* SPORTHART (dierenartsvraag)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

* SPORTHART (dierenartsvraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 20:03

Waar moet ik op letten bij een paard met een "sporthart"?
Het is een ruin van 11 jaar en ik rijd er samengesteld mee, klasse L.

De ene dierenarts doet moeilijk bij de keuring voor de cross en de ander zegt dat het niks te betekenen heeft. Vaak komen de dierenartsen in opleiding, die er vaak ook bij zijn bij het voorkeuren met z'n alle luisteren omdat t bijzonder is. Maar ze kunnen me nooit vertellen waar ik op moet letten. Verward
Is het nodig om een hartfilmpje te laten maken?

Alvast Bedankt!!!!

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:12

Wat bedoel je met een sporthart? Ik rij endurance met mijn paard en tijdens een van keuringen hoorde de veterianairen af en toe een ruisje op het hart. (een shouffle in vaktermen). Om problemen te voorkomen ben ik naar Utrecht geweest.

Op de hartscan hebben ze ontdekt dat de zowel de linker- als de rechterhartklep en de klep van de hartslagader lekken. Na een half jaar weer terug geweest, en alles was stabiel dus niet erger geworden. Omdat het paard er conditioneel helemaal geen last van lijkt te hebben en verder gezond is heb ik een verklaring gekregen. Deze laat ik iedere wedstrijd braaf zien en heb nooit meer problemen met de veterinairen. Bovendien weet ik ook precies wat er mis is met mijn paard en waar ik op moet letten.

Bovendien wordt er nu ieder jaar een hartscan gemaakt om te kijken of de situatie niet veranderd. Voor mij een prettig gevoel dat alles in de gaten gehouden word. Gewoon een extra zekerheid.

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Sporthart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:27

Ik kan je wel vertellen wat er bij mensen onder een sporthart wordt verstaan:
Het hart wordt door veel sporten groter (door verdikking van de hartspier) en kan per slag meer bloed rondpompen. Hierdoor hoeft het hart in 1 minuut minder vaak samen te trekken (lage hartslag in rust). Bij mensen is het onschuldig.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:03

Ik denk ook dat wat Eileen zegt dat dat er mee bedoelt wordt. Een getraint hart kan een lagere hartslag hebben en daardoor ook onregelmatig worden. Na een half uur gepaste arbeid moet de onregelmatigheid weg zijn.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 11:33

mammasan schreef:
Omdat het paard er conditioneel helemaal geen last van lijkt te hebben en verder gezond is heb ik een verklaring gekregen. Deze laat ik iedere wedstrijd braaf zien en heb nooit meer problemen met de veterinairen.


Met Jeckyll ben je toch ook naar Utrecht geweest :-S , kun je dan niet ook zo´n verklaring krijgen?
Je hebt gewoon een paard met superbespiering, van binnen èn van buiten!

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 11:45

ja een knapperd is het he nikita *hihi* en nee ik ben niet naar utrecht geweest. en bij inspanning blijft t hart onregelmatig

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 19:30

mijn broer heeft lastgehad van een "sporthart"
hij trainde 6 dagen in de week 2 uur per dag voor het wedstrijd roeien
waren ook heleheftige trainingen
mijn broer heeft is toen op dokters advies gestoptmet wedstrijdroeien
helemaal onschuldig is het dus ook niet altijd .

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 18:26

iemand een paard met dezelfde "afwijking"??

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 21:12

Ja, die van mij heeft het ook. Tijdens rust is zijn hartslag zo traag dat hij amper te horen is. Maar tijdens inspanning word de hartslag onregelmatig en maakt hij er een potje van. Die van mij heeft een poosje soort aanvallen gehad. Hierdoor kwamen we ook achter het sporthart. Na het rijden viel hij helemaal weg. Dan gingen zijn oren naar achter en had hij zijn ogen half dicht. In het begin vond ik dit onwijs eng. Maar na allerlei onderzoeken kunnen we niks raars vinden. Misschien was het wel luiheid. Nu pak ik hem na het rijden, als hij aan het "sloffen" is ook aan. Hij heeft nu al een poos geen aanvallen meer gehad. Eerst dacht ik dat het met zijn hart te maken had. Nu weet ik wel beter. Heeft jouw paard ook zulke "aanvallen" gehad ????

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 21:43

Een sporthart is een hart dat zo sterk ontwikkeld is, dat het in rust een slag overslaat. Maar heel weinig paarden hebben dat. Bij zwaar getrainde endurance- of crosspaarden zie je het vooral.
Daar is het dan ook zeer geliefd, omdat die paarden van nature al een extra lage hartslag hebben.

Het heeft dan ook totaal niets met luiheid ofzo te maken, een paard kan immers niet zelf controle over z'n hart nemen.

Schadelijk is het dan ook zeker niet, maar wel heel (positief) uniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 23:38

Bij zwaar trainen kan het hart zich op 2 manieren ontwikkelen:
1. het vergroten van de holtes waardoor er meer bloed per slag doorgevoerd kan worden;
2. het vergroten van de hartspier zelf, een vergroot hart.
In dit laatste geval wordt er gesproken van een sporthart. De wand van de linkerhartkamer is hierbij plaatselijk verdikt. Bij inspanning gaat het hart sneller kloppen. Hierbij kan de verdikking van de linkerhartkamer het bloed belemmeren naar buiten te stromen. Indien dit gebeurt wordt de druk in het hart hoger terwijl de druk buiten het hart [bloeddruk] juist lager wordt. Hierdoor worden de kransslagaderen niet voldoende gevuld met bloed en ontstaat er een zuurstoftekort in het hart.

Of een vergroot hart gevaar op kan leveren voor de gezondheid is door de wetenschappers nog niet met 100% zekerheid vastgesteld. Vaak gaat de vergroting van het hart samen met een genetische afwijking aan de harspiercellen [hypertrofische cardiomyopathie] die zorgen voor deze verdikking van de wand, ipv het vergroten van de holtes. Deze vorm kan zeker leiden tot een circulatiestilstand met de dood als gevolg.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 12:37

heeej jippie? uit welke boekjes haal jij al jou info???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 22:35

Dat boekje heet: 'verantwoord bezig met uw paard', geschreven door Miep Slof van uitgeverij 'het knarsende paard' Haha!