schaap en shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

schaap en shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-02 17:06

Hallo allemaal,
Wij hebben een stukje land wat wij van de gemeente mogen gebruiken. We moeten er natuurlijk wel iets opzetten. Nu wil ik ons shetlandhengstje (1 jaar) daar neerzetten, maar niet alleen.
Wij zaten te denken aan een schaap. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn de voor- en nadelen? enz. Alvast bedankt! Cool

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 17:49

Schaap moet je op een gegeven moment scheren. dat is niet iets wat iedereen kan. Persoonlijk zou ik 1 of 2 geiten nemen. Bij ons staan er drie geiten bij, die met elkaar spelen en met de paarden.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:14

Geiten kunnen weer erg irritant zijn met staarten opvreten , en eerlijk gezegd vind ik die horens erop ook wel eng....

Mijn oude paardje heeft een tijd met 2 grote geiten samengestaan ,
dan kon je nooit eten neerzetten of hooi neerleggen voor die pony want dan kreeg zij niks binnen maar vraten die poep-geiten alles op...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:30

Bovendien zijn geiten super ontsnappers! Dan moet je een wel zo geweldige omheining maken om ze binnen te houden!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:44

Schapen lijkt mij de beste oplossing, alhoewel je ze dus zoals hiervoor al iemand zei, moet scheren!
Maarja, dat kun je ook aan een boer ofzo vragen!
Een geit zal ik niet doen. Het zijn echte vreetbeesten!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:01

Schapen kan... Ik ken een paardje die samen met een ram de beste maatjes zijn.
Maar ik ken ook een shetlandpony, die een lammetje te grazen heeft genomen. En wel dusdanig dat het lammetje afgemaakt werd.
Nou weet ik wel dat een volwassen schaap wat anders is als een lammetje, maar als je een speels ponyhengstje hebt....
Lijkt me een schaap niet al te slim. Wat in mijn ogen de beste optie zou lijken, is dat je er een andere pony bij zoekt.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:08

Wietze staat met 2 potlammetjes (van dit jaar iig), in de wei. Ze staan wel aan een touw, want door het schrikdraad konden ze niet tegen gehouden worden (voor niks allemaal verlaagd *LOL* ). Als ze wat ouder zijn gaat dat misschien wel.
Ze zijn niet van ons, maar van een oom van mij. Het weiland waarin ze staan is van het bedrijf (dus ook van hem), dus gingen ze daarin (eerst stonden ze natuurlijk gewoon bij hun thuis). Eerst zouden we Wiets er niet bij zetten, maar toch geprobeerd (natuurlijk met iemand erbij). En het gaat prima! Ze laten elkaar met rust *LOL*

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:06

'n Volwassen ooi zou denk ik wel kunnen, rammen kunnen (hoeft dus niet!!) nog wel eens agressief zijn (ken er 1 die het leuk vindt tegen je knieƫn te beuken Frusty, ik weet niet hoe hij op paarden reageert). Hoewel paarden, maar vooral schapen meer prijs stellen op soortgenoten.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:13

schapen zijn erg goede combinatie...
maar doe er dan 2...
Schapen vreten de zogeanaamde schijtpollen op en hetgeen wat de pony's nog meer laten staan...
en ze hebben gouden voetjes...

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:59

ik heb ook 2 schaapjes bij me pony staan gaat echt onwijs goed.
wel 2 omdat schapen kudde dieren zijn. en er is altijd een boer te vinden die je schaapjes wil scheren. en als je ze niet laten dekken zijn ze hartstikke speels en je kan ook gewoon lammetjes van dit jaar nemen hoor.worden ze harstikke mak ook die van mij zij heel mak lopen los mee met me pony als ik ga wandelen Lovers

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:18

Let erwel op datschapen altijd teken hebben. Controleer dus regelmatig je pony op dit kleine ongedierte.

Bon Jovi rules!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:45

Haha, jullie denken dus dat geiten zo irri zijn..nou scgapen zijn net zo erg!!

Ik heb oit een verzorgpony gehad waar ook 2 schapen bij stonden. Zo irri waren die beesten.. Zodra het hekje open stond waren ze weg, als ze in je weg staan dan willen ze niet zeg (omduwen helpt niet..die beesten zijn zoooo zwaar!!), ook schapen eten alles wat in hun weg ligt (behalve staart, die van mijn verzorgpony was mooi vol).

Ik zelf zou kiezen voor nog een shet(je) maar dat kost natuurlijk veel meer geld (d.a., hoefsmid, voer etc..).

Succes!!

p.s. ik zou zelf eigenlijk niet op een beestje komen dat niet alles opeet Haha! .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:45

schapen en geiten kan allebei. Let wel op dat ze niet aan de staart/manen gaan vreten.
Heb je geen kennis ofzo met een jong hengstje dat er voor een tijdje bij kan?


Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:46

er staat een gratis shethengstje op marktplaats, is dat geen leuk gezelschap?

Bon Jovi rules!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:49

Oja, bij mij zus haar pony staat ook nog een hele kudde. deze schappen zijn wat minder tam dus die zijn niet zo irri. Als je dan toch een goedkoop dier erbij wil zetten (en je moet kiezen tussen gei of schaap) daan raad ik je schapen aan (een stuk of 2).
Succes!

Groetjes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:59

Een schaap is overigens een dier dat ook z'n onderhoud vraagt - je moet ze ook ontwormen, controleren op ongedierte, af en toe de klauwtjes bijwerken, enz. Maar voor je wei is het inderdaad erg goed, wij hebben zelf schapen en ze vreten wat de paarden niet lusten, vreten in het voorjaar de eerste jonge groentjes (zodat de paarden niet bevangen worden) en stampen met hun kleine hoefjes de wei weer aan.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 23:31

En die kleine schaapjes , oussant-schapen ofzo , is dat niks ?

Werkt dat verder hetzelfde als een standaard schaap Haha! of zit dat toch iets anders in elkaar ?

(misschien dat je die om 1 of andere reden niet hoeft te scheren ofzo ?)

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 23:42

Op het land bij mijn verzorgpony's staan ook schapen. Ze kunnen als ze 'n klein stukje springen langs het hekje over de helft van 'n slootje het anderen weiland in.
Laatst stonden er daar dus twee en dat was niet de bedoeling, dus ik het hek open gedaan en de ene teruggejaagd naar de rest van z'n soortgenoten, die anderen wilde ik daar ook heen drijven, maar die raakte in paniek, omdat hij niet bij de anderen kon en dacht dat hij kon springen over het slootje (zo'n 1,5 m), hoppa schaap in die smerige baggersloot Haha! Het kudde-instinct is dus erg sterk bij schapen, zorg dus dat ze bij elkaar blijven dan is er, als het goed is, niks aan de hand. Ik weet niet of het ook zo is als hij het paard als zijn maatje ziet? Straks racet ie door het schrikdraad ofzo als het paardje bij 'm weggaat Bloos

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-02 23:59

Het scheren is geen probleem dat kan een boer doen die drie meter verderop woont....
En inderdaad twee schapen is misschien een beter idee, dan hebben ze wat gezelschap aan elkaar.
Bedankt voor jullie reacties!

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

mxrtje
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:41

Ik krijg morgen mijn shetlander Sam en hij gaat ook bij mijn 3 schapen staan, pim pom en pam :D Mijn schapen zijn best tam, beetje bang dus denk niet dat ze elkaar gaan aanvallen ofzo. de eerste dag gaan we ze in een apart weiland zetten naast elkaar en daarna voorzichtig bij elkaar doen! Hopen dat ze vrienden worden!! :knuffel:

Arethe
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: schaap en shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:46

19 jaar geleden is het laatste antwoord gepost. Je hebt best moeten zoeken denk ik..?

:)ddd Live a life you will remember. :)ddd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ruai, Trendiction en 123 bezoekers