Een paar vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 16:06

Hoi,

Ik heb een paar vraagjes aan julie (ervaren aangespannen rijders) ik heb/rij altijd 'gewoon' dressuur en beetje springen gedaan. Maar ben van plan een lieve shetlander te kopen waarmee ik ook als het lekker weer is, aangespannen mee kan rijden. Omdat ik nogal een leek ben op het gebied van aangespannen rijden heb ik een paar vraagjes. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Hier komen de vraagjes:

- Is het VERPLICHT een koetsiers- of ruiterbewijs te hebben om over straat aangespannen te rijden?

- Hoe kan ik het beste zoeken waar ik een koetsiersbewijs kan halen, ik zou niet weten waar het zit bij mij in de buurt. (Venlo)

- Kun je een koetsiersbewijs ook met een shetlander halen? Of moet het perse met een grotere pony?

- Hoeveel moet ik ongeveer er voor neertellen voor een goed karretje voor de shetlander.

- Hoeveel kan een (stevig)shetlandertje max. trekken?

Ik hoop dat er iemand antwoord kan geven op mijn vragen, in ieder geval alvast bedank!!! Knipoog

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: Een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 18:58

Suzanne vd schreef:
Hoi,

Ik heb een paar vraagjes aan julie (ervaren aangespannen rijders) ik heb/rij altijd 'gewoon' dressuur en beetje springen gedaan. Maar ben van plan een lieve shetlander te kopen waarmee ik ook als het lekker weer is, aangespannen mee kan rijden. Omdat ik nogal een leek ben op het gebied van aangespannen rijden heb ik een paar vraagjes. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Hier komen de vraagjes:

- Is het VERPLICHT een koetsiers- of ruiterbewijs te hebben om over straat aangespannen te rijden?
nee (nog)niet

- Hoe kan ik het beste zoeken waar ik een koetsiersbewijs kan halen, ik zou niet weten waar het zit bij mij in de buurt. (Venlo)
gewoon via rijverenigingen vragen naar de dichtstbijzijnde menvereniging die hebben ook koetsiersbewijs examens.

- Kun je een koetsiersbewijs ook met een shetlander halen? Of moet het perse met een grotere pony?
dat zou ik eerlijk gezegd niet weten

- Hoeveel moet ik ongeveer er voor neertellen voor een goed karretje voor de shetlander.
vanaf 250 euro moet je zat een goed karretje kunnen vinden,ligt eraan wat je eisen zijn eigenlijk

- Hoeveel kan een (stevig)shetlandertje max. trekken?
op een vierwielig wagentje is gangbaar 1 of twee personen,echter kunnen ze misschien wel een of twee personen meer trekken maar dan echt maar voor 1 keertje of een paar keer per jaar bijvoorbeeld.

Ik hoop dat er iemand antwoord kan geven op mijn vragen, in ieder geval alvast bedank!!! Knipoog

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 20:44

- Kun je een koetsiersbewijs ook met een shetlander halen? Of moet het perse met een grotere pony?

Nee hoor kan ook 'gewoon' met een shet!!
Gr. Marieke

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 21:03

Nou, komen ze aan hoor:

1) Het is niet verplicht, wel aan te raden. En op sommige plaatsen (privebossen, bepaalde stukken van de Veluwe e.d.) daar mag je alleen op als je een koesiersbewijs hebt. Je krijgt ook een berg theorie te verwerken, bent helemaal op de hoogte van verkeersregels als je aangespannen rijdt, dus het is wel een aanrader.

2) Kijk eens op www.mensport.nl, daar staan onder het kopje 'koetsiersbewijs' een berg adressen.

3) Dat ligt eraan, als je examen doet moeten er veplicht 3 zitplaatsen op de kar zijn (jouw plaats, die van de examinator en die van de groom) Als dat allemaal past, mag je met je eigen paard/pony/shetlander examen doen. Toen ik examen deed, deed er ook iemand mee met een ezel!

4) kijk b.v. op www.marktplaats.nl, je hebt al een karretje voor een paar honderd euro. Shetlanders zijn net zo duur. Inversteer goed in een veilige kar en in degelijk, sterk tuig!

5)Op verharde wegen mag een paard 3x zijn eigen gewicht trekken, zit je op onverharde wegen dan is dat 2x zijn eigen gewicht, en ga je door mul zand dan is dat 1x zijn gewicht.

Succes ermee!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 21:23

sanderijn"]
[quote="Suzanne vd schreef:
Hoi,
- Hoeveel kan een (stevig)shetlandertje max. trekken?
op een vierwielig wagentje is gangbaar 1 of twee personen,echter kunnen ze misschien wel een of twee personen meer trekken maar dan echt maar voor 1 keertje of een paar keer per jaar bijvoorbeeld.

[/quote]

Hier wil ik toch even op reageren. Uit jouw opmerking proef ik dat meer dan 2 personen op een enkelspan shetlander te zwaar is, maar het kan wel als je het maar een paar keer per jaar doet Verward Sorry hoor, maar te zwaar is te zwaar. Of het nou wekelijks is of jaarlijks!

Maar goed, een shetlander is naar verhouding vreselijk sterk. Mijn shetmeiden (getraind in de wedstrijdsport) trekken in het enkelspan met gemak een marathonwagen, mijzelf als menner en 2 grooms!! En dat gebeurt echt niet een paar keer per jaar Haha! maar veel vaker.

Verder sluit ik me volledig bij Dolores aan... Haha!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 22:30

buitenzorg,ik heb het hier niet over getrainde ponies,zoals die van jou.als je een shet gewoon voor de lol ment vind ik het een beetje te zwaar worden om elke keer ritten te maken met 4 personen op de wagen terwijl je misschien maar 1 of 2 keer per week rijd.maar dat is MIJN mening,ik ben zelf erg seccuur wat betreft training,en ik zie gewoon veel mensen niet zo rijden,moeten zij zelf weten,maar ik acht het niet gezond voor een pony om hem maar 1 keer per week in te spannen en dan lekker een uur tot 2 uur laten lopen met 4 man op de wagen!

en ik zeg dat het af en toe wel een keertje zou kunnen,niet dat je dan natuurlijk gelijk een onwijs lange rit gaat maken maar juist een kort ritje,dat je je pony niet overbelast,zo bedoelde ik het eigenlijk!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 23:52

sanderijn schreef:
buitenzorg,ik heb het hier niet over getrainde ponies,zoals die van jou.als je een shet gewoon voor de lol ment vind ik het een beetje te zwaar worden om elke keer ritten te maken met 4 personen op de wagen terwijl je misschien maar 1 of 2 keer per week rijd.maar dat is MIJN mening,ik ben zelf erg seccuur wat betreft training,en ik zie gewoon veel mensen niet zo rijden,moeten zij zelf weten,maar ik acht het niet gezond voor een pony om hem maar 1 keer per week in te spannen en dan lekker een uur tot 2 uur laten lopen met 4 man op de wagen!


Als je het zo stelt ga ik met je mee. Als je idd je pony ongetraind van het land pukt en hem dan inspant en met zijn 4-en op de wagen een rit van 2 uur gaat maken...............Dat kan je niet maken. Maar dat kan je van geen enkele pony/paard vragen vind ik.

Op zich als een shet het gewend is, dus als hij/zij regelmatig voor de wagen komt met meer dan 2 personen kan dat ook prima, maar dan neigt je pony weer naar getraind zijn! Haha!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 11:44

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! Ik heb er weer heel wat bijgeleerd. Ik heb misschien al een weitje op het oog, maar wil eerst zeker zijn dat ik een wei ter beschikking heb voordat ik shetje koop. Ik zal jullie in iedergeval op de hoogte houden!!