wolfstanden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wolfstanden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 15:09

Kan iemand mij uitleggen wat precies wolfstanden zijn?
Jamaica (3) krijgt een tandje op de plaats van de ruinentand, maar ze lijkt me te jong voor een ruinentand. Heb niet de indruk dat ze er last van heeft

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 17:22

Wolfstanden zitten aan de voorkant tegen de kiezen, dus wat jij beschrijft klinkt als een gewone hengstentand. Ik weet niet op welke leeftijd die door moeten komen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 17:27

Wolfstanden komen toch heel weinig voor bij merries??
Althans dat heb ik van de Tandenfee begrepen, Blossem
heeft namelijk 2 hele grote en daardoor kan het komen
dat ze nogal mans doet af en toe Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 17:54

wolfstandjes zitten ook in de bovenkaak en kan elk paard krijgen.
was een tijd een model om ze er bij elk paard uit te slopen.
echter als ze geen last van die dingen hebben kan het zijn dat ze na die tijd wel last krijgen vanwege het littekenweefsel.
de hengstentanden zitten vooral in de onderkaak en komt ergens op de laag door.
Afbeelding
van Heike d'r site hier kun je 'm goed zien
midden op de laag dat is de hengsten/ruinen/haak ofwel hoektand iedereen noemt het weer anders

Afbeelding
dit is van www.paardenmond.nl een tekening van een bovenkaak met alle tanden en kiezen compleet

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 18:00

ikke schreef:
Wolfstanden zitten aan de voorkant tegen de kiezen, dus wat jij beschrijft klinkt als een gewone hengstentand.


Hengstentanden/haaktanden en wolfstanden zijn niet hetzelfde!

Als je van voor naar achter door de mond kijkt zie je als eerste de snijtanden. Het volgende paar tanden zijn de haaktanden (hengstentanden). Deze komen zowel in de onder- als in de bovenkaak voor. Deze tanden komen voor bij hengsten en ruinen en soms bij merries. Daarna komen de lagen en daar achter liggen de kiezen.

De wolfstand is een klein tandje dat net voor de eerste kies ligt, precies op de plaats waar het bit ligt. (Dit in tegenstelling tot de haak/hengstentanden, die net achter de snijtanden liggen en waar het bit nog achter kan liggen). Deze tand komt niet bij alle paarden voor en heeft gelukkig maar een korte wortel, waardoor het verwijderen geen enkel probleem is.

Nog een plaatje om het te verduidelijken: de wolfstanden staan er niet op, maar die liggen in de buurt van nummer 5.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 23:20

Ibora had wolfstandjes en die zijn er pas uitgehaald. Ze loopt nu veel
rustiger en schudt niet meer zo met haar hoofd. Ze loopt nu veel ontspannender!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 16:48

Vaak worden de wolfstanden eruit gehaald, omdat paarden er snel last van krijgen met rijden..Het bit raakt het weefsel erom heen dan aan of de wolfstand zelf en dat doet erg veel pijn. Hierdoor gaat het paard vaak schudden met het hoofd of soms worden ze zelfs "onhandelbaar"door de pijn..
Laatst is er een paard bij ons op stal ook geholpen aan zijn wolfstand...Loopt nu stukken beter. *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 21:49

ok, na het zien van de plaatjes ben ik overtuigd. Het is gewoon echt een ruinen/hengsten/haaktand. Maar mij is altijd verteld dat die op 7 a 8 jarige leeftijd doorkomen (hon heeft er sinds kort ook 1, en is 8) Jamaica is 3.
Ik heb goed gekeken, beetje op gedrukt om te kijken hoe ze reageerde, maar ze reageert er eigenlijk totaal niet op.
Lekker laten zitten? Kan er nog iets anders mogelijk zijn dan een haaktand?