Hoe weet je welke paardensport bij je past........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Hoe weet je welke paardensport bij je past........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 14:49

en waarom heb je die richting gekozen??

Sinds ik een eigen paard heb zit ik erg te twijfelen of ik wel aan dressuur wil doen. Wat wedstrijden betreft etc. Bij mij is dressuur er in gekomen omdat je dat toch voornamelijk op een manege leert. Bij ons waren er geen springlessen, ja af en toe in onze les zelf, maar dit was meer een huppeltje. Maar sporten zoals endurance, sgw, mennen etc. leer je niet echt op een manege. Nu zit ik zelf te twijfelen om endurance erbij te gaan doen. Maar hiervoor moet ik eerst van stal verhuizen, omdat je bij mij gewoon niet buiten kan rijden. En ik ben gewoon bang dat als ik van stal verander en ik ga trainen voor endurance, dat ik het straks toch niet zo leuk vind. En heb ik alles voor niets gedaan.

Hoe zijn jullie erbij gekomen om te gaan dressuren of springen etc. en hoe weet je voor 100% zeker dat dit bij je past als je bepaalde paardensporten nog nooit heb uitgeprobeerd?

Is dat misschien niet een idee, om ergens in het midden van nederland een manege op te zetten waar je alle paardensporten kan beoefenen (western, dressuur, springen, mennen etc. etc. etc.)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 14:54

Alles proberen en kijken of je het leuk vindt.
Maar daar moet je uiteraard dan wel de mogelijkheden voor hebben. Anders proberen over een disciplen heel veel op te zoeken en kijken of het je aanspreekt. Als het je aanspreekt kun je kijken of je ergens een kans ziet om het te proberen. Misschien is het leuk, misschien valt het tegen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:01

Ik heb altijd engels gereden (recreatief). Ik ben ook wel eens fanatiek aan het dressuren geweest, maar dat heb ik niet echt lang volgehouden.
Ik was ook erg aan het twijfelen, mij lijkt namelijk alles heel erg leuk.
Ik heb me nu verdiept in de westernsport en het spreekt mij heel erg aan. Ik heb zaterdag mijn eerste les gehad op een manege en ik vond het super! Ik wil het even een jaartje aankijken en als ik het dan nog zo leuk vind, mijn paardje western laten aanleren.

Misschien kan jij ook eens groomen op een endurance wedstrijd, om zo eens te weten hoe alles in zn werk gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:04

Ik heb bij de pony's in 3 disciplines (dressuur/springen/SGW) op een heel behoorlijk niveau meegedaan. In het begin van mijn ponytijd was ik vooral in springen geïnteresseerd. Toen ik er een goede pony voor had heb ik een paar seizoenen SGW gereden, dat was echt kicken! Uiteindelijk ben ik bij de dressuur uitgekomen.

Maar je hoeft niet te kiezen: ik reed met dezelfde pony in hetzelfde jaar Z dresuur, ZZ springen en M-SGW.

Bekijk gewoon wat je leuk vindt en ga dat dan doen, simpel als wat Lachen

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:07

Ik hou van beheerst en verfijnd, ik ben van mezelf niet zo'n wilderbas zeg maar en dressuur heeft me altijd meer getrokken.
Springen is ook wel leuk afentoe, en endurance en western lijken me ook wel leuk, maar toch ligt mijn thuishave denk bij dressuur, ik hoop ook ooit een kur te kunnen gaan rijden, dat lijkt me echt geweldig Lachen Mag ik eerst wel eens netjes/goed leren rijden Tong uitsteken

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:20

Ik heb op western en endurace na ook alles geprobeerd.
Eerst gewoon dressuur in de bak. Best lang volgenhouden, maar niet iets wat ik zocht.
Springen vond ik ook altijd wel leuk, alleen deden we dat maar 1 keer in de 2 weken een half uurtje, dus nooit echt verder opin gegaan.
Recreatief rijden (buiten) vond ik wel altijd gewelig. lekker door de natuur met een hele groep..
Toen ik Pinky kreeg heb ik vanaf de eerste dag gezegd dat hij een tuigertje zou worden. Mennen dus. Dit is nu zover en ik vind het heel leuk, maar ook niet meer dan 1 a 2 keer per week.
Nu we Renzo gaan inrijden zie ik wel of ik dat leuk vind. Ik heb pinky zelf 'ingereden' maar dat is toch wel heel iets anders..
Wieweet ligt daar mijn verborgen talent dus wel Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:24

Wij hebben vroeger op de manege ook nauwelijks gesprongen en eigenlijk vind ik dat heel jammer. Hoger dan een simpel kruisje of steiltje heb ik nooit gesprongen en daardoor ben ik altijd bij de dressuur gebleven, maar ook daar nooit echt fanatiek in geweest.
Toen ik rond een leeftijd kwam dat je er echt iets van kunt opsteken, jaar of 14, ben ik veel buiten gaan rijden. En op mijn 17e ben ik er even tussenuit geweest dus de laatste jaren heb ik weinig bij geleerd.
Als ik straks Tinka mag rijden wil ik wel weer eens wat leren eigenlijk, ik heb al een instructrice op het oog dus ik wil wel eens wat verder komen.
Dan zal blijken of ik dressuur echt leuk vindt.
Afgelopen zaterdag ben ik bij een endurancewedstrijd wezen kijken waar Karin en Lonneke aan meededen en ik ben eigenlijk heel enthousiast geworden. Ik wil heel graag eens zo'n wedstrijd meerijden omdat ik denk dat het echt iets voor mij is. Buitenrijden, maar wel met een wedstrijdelement. Je hebt dan meer een doel dan 'zomaar' wat buitenritjes maken. Ik wil het dan ook gewoon eens proberen als ik de kans krijg. Als ik jou was zou ik ook eerst eens bij zo'n wedstrijd gaan kijken of het je leuk lijkt.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 16:35

Bij mij was de keuze niet zo moeilijk, ik durf namelijk niet zo hoog te springen. Dus het is dressuur geworden. Ik vind springen echt heel erg leuk maar niet heel hoog! En Gabber is ook meer gebouwd voor de dressuur.

Titooz
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 16:50

Ik doe alles wat ik leuk vind,ik zit niet op een vereniging,en doe dus wat ik wil! Ik rijd geen wedstrijden,train af en toe dressuur,maak in het bos wel is een huppeltje en pik af en toe wel is een westernzadel van een stalgenootje van me,aangezien Tito ook western beleerd is.Dus ik doe eigelijk alles. Haha!

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 17:11

Ik heb recreatief western gereden met cheval, van de winter wil ik dresuur gaan rijden met haar zodat mijn kinderen als ze iets groter wedstrijden met haar kunnen gaan rijden. een echte dressuur topper wordt het nooit Haha! . ook wil ik haar conditie gaan verbeteren zodat ik strax in klasse 1 kan gaan strarten met endurance

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 17:32

zoals standaard ben ik begonnen met lessen op de manege. dat was dressuur en springen.
Na een flinke val van een paard heb ik jaren niet mer gesprongen.
Helaas Haha! was ik al voor het dressuur rijden besmet met het cowboy virus.
Maar in die tijd was het het voor mij onmogenlijk om western te gaan rijden.
Toen heb ik ook nog het ijslandse virus gekregen.

Kon zelf na 13 jaar dressuur overstappen naar western en dat was het helemaal. Helaas wegens gebrek aan instructie ben ik met mijn fjord weer dressuur gaan rijden, het gaat goed maar het ligt me totaal niet.
Het ijsco virus is in alle hevigheid weer opgekomen en rijd zo nu en dan eens een ijslander.


Dus op elk gebied ben ik wel een beetje wijs, maar voorkeur gaat uit naar ijslanders en western gecombineerd met lange buitenritten.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 18:03

Hmmm toen ik mijn eerste appuyement leerde rijden....wat een kick.
Het doel van de dressuur met uitgang de klassieke principes, dat is zoiets geweldigs. Springen vind ik overigens ook heel erg leuk, maar een parcours daar ligt mijn ambitie niet. Cross trekt me niet. Endurance lijkt me ook wel iets hebben, maar trekt me toch niet zo als dressuur.

Ik ben overigens begonnen met buitenrijden, vaak ook zonder zadel, voltige... niks dressuur, niks springen....
Op een anderde manege daarna pas dressuur met heel af en toe een sprong en een buitenrit. Tegelijkertijd op een gegeven moment (sport)pony's onder het zadel bij gereden.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 18:15

Je voelt het gewoon aan...wat je echt leuk vind! Ik vind springen boeiend om te zien maar zelf kan ik het niet zo goed Haha!

Ik hou meer van dressuur en vind het ook altijd erg leuk om te doen met Marilyn

Maar toch hou ik het meeste van de drafsport ik weet niet precies hoe het komt...het begon met op een draver op stal zitten...dan longeren dan voor de sulky rijden en dan onder het zadel.

En tone ging ik erin werken en merkte ik hoe fijn ik het vond erin te werken en hoe erg ik de paarden na een tijdje misde toen ik weer op school zat

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 18:54

ik rij meer voor mijn lol zeg maar...van alles wat (maar het meeste tog wel dressuur)
het leukste vind ik het om jonge paarden dingen te leren en "wilde" paarden "tam" te maken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:28

IcePrincess schreef:
het leukste vind ik het om "wilde" paarden "tam" te maken

Dan zit je in hoogvliet perfect! Knipoog Lips are sealed

Maargoed, mij werd verteld dat ik niet fanatiek genoeg was in de dressuur...ik moest maar fanatieker en fanatieker worden, tot ik er gek van werd! Toen gingen de mensen uit elkaar op wiens paarden ik reed, en toen heb ik op vakantie een proefles western genomen. Het was niet op superniveau, maar wel op dermate niveau dat ik wist dat dit gewoon veel beter bij me pastte. Heb toen nog 2 proeflessen genomen, en eenmaal thuis heb ik een manege opgezocht die westernlessen gaf...en raad eens: gevonden! Haha!

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:47

Nadat ik met mijn pony over de kop was geslagen was mijn enthousiasme om te springen meteen weg.
Dus dan ga je dressuren, zo werkte het toen nog. Wel deed ik altijd van alles op wedstrijden, achttal, viertal, klavertje 3 (wie kent dit nog), bestgaande rijpony en oke, een B-parcoursje wilde ook nog wel.

Recreatief vind ik wel aardig voor een keer maar ik kan mezelf daar niet zo in vinden. Ik ben te ambitieus om 'alleen maar' recreatief te rijden.

De verslagen van de endurance maken mij ook enthousiast, maar dan moet ik aan een dravebier (he Karin Tong uitsteken ) want ik geloof niet dat mijn Westfaler daar erg geschikt voor is.

Wat mij persoonlijk een enorm gaaf onderdeel van de paardensport lijkt is de rensport. Helaas heb ik daar de lengte en het gewicht niet voor. Aan het gewicht is nog wat te doen Haha! maar mijn lengte valt niet mee.
Bovendien denk ik dat het erg moeilijk is om daartussen te komen. Ik weet niet of je snel een licentie als amateur-jockey kunt krijgen.

Mennen spreekt mij niet zo aan, hoewel ik wel kan genieten van een vierspan dat in volle vaart de marathon aflegt.
Tja, en Western: misschien is barrelracing wel wat voor mij, maar volgens mij wordt dit in Nl. niet veel gedaan.

Kortom, ik val toch maar weer terug op dressuur en hoop daar zo ver mogelijk in te komen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:57

uhm ja probleem no 1 bij mij Lachen Renske loopt nu echt lekker in de dressuur en ook lekker in het parcours.
Dressuur vind ik mega noodzakelijk voor het springen, en ik vind het gewoon knap hoe kleinder de hulp hoe meer ze doen *LOL* het springen geeft me de kick.

Dus ik ga voor beide, en wanner het een niet meer lukt ga ik door met het andere.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:59

Op de Kalverhoek hebben ze western, dressuur en springen (geloof ik), ik geloof alleen dat het uitgebreid zou worden en dat het alleen western zou worden, maar je zou even kunnen bellen als je geïnteresseerd bent.

Western vind ik gewoon heel erg leuk, ik weet niet waarom... Endurance lijkt me ook gaaf, zo lekker in de natuur met je paardje trainen enzo.
Ik heb wel eens van iemand gehoort dat die voor dressuur heeft gekozen, omdat ze dat 'netter' vond dan bijv. western, er zijn gewoon heel veel verschillende redenen en het ligt vooral aan jezelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 01:41

orri schreef:
Springen vind ik overigens ook heel erg leuk, maar een parcours daar ligt mijn ambitie niet.


Heel grappig, ik heb dus in het verleden veel gesprongen, ook op een redelijk niveau, zowel bij de pony's als bij de paarden. Laatst in Falsterbo liep ik van de Grand Prix dresuur naar het 1.50m springen. Met de dressuur die ik zag, hoewel dat net zo goed mijlenver boven mijn niveau is als het springen ,"had ik wat". Ik kan me daar ook nog wel iets bij voorstellen hoe dat voelt en wat voor kick dat op moet leveren als het goed gaat. Bij het springen voelde ik niks. Leuk om te zien voor een paar combinaties maar dat was het wel. Geen enkele connectie meer mee. Heb ik toch de juiste keuze gemaakt blijkbaar Haha!

Ga gewoon uitproberen wat jou het leukste lijkt en dan rol je vanzelf wel ergens in. De training die je in de voorbereiding steekt is nooit vergeefs, daar schiet je altijd wel wat mee op op wat voor manier ook.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 06:22

Wat al meer gezegd is; ook op mijn manege leerde ik enkel dressuur. Ik heb vroeger verschillende dressuurwedstrijdjes gereden, ook viertal. Om eerlijk te zijn vond ik daar weinig aan. Het recreatief buitenrijden deed me veel meer.

Toen kwam ik via mijn eerste verzorgdraver in de kortebaan drafsport terecht en ben daar zo verslaafd aan geraakt dat ik daar een jaar of 15 ben blijven hangen! Haha!

Tussentijds een jaartje western erbij en dat beviel me uitstekend.

Inmiddels heb ik 2 jaar geleden de overstap naar de mensport gemaakt. Het feit dat ik nu geen pony's heb om op te rijden (4 shetlanders) geeft mij geen gevoel van gemis.

Als er nu weer een rijpaard bij zou komen zou ik het westernrijden er bij gaan doen.

Maar idd, verder is het gewoon alles uitproberen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 09:48

Als je de mogelijkheden hebt, moet je gewoon alles proberen. Ik rijd dressuur (doe een poging tot althans Haha! ) heb wel wat gesprongen, rijd aangespannen, cros over het strand en heb een paar keer op een westernpaard mogen proberen.
Maar veel dingen zijn bij nooit ontwikkeld zeg maar, ik heb weinig mogelijkheden.
De echte sport zal ik niet in gaan (wederom de mogelijkheden Haha! ) maar afwisseling is heerlijk! Ook voor je paard!

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 10:23

Ik heb eigenlijk ook niet veel springles gehad, maar wel altijd m'n verzorgpaarden leren springen. Toen ik ging studeren wilde ik graag bij Parafrid (studentenrijvereniging), maar omdat er maar eens in de 2 weken een aparte springles was heb ik er vanaf gezien. Een uurtje rondhobbelen als 'dressuurles' kan ik overal wel, en ik vind het saai.

Voor mezelf dressuren en dressuurles op redelijk niveau vind ik wel leuk, en daar lagen eigenlijk mijn interesses. Totdat je een paard aangeboden krijgt om wedstrijden mee te rijden, op voorwaarde dat je ook springwedstrijden zult gaan doen.....
Springen vond ik altijd best wel hoog, maar de laatste tijd heb ik echt zoiets van wauw wat een kik geeft het als je een parcours overleefd hebt. Gewoon machtig. En dat heb ik nu nooit met dressuur gehad.

Westernrijden heb ik alleen op buitenrittne gedaan, vond de zadels niet lekker zitten, maar verder dus geen ervaring mee, niet echt tenminste.

Mennen heb ik wel bij een vriendin gedaan, maar dat is saaaiii, gewoon op een bok zitten en niet even het paard kunnen aaien, niets voor mij dus.

Buitenritten zijn ook niet echt wat voor mij, ik vind het wel leuk, maar na 15 minuten ben ik al weer aan het dressuren. Het paard moet bij mij met buitenritten altijd ineen krul, op het juiste moment aanspringen en in de goed galop, verder wijken e.d. Ook enkelvoudige wissels doe ik tijdens een buitenrit. En als ik een veldje tegenkom.....dan ga ik daar dressuren. Straks in drenthe hoop ik dat er genoeg zandvlaktes in het Rolderbos zijn, om te dressuren. En bomen om te springen natuurlijk Haha!

Mocht ik ooit een paard ergens in een pension stal neerzetten, dan heb ik maar 1 voorwaarde: er moet voldoende hindernismateriaal zijn, dus minstens 10 staanders en 20 balken en hekje.

Ik ben gewoon kritisch, en mijn hart ligt bij het serieuze rijden. Denk ik....................

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 10:41

Citaat:
Straks in drenthe hoop ik dat er genoeg zandvlaktes in het Rolderbos zijn, om te dressuren. En bomen om te springen natuurlijk

Vlakbij de tennisbaan in Rolde heb je een zandvlakte waar je goed kunt dressuren. Veel bomen liggen er niet in het bos, dat wordt al snel weer opgeruimd.
Vanuit Rolde kun je echter binnen enkele minuten op het Balloërveld komen waar je heerlijk dressuurmatig kunt trainen. Lange zandpaden die perfect zijn voor wijken, appuyeren, travers, galopswissels, etc.
Ook zijn hier mooie zandvlaktes.

Nu weer on-topic:
Ik heb gekozen om te springen en te dressuren. Sinds een paar maanden heb ik springles van een goede prof die mij echt verder helpt.
Alleen springen is het ook niet voor mij en daarom rijd ik ook dressuur.
Alles wel wedstrijdgericht omdat ik een uitdaging wil hebben, een punt om naar toe te werken.

En als ik weer zo'n proef of parcours achter de rug heb en het is goed gegaan, dan geeft dat echt een machtig gevoel!

Af en toe rijd ik wel eens een buitenritje, maar net als Germie ben ik dan meer dressuurmatig bezig dan met het recreatieve element van buitenrijden.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:22

Vroeger wou ik altijd springen, maar nu vindt ik dressuur gewoon leuker om te doen. Dus vandaar.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:32

Ik heb dat probleem ook.
Ik vind dressuur super leuk om te doen, zeker als het dan goed gaat. Maar springen vind ik ook ontzettend leuk, maar heb het lef er niet voor.
Ik weet dus niet echt wat ik nou moet gaan doen, dressuur of springen..
Maar gelukkig ben ik nog jong, en ontdek ik dat vanzelf wel. Haha! Of wie weet ga ik het gewoon beide doen. Maar wat ben ik dan, een dressuuramazone of een springamazone. Haha!