*Wobbler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 22:09

Kunt u mij hier iets meer over vertellen?
Ik ben zoveel mogelijk over deze ziekte aan het uitzoeken maar men spreek elkaar soms nog wel eens tegen.Dat gene wat ik heb kunnen vinden komt op het volgende neer.
Wobbler is een vorm van ataxie die alleen bij jonge paarden ind e groei voorkomt omdat het een groeistoornis is.
Doordat het kraakbeen in de hals en rugwervels verzakt komen er zenuwen in de knel te zitten wat voor uitvallen van lichaamsdelen kan zorgen.
Een paard kan hier overheen groeien maar doordat een zenuw doorzuurstof gebrek zo beschadigd kan raken kan het zijbn dat het paard niet meer beter/verlamd raakt.

Mijn paard 1.5 jarige op dat moment begon raar te lopen.
Hij waggelde als een eendje en leek soms dronken niet altijd hoor soms liep ie 'normaal' Het begon op te vallen dat hij vreemd op z'n benen ging staat hij zette zijn benen vaak wijder uit elkaar en begon door de koten te zakken.
net een jong veulen ruste ie soms gewoon op z'n kogels.
Veearts kwam erbij en vertelde dat hij wobbler had nooit van gehoord.
Hij kruisde de achterbenen trok het paard aan z'n staart die z'n evenwicht verloor en inplaats van het been terug te zetten met gekruisde benen omviel zo zielig....
Ik moest in een wat hoger tempo stappen en slingerend een rechte lijn volgens (snapt u wat ik bedoel)
hij zwalke achter me aan maar kon het tempo niet bij houden hij zwaaide een heel eind uit en viel soms over z'n eigenbenen.
Behalve het advies aflaten maken kwamen we niet veel verder.
Veerats 2 collega uit dezelfde groepspraktijk kwam kijken en oordeelde hetzelfde het wass niets meer.
maar het hoe of waarom en wat zijn kansen waren hoorde ik niet. Dus een veearts een eind uit de plaats erbij gehaald.
Inmiddels verslechterde het paard meer hij kon slecht galoperen en af en toe sleepte ie voor 2 passen een been mee dat het dan ineens wel weer deed.
Deze veerats kon mij een stuk meer vertellen over wat wobbler was en ook hij had weinig hoop maar zei wel dat er een kleine kasn was dat ie erover heen kon groeien.
Nouja hij liep niet in de weg en we hebben 'm in het land laten staan.heel langzaam aan werd ie beter hij viel minder vaak en ging beter op z'n benen staan.
Inmiddels is hij 6 en M1 dressuur.
toch zou ik graag willen waten wat dit voor de toekomst voor een gevolgen heeft de veerats die ik had is overgegaan naar kleine huisdieren en verder lijkt het dat niemand mij veel kan vertellen de nieuwe veearts hier denkt dat hij later problemen gaat krijgen met het opstaan en gaan liggen.
in de omgang merk ik niets meer aan 'm onder het zadel merk ik niets en in de omgang staat ie nog wel eens met z'n benen overdreven wijd.
wat me wel opvalt is dat hij niet om kan rollen maar dat heeft ie nooit gekunt voor zover ik weet.
Heeft u nog meer nieuws ook over het ontstaan etc.ik wil graag zoveel mogelijk weten want ik weet er nog steeds niet zoveel af als ik zou willen en wat ik weet ,weet ik niet van of het helemaal klopt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 11:54

Ik ben nieuwsgierig wat Evert Offereins te zeggen heeft, maar volgens het boek van Evert Offereins (paardenbenen) is er geen behandeling mogelijk. Een enkele keer geneest het.
Rodinde Hoogenraat doet manuele therapie (kraken en accupuntuur) en die kan er wel paarden van genezen, maar niet allemaal.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 22:28

Henk Offereins bedoel je denk ik... Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 16:53

Yep, sorry, Henk Offereins. In ieder geval is er in de VS veel onderzoek gedaan bij volbloeds met deze ziekte. Ik verwacht dat er ondertussen wel meer bekend is over behandelingen t.a.v. het wobbler syndrome.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 06:47

wat een maffe naam Wobbler. Klink wel komisch.
Ik ben ook benieuwd, had er nog nooit van gehoord.
kim Vork

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 10:16

wobbler is de engelse vertaling van waggelaar, het dronken waggelen van iemand die te veel op heeft. Zo lopen die paarden namelijk ook.... Het klinkt dus heel grappig, maar helaas is het niet zo grappig.


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-01 20:11

mhhhhh de veerats heeft het vast heel druk *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 17:07

Hoi,
Er staat een artikel in de bit van Juni dit jaar over Wobbler. Je kan Bit nu nog in de winkel kopen.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 20:55

Er staat inderdaad een goed artikel in de Bit. Waar de aandoening op neer komt is het afknellen van zenuwen op de plek waar ze door het bot gaan. In de groei komt dit doordat de er naar verhouding te weinig bot oplost waardoor het kanaal waar de zenuw doorheen loopt te klein wordt. De zenuw knelt af en gaat zwellen m.a.g. storingen.
In het begin van de aandoening kun je met onstekingsremmers en zwellingremmende middelen best wel iets bereiken.
Ik ben blij dat jullie besloten hebben het paard in de wei te doen want je ziet nog wel dat de paarden (gedeeltelijk) herstellen.
Kijk eens op horseadvice.com

Ik zou me voor de toekomst, als het paard nu goed is,geen grote zorgen maken.

Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 09:48

Ik zou die Bit wel eens willen lezen, is dat de bit waar die rijlaars op staat? Want ik heb die van juni nog niet ontvangen. oliebol... overigens, ik heb mijn 2 jarige ook alle kansen gegeven, maar helaas...... heb hem na 3 maanden tobben toch weg moeten brengen..

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:01

Nee er staat een Fries op de cover. Er staan trouwens ook hele mooie andulusiers in.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 13:39

het hoofd van een fries staat erop.
Ik had het stuk gelezen maar helaas staat er wbt oorzaken niet de manier wat de veeartsen die erbij geweest zijn denken dat het kwam (mmhhh vage zin )
Die van mij zou het door een groeistoornis hebben gehad.
Wat ik erg fijn vind om te lezen is dat er door een operatie dus al meer mogelijk is.
en wat ik er uitop kon maken is dat die van mij in de 3de graad zat.
bedankt voor uw antwoord

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 13:47

Ik heb de BIT ook gisteren pas ontvangen, dus zal hij een dezer dagen ook bij jou (Desiree) in de bus liggen! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 14:51

jammer dat ze met die mogelijkheden niet 2 jaar eerder kwamen aanzetten die achterlijke veeartsen. DAn had mijn paard misschien gered kunnen worden en nu kon hij naar de slacht!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 17:00

het was er toen ookal maar alleen in amerika het is nu ook nog niet in NL maar wel in BE als ik me niet vergis

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 09:40

Ja, ene dokter Marien uit Belgie, opgeleid in de States. OPeratiekosten f 5000,-. Ik heb het artikel gelezen en geconcludeerd dat Pepe in aanmerking zou zijn gekomen voor een operatie. MAar daar hebben we nu dus niets meer aan.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 07:57

Bij mijn 3 jarige kruising Fries is gisteren ook geconstateerd dat ze een wobbler is.
Ze kan gelukkig nog wel als recreatiepaard dienen en dat was ik ook met haar van plan maar het blijft toch s*h*i*t.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:41

Misschien kun jij jouw fries t.z.t. ook laten behandelen?

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:20

Ik heb bij mijn andere paard Bioscan gebruikt wat heel goed werkte en nu wil ik dat voor haar ook proberen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 16:03

Zouden jullie die operatie laten uitvoeren?
Het is natuurlijk best een risico en een hoop geld, en wat zijn de eventuele resultaten?
Is het te genezen enz enz.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 16:46

Het is te genezen ja. Alleen komen niet alle paarden ervoor in aanmerking. Als ze de ergste vorm hebben is er niets aan te doen. De operatie kost f 5000,- en ik zou er destijds gek genoeg voor zijn geweest. Alles liever dan naar de slacht brengen. MAar in de VS wordt het al lang volop gedaan, bij renpaarden en dravers. Er zitten ook latere kampioenen bij.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 21:49

Komt dit alleen bij jonge paarden die nog in de groei zijn voor? Of is het ook mogelijk dat paarden van middelbare leeftijd hier last van krijgen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 21:03

Dat kan wel gebeuren Suus. en dat kan 2 oorzaken hebben; een virus (die brengt schade aan in het beenmerg) maar ook trauma. Stel dat je paard in de wei achterover klapt en dat zijn halswervels niet meer mooi op elkaar aansluiten, dan kan het beenmerg beschadigd zijn en de zenuwbaan ligt dan niet meer vrij. Door manuele therapie is dit vaak te verhelpen. er zijn paarden die rhino hebben en die ook wobblerverschijnselen krijgen. Bij sommigen gaat het weer over, bij anderen niet. Nooit opgeven in ieder geval.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dioni, ladynette_x, LiannePuthzy, soesie, Stybba, xemmafalcon en 75 bezoekers