit gebruikt, ook niet toen ik nog SGW reed. Ik zie het nut er niet van in. (Maar misschien iemand anders wel en kan het hier uitleggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 09:36

Ik gebruik ook die middelmaat.
Net zoas zep zegt gebruik ik ze ook niet als het droog is.
Maar heeft het geregend dan draai ik ze wel altijd aan de binnen en buitenkant.
1 kant alleen heb ik nog nooit gedaan.
Van die lange puntige heb ik nog nooit gebruikt ook niet met springen.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 09:53

Citaat:
punt 1: waarom zou je zonder ijzers geen buitenwedstrijden kunnen rijden



Omdat ik ook spring. En afgelopen weekend was het lichtelijk glibberig. In 1 dressuurring stond praktisch de hele BEB volte blank, daardoor kon mijn middengalop alleeln maar eindigen in een stukje buiten de ring (paard gleed volledig weg).
Met springen ging het wel goed hoor, maar het wordt natuurlijk begin september natter en dus mag ik er eenmalig voor de winter ijzers onder laten zetten (binnen heb je ze toch niet nodig). En dan in het groene seizoen weer opnieuw.

Nou, kreupele paardne ben ik op zich niet bang voor, er komt een jonge smid die bij ons op de vereniging als erg goed staat aangeschrevne. Voor m'n verzorgpaard wordt dit de 3e smid binnen een jaar. Vorig jaar was er iemand die had 7 paardne bekapt, alle 7 kreupel, hij versneed zich geregeld zodat de hoef bleodde. Na 8 maanden is de volgende smid geweest, die zou 25 mei weerkomen om het paard op ijzers te zetten, hij zou bellen voor een tijdstip. Die is dus nooit geweest en heeft niet gebeld. En dan nu nummer 3, die dus als goed en betrouwbaar te boek staat. Maar die 7 kreupele paarden heb ik nog wel lichtjes in m'n achterhoofd.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 10:12

Springen op een glibberige grond zonder kalkoenen zou ik NOOIT doen. Gewoon het risico niet nemen.

In mei ging ik op wedstrijd en de bodem wat redelijk DACHT ik. Ik heb ijzers met kalkoenen en ik merkte bij hindernis 5 dat hij begon te glijden gevolg dat ik een volte moest draaien omdat de afstand niet meer paste. Ik ben na hindernis 6 gestopt puur omdat ik hem voelde glijden en ik geen risico nam. Straks donderen we in de hindernis en springen we nooit meer. Nee genoeg wedstrijden met wel goede bodems dus jammer dan. Ik spring dus alatijd met nooit zonder ook zonder kalkoenen kunnen ze zich lelijk raken maar daarvoor heb ik beschermers om.
Ik ga dus ook niet meer starten daar vond het veld er beroerd bij liggen en ik heb maar een paar benen bij me paard en die hou ik graag heel. Jammer dan.

Verder dressuur ik altijd met kalkoenen. Ik heb alleen met inrijden nogal een lomp paard en wil nog wel een opzij springen. Hij heeft zich een keer geraakt en had een flinke bult maar was niet kreupel. Ik rij dus gewoon met peesbeschermers in. Mocht de bodem zo super zijn dat je zonder kan kan je het doen. Alleen weet je vaak niet van te voren hoe hij eruit ziet na 10 combinaties. Mocht de bodem redelijk zijn draai ik kleinere in. Plus dat mijn paard een beter achterbeen heeft met kalkoenen dan zonder. Tja trucje dus.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 13:10

Ik rijd ook altijd met kalkoenen, droog of geen droog weer. Mijn paard voelt zich enorm onzeker zonder en gaat heel voorzichtig lopen en gauw glijden.

Ik heb ze wel met wideapuntjes omdat je vaak toch een stukje over de weg moet met je kalkoenen en dan scheelt het weer in het slijten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:24

Als het erg droog is dan is de grond vrij hard (gras enzo dan)
Als je dan geen kalkoenen gebruikt is dat ook glad, omdat de ijzers snel glijden op een harde ondergrond. Als ik een buitenwedstrijd heb op gras dan gebruik ik ze altijd.

Titooz
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 16:41

Ik gebruik altijd bij ons springparcour als het grasland nat is kalkoenen...de middelmaat wel te verstaan.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:44

ik heb deze Afbeelding ow ja ze worden met het rijden wel weer metaalkleurig Lachen

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 07:33

ja Wjerdo, dat koperachtige is alleen maar tegen roest. Dat hebben tentstokken ook vaak, maar de kleur van kalkoenen maakt mij niet uit. Al zouden ze pimpelpaard met vlekjes zijn, als het paard het maar goed doet.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:07

Op zanderige grond gebruik ik op droge dagen van die pony-propjes, op natte dagen grote proppen.

Op klei- en veengrond gebruik ik regelmatig gewoon grote proppen (is het droger, dan soms ook nog wel een slag kleiner).
Is de kleigrond droog en hard, gebruik ik IJSproppen met een scherper puntje.

Je paard is beter af zonder ijzers, dan met ijzers zonder proppen op gras..

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:56

hihi germie dat maakt mij echt ook niets uit hoor *LOL*