Paard gekocht...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Paard gekocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 21:30

Ik was al een tijdje bezig met een paard kopen, en op de manege waar ik rijd had ik er een gevonden.
Een quarter-merrie van 2, Sher Leos Pace. We hadden haar 2 weken geleden laten keuren, en ze had een 3tje voor haar straalbeen. Wij waren niet bij de keuring, dus we wisten niet waarom ze een 3tje had.
Dus wij de dierenarts bellen, was ie op vakantie. Een week later bellen we weer, waren de foto's net opgehaald Frusty en kon de dierenarts dus niets meer zeggen.
Maar vandaag moest de manege-eigenaresse bij de dierenarts zijn, dus die had meteen ff die foto's langs gebracht. Ze heeft 4 scheurtjes in haar straalbeen, dat is dus net teveel om goedgekeurt te worden (tot 3 scheurtjes is nog voldoende). Maar ze is nog maar 2, en de dierenarts zei dat met kalkrijk voedsel er nog een grote kans was dat het verbeterde. Dus vanmiddag ff overlegt, en besloten haar toch maar te kopen. Vanavond meteen naar de manege geweest, ze word nu een beetje ingereden, en ik mocht haar meteen uitstappen Lachen

Anoniem

Re: Paard gekocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:38

Gefeliciteerd met je paard!
Maar waarom wordt ze nu al ingereden? Twee is imo veel te jong (ongeacht het ras).

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:52

Het schijnt inderdaad dat Quarter horses met 2 al ingereden worden. ik ben er ook op tegen. Vooral omdat hij denk ik nog veel moet kunnen groeien en vooral niet meteen zo belast moet worden op dat straalbeen. De energie die normaal bij een jong paard in de groei van botten moet zitten gaat nu bij een 2 jarige in de spiergroei zitten. om het allemaal te kunnen dragen. Dit is een normale reactie van paarden die vroeg aan het werk worden gezet om de gewrichten te verstevigen. (bron van deze info: veeartsenij-school te Utrecht).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:11

Gefeliciteerd met de aankoop van je paardje !
Vraagje uit nieuwsgierigheid:
Waarom is het gebruikelijk (?) om een quarter horse al met 2 jaar in te rijden ?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 23:41

Ik heb hier echt nog nooit van gehoord!
Wel eens gedacht aan een second opinion?

Als ik jou was zou ik met die foto's naar een gerenomeerde kliniek gaan!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 23:49

Sjuimpje schreef:
Ik heb hier echt nog nooit van gehoord!
Wel eens gedacht aan een second opinion?

Als ik jou was zou ik met die foto's naar een gerenomeerde kliniek gaan!

Ehh waar heb je nog nooit van gehoord? Van scheurtjes in het straalbeen?
Ze heeft al een second opinion gehad. Ze is gekeurd door een dierenarts in Noord-Holland, Knoop ofzo iets geloof ik. Daarna heeft de dierenarts van de manege-eigenaar er ook nog naar gekeken, hij keurt heel veel quarters enzo, dus hij kon wat meer over het keuren van quarters vertellen.
En dat ze met 2 al wordt ingereden.......tja als ze van jongs af aan van mij was geweest had ik denk ik ook nog ff gewacht. Maar ze rijden er maar heel af en toe op en dan hoogstens een kwartiertje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:36

Tuurlijk heb ik wel van 'scheurtjes' in het straalbeen gehoord!
Maar op een 3 worden ze gewoon afgekeurd!
Klaar!
Anders moet je niet laten keuren als je je er toch niets van aantrekt.

Zeker bij een 2 jarige is een 3 tje niet niks hoor!
Vraag om de foto's en rijd naar een andere kliniek, bijv Bosch en Duin ofzo.

Zowiezo worden die zogenaamde scheurtjes niet minder van kalk, dat dier heeft gewoon een verhoogd risico op hoefkatrol en dat risico kan alleen maar groter worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:42

Sjuimpje schreef:
Zowiezo worden die zogenaamde scheurtjes niet minder van kalk, dat dier heeft gewoon een verhoogd risico op hoefkatrol en dat risico kan alleen maar groter worden!


Dit is denk ik wel waar wat Sjuim zegt. De opinie van een andere arts zou geen kwaad kunnen volgens mij. Denk er nog eens goed over na of dit wel verstandig is. Ik snap wel dat je heel graag een paard wilt hebben, maar misschien liever eentje die tenminste gezond is.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 01:14

Hmmm ik betwijfel ten zeerste dat kalk verhaal. Zou het nog eens heel goed navragen bij een andere kliniek.

Een vriendin van mij werkt bij manege Burgmeijer of hoe je dat ook schrijft, zo'n westernstal iig. En inderdaad, met 2 jaar worden quarters al ingereden, omdat ze volgens hun theorie al zo bespierd zijn. Deze theorie is voor mij absoluut bullsh*t, maar ach die paarden gaan niets voor niets al met 12 jaar met pensioen.
En inderdaad, ze rijden in het begin maar een kwartiertje, maar wel behoorlijk intensief. Onder intensief versta ik na 3 keer onder het zadel al beginnen met roll backs en spinnen. En ik vraag mij af of het dan al verstandig is om nu al te trainen met een paard, terwijl hij door de gemiddelde kliniekn afgekeurd zou zijn.

Maar verder wel gefeliciteerd, ik hoop dat je geen spijt krijg van je beslissing en dat je veel plezier zult hebben uiteraard.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 02:47

Hier in Amerika worden paarden met 2 jaar al ingereden. Een half zusje van DC was twee toen ze getraind werd en doet het uitstekend. Heeft ook een paar championships gewonnen op de kermis. Wij hier rijden onze paarden niet elke dag. Dat is dus niet slecht bedoeld want voor een ouder paard zou het dus goed zijn om tenminste 5 dagen in een week te rijden. Hier worden de paarden een week voordien echt ingereden vooraleer ze naar een show moeten.
Ikzelf heb besloten dat ik zal wachten tot DC 3 jaar oud is. Beter voor haar benen die ze bezeert heeft.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 13:26

Hartstikke gefeliciteerd Steeffie!! Is het een dochter van Leo's Dilpomat? Wanneer komen de foto's? Lachen

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 16:40

Dat kalk verhaal, ik weet ook niet zeker of dat waar is, maar dat is wat de dierenarts zei.
En sjiumpje; ik heb me wel wat van de keuring aangetrokken. We hebben er goed over nagedacht, maar besloten het toch te doen. Want een paard is een levend dier, je loopt altijd risico dat er wat mee gebeurd. Sher loopt een iets hoger risico, dat weten we. En als ze nou kreupel wordt gaan we er waarschijnlijk gewoon mee fokken.
Xono: Ze is een Leos Diplomat x Otoes Crown Pace. En ik weet niet wanneer er foto's komen. Onze scanner is kapot en ik weet niet wanneer die gemaakt word. Ik heb wel foto's van internet, maar ik weet niet of die mensen het leuk vinden als ik hun foto's overal ga neerzetten.

esythegirl

Berichten: 231
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 17:39

een paard van een vriendin van mij had ook een 3 op de keuring en die is direct afgekeurt..
maar het kan zijn dat het aan de keurmeester licht maar als ik jouw was zou ik um nog een keer bij een andere kliniek laten keuren ...
misschien komen er dat wel hele andere resultaten uit!!

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:08

je moet je een paard altijd door je eigen veearts laten keuren en niet 1 die dat paard kent.er word zoveel gelogen en samen gedaan met een veearts en manege eigenaren. maar hoop voor je dat het wel allemaal goed komt met die scheurtjes. zou er maar voorlopig nog niet op gaaan rijden ff wachten dat ze drie en half is en een goede voeding met kalk geven. maarja in iedergeval gefeliciteerd met je paardje veel plezier er mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:12

Ik zou er niet aan beginnen, wat moet je nou met een paard die niet goed op de benen is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:14

ellende krijg je toch wel, dus waarom zou je het dan kopen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 12:07

steeffie schreef:
En sjiumpje; ik heb me wel wat van de keuring aangetrokken. We hebben er goed over nagedacht, maar besloten het toch te doen. Want een paard is een levend dier, je loopt altijd risico dat er wat mee gebeurd. Sher loopt een iets hoger risico, dat weten we. En als ze nou kreupel wordt gaan we er waarschijnlijk gewoon mee fokken.

En dan lopen er zometeen allemaal Sher-kinders rond met hoefkatrol... Frusty
Het is namelijk erfelijk.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 12:16

ik begrijp sowieso niet waarom je toch voor dat paard met zon risico gekozen hebt. er zijn paarden in ovbervloed te koop daar zit er vast nog wel een bij die jou ook aanspreekt en die niet zon medisch risico volgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 12:18

Er mee fokken??????? je gaat toch niet met een paard fokken die niet gezond is??, het is erfelijk, fokken is verbeteren niet vermeerderen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 12:30

Sjuimpje"]
[quote="steeffie schreef:
En sjiumpje; ik heb me wel wat van de keuring aangetrokken. We hebben er goed over nagedacht, maar besloten het toch te doen. Want een paard is een levend dier, je loopt altijd risico dat er wat mee gebeurd. Sher loopt een iets hoger risico, dat weten we. En als ze nou kreupel wordt gaan we er waarschijnlijk gewoon mee fokken.

En dan lopen er zometeen allemaal Sher-kinders rond met hoefkatrol... Frusty
Het is namelijk erfelijk.
[/quote]

Ik ga geheel mee met Sjuim en Zep.
De verzekering accepteerd geen 3-tjes ...
en het paard heeft het op 2 jarige leeftijd, misschien wat anders geweest als het dier 15 jaar was en geen dag kreupel in zijn leven gelopen had....
maar je koopt nu bewust een heel groot risico.
Ga ermee naar een goede kliniek.

jingo
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:14

waarom laten mensen al die paarden keuren als ze uiteindelijk het paard toch echt willen!!!

Ik snap dat dus echt niet! alle paarden die ik verkoop mogen volledig gekeurd worden no problem maar..zelf zie ik het nut er niet altijd van in!

Er zijn paarden die volledig kapot zijn van binnen en toch super in de sport lopen .. maar wil je gaan fokken dan is een goed paard uiteraard een vereiste!