gister eerste dag ruiterbewijs cursus

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

gister eerste dag ruiterbewijs cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 21:13

Gister is officieel onze ruiterbewijs cursus gestart. Om half twee mosten we in de bak aanwezig zijn. We waren allemaal ruim op tijd. En zoals gewoonlijk van verschillend pluimage, de jongste zal een jaar of tien zijn, de oudste in de 60.
Eerst moesten we wat dressuurrijden zodat de instructrice ons eenbeetje kon zien rijden, en de paarden een beetje kon leren kennen (ze heeft nu al door dat Des liever lui dan moe is).
We moesten een aantal rondjes galopperen (arme, Des, is totaal geen goede galoppeur, hoewel het al een stuk is verbeterd sinds ik haar heb).
Vervolgens kregen we wat exterieur-vragen (ik wist bijna alles, is best handig als je pas alles hebt moeten leren voor het menbewijs). Vervolgens werd er caveletti gedraafd en aansluitend gesprongen. Het is voor mij een jaar geleden dat ik voor het laatst heb gesprongen, maar ik had l snel de smaak weer te pakken. De laatste hindernis was 1.05m, ik moest in galop aankomen rijden en toen erover. Ik was vlak bij de sprong, en ik dacht: oh nee! Dat is hoog!!! Hoger ben ik dus maar niet gegaan. Dat is dan voor de volgende keer.
Vervolgens mochten we uitstappen en kregen onderwijl nog wat theorie-vraagjes over het zadel (waar zit.... enzo). Het meeste wist ik nog wel, scheelt toch dat je daar vroeger spreekbeurten over hebt gehouden.

Toen mochten we naar huis. We wareb al wel ca 1.5 uur bezig, de tijd vliegt echt als je zo met een groep bezig bent. Natuurlijk is het vrij veel wachten op elkaar, we waren geloof ik met zijn 9-en, maar vermoeiend blijft het. Vooral met dat warme weer.

Ik heb nu al zin in volgende week zondag, dan hebben we de tweede les!
Het examen is op 19 oktober, we hebben dus nog eventjes te gaan!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 21:23

Klinkt gezellig ik wil ook graag mijn ruiterbewijs halen voor het geval je in de toekomst dat ding nodig hebt in het bos of als je ergens een paard wilt huren. Maar heb nu geen paard om dit op te halen dus misschien in de toekomst nog eens.
Dat springen zie ik dus niet zitten he Haha!
Waar hebben jullie die training? Misschien kan ik eens komen kijken?

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 21:34

Cody schreef:
Klinkt gezellig ik wil ook graag mijn ruiterbewijs halen voor het geval je in de toekomst dat ding nodig hebt in het bos of als je ergens een paard wilt huren. Maar heb nu geen paard om dit op te halen dus misschien in de toekomst nog eens.
Dat springen zie ik dus niet zitten he Haha!
Waar hebben jullie die training? Misschien kan ik eens komen kijken?


Ik heb het ook gewoon gedaan op een manegepaard hoor, op m'n eigen mormel was niet zo'n goed idee geweest *LOL*
En dat springen valt wel mee hoor, is maar iets vnan 60/80 cm Tong uitsteken

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 23:15

Waarom springen jullie 1.05 m bij een cursus voor het ruiterbewijs? Je hoeft maar 3 sprongetjes van 60 te maken. En dan ook nog vanuit galop? Ik ben blij dat ik dat niet hoefde. Toen ik mijn ruiterbewijs haalde, sprong ik nog niet zo lang en had ik zeker geen 1.05 willen springen.

Sprong iedereen dat?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 07:40

Ik vind 1.05 een beetje onverantwoord. Je hoeft maar 60 cm op het examen, jullie komen met vreemde paarden naar zo'n les en dan meteen 1 sprong zo hoog. Daar heb je dus niets aan, beter is 6 hindernissen op 70/80 cm als je zonodig aan springtraining wilt gaan doen.

Ik heb m'n ruiterbewijs gehaald met 0,0 lessen, gewoon op een wildvreemdmanegepaard (ik had er nog nooit op gereden, zou niet meedoen met het examen omdat het een weigeraar is, maar ze hadden 1p aard te weinig, ik had de meeste ervaring van het stel dus....).

Zeg riette, heb je m'n website met vragen al gevonden? Dat aan iedereen geven, en je bent geslaagd voor theorie.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 09:34

Het klopt dat je maar 60cm hoeft te springen. Maar ze vroeg of we nog even door wouden gaan met iets hoger. Ik en een paar anderen vonden dat geen probleem. (zelfs de 60cm hebben we in etappes gedaan, begonnen met balkjs draven). Alle paarden en alle deelnemers haalden met gemak de 60cm. De meesten krijgen ook al gewoon les van dat meisje, en springen dus al veel vaker. Er waren nu 3 onbekende paarden bij, maar de combinaties waren dus al wel bekend met elkaar (ik ben onbekend voor haar, maar ken minn paard al ruim 6 jaar).

Er waren van te voren ook heel duidelijke afspraken gemaakt. Je mocht bv alleen maar aan komen rijden op de sprong als je werd uitgenodigd door dat meisje. En je mocht zelf aangeven wanneer je ophield.

Het is dus ook geen cursus door een bedrijf georganiseerd, maar gewoon door een meisje dat wat les geeft in de buurt. Zij heeft voor een stel jonge kids de cursus gekoppeld aan een ponykamp. Wij (de iets ouderen), volgen de lessen in eerste instantie op de zondagmiddag.

Het is dus heel vrijblijvend, maar wel supergezellig.

Germie: ik heb je theorievragen gevonden. Had de eerste 20 al eens gelezen, en had de antwoorden goed. Ik heb helaas nog geen boek, want die wil ik eerst doorlezen voor ik echt aan de gang ga met de vragen.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 09:53

Ik heb vanavond mijn eerste les, ben erg benieuwd hoe die gaat verlopen. Wij hebben ons examen op 6 oktober en ik kan nog helemaal niet springen. Dat kan leuk worden dus (niet!) Scheve mond. Bij ons op de manege wordt nu eenmaal zelden gesprongen in de volwassenenlessen. Gelukkig springt het paard waarop ik rij vrij makkelijk. Erg prettig voor een groentje zoals ik. Ik heb trouwens begrepen dat de hindernis inmiddels een oxer (hoogte blijft wel 60 cm) is geworden, terwijl het voorheen een enkele balk was, klopt dat? Toch vind ik het wel leuk om nu eindelijk eens springen te leren en om eens in de theorie te duiken. Dat was voor mij ook eigenlijk de hoofdreden om de ruiterbewijscursus te gaan volgen.
Veel succes met de cursus en het examen straks Riëtte! Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 10:12