Wat te doen tegen een koortslip?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-12 15:58

Alhoewel ik twijfel of het wel een koortslip is. Ik vind 't zo afschuwelijk lelijk staan. Heb een hekel om te zien als mensen iets smerig bij hun mond hebben, en wat heb ik? Een plekje bij m'n mondhoek, en nu wel zeker al 2 weken, en 't word wat erger.
Ik ben benieuwd wat je er nou eigenlijk tegen kan doen? Misschien maak ik wel een afspraak met de dokter om een zalfje te halen, maar zijn er ook middelen die je niet perse via de apotheek hoeft te halen.


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:01

al 2 weken?? dan is het misschien geen koortslip en zou ik naar de dokter gaan. Een koortslip is over het algemeen met een goede week weer over (bij mij wel althans)
Er zijn genoeg middelen te koop bij de apotheek en bij de drogist, of ze voor jou werken moet je uitproberen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-12 16:01

cissy schreef:
al 2 weken?? dan is het misschien geen koortslip en zou ik naar de dokter gaan. Een koortslip is over het algemeen met een goede week weer over (bij mij wel althans)
Er zijn genoeg middelen te koop bij de apotheek en bij de drogist, of ze voor jou werken moet je uitproberen.


Ja, ik weet ook niet zeker of dat het wel is. Ik heb verder nog nooit een koortslip gehad ..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:04

En koortslip hoort met 2 weken wel weer weg te zijn, meestal na een week. Soms iets sneller als je goede zalf of zo'n patch gebruikt.

Als het nu nog stuk is is het of een koortslip die je steeds open hebt gekrabt, of geen koortslip... Zou er even naar laten kijken als je echt niet weet wat het is.



_Renske

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:04

Een koortslip is wel duidelijk te herkennen. Eerst een bult, dan blaasjes en dan een korstje. Inderdaad is dit na ruim een week wel ongeveer weg. Als het er bij jou al twee weken zit, twijfel ik of het een koortslip is.
Zo verloopt het proces bij mij in ieder geval wel en ik voel duidelijk aan wanneer het een koortslip is, omdat er dan een bult op mijn lip zit... helaas

You make each day so much brighter <3

Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:04

Bij de drogist kun je er een zalfje voor halen..
Je moet dat zo'n 3 keer per dag erop smeren en dan wordt het vanzelf minder en dan verdwijnt het.
Maar twee weken vind ik erg lang? Als ik een flinke koortslip heb en er niks aan doe is het binnen 1,5 week genezen..

saden

Berichten: 2255
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:04

Ik denk dat het geen koortslip is maar een kloofje in je mondhoek. Erg vervelend.
Dat schijnt te komen door een gebrek aan een bepaalde vitamine die ook in boter voorkomt.

Stentoor Eindstand, Z+1 springen B+5 SGW+1, Dag lieve grote vriend... Mis je!
Annalinde van `Hogeland M1+5 Verkocht [o]
Etoya v.Canturano heeft haar kerstmuts gepakt en naar quatar gegaan!

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:07

even laten nakijken dan weet je het zeker.

Weet je wel hoe een koortslip verloopt? Eerst krijg je een branderige dikke plek en daar komt er met een dag of 2 blaasjes op en die barsten open, dat vocht is super besmettelijk dus niet zoenen of eraan krabben :) na een paar dagen komt er elke keer een nieuw korstje op en dan gaat het langzaam vanzelf dicht. Meestal is er geen litteken vorming.
ik heb al jaren last van koortslippen en bij mij verloopt het altijd op dezelfde manier.
Maar bijkomend voordeel, ik ben verder nooit ziek, mijn weerstand is prima alleen krijg ik dus wel eens ipv een vette verkoudheid een dikke koortslip (of neus, of binnenkant lip, of neus én lip ;) ) tja, en wat je heb je liever?

het ziet er niet uit maar je kunt er ook niks aan doen helaas.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-12 16:10

saden schreef:
Ik denk dat het geen koortslip is maar een kloofje in je mondhoek. Erg vervelend.
Dat schijnt te komen door een gebrek aan een bepaalde vitamine die ook in boter voorkomt.


Dit zou kunnen inderdaad. Ik eet geen boter, en krijg bepaalde vitamine niet binnen.

saden

Berichten: 2255
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:29

Klinkt even raar maar welke kleur heeft t kostje?

Stentoor Eindstand, Z+1 springen B+5 SGW+1, Dag lieve grote vriend... Mis je!
Annalinde van `Hogeland M1+5 Verkocht [o]
Etoya v.Canturano heeft haar kerstmuts gepakt en naar quatar gegaan!

Babootje

Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:32

Ik heb voor koortslippen een hele goed creme: Terramycine. Deze is niet leverbaar in NL maar wel in Spanje en Turkije en ik zag ook een Belgische site waar het op staat
http://www.onlinepharmabox.be/nl/Apothe ... nk=0132548

Toen ik jaren geleden op vakantie in Spanje een koortslip kreeg, heb ik deze zalf in een drogisterij gekocht. en was snel van de blaasjes af. Sindsdien neem ik ze altijd mee uit het buitenland of laat ze meenemen.

Wat is Terramycine:
De firma Pfizer verzamelde 135.000 grondstalen van over de hele wereld en voerde daarop meer dan 20 miljoen testen uit. In 1949 isoleerden A.C. Finlay en medewerkers een stof uit een grondstaal uit Indiana, in de buurt van de laboratoria van Pfizer, die effectief werkte tegen een brede waaier van dodelijke bacteriën en afkomstig was van de bacterie Streptomyces rimosus uit de klasse Actinomycetes. Die nieuwe, werkzame verbinding werd Terramycine genoemd, naar ‘terra’, het Latijnse woord voor ‘aarde’, waaruit de stof gehaald is, en ‘mykitas’, het Griekse woord voor schimmel.
Op 15 maart 1950 werd Terramycine als geneesmiddel erkend door de Amerikaanse ‘Food and Drug Administration’ (FDA) en het werd het eerste geneesmiddel dat door de firma Pfizer in de Verenigde Staten werd verkocht.
In België wordt Terramycine gebruikt in zalven voor huid- aandoeningen en in oogzalven.

Het is dus een antibioticum. En je moet het dus gebruiken tot de blaasjes helemaal weg zijn.

Wel verkrijgbaar in NL als oogzalf voor dieren.

Babootje

Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:32

_Renske schreef:
Een koortslip is wel duidelijk te herkennen. Eerst een bult, dan blaasjes en dan een korstje. Inderdaad is dit na ruim een week wel ongeveer weg. Als het er bij jou al twee weken zit, twijfel ik of het een koortslip is.
Zo verloopt het proces bij mij in ieder geval wel en ik voel duidelijk aan wanneer het een koortslip is, omdat er dan een bult op mijn lip zit... helaas


Een pijnlijk kloppende bult.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:36

Ik heb ook een plekje bij hoek van me lippen
Is waarschijnlijk open gescheurd
Ik smeer er geregeld purol op (soort vaseline) om het soepel te houden en verder vanaf blijven
Het is daardoor al een stuk minder geworden :)

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:24

Een echte koortslip kan je ook van binnenuit bestrijden, daar komt het immers ook vandaan, door L-lysine tabletten te slikken. Dat is een aminozuur die je weerstand verhoogt. Heb het vorige week voor het eerst gebruikt en werkt echt super!

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:29

als het echt een koortslip is dan kan je er ook een klein laagje tandpasta op doen, werkt bij mij met super en ik heb heel vaak een kortslip!

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:49

babootje ik zou nooit zomaar met antibiotica gaan smeren, het doet sowieso helemaal niets tegen een koortslip. Een koortslip wordt veroorzaakt door een virus en laten virussen nou net geen zier om antibiotica geven.
Bacteriën reageren wel op antibiotica, maar lang niet op alle antibiotica en zeker niet als je zelf gaat lopen aanmodderen met antibiotica.

edit: sorry mijn reactie komt misschien een beetje bot over, maar ik meen wel wat ik zeg.

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:51

Ik zou er naar laten kijken door je huisarts, als het dan een koortslip is dan weet je het zeker (en dan is er een kans dat het terugkomt, dus dan weet je wat het is als je het nog een keer krijgt).

JNAWA_Nienke

Berichten: 1159
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Enschede

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:03

Hier nog een die er al 2 weken last van heeft! :wave:
Begon met 1 blaasje en het bereid zich bij mij steeds meer uit!
Vandaag de huisarts gebeld en heb een zalfje gekregen!

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 07:57

Echt doe er bij het voelen van het eerste blaasje maar tandpasta op dan kan het zich niet uitbruiden en droogt het de koortslip uit, werk echt super! En ik heb heel vaak last maar zo hou ik het maar bij een heel klein blaasje ipv mijn hele lip vol....

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-12 09:39

Ik ga vanmiddag even langs de dokter!

Britt

Berichten: 18879
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Wat te doen tegen een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:43

Bij mij blijft een koortslip altijd bij een rood pijnlijk bultje dat raar aanvoelt, maar dan trekt hij daarna ook weer weg gelukkig.
Kloofjes in mn mondhoek heb ik ook wel ooit, meestal als ik last heb van een verminderde weerstand en idd wat vitaminetekort. Meestal krijg ik het vrij snel onder controle door weer consequent twee stuks fruit en veel groente te eten en wat vitaminepillen te nemen tot het weg is :+

veersche
Berichten: 1049
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:45

annepanne schreef:
Een echte koortslip kan je ook van binnenuit bestrijden, daar komt het immers ook vandaan, door L-lysine tabletten te slikken. Dat is een aminozuur die je weerstand verhoogt. Heb het vorige week voor het eerst gebruikt en werkt echt super!


Deze slik ik al jaren en het werkt perfect! Iedere dag een tablet en klaar!
Je krijgt het op internet en bij De Tuinen, daar haal ik het altijd.
Ik had zowat iedere 2 weken een koortslip met wel 30 blaasjes (ja serieus, ik heb geteld) en nu bijna nooit meer en als ik het heb is het binnen 3 dagen weg en wordt het niet groot.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten.... schoentje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alocasia, Nescio18, nijnthju, Sourire en 66 bezoekers