'Gele sluipmoordenaar' als kwelgeest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

'Gele sluipmoordenaar' als kwelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 09:33


http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:54

van de nvvr mailingslist.
geschreven door Frans Veldman

Voor degenen die het nog niet weten: Met name in Drenthe is het Sint
Jacobs-kruiskruid sterk in opkomst. Dit plantje is enorm giftig voor
paarden, het gif wordt in de lever opgeslagen en gaat nooit meer weg,
bij ieder opgeknabbeld blaadje loopt de hoeveelheid op, en zodra het
paard gedurende zijn hele leven zo'n 15 kilo van die plant opheeft gaat
hij dood...

EEN enkele plant maakt zo'n 200.000 zaadjes...
Ik noem het hier omdat ik dit jaar ook een paar exemplaren van deze
plant op mijn erf heb aangetroffen. Nog niet in de weide gelukkig. Kijk
ook eens rond in je omgeving, ik ben niet voor ecologische ingrepen maar
voor dit plantje geldt: uitroeien die hap!

Hoe die plant hier is gekomen? De WMD is in natuurgebieden expres
kruiden gaan uitzaaien, waaronder het Sint Jacobs-kruiskruid. Inmiddels
hebben ze de "vergissing" ingezien maar de mensen met graasdieren zitten
nu wel met een probleem. Boos! Vroeger kwam deze plant in Nederland bijna
niet voor, dus veel mensen zijn onbekend met het risico dat deze plant
met zich meebrengt.

In Amerika en Engeland zijn grondeigenaren wettelijk verplicht om deze
plant te bestrijden, hier in Nederland helaas (nog?) niet. We zullen er
zelf dus attent op moeten zijn.

Kijk ook goed uit voor hooi dat uit "natuurgebieden" komt. Stonden er
wat van die planten op dat natuurgebied (al dan niet expres uitgezaaid
door ecologische fanatiekelingen of door natuurlijke verspreiding wat
met 200.000 zaadjes per plant rap gaat) dan zit je zo aan een paar kilo,
en zoals gezegd, het wordt niet afgebroken, zodra het paard er gedurende
zijn leven zo'n 15 kilo in totaal van op heeft betekent dat het einde...

Bij veel dierenartsen liggen inmiddels folders over deze plant.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:58

Bestaat er ook niet een mogelijkheid dit gif op een manier uit de maag van je paard te laten weghalen? Dit klinkt allemaal zo beangstigend.

Masja Koe

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 21:49

Het is inderdaad een enge plant, vooral omdat (i.t.t. boterbloemen e.d.) de plant in hooi schadelijk blijft en gewoon wordt gegeten. In de wei schijnt het mee te vallen, er moet al helemaal niets meer zijn willen paarden het bittere kruid eten.
Het is een tweejarige plant, waarvan ook het blad schadelijk is. Het eerste jaar bloeit de plant nog niet en is het dus echt een sluipmoordenaar, omdat je hem dan nog niet kunt herkennen aan de gele bloemen.
Hier in de buurt van Assen zie je inderdaad bermen en percelen gras in natuurgebieden die vergeven zijn van het Jacobskruiskruid - vrolijk gezaaid door de WMD en volgens mij ook door Staatsbosbeheer of het Drents Landschap vanwege de mooie gele kleur. Het schijnt dat de plant vroeger hier ook voorkwam, maar dat door konsekwent bestrijden Nederland op een gegeven moment Jacobskruiskruid-vrij is geworden... tot een paar jaar geleden dus. Wij maken ons eigen hooi en controleren dus zelf onze weilanden. Als je hooi koopt uit natuurgebieden is het inderdaad zaak om (als dat kan) te gaan kijken als het gras nog op stam staat, zodat je zeker weet of het helemaal schoon is. Er zijn mensen hier in de buurt die altijd grote balen kopen van Staatsbosbeheer, die eisen dat het hooi Jacobskruiskruid-vrij is. Omdat het een tweejarige plant is, zou je redelijk goed moeten kunnen bestrijden. Probleem hier is vooral dat sommige bermen vol staan met het kruid en dat wordt nu pas voor het eerst gemaaid, zodat het alle tijd heeft gehad om z'n zaadjes weer te verspreiden.
Als je wilt weten hoe het kruid er uit ziet:
http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/lage%20planten/jacobskruiskruid.htm

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 07:05

Tja het is een mooi plantje, maar dit weegt verreweg niet op tegen wat het doet met graasdieren!!!!! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit plantje ook hier in de buurt (Hilversum) al tegen gekomen ben Huilen . Ik had alleen geen idee wat het was. Nu wel dus. Gelukkig heeft mijn paard deze plant nog niet gezien en ik hoop van harte dat dat zo blijft!!

Wat ik me afvraag.....als al die fanatieke wereldverbeteraars (zoals Staatsbosbeheer end.) het er in NL beter uit willen laten zien door het uitzaaien van deze plant, waarom verzinnen ze nu dan geen oplossing voor dit probleem bij graaseters! Probleem lijkt me daarvoor ernstig genoeg!!!

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:11

Best wel een mooi plantje inderdaad maar ik heb het bij mij nog nooit gezien. Ik woon dan ook wel in Belgie, misschien scheelt dat. Maar nu ik weet wat het kan aanrichten zal ik bij geel-kleurige bloemen toch extra oppassen en kijken of het geen St Jacobskruid is.
In mijn weide staan gelukkig verder geen bloemetjes, alleen veel klaver
Knipoog

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-02 09:48

Dit zijn andere benamingen voor hetzelfde plantje:
Bokstalen
Duvelsjacht
Jaagdenduvel
Johanneskruid
Kroontjeskruid
Peerdskroet
Peerkum
Sint Janskrûd (Fries)

Afbeelding

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 13:00

Bedankt voor de afbeelding!!! Ik had geen idee hoe het plantje eruit zag. Hoe hoog / groot wordt het eigenlijk?

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:25

tja ik ben helaas zeer bekend met het probleem!! Het drenthse landshap (een natuurbeheersorganisatie) heeft in het natuurgebied achter mijn land het spul, samen met andere bloemen, dmv een wildmengsel, een antal jaren geleden ingezaaid!!!!!0 m.n. omdat door deze plant het Jacobsvlindertje zo leuk terugkomt in de natuur!! na ja!
Ik heb me er wat in verdiept, en begrijp van deskundigen dat de plant oorspronkelijk voorkomt in de duinen aan de kust dus.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik als gedupeerde buur aan deze ramp kan doen. Het landschap lijkt niet mee te willen werken en wuift mijn opmerkingen over gif vlot weg (tja want aan een schade claim willen ze niet denken natuurlijk!) volgens hen eten de paarden het niet, wat klopt, ze laten het netjes staan. maarr... het gif in dit plantje zit niet in de sappen maar in de sructuur van de plant. als ik mijn land hooi, en dus ook het kruiskruid er in terecht komt, dan verliest het dus enkel de smaak maar niet zijn gif. conclusie ik kan mijn eigen land niet meer hooien en dus aan mijn paarden voeren. Ik ben nu op zoek naar zoveel mogelijk mensen die hier in drenthe ook problemen met het drenthsche landschap ondervinden, om zo samen een vuist te maken tegen hun beplantingsbeleid! en uiteraard om om hun kosten mijn land te zuiveren van het gif dat dankzij hun beleid telig wierd in mijn land en dat van alle andere omliggende stukken land. Maar goed ik ben dus erg benieuwd of er nog voor mij onbekende in drenthe zijn die ook door het beleid van het drenhsche landschap dreigen te worden gedupeerd!

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:00

Er worden hier twee namen door elkaar gehusseld. Je hebt de "Jacobs Kruiskruid" bij langdurig en overmatig gebruik gifig en je hebt de "Sint Janskruid" door de fotosensibiliserende werking ook niet gezond voor vee, hierdoor worden de dieren overgevoelig voor zonlicht.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:47

Kan iemand een foto van de 2 verschillende soorten plaatsen met de naam erbij wat wat is.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:24

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben dus ook absoluut niet blij.
Kawa staat tegen een natuurgebied helemaal vol met deze plant Huilen

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 09:03

Wat? Zo giftig??
Wij hebben (ondertussen haden) keiveel van die planten in de wei staan! Al jaren, zelfs.
Geluukig is nu alles eruit getrokken, kost 3 dagen maar jah, dan ben je weer voor 1 jaar klkaar.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 21:40

aiks

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 23:29

Hebben jullie de laatste Hoefslag gezien? Stond ook een stukje in. Frans Oostra, dierenarts in Klijndijk, vertelde daar dat zij al jaren een voorlichtingsbrochure hebben. Er stond ook in dat het kruid in hooi rood wordt. Dat vond ik wel prettig, het valt dus wel op!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nijbro en 64 bezoekers