Ellende met El roy!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Ellende met El roy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-02 19:50

Zoals jullie weten heb ik El Roy een 3 jarige hengst. Hij is bij mij heel braaf en luisterd goed. Oftewel ik heb geen enkel probleem met hem omdat ik hem ook opvoed.

Nu willen mijn zusje en een meisje van stal steeds voor hem zorgen. Hij is heel braaf dus doet niets. Nu staat el Roy vanwege zijn ziekte niet op het land maar in de losgooibak naast het land. Er staat nu een nieuwe ruin en die valt el roy het liefst over het hek heen aan. (dit paard is 27 en zwaar kreupel) Nu ging El Roy door het lint en heeft een meisje van stal recht in haar buik geslagen. dus echt doelbewust omgedraaid en uitgehaald.

Nu ben ik daar dus niet bijgeweest, maar ik wil niet dat mijn paard gevaarlijk wordt naar andere mensen. ongeacht hij dat andere paard aanvalt wil ik niet dat ie uberhaubt een mens slaat. Het meisje stond NIET tussen de 2 paarden in en tussen el roy en de ruin zit nog een weiland hek.

Dit heeft ie dus nog nooit gedaan. Waarom valt ie een meisje aan als ie ruzie heeft met een ruin die aan de andere kant van het hek staat.

Het meisje is naar de dokter geweest en heeft niets ernstigs behalve flinke buikpijn en een blauwe hoefafdruk. Ik hoop niet dat ik nu weg moet van stal met hem, omdat ze al niet blij waren met een hengst op stal.

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:05

jeetje dat lijkt me behoorlijk schrikken. Hopen dat t verbetert en dat je kunt blijven...

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:43

Kan op zich een keer gebeuren hoor Merilyn. Hij is jong en hengst. Hij moet dan wel leren dat dat dus echt niet kan. Toen Pablo zo oud was heeft ook een keer gemept alleen was ik wel zelf bij en heb ik hem meteen een megaklap verkocht. Hij snapte de boodschap want hij heeft het daarna niet meer gedaan.
Waarom Roy mepte is altijd de vraag, misschien puur uit frustratie.
Ik zou alleen voortaan hem voorlopig alleen zelf verzorgen of alleen anderen er bij als je er zelf ook bij bent en hem heel streng in de gaten houden. Meteen even een boze stem als hij maar, hoe speels het misschien ook is iets doet wat gevaarlijk voor je kan zijn (al pakt hij maar een stukje van een jas en niet hard, dat soort dingen mag hij gewoon niet).
Als ik jou was zou ik op stal laten zien dat je aktie onderneemt om te voorkomen dat het nog een keer voorkomt.
Succes!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-02 21:48

Tsja bij mij flikt ie dus niets want hij heeft meteen een dreun. Klinkt hard maar ik voed hem heel streng op anders kan ik hem niet als hengst houden. Hij bijt overigens niet, hij mag ook niet happen.

Ik mag wel blijven, want de staleigenaar zei ook dat het waarschijnlijk een ongelukje was (ik heb hem net gesproken) Mijn zusje mag hem alleen niet meer buiten zetten.

Groetjes merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:55

wat deed dat meisje dan bij hem in de buurt?als hij in het losgooi bakje staat,dan is dat toch omdat hij kan ontspannen,en lekker vrij is?of ging ze hem uit de bak halen?het kan idd frustraie zijn,maar een hengst blijft onberekenbaar,en hebben meestal maar 1 baas,jij dus.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:16

Omgekeerd gedrag? Kan ff niet op het woord komen...omgericht gedrag??? Iig dat ie zijn frustraties niet tegen die ruin kwijtkon, maar het kwijtmoest en dat meisje pakte....?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 23:46

Jurga zit volgens mij aardig in de buurt!

ik heb dat ook een keer gehad met een knol, die wou ik uit de wei halen omdat het barstte van de vliegen,
Toen ik hem van opzij naderde gaf hij me ook een genadeloze trap op mijn heup.
Gevolg: half bewusteloos in de wei, godzijdank droeg ik toen mijn telefoon aan mijn broekband, die had hij wel overmidden maar dat heeft wel een groot deel van de klap opgevangen.
Het is geen enkel excuus, als ik had gekund had ik die knol ook even goed te pakken genomen, maar ik was allang blij dat ik uit de wei kon kruipen.

Is er geen andere manier om El Roy te houden? Elke dag gefrustreerd worden van een oude knol naast je is ook geen fijn leventje, voor je het weet houd je een zuur paard over.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:02

Sjuimpje schreef:
Is er geen andere manier om El Roy te houden? Elke dag gefrustreerd worden van een oude knol naast je is ook geen fijn leventje, voor je het weet houd je een zuur paard over.


Sorry het gaat er niet om dat die Knol oud is, daar worden paarden echt niet gefrustreerd van hoor! Het ging er meer om dat hij El Roy aanvalt! dat heeft niks te maken met oude paarden! echt een opmerking die nergens op slaat!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:16

Sjezus Ymke!
Dat jij een stuk oud Brandhout hebt kan ik ook niets aan doen!
Doe niet zo gefrustreerd zeg!

Als Meri had gezegd dat er een zwarte knol van 6 naast hem stond waar hij zo op reageerde had ik er neer gezet dat het geen pretje is om gefrustreerd te raken van een zwarte knol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:16

#Ymke# schreef:
Sorry het gaat er niet om dat die
Knol
oud is, daar worden paarden echt niet gefrustreerd van hoor! Het ging er meer om dat hij El Roy aanvalt! dat heeft niks te maken met oude paarden! echt een opmerking die nergens op slaat!


En hoe denk je dat dat voor El Roy is??? Zou dat voor hem fijn zijn om de hele dag geplaagd te worden?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:52

Sjuimpje schreef:
Sjezus Ymke!
Dat jij een stuk oud Brandhout hebt kan ik ook niets aan doen!
Doe niet zo gefrustreerd zeg!
.


Dat jij nou zo'n verwaand verwent nest bent dat alle paarden die los en vast zitten koopt en verkoopt en niet eens de moeite neemt om je paard een naam te geven of die uberhaupt uit te spreken, en dat je denkt dat je alles bent en beter weet, kan ik niks aandoen. Ik geef tenminste om m'n paard en het kan me niet schelen of hij oud is of niet. Ik verkoop hem tenminte niet als ie de 15 gepasseert is!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:54

Lovely schreef:
En hoe denk je dat dat voor El Roy is??? Zou dat voor hem fijn zijn om de hele dag geplaagd te worden?


Dat lijkt me niks, paarden kunnen daar heel gefrustreerd van worden, ik heb er ervaring mee. Je kan vragen of El Roy in een andere bak ( als dat kan) gezet kan worden of dat het andere paard op een andere plek gezet kan worden. Denk dat er wel een oplossing voor is ( het paarden opjaag gevoel)

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:56

Ok dan,
nu is het voor iedereen duidelijk dat je gefrustreerd bent!

Gelukkig zijn er al veel bokkers bij mij op stal geweest en tot nog toe noemt iedereen mij een bescheiden mens.

Verder kan je je paard wel houden als hij ouder als 15 is, maar dan moet je ook wel het beste met hem voor hebben niet waar?
Ik kan nog wel wat topicjes over je naar boven halen hoor, maar ach, ik ga niet nog meer moeite doen om je de grond in te boren, zelf ben je al een heel eind gekomen...
Laatst bijgewerkt door ibikus op 03-08-02 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:57

#Ymke#"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Sjezus Ymke!
Dat jij een stuk oud Brandhout hebt kan ik ook niets aan doen!
Doe niet zo gefrustreerd zeg!
.


Dat jij nou zo'n verwaand verwent nest bent dat alle paarden die los en vast zitten koopt en verkoopt en niet eens de moeite neemt om je paard een naam te geven of die uberhaupt uit te spreken, en dat je denkt dat je alles bent en beter weet, kan ik niks aandoen. Ik geef tenminste om m'n paard en het kan me niet schelen of hij oud is of niet. Ik verkoop hem tenminte niet als ie de 15 gepasseert is!
[/quote]

haha verwend? suus? Sorry maar suus werkt erg hard om dr paarden te kunnen kopen en onderhouden. En sommige zsijn nu eenmaal voor de handel. Moet je ze dan bij hun naam noemen?

Ik bespeur jalouzie!!!!!

Verder vind ik t wel heel banketstaaf voor je merilyn dat el roy dat gedaan heeft en ik denk dat jurga wel eens gelijk kan hebben!
succes ermee iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 01:07

Ja maar Sjuim noemt de paarden toch wel bij de naam? Simba, Ozep, Triumph, Aagje, Mennelt en Bapke, alleen die merrie heeft een onuitspreekbare naam, zou ik ook "moppie" van maken Haha!.

Het lijkt mij duidelijk dat El Roy niet tegen de plagerijen van zijn buurman kan.Oplossing zou een dubbel hek zijn, zodat ze niet dicht bij elkaar kunnen komen, dan is de interesse gauw weg denk ik.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 01:12

ik jaloers ? Neej hoor ik ben blij met m'n "oude" knollie en de band tussen hem en mij. En met m'n bijrijdpaard die de sterren van de hemel loopt!
Oude topics, inderdaad OUD ze zijn verleden tijd, geloof dat jij een topic van m'n instructrice heb gemist sjuimpje. Het gaat nu beter dan ooit met bram, en weet je, ik word steeds blijer met mijn oude bollie.

[PP] Ymke en Bram Het heet Ymke & Bram


Misschien een tip om even te lezen... voor je oude topics omhoog gaat halen, die iedereen al 100x voorbij heeft zien komen omdat je ze zo graag ophaalt!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 01:14

Lovely schreef:
Het lijkt mij duidelijk dat El Roy niet tegen de plagerijen van zijn buurman kan.Oplossing zou een dubbel hek zijn, zodat ze niet dicht bij elkaar kunnen komen, dan is de interesse gauw weg denk ik.


Is het een idee om een stroomdraadje/lintje tussen het hek en het andere paard te zetten of tussen elroy en het hek? Zo kan een van beide niet bij het hek en word El Roy niet gefrustreerd van een paard dat de hele tijd op hem afvliegt?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 01:41

Ik heb dat topic niet gelezen nee,
ik heb me toen toch voorgenomen om helemaal niets meer van of over jou te lezen wat rijtechnisch betreft?

Dat heb ik vanaf het begin dat ik aangemeld sta namelijk wel gedaan en aangezien ik me groen en geel ergerde aan het feit dat jij wel je problemen op Bokt zette, maar verder je ogen sloot voor oplossingen of mogelijke oorzaken die aangedragen werden, heb ik na die laatste druppel besloten om gewoon maar helemaal niets meer te zeggen, laat staan wat te lezen!

Nu is het zover dat ook jouw posts buiten rijtechnich om mijn aandacht niet meer zullen trekken, je doet maar wat je niet laten kan.
Ik heb genoeg gelezen van en over jou en je paard, ik heb mijn conclusie getrokken.

Verder moet je weten dat ik wel de wijste zal zijn, mocht je het nodig vinden om nogmaals op bovenstaande manier op mij te reageren.
Zoals je ziet heb ik genoeg 'back support' van mensen die me wel kennen.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 02:42

Hmmm, er word hier weer met bloemetjes gegooit maar de bakken zitten er nog aan vast.
Laten we hier nu AUB niet gaan argumenteren met elkaar! Laten we elkaar AUB met respect behandelen!

Misschien inderdaad omdat je hengst gefrustreerd is. Alhoewel ik geen paard ben Haha! zou ik het ook niet leuk vinden om een gehele dag geplaagd te worden door een ander paard. Het maakt dan ook niet uit of het andere paard oud, jong, zwart, groen of geel is, het is dus duidelijk dat jouw hengst zich vreselijk ergert aan het andere paard. Is er niet een andere plaats waar je je hengst kunt zetten? Lijkt me een beetje een moeilijke situatie! Ik ben wel blij voor je dat je mag blijven! Knipoog

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 10:13

Het lijkt me idd een beetje "omgericht gedrag", je ziet het wel vaker. Erg vervelend dat dat heeft kunnen gebeuren.

Mijn eigen hengst zette ik in het begin altijd zelf buiten. Sinds ik full-time ben gaan werken doet de staleigenaar het. Die man kan goed met paarden omgaan, maar is in een heel aantal dingen toch anders dan ik. Ik ben niet zo gek groot, en bij mij moeten ze gewoon op een vingerknip luitseren, klaar. Als hij wil brullen of met een voorbeen wil slaan/omhoog komen/wathever, dan doet ie dat maar in z'n eigen tijd. De eigenaar is met dat soort dingen wat makkelijker. HIj laat hem bijvoorbeeld door de gang draven als hij hem naar buiten doet, als hij een beetje gaat brullen. Heel vervelend, want daardoor moet ik hem iedere keer "opnieuw opvoeden". (en hij heeft dus echt flink klappen moeten hebben laatst, heel irritant, want imo was dat niet helemaal nodig geweest als er gewoon iets stricter met hem wordt omgegaan als ik er niet ben)

Met zo'n jonge hengst, hoe braaf ook, kun je denk ik in het begin de touwtjes beter zelf in handen houden. Het blijft een 3-jarige met af en toe onvoorspelbare buien, en met hengsten is dat toch net even wat meer oppassen. Als er echte ongelukken gebeuren ben je verder van huis. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 11:11

Ik sluit me aan bij Zep.
Op mijn vorige stal stonden een stuk of 15 hengsten. De omgang met hengstn vergt toch een stukje meer aandacht dan de omgang met ruintjes en merries, hoe lief sommige ook kunnen zijn. Darbij komt ook nog eens dat El Roy echt een broekie is en nog veel moet leren over fatsoenlijk gedrag naar mensen.
Ik denk dat het niet verstandig is je hengst te laten verzorgen door jongen en onervaren mensen, dat is vaak vragen om problemen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-02 13:16

Bedankt voor de meeste reacties Haha!. Mijn zusje gaat hem niet meer verzorgen. Ik deed hem s'avonds toch al zelf nog een keer dus hij kwam even 2 x per dag een paar uur buiten. Wel lekker voor hem, maar helaas dat het niet meer kan.
bedankt voor de tips.

Groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 19:44

Bah, balen zeg om dit te lezen, ik schrik er best van. Ik weet dat hij streken kan hebben bij andere mensen maar dit? Hopen dat het éénmalig is. Succes!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 20:08

Kun je je zusje niet 'opvoeden' om het maar zo te zeggen. Ik bedoel dus dat je je zusje meeneemt en haar met je hengst net zo om te laten gaan zoals je het zelf doet. Wellicht krijgt hij dan net zo veel respect voor haar als voor jouw.

Toch zonde dat ze niet meer mee kan verzorgen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, Eva1975, herr_balou, Mars, Vagabondo, winnetou4502 en 89 bezoekers