hoe leer je goed doorzitten!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 18:22

Misschien rare vraag, ik kan nml op pony's goed doorzitten maar op Annie (paard) die hoog opgooid niet!!en hij gebruikt wel zn rug!!nu had ik al gehoord om een paar pasjes door te zitten en dan weer lichtrijden maar heeft iemand nog meer tips? Alvast bedankt,
Monique.


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 18:27

zitlessen, het kost misschien wat geld maar dan heb je ook wel wat.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 18:51

Wat denk je van heel simpel je stijgbeugels uitdoen... Haha! je hebt dan niet veel keus dan doorzitten. Op deze manier geef je jezelf zitles.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 19:13

In principe kun je op ieder paard doorzitten ongeacht hoe hoog het opgooit zolang het paard je maar LAAT zitten. Als het paard zijn rug als een plank houdt dan krijg je bij het doorzitten al snel het stuiterbal effect. Je zegt dat het paard wel goed zijn rug gebruikt, dan zit het probleem waarschijnlijk bij de ruiter. Het kan zijn dat je iets achter blijft in de beweging of je gaat je juist te veel focussen op het netjes zitten dat je vergeet mee te gaan met de beweging van het paard. Om te oefenen zou ik adviseren om op de volte te werken (betere tempo controle) en het paard goed voorwaarts te houden. Als je namelijk het paard onder zijn tempo gaat laten lopen is het moeilijk in een ritme te komen en zul je veel moeten drijven wat weer een onrustig been geeft. Ga dan dan steeds stukjes zitten en probeer voor je uit te kijken, ga niet naar beneden loeren hoe je benen liggen etc. Probeer zelf superontspannen in het zadel te zitten (blijf ademhalen!) en ga niet knijpen met je benen maar laat ze aangesloten langs de zij van het paard hangen. Probeer echt op je kont te gaan zitten, dus knijp je niet vast met je bovenbenen. Zodra het doorzitten moeilijk wordt meteeen weer lichtrijden. Anders ben je alleen maar bezig met het forceren van je zelf en het paard. Bouw de stukjes doorzitten steeds meer uit en op den duur raak je gewend aan de bewegingen van het paard en zal je beter in staat zijn deze bewegingen te volgen. Maar allereerste vereiste is natuurlijk wel een goed losgereden paard!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 19:13

ja, dat heb ik ook gedaan zonder beugels rijden maar dan ga ik bonken!!
en..zitles geven ze jammergenoeg niet!!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 20:34

zonder zadel rijden Tong uitsteken *LOL*

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:34

zonder beugels en je lang maken rustig heel rustig aan doen ontspannen blijven Schijnheilig

eventueel vast houden aan het zadel??

tja....

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:34

zonder beugels en je lang maken rustig heel rustig aan doen ontspannen blijven Schijnheilig

eventueel vast houden aan het zadel??

tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:59

Ik snap wel hoe dat voelt, ik had er ook best moeite mee toen ik van ponies op paarden over stapte. Bij de pony's kon ik gewoon ontspannen en dan bleef ik vanzelf zitten, maar bij de paarden kon dat niet meer. Zitlessen nemen is het enige dat helpt.
Het gevaar van zelf met je beugels uit rijden, is dat je alleen maar verkrampt gaat zitten en daar schiet je nog niks mee op. Maar je kunt het allicht eens proberen.
Veel succes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 10:03

Volgens mij is het juist beter om eerst in een vrij langzaam tempo te leren de beweging beter te voelen en uit te zitten voordat je naar een normaal arbeidstempo gaat.

Kleine stukjes oefenen en niet meteen te veel willen!

Succes Mieke

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 11:17

ja,mieke dat doe ik 0ok en dan blijf ik goed zitten als ze langzamer gaat!!maar...als ik dat doe loopt t paard weer niet goed(achterhand er niet bij en te korte passen)
dus tja, dat is ook weer niet goed!
groetjes monique.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 12:14

Het is idd zo als je gaat doorzitten, dat je je knieen te makkelijk optrekt. Je krijgt dan als het ware een stoelzit en dat moet je zien te voorkomen.
Kleine stukjes doorzitten is erg effectief. Even twee pasjes en zodra dat goed gaat steeds een stukje meer. En ga pas doorzitten zodra je paard zijn rug helemaal los laat en ontspannen loopt.

Is er niet iemand die je paard kan longeren en dat jij er dan op gaat doorzitten? Dan kun je je aandacht alleen bij het doorzitten houden en hoef je je niet druk te maken over hoe het paard loopt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 12:20

Ik sluit mij aan bij Pril. Een paard moet je eerst helemaal voor elkaar hebben voordat je gaat doorzitten. Als hij goed over zijn rug loopt EN zijn achterhand goed meedraagt, kun je goed doorzitten, zo niet, dan ga je hotsen. Het paard gaan als respons daarop zijn rug wegdrukken en dan wordt het doorzitten nog moeilijker. Begin altijd kort en bouw het uit als je het doorzitten moet oefenen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 16:18

Bij mij is dat ook zo een beetje raar. Als ik gewoon zit in draf, gaat het goed, maar als ik bevoorbeeld mijn binnenbeen aanleg, begin ik plots de hobben in het zadel. Het lijkt we dat het tekens is wanneer ik mijn beenspieren gebruik dat ik niet meer soepel mee kan gaan. Hij heeft wel geen gemakkeljke draf om te volgen, maar zijn rug is in orde.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 20:23

Ga eens draven met lange teugel, waarbij paard hals laag houd, neem dan 1 arm die je de lucht insteekt en net doet alsof je een tak/balk/pijp vasthoud onder je vingers.
Je moet je voorstellen dat die te hoog is om je hand omheen te doen dus je strekt je arm recht omhoog en je vingers kunnen er net overheen.......
Klinkt misschien vaag maar dit is zowel een oefening vanuit Tineke Bartels haar boek als van Centered Riding.
Hou je benen ontspannen, speel met je tenen zodat je je voet/hak/knie niet verkrampt...
doe net alsof je tenen pianospelen!
Geen vlooienmars maar Bach! Wederom oefening uit Centered Riding.
Zit het zadel goed op de rug van het paard?
Pas jij goed in het zadel? Ook dat is van belang.

Oh het is trouwens ook gewoon een idee dat iemand anders jouw aan de longe helpt?
Ga je vanuit stap in draf doorzitten of vanuit lichtrijden? Ik persoonlijk vind vanuit stap makkelijker dan vanuit lichtrijden, mijn paard ook overigens Lachen

SUCCES!!!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 22:01

Orri, dat ga ik zeker proberen, thanks!!
en eh heeft er nog iemand meer tips!!?
groetjes monique.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 19:52

Als je een barebackpad kan bemachtigen zou ik daarop gaan rijden als ik jou was. Er zitten meestal geen beugels aan, maar je hebt wel veel grip, er zit ook voor een soort handvat dat je je vast kunt houden.<br>
[img]../upload/363/barebackpad3.gif[/img]
[img]../upload/363/barebackpad.jpg[/img]

En ja, dan moet je echt op je kont zitten.
Zonder beugels in het zadel vind ik zelf ook niet zo ideaal en helemaal zonder zadel ga je ook zitten glijden. Je kunt eventueel in plaats van een barebackpad een deken dubbelvouwen, elastische dekensingel erom en rijden maar. Je merkt dan dat je nauwelijks glijdt dus je kunt je concentreren op het doorzitten.
Heel veel succes!


Linski

Berichten: 282
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 14:31

dat probleem heb ik nou ook... van dat doorzitten... maar bij mij is het vooral zo als hij (dandy) uitstrekt. ik kan dan gewoon niet doorzitten. echt heel vervelend Scheve mond\ iemand een tip???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 16:03

Ik had ook met eenpaardje het probleem dat ik ging stuiteren. Ik heb toen een touwtje aan de ringetjes voor aan het zadel gemaakt. Als ik ging draven (aan de Longe) deed ik mijn teugels in een knoop, en trok me aan dat touwtje in het zadel.
Goed op je kont zitten, bekken kantelen.
Denk maar eens dat er 1000 piek tussen jou kont en het zadel zit, die wil je niet verliezen toch?

Linski

Berichten: 282
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 07:58

hahaha leuk voorbeeld en nee die zou ik niet willen verliezen... Lachen *LOL* Lachen k zal t is proberen, thnx

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 10:56

Laat je paard eerst zijn rug ontspannen zorg daarom dat ie goed los is rijd je paard met zijn hals zo laag mogelijk het is dan voor hem moeilijker zijn rug te spannen. Maarzelf moet je ook ontspannen zijn je moet je heupen en dijen ontspannen en dan jezelf zwaar maken. je moet het gewicht van je lichaam aan de binnenkant van je bovenbeen/knieen dragen je moet dus niet op je kont zitten!! Dan zit je erbij als een zoutzak en stoek je dus uit het zadel!
ga de eerste keren niet lang doorzitten maar bouw het steeds een beetje voor beetje op.
alvast veel succes!

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 21:16

doe je beugels, van je zadel als je paard goed loopt. dat betekend als die rustig en ontspannen aan de teugel loopt. dan blijf je makkelijker zitten. na een paar keer ff zonder beugels rijden merk je dat je al wat makkelijker blijft zitten.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 00:52

Verward Ja...daar heb ik ook lang over gedaan! Wat heel goed hielp was als iemand anders het paard longeerde en dan ging ik er zonder beugels op en dan allerlei oefeningen doen. Doe dit met regelmaat, het is de beste manier!!! Het duurt natuurlijk wel even, maar op een moment denk je *LOL* IK HEB HET! En dan weer effe niet en dan weer wel en dan herken je het juiste gevoel wel en kan je he tuitbouwen. Succes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 14:37

Heel veel ontspannen en goed ademhalen. En je paard moet inderdaad dressuurmatig goed zijn.

Ik kan de ene dag wel goed doorzitten en de andere dag niet. is maar net hoe los zijn rug en lijf is. Neem de tijd om je paard goe dlos te rijden voordat je gaat doorzitten.

Wat je ook kan doen is vanuit stap gelijk blijven doorzitten je kan jezelf dan beter ontspannen en het paard ook.Vanauit het lichtrijden is altijd even wat moeilijker.


Succes gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers