verstoppingskoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 18:10

Het paard van een vriendin van mij heeft verstoppingskoliek in de karteldarm. Oorzaak is waarschijnlijk te veel stro eten. Is zo'n paard nu gewoon extra vatbaar voor koliek of hoeven we niet bang te zijn voor herhaling? (er van uitgaande dat we haar van het stro afhalen, of hoeft dat niet eens?)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 16:44

Ik zal wel uitkijken, als ik haar zou zijn en hij eet veel stro zou ik hem lekker op zaagsel zetten straks gebeurt het weer!

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:44

Paarden kunnen soms veel stro eten uit verveling, in zo'n geval is het belangrijk om hem van het stro af te halen en meer afleiding te bieden. In andere gevallen zie je ook wel paarden die een grrote behoefte hebben aan ruwvoer en die dan veel stroo gaan eten, zo'n paard moet veel hooi tot zijn beschikking krijgen en zal dan vaak weer minder stro gaan eten. Door veel hooi te eten worden de darmen weer gestimuleerd en door de hoeveelheid ruwe celstof komt er ook weer meer vocht in de mest waardoor de kans op verstopping kleiner wordt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 10:55

Veel stro eten hoeft geen probleem te zijn, wat helpt is regelmatig bewegen, dus niet opeens twee dagen stil zetten of binnen laten staan. Stro eten komt meestal voort uit verveling, als je dat weghaalt en er niets voor in de plaats geeft heb je kans op andere stalondeugden.
Na de eerste periode van vasten direct na de koliek en wanneer dat weer is opgebouwd moet je paard best weer terug op stroo kunnen. Zorg voor voldoende beweging en afleiding.