Mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chatun
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Boskoop

Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:41

Hallo.
Ten eerste wil ik jullie/je even bedanken dat jullie/je me topic bezoekt/bezoeken.
Maar waar het allemaal omgaat is de Mexicaanse neusriem.
Ik heb een paardje.
(hij is druk)
En ik bedacht bij mezelf, ik zou wel een Mexicaanse neusriem voor hem willen kopen.
Maar toen ik dat tegen verschillende mensen zei, reageerde ze ook allemaal verschillend? :7
Ik snapte er niks meer van %).
De één zei tegen mij;''Je kan hem gewoon gebruiken hoor, is niks mis mee''.
De ander zei;''De Mexicaanse neusriem heeft een speciaal effect, voor de wat drukkere pony's/paarden, je kan hem niet zomaar gebruiken''.
Maarja, ik kan niet 2 met verschillende meningen gaan werken.
Dus toen dacht ik aan Bokt.nl :wow:, dus bij deze;

Wie kan me helpen?
Oh en trouwens, me pony is erg druk.

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:43

Dit hoofdstel geeft wat meer druk op de neus en je kan hem beter aansnoeren. Zeker niet voor elk paard geschikt. Dat je paard er minder druk van word kan ik me niet voorstellen..

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:49

waarom zou je zo graag met een mexicaanse neusriem willen rijden?

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:43

Een mexicaanse neusriem geeft een klein beetje meer druk op de neus, maar ik denk dat je je paard daar niet rustiger van krijgt..
Als ik er één zou kopen, zou ik 'm kopen voor de mooi.

Lesly1987

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:46

Op zich is het (ligt welaan het paardje natuurlijk) voor het springen soms wel een fijne neusriem.
Heb je soms net iets meer controle.

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:41

Ik gebruik bij mijn pony (haflinger x arabier) een Mexicaanse neusriem bij het springen.
ze was altijd erg druk met springen, ook met dit hoofdstel is ze nogsteeds wel druk maar ik vind wel dat ik meer controle over haar heb...
ik ben er echt supper blij mee, en rijd best wel heel erg veel (ook wel op buitenrit) maar ook omdat ik het gewoon heel mooi vind staan ...

ik denk dat je prima een Mexicaanse neusriem kan gebruiken bij je paard/pony

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:53

Ik weet zeker dat je hem gewoon kan gebruiken. Maar het ligt er per paardje aan hoe ie er op reageert, en op welke druk ie reageert.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:00

Een mexicaanse neusriem heeft maar 1 drukpunt midden op de neus, terwijl dat bij een normale neusriem beter verdeeld word. Je zou je paard er beter mee onder controle kunnen houden maar ik zou als ik jou was eerst kijken waarom hij druk is en kijken of je daar iets mee kan doen dan meteen een mexicaanse neusriem te kopen.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:29

Van méér druk wordt een paard niet minder druk. Je krijgt alleen maar meer een gevecht.

Hoe komt je paard zo druk? Komt hij voldoende buiten met andere paarden? Als de huisvesting van je paard in orde is dan zou ik me gaan verdiepen in grondwerk. En dit klinkt je misschien heel gek en tegenstrijdig in de oren: maar heb je al eens bitloos geprobeerd? Veel paarden zijn dan direct meer ontspannen.

NaomixAline

Berichten: 310
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:47

De mexicaanse neusriem kan je op verschillende manieren 'instellen', wanneer je hem lager doet zal die scherper inwerken. Verder werkt hij op 1 punt in als een paard zn mond open doet en niet over de hele neus.
Ik denk niet zozeer dat je pony er rustiger van wordt. En wat bedoel je precies met druk? Is hij rennerig of is hij druk met zijn aanleuning, want dit zijn 2 hele verschillende dingen.
Daarbij zou je voordat je gaat experimenteren ook aan je instructice/instructeur kunnen vragen wat hij/zij ervan vindt.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:04

Als jij hem wilt zou ik hem gewoon kopen.
Als je er een beetje handig mee omgaat dan valt het wel mee.
Die dingen zijn niet belachelijk duur en goed verkoopbaar als het zou niet willen

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:51

Als je paard goed in de aanleuning is heeft de neusriem, niet te strak, meestal geen ander effect dan een gewone gecombineerde, dus de vraag is, hoe is je aanleuning?

nathalieD100

Berichten: 97
Geregistreerd: 21-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:57

ik zou een lage neusriem gebruiken om wat meer rust in de mond te krijgen. hierdoor kan het ook zo zijn dat het paard er ook rustiger van gaat worden.

HBZ
Berichten: 1538
Geregistreerd: 21-10-09

Re: Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:38

Is je paard in het geheel druk of alleen tijdens het springen? En als het tijdens het springen is, doet hij/zij dan de mond open wanneer jij je hand probeert te sluiten? dan kan een mexicaanse neusriem wel helpen, mits je zeker meet dat je bit goed ligt.