Een paard met iemand samen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Een paard met iemand samen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-02 17:54

Ik vroeg me af,hoe jullie erover denken met ze tweeën één eigen paard te nemen.

Ik en me beste vriendin krijgen dat.We zitten wel in dezelfde richting van tiepe paard en wat we ermee willen doen.Ook hebben onze moeders er goed met elkaar over gesroken over de kosten enzo.


Hebben jullie tips ervoor en waar je aan moet denken?

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 18:01

Daar is hier al eens een topic over geweest en de meesten raden het sterk af.
Nu zijn jullie beste vriendinnen maar dat hoef niet altijd zo te blijven en wat dan?
Wat als er een wil verhuizen? Of wanneer het paard ziek wordt en de een wel door wil gaan en de ander niet? Of wanneer een van de twee het paard wil verkopen? Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Persoonlijk zou ik het dus echt nooit of te nimmer doen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 18:50

Ik zou het ook niet doen. Wat Percy al zegt....straks krijgen jullie ruzie ofzo? En dan wil de een meer rijden dan de ander of heeft de ander er geen zin meer in dan moet jij voor de kosten opdraaien.

Ik ken dit geval erg goed...eigenaresse van Galaxy zou Lex willen verkopen als er een betere eigenaresse voor is...maar haar vriendin wil Lex houden (snap niet waarom, als ze toch niet komt)

En de een houd zich meer bezig met schoonmaken dan met rijden enzo

Ik zou het niet doen hoe leuk het nu ook lijkt. Ik zou persoonlijk zelf gewoon een leuk verzorgpaardje nemen en eerst kijken hoelang dat goed gaat zonder dat er ruzie komt wie mag rijden en wie de stal doet etc

22 Januari verwachten we ons kleintje

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-02 19:01

Ik heb samen met haar 3 jaar een verzorgpaard gehad.Dit ging erg goed en we hebben nooit ruzie gemaakt wie er dan rijd en dan.

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 19:04

Een verzorgpaard is iets heel anders dan een eigen paard. Het is in ieder geval alvast handig dat jullie het zelfde type paard enzo willen, maar ik zou vantevoren nog alles heel goed doorspreken, wanneer wie rijdt, bij ziekte, buitenritten (als je die maken wilt).
Ik zou het liever ook niet doen, maar het is je eigen keuze.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 19:05

Er is hier op Bkt wel iemand die ook samen et iemand anders een pony heeft: Ireentjuh, vraag haar anders eens om raad.

Ik zou het sterk afraden, aangezien je nooit 100% zegensschaps hebt over je paardje!
Maar als je super goede vriendinnen met elkaar bent, en altijd bij elaar in de buurt blijft wonen...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:19

alles heel duidelijk op papier zetten!

al denk je nu misschien dat dat niet nodig is, maar mocht er een klein misverstand zijn, dan is dat papier toch wel erg handig

dus écht alles vastleggen, heel belangijk!

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:22

Tja, ik heb m'n paardje samen met m'n zus en zusje, maar dat is natuurlijk toch wat anders. Het bevalt mij super, als ik eens wat minder tijd heb is er altijd m'n zus/zusje er nog. We hebben gewoon een schema van wie wanneer de stal uitmest enzo, scheelt ook weer in werk *LOL*
Ik rijd zelf het meeste, m'n zus studeert en heeft erg weinig tijd en m'n zusje is eigenlijk nog iets te klein voor Wiets (niet sterk genoeg).
Maar gewoon samen met een vriendin zou ik het nooit doen, heb ook verzorgpony's samen met nog een meisje gehad en dat ging al mis. Dan hadden we ruzie en kwamen we elkaar daar weer tegen. Met een eigen paard is dat al helemaal niks.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:18

Ik zou het ook zeker niet doen!! Je denkt nu goede vriendinnen te zijn, maar na 'n klein meningsverschil kan dit al uitlopen op 'n fikse ruzie (vooral bij meiden, niet beledigend bedoelt Schijnheilig ) Weet er alles van... (zonder paard dan hoor!!). Het beste zou zijn als 1 'm koopt en de ander 'm dan gedeeltelijk leased, dus een bedrag betaald en daar mag ze dan bep. dingen voor doen Knipoog Maar ja, wie koopt dan het paard...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:57

NIET doen!! Ik heb het ook met een hele goede vriendin gedaan!! Conclusie: Vriendin Kwijd, bijna paard kwijd!!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 00:00

Hoezo niet het is toch ongeveer het zelfe als een bijrijdpaard?


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 00:26

ik dacht ook gelijk: "aan ireentjuh"vragen. Ik geloof niet dat zij er erg gecharmeerd van is.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 00:55

avantilover schreef:
Hoezo niet het is toch ongeveer het zelfe als een bijrijdpaard?


Dat is het zeker niet. Een bijrijdpaard is een paard dat één eigenaar heeft die de richtlijnen stelt over wat er met het paard gebeurt. De eigenaar draagt de kosten voor de aanschaf en de verzekering, heeft als enige het risico als er wat met een paard mocht gebeuren en het dier ingeslapen moet worden of niet meer te berijden is. Hij heeft als enige het recht om te beslissen voor dierenarts, ziekenhuis en wat er nog meer bij komt kijken. Desnoods over de stalling en het wel of niet verplaatsen van het paard.

Heb je samen één paard, zijn er twee personen die kunnen beslissen, en dat kan wel eens haaks op elkaar komen te staan.

Ik zou eerder een paard alleen aanschaffen en de ander mee laten betalen in onderhoud (dus een soort bijrijder) als dat ik samen een paard zou kopen.

Je suis Charlie.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 00:59

avantilover schreef:
Hoezo niet het is toch ongeveer het zelfe als een bijrijdpaard?


Het is helemaal niet hetzelfde als een bijrijdpaard want bij een bijrijdpaard is er een eigenaar die het voor het zeggen heeft. De eigenaar bepaalt alles, de bijrijder kan misschien wel mee-overleggen maar de eigenaar heeft het recht tot beslissen.

Ook een bijrijder en eigenaar gaan vaak uit elkaar maar dan ligt het eigendomsrecht van het paard vast. Bij het samen een paard hebben ontstaat er een enorm probleem want wie heeft het meeste recht op het paard?

Er was hier op bokt ooit iemand met een gedeeld paard waarvan een van de twee eigenaren het paard wilde verhuizen, ik weet niet meer wie dat is en hoe het afgelopen is maar dat is maar een van de problemen die je tegen kan komen.

Als een van de twee het paard koopt en de ander bijrijder wordt tegen gedeelde stallingskosten liggen de zaken een stuk duidelijker.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 01:01

Percy schreef:
Er was hier op bokt ooit iemand met een gedeeld paard waarvan een van de twee eigenaren het paard wilde verhuizen, ik weet niet meer wie dat is en hoe het afgelopen is maar dat is maar een van de problemen die je tegen kan komen.


Weet eigenlijk iemand hoe dat is afgelopen?

Je suis Charlie.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:14

Ik heb Tiko samen met mijn zus, natuurlijk iets totaal anders dan vriendin, maar goed. Aan de ene kant is het makkelijk met tijd ed, en je hebt altijd iemand achter de hand als je niet kan. Ook scheelt het natuurlijk aanzienelijk in kosten, en is het soms erg gezellig.
Toch, stel dat je na verdieping een volledig verschillende manier van met paarden omgaan aanneemt. Of, dat is natuurlijk niet leuk, als het paard onder de eeen super loopt, en de ander moeite heeft om boven te blijven.
Je moet ook voor alles wat je doet een verantwoording afleggen aan de ander. Denk ook aan kleine dingen, de een wil een roodonderlegd hoofdstel, de andere een wit, de eeen wil naar een andere stal, de ander niet, de een wil de manen trekken, de ander niet.

Dat kan natuurlijk altijd voorkomen!!

Zoals eerder gezegd, besluit jehet te doen, zet alles op papier!!!
Je denkt nu waarschijnlijk, maakt niet uit,goede vriendin, we praten het wel uit, maar stel jullie zitten in een vreselijke ruzie, of stel er is onduidelijkheid over een afspraak, wat dan???

Zorg dat in zo'n 'contract' alle aspecten aan bod komen. Wat bevoorbeeld als de een, door een fout van zichzelf, het paard kreupel rijdt, draaien jullie dan samen voor de kosten op, of die gene alleen???
Denk aan alles, succes met je beslissing!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:40

Ik zou het niet doen. Qua rijden en dergelijke zullen jullie er vast wel uitkomen, dat gaat nu immers ook goed.
Wat inderdaad problemen geeft zijn zaken als: verhuizing, wel/niet dierenarts erbij of (nog erger) wel/niet laten inslapen of nog doordokteren.
Op dit moment heb ik een ' leasepaard'. Ik betaal de stalling, de rest van de kosten zijn voor de eigenaar. Ik kan doen met dit paard wat ik wil en het voelt ook als een eigen paard, maar mocht ze bijvoorbeeld een been breken dan zal de eigenaresse de beslissing moeten nemen om haar in te laten slapen of niet. Over kosten voor DA endergelijke hebben wij ook gewoon duidelijke afspraken gemaakt en dit ook op papier gezet.
Ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat een van jullie een paard heeft (dus echt de wettige eigenaar is) en dat de ander voor een deel (minder dan de helft is mijn eigen gevoel) meedraagt in de kosten en een aantal keer per week kan rijden/verzorgen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:49

Cassidy"]
[quote="Percy schreef:
Er was hier op bokt ooit iemand met een gedeeld paard waarvan een van de twee eigenaren het paard wilde verhuizen, ik weet niet meer wie dat is en hoe het afgelopen is maar dat is maar een van de problemen die je tegen kan komen.


Weet eigenlijk iemand hoe dat is afgelopen?
[/quote]

Dat was dus Ireentjuh, en nee, geen flauw idee hoe dat is afgelopen, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Ireentjuh....paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:36

Hoi, nou ze heeft Evita nog steeds samen met die ander hoor. Jullie moeten je wel bedenken dat jullie het verhaal maar van een kant hebben gehoord, nl die van ireentjuh...
Ik denk dat ze allebij fouten hebben gemaakt...,maar oke doet er verder niet toe denk ik, want ik heb er helemaal niets mee te maken... Party!!
Maar mijn advies is: Niet doen.....Het is al bij zo veel mensen fout gegaan....Zou zonde zijn wanneer jullie vriendschap er door kapot gaat! Verdrietig

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:45

Ik zou het ook nooit doen, op het eerste gezicht klinkt het leuk en jullie vriendschap is nu misschien goed, maar een paard is (vind ik) niet voor een paar jaar maar voor de rest van het beestje zijn leven en je weer nooit wat er verder nog ongelofelijk fout kan gaan, dus mijn advies is het niet doen!! Ik heb het zlef ook megemaakt dat 2 meisjes een pony hadden en de een wilde van de manege weg en de ander niet!! En het zal misschien de eerste paaar jaar goed gaan, maar wat als jullie gaan studeren enz. Verward

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:52

ik denk dat het leuker lijkt dan dat het (meestal) is.
Je moet ook heel erg veel afspraken maken over hoe je dit gaat runnen.
Als 1 van de 2 zich daar niet altijd aan houd, kan het flink mislopen. Nu heb je misschien nog nooit ruzie gehad omdat een bijrijpaard van een ander is, en die bepaalt wie wat mág doen enz
Met een eigen paard zit dat natuurlijk heel anders!
Ik raad het niet aan

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 10:02

ik ben zo'n voorbeeld van het paard delen met iemand anders!
ik deel punk nl met mijn zus!!!!!!
en ik moet zeggen tot dit goed gaat, we gaan met z'n tweeën naar punk, verzorgen hem, mesten hem uit, en we betalen ook alles met z'n tweeën!
alleen het rijden, dat gaat niet met z'n tweeën.
maar ook dat hebben we geregeld.

je hebt er wel een voordeel aan, de rekeningen van de VA, stalling, enz. zijn niet hoog als ieder de helft betaalt!.

als je met iemand een paard wilt delen, zorg er dan wel voor dat het iemand is die je kunt vetrouwen!
anders raad ik het sterk af!
en wie kan ik beter vertrouwen als mijn eigen zus!!!!!!!!!

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 11:51

punky schreef:
ik ben zo'n voorbeeld van het paard delen met iemand anders!
ik deel punk nl met mijn zus!!!!!!
en ik moet zeggen tot dit goed gaat, we gaan met z'n tweeën naar punk, verzorgen hem, mesten hem uit, en we betalen ook alles met z'n tweeën!
alleen het rijden, dat gaat niet met z'n tweeën.
maar ook dat hebben we geregeld.

je hebt er wel een voordeel aan, de rekeningen van de VA, stalling, enz. zijn niet hoog als ieder de helft betaalt!.

als je met iemand een paard wilt delen, zorg er dan wel voor dat het iemand is die je kunt vetrouwen!
anders raad ik het sterk af!
en wie kan ik beter vertrouwen als mijn eigen zus!!!!!!!!!



hmmm Scheve mond ik denk dat het met een zus heel wat anders is!
Met een zus ken je elkaar beter. Ben je altijdmeer met elkaar.
En je kunt wel ruzie krijgen om het rijden, maar volgens mij is ruzie met een zus heel wat anders als ruzie met een goede vriendin.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 14:27

Ik deel dus Tiko samen met Myrthe (zie hierboven). En dit gaat over het algemeen wel goed, een groot voordeel is natuurlijk ook (bij delen met je zus) dat je altijd nog ouders hebt die bij een onenigheid objectief ernaar kunnen kijken. Heb je een pony met een vriendin, dan zal je eigen moeder altijd partij voor jou kiezen.
Ik ken ook wel slechte voorbeelden van mensen die samen een paard hadden (twee vriendinnen) het paard moest elke dag afgespoten worden vanwege een peesblessure, maar die twee meisjes hadden ruzie, dus ging geen van beide meer naar het paard. Paard stond vervolgens zwaar kreupel en vaak zonder water op de wei (tot één van ons er wat aan deed).
Met een zus ofzo zou het dus heel goed kunnen (hoewel dat ook genoeg nadelen heeft), maar voor je jhe paard met een vriendin gaat delen, zou ik wel twee keer nadenken. Het paard mag er natuurlijk ook nooit onder gaan lijden!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 16:46

Ik zou het nooit doen.De kans op ruzie is heel groot en wat gaat er dan bij het paard gebeuren?ik zou gewoon ff doorsparen tot je een paard voor je eigen kan kopen.dan kan je er mee doen wat je wilt .
groetjes julie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Foreverkliek, irene_sarah, LouLouB, MyChoice, NRJ en 135 bezoekers