'Moraalverhalen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

'Moraalverhalen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:07

Beetje een rare titel en weet ook niet of dit de goede plek is..

Maar ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die zulk soort verhaaltjes hebben. En dan bedoel ik dus een goed/mooi vaak ook grappig verhaal met een boodschap. Ik kreeg namelijk dit gestuurd en vond de boodschap erachter wel goed.
Let op dit is een bericht wat je ogen gaat doen openen. Lees dit goed maar vooral ONTHOUD dit goed! "Er ligt een vogel te creperen in een vrieskoud weiland. Een man loopt langs en hoort de vogel. Jij overleeft de nacht niet, denkt de man, kijkend naar het zielige bundeltje verlepte veren. Dan ziet de man een dampende koeienvlaai en hij duwt het verkleumde beestje in de warme stront. Zo lukt het je misschien de nacht door te komen, denkt de man, en hij loopt door. Een half uur later komt er een andere man voorbijgelopen. Hij hoort de opgewarmde vogel uitgelaten kwetteren. Wie heeft jou hierin gedrukt, denkt de andere man, waarna hij zich voorover bukt om de vogel naast de vlaai te zetten. Voor de eerste zonnestralen hem kunnen verwarmen, sterft de vogel van kou en uitputting. Moraal van het verhaal: zij die je in de stront duwen hebben niet altijd het slechtste met je voor, zij de je uit de stront trekken doen niet automatisch het goede, en zij die in de stront zitten moeten vooral niet te luid kwetteren." - Ronald Giphart

Zijn er meer van dit soort verhalen?

emirr

Re: 'Moraalverhalen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:11

Haha. Hij is leuk!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:13

Haha geweldig!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:13

hij is echt leuk, en waar. Zo 1,2,3 weet ik geen andere, maar heb wel eens vaker zulke dingen gelezen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:19

Haha ik moest eerst even nadenken.. Ik dacht echt huh maar mensen die je in de stront helpen zijn toch juist niet goed? Ben benieuwd of er nog meer van zijn :)

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:22

Op een mooie zomerdag, midden in de stad, stond een jongen. Schreeuwend naar de mensen om zich heen, die hij probeerde duidelijk te maken dat hij het allermooiste hart aller tijden heeft. Een groot aantal mensen kwam om de jongen heen staan, en zagen dat deze jongen een prachtig hart had. Geen schrammetje of krasje, een perfect hart. Jawel, iedereen was het ermee eens dat deze jongen het mooiste hart aller tijden had. De jongen was erg trots, en pronkte steeds meer met zijn hart. Plotseling verscheen er een oude man vanuit de menigte en zei: Hoezo het mooiste hart aller tijden? De jouwe is nog niet eens minstens zo mooi als het mijne. De menigte en de jongen keken naar het hart van de oude man. Het was een sterk hart, maar het had overal littekens, diepe krassen en wonden. Op sommige plaatsen waren er stukjes uit zijn hart, en zaten er andere stukjes in. Het paste niet perfect, maar vulde wel de lege plekjes in zijn hart op. Op sommige plaatsen was zelfs niks opgevuld. De menigte staarde verbaasd naar de oude man. Hoe kan deze man nu beweren dat zijn hart mooier is? De jongen keek naar de staat van het hart van de oude man, en lachte. Dit moet een grapje zijn! zei de jongen; Vergeleken met jouw hart, is het mijne perfect en is het jouwe een rommeltje van littekens en wonden. Dat klopt, zei de oude man; jouw hart ziet er perfect uit, maar ik zou nooit met jou willen ruilen! Want kijk, ieder litteken, en iedere kras staat voor een persoon waarvoor ik mijn liefde heb gegeven. Ik haal een stukje uit mn hart, geef dat aan een persoon van wie ik hou, en die persoon haalt een stukje uit zijn hart en geeft het terug. Dat verklaart de opgevulde stukjes die niet precies passen. Maar soms geef je je liefde aan iemand, en krijg je het niet terug. Dat verklaart de wonden. Je liefde geven betekent tegelijkertijd risico’s nemen. Ook al zijn deze wonden pijnlijk, ze blijven open om me te herinneren aan de liefde die ik aan deze personen heb gegeven, en blijf ik hopen dat ze ooit nog die liefde teruggeven en de wonden dichtmaken. Dus misschien snap je nu, waarom mijn hart het mooiste is? De jongen stond stil te kijken, terwijl er een traan over zijn wangen rolde. Hij liep naar de man toe, reikte zijn hand naar zijn perfecte hart, en haalde er een stukje uit. Met trillende handen, offert hij zijn stukje hart aan de oude man. De man neemt het offer aan, plaatst het stukje in zijn eigen hart, en geeft een stukje van zichzelf aan de jongen terug. Het paste, niet precies, maar genoeg om de wond te dichten. De jongen keek naar zijn eigen hart, en zag dat het nu niet meer perfect was, maar het was mooier dan ooit tevoren.

Deze heb ik een tijdje geleden op bokt gelezen, ik vind hem erg mooi!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:25

Wauw, kippenvel!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:26

Er was een jonge cowboy die aan het werk was met enkele paarden in de paddock.
Een oudere cowboy kwam langs, bleef even staan kijken en vroeg;
"Jonge man, zou jij het geheim van goede horsemanship willen weten?"
De jonge cowboy zei dat hij dat wel zou willen.
De oude man maakte een vuist en zei;
" Als jij mijn vuist kunt openen, zal jij het geheim van horsemanship ontdekken."
De jonge man trok, duwde, kneep, sloeg, prikte en stompte de vuist.
Uiteindelijk gaf hij op en zei; "Ik krijg het niet open.
Wat is het geheim om je vuist open te krijgen,
zodat ik het geheim van goede horsemanship kan ontdekken?"
De oude cowboy antwoorde; "Je had gewoon even kunnen vragen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:29

@ Sanneee__: erg mooi idd.
SaBiNa_S schreef:
" Als jij mijn vuist kunt openen, zal jij het geheim van horsemanship ontdekken."

Deze heb ik hier op bokt ook gelezen, erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:41

Paulo Coelho heeft heel veel van dit soort verhalen, erg mooi vaak :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:47

A man, his horse and his dog were traveling down a road. When they were passing by a gigantic tree, a bolt of lightning struck and they all fell dead on the spot.
But the man did not realize that he had already left this world, so he went on walking with his two animals; sometimes the dead take time to understand their new condition…

The journey was very long, uphill, the sun was strong and they were covered in sweat and very thirsty. They were desperately in need of water. At a bend in the road they spotted a magnificent gateway, all in marble, which led to a square paved with blocks of gold and with a fountain in the center that spouted forth crystalline water.
The traveler went up to the man guarding the gate.
“Good morning. What is this beautiful place?”
“This is heaven.”
“How good to have reached heaven, we’re ever so thirsty.”
“You can come in and drink all you want.”
“My horse and my dog are thirsty too.”
“So sorry, but animals aren’t allowed in here.”
The man was very disappointed because his thirst was great, but he could not drink alone; he thanked the man and went on his way. After traveling a lot, they arrived exhausted at a farm whose entrance was marked with an old doorway that opened onto a tree-lined dirt road.

A man was lying down in the shadow of one of the trees, his head covered with a hat, perhaps asleep.
“Good morning,” said the traveler. “We are very thirsty – me, my horse and my dog.”
“There is a spring over in those stones,” said the man, pointing to the spot. “Drink as much as you like.”
The man, the horse and the dog went to the spring and quenched their thirst. Then the traveler went back to thank the man.

“By the way, what’s this place called?”
“Heaven.”
“Heaven? But the guard at the marble gate back there said that was heaven!”
“That’s not heaven, that’s hell.”
The traveler was puzzled.
“You’ve got to stop this! All this false information must cause enormous confusion!”

The man smiled:
“Not at all. As a matter of fact they do us a great favor. Because over there stay all those who are even capable of abandoning their best friends…”

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:06

SaBiNa_S schreef:

Ik vind hem in het engels om 1 of andere reden mooier :P

A young cowboy was working some horses in a round corral. An old cowboy came by, watched for a while and then he asked: "Young man, would you like to know the secret of good horsemanship?"
The cowboy said he would. The old man made a fist and he said: "If you can open my fist, you will learn the secret of good horsemanship." The young guy poked, pried, thumped, pinched, squeezed, pushed, punched and shoved the fist. He finally said: "I can't get it open. What's the secret of getting your fist open, so I can learn the secret of good horsemanship?"
The old cowboy said: "You could have asked..."

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:14

tesseke schreef:
A man, his horse and his dog were traveling down a road.

[...]

“Not at all. As a matter of fact they do us a great favor. Because over there stay all those who are even capable of abandoning their best friends…”

Deze is echt mooi :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:39

Citaat:
One day an old man was walking along the beach. It was low tide, and the sand was littered with thousands of stranded starfish that the water had carried in and then left behind. The man began walking very carefully so as not to step on any of the beautiful creatures. Since the animals still seemed to be alive, he considered picking some of them up and putting them back in the water, where they could resume their lives.

The man knew the starfish would die if left on the beach's dry sand but he reasoned that he could not possibly help them all, so he chose to do nothing and continued walking.

Soon afterward, the man came upon a small child on the beach who was frantically throwing one starfish after another back into the sea. The old man stopped and asked the child, "What are you doing?"

"I'm saving the starfish," the child replied.

"Why waste your time?... There are so many you can't save them all so what does is matter?" argued the man.

Without hesitation, the child picked up another starfish and tossed the starfish back into the water... "It matters to this one," the child explained.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:55

Op de boerderij is het paard ziek.
De veearts zegt tegen de boer:
"Ik heb hem een injectie geven maar als hij binnen 3 dagen niet weer op zijn poten staat, zal je hem moeten laten inslapen vrees ik"
Het varken, dat alles gehoord heeft zegt tegen het paard: "Kom man,zet u recht!!"
Maar het paard is veel te moe.
De tweede dag zegt het varken tegen het paard : "Zet u snel recht,man!!"
Maar het paard is nog steeds te moe.
De derde dag zegt het varken: "Zet u recht man, want anders gaan ze u laten inslapen"
Het paard raapt al zijn krachten samen en zet zich recht.
De boer is uitermate tevreden en zegt:"Dit moeten we vieren, we gaan het varken slachten!"

Moraal van het verhaal:

Hou u met uw eigen zaken bezig en hou voor de rest uw bakkes... :P

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:57

En deze:

De ploeger

Een renpaard slank, glad en fier
liep in de wei met edelen zwier.
’t Had dunne benen, vurige ogen,
zijn lange hals was fraai gebogen.

Terwijl het zo lui en leeg genoot,
zag ’t aan de overkant der sloot,
een boerenpaard druk aan het ploegen.
Het liep te hijgen en te zwoegen.

’t Renpaard bleef een poosje staan en sprak:
“Arm dier, ‘k ben met uw lot begaan!
Ik liet mij door geen slagen
tot zo’n vernederend werk verlagen.

Wat ziet ge d’er uit! Zo ruw en ruig,
wat draagt ge een oud en smerig tuig!
Ge moest u toch waarrempel schamen,
als anderen u zo tegenkwamen!”

“Mij schamen”, sprak het ploegpaard nu.
“Voor wie? Wel ’t allerminst voor u!
Geen vleitiger zal men verachten,
maar wie er lui is kan’t verwachten.

Daarom werk ik mij liever moe.
Gij moogt wel blij zijn dat ik ’t doe!
Want denk er aan, gij trotse draver,
als ik niet werk, hebt gij geen haver!”

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:06

Één van de mooiste Boeddhistische verhalen die ik ken, simplistisch maar de inhoud is prachtig. :)

Een oude monnik wandelde langs het strand en zag daar een kleine jongen. Langs de kustlijn lagen heel wat zeesterren die daar bij hoog water waren aangespoeld en zeker zouden sterven voor het water terug kwam. De jongen liep langzaam langs het water en bukte zich telkens weer om zo'n aangespoelde zeester terug in het water te werpen.

De monnik stapte op hem af en zei: "Ik heb jou bezig gezien jongen. Je hebt een goed hart en ik weet dat je het goed bedoelt. Maar weet je wel hoeveel kusten er op deze wereld zijn, en hoeveel zeesterren er iedere dag sterven? Denk je niet dat een goedhartige en ijverige jongen als jij zijn tijd beter kan besteden? Denk je nou echt dat het verschil maakt wat je doet?"

De kleine jongen keek de man even aan en keek toen naar de zeester die vlak voor zijn voeten lag.
Hij pakte de zeester voorzichtig op en terwijl hij hem in de zee liet antwoordde hij: "Er zullen inderdaad veel zeesterren sterven, en voor hen maak ik geen verschil, maar voor deze is het verschil enorm...."

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:11

Die plaatste ik net ook al :+ :D
Hij is idd erg mooi! Ik vind hem alleen in het Engels mooier.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:22

* mis weer het vind ik leuk of respectknopje..

Wel super gaaf om deze te lezen.. ben er van onder de indruk..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:40

Mooie verhalen staan er tussen zeg!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:44

Even weer opgezocht,deze vind ik erg mooi maar wel verdrietig ;(

De trouwe hond

Er was er eens een man die gelukkig leefde met zijn vrouw en hun enige pasgeboren zoon. Op een dag zei de vrouw tot haar man: "Jij blijft hier met onze zoon terwijl ik naar het badhuis ga. Ik zal niet lang weg blijven." Terwijl de man thuis zat en zijn zoon boven lag te slapen, kwam er een boodschapper van de koning. De koning wilde dat de man onmiddellijk naar het paleis kwam. De man kon daarom niets anders doen dan de koning gehoorzamen en naar het paleis gaan.

De man maakte zich geen zorgen om de jongen die hij alleen moest achterlaten in het huis omdat hij een trouwe hond had om hem te bewaken. Deze hond die bij hen was komen wonen toen het nog een puppy was, was een deel van de familie geworden. Daarom kon de man de deur van het huis met een gerust hart sluiten en op weggaan samen met de boodschapper. Toen de man terug kwam van het paleis liep de hond naar de deur zoals gebruikelijk om zijn baasje enhousiast te begroeten. Toen de man de hond over zijn kop aaide zag hij dat de haren om zijn bek onder het bloed zaten. Onmiddellijk kwam de gedachte bij hem op dat de hond zijn zoon aangevallen moest hebben, en dat het bloed op de bek van zijn hond dat van zijn zoon moest zijn. In een aanval van blinde woede pakte de man zijn stok en begon de hond te slaan. Hij bleef doorgaan met slaan. Op het laatst kon de hond de klappen niet meer aan en stierf...

De man droeg de hond naar buiten om hem te begraven toen hij plotseling een baby hoorde huilen. Hij liep op het geluid af dat achter een struik vandaan leek te komen. Eenmaal daar aangekomen, zag hij zijn zoon liggen. Levend. Naast zijn zoon lag een wolf. Een wolf die door zijn trouwe hond was gedood om het kind te beschermen.... Plotseling realiseerde de man welke fout hij had begaan, een fout die nooit meer ongedaan kon worden gemaakt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:45

Goh, dat bovenste verhaal heb ik afgelopen week ook ergens gelezen. Weet alleen niet meer waar.

Dit is ook een moraalverhaal, wel een hele leuke :D
(Je moet hem wel helemaal afkijken voor het moraal :') )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:47

Saskia9 schreef:
Even weer opgezocht,deze vind ik erg mooi maar wel verdrietig ;(

De trouwe hond

Er was er eens een man die gelukkig leefde met zijn vrouw en hun enige pasgeboren zoon. Op een dag zei de vrouw tot haar man: "Jij blijft hier met onze zoon terwijl ik naar het badhuis ga. Ik zal niet lang weg blijven." Terwijl de man thuis zat en zijn zoon boven lag te slapen, kwam er een boodschapper van de koning. De koning wilde dat de man onmiddellijk naar het paleis kwam. De man kon daarom niets anders doen dan de koning gehoorzamen en naar het paleis gaan.

De man maakte zich geen zorgen om de jongen die hij alleen moest achterlaten in het huis omdat hij een trouwe hond had om hem te bewaken. Deze hond die bij hen was komen wonen toen het nog een puppy was, was een deel van de familie geworden. Daarom kon de man de deur van het huis met een gerust hart sluiten en op weggaan samen met de boodschapper. Toen de man terug kwam van het paleis liep de hond naar de deur zoals gebruikelijk om zijn baasje enhousiast te begroeten. Toen de man de hond over zijn kop aaide zag hij dat de haren om zijn bek onder het bloed zaten. Onmiddellijk kwam de gedachte bij hem op dat de hond zijn zoon aangevallen moest hebben, en dat het bloed op de bek van zijn hond dat van zijn zoon moest zijn. In een aanval van blinde woede pakte de man zijn stok en begon de hond te slaan. Hij bleef doorgaan met slaan. Op het laatst kon de hond de klappen niet meer aan en stierf...

De man droeg de hond naar buiten om hem te begraven toen hij plotseling een baby hoorde huilen. Hij liep op het geluid af dat achter een struik vandaan leek te komen. Eenmaal daar aangekomen, zag hij zijn zoon liggen. Levend. Naast zijn zoon lag een wolf. Een wolf die door zijn trouwe hond was gedood om het kind te beschermen.... Plotseling realiseerde de man welke fout hij had begaan, een fout die nooit meer ongedaan kon worden gemaakt.

O jeetje, die is wel ontzettend triest :(:)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:50

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:18

Deze vind ik wel wat hebben.

Een man en zijn zoon lopen in het bos, plotseling struikelt de jongen en omdat hij een scherpe pijn voelt roept hij: "Ahhhh". Verrast hoort hij een stem vanuit de bergen die "Ahhhh" roept. Vol nieuwsgierigheid roept hij: "Wie ben jij?", maar het enige antwoord dat hij terugkrijgt is: "Wie ben jij?". Hij wordt kwaad en hij roept: "Je bent een lafaard!", waarop de stem antwoordt: "Je bent een lafaard!". Daarop kijkt de jongen naar zijn vader en vraagt: "Papa, wat gebeurt hier?".

De man antwoordt: "Zoon, let op!" en hij roept vervolgens:"Ik bewonder jou!". De stem antwoordt: "Ik bewonder jou!". De vader roept: "Jij bent prachtig!" en de stem antwoordt: "Jij bent prachtig!". De jongen is verbaasd, maar begrijpt nog steeds niet wat er aan de hand is.

Daarop legt de vader uit: "De mensen noemen dit ECHO, maar in feite is dit het LEVEN!
Het leven geeft je altijd terug wat jij erin binnen brengt. Het leven is een spiegel van jouw handelingen. Als je meer liefde wilt, geef dan meer liefde! Wil je meer vriendelijkheid, geef dan meer vriendelijkheid! Als je begrip en respect wenst, geef dan begrip en respect. Wil je dat mensen geduldig en respectvol met je omgaan, geef hen dan geduld en respect! Deze natuurwet gaat op voor elk aspect van ons leven.".

Het leven geeft je altijd terug wat jij erin brengt, het is geen toeval, maar een spiegel van jouw eigen handelingen.