Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli, BartVB

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-11 22:04

Een preciese onderverdeling voor/naar Westernniveaus in alle verschillende subdisciplines (van barrel/halter/reining/etc) is niet te maken omdat het te fijnmazig wordt. Hebben jullie ideeen voor een verdeling in 3-5 klassen die voor westernpaarden zinvol zou zijn?


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:08

Is imo niet anders onder te verdelen zoals het ook de bedoeling is bij de dressuur en springpaarden.
Je zit idd met de hoeveelheid verschillende onderdelen die kwa wedstrijden uitgeschreven kunnen worden.
Ik denk dat je kwa niveau het beste ook dat groen, basis, wedstrijdklaar, wedstrijdervaren en recreatie kunt houden.
met zulke advertenties moet toch de plaatser in de ad zelf de info gaan zetten. En ik gok dat er nooit zoveel QPA's op komen te staan dat het doorzoeken van de zoekoptie western zo groot wordt dat het niet meer te doen is ;)

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-11 22:41

vanuit de menners kwam net de opmerking dat het verschil tussen 'basis' en 'recreatie' wat vaag is, wat versta jij daaronder? Zou je dat evt weg kunnen laten?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:49

Ja binnen de westernsport is er tussen basis en recrea imo toch wel wat verschil. Een paard die gestart is met oog op wedstrijden maar nog niet aan de speciale oefeningen (spin ed) is is basis gereden. Recrea is vaak toch meer de paarden die buitenrijden en minder kwa oefeningen in de bak gereden worden. (dus niet ala sport getraint worden).

Als het moet dan zou ik recrea weglaten :D

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-11 23:11

Maar, zou iemand die en 'recreatief westernpaard' zoekt, echt op zoek gaan naar een 'recreatief' wn-paard? Even vanuit mezelf redenerend zou ik dan naar een basis of 'wedstrijdklaar' paard op zoek gaan, dat iemand anders er al op een westernzadel in het bos mee heeft gehobbeld is dan niet zo heel interessant?


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:03

Van wat mijn ervaringen zijn, ja. Diegene gaat wel zoeken naar een recreatief WN paard. Bij de QPA's is vaak het coole karakter vaak het punt waarom ze naar zulke rassen gaan zoeken. En de paarden die voor de sport getraint worden komen vaker niet dan wel buiten (op buitenrit dan he :+ ). Je moet niet vergeten dat de western wedstrijden allemaal (en het hele jaar) binnen gereden worden. Die paarden "zien" zoveel minder in hun leven dan een paard wat door iemand recrea gereden is, en dus ook op buitenrit is geweest.
Heel vaak betekend wedstrijdklaar dus dat zon paard kwa buitenrijden helemaal niks kent. En voor veel recrearuiters is dat toch wel belangrijk.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-11 01:12

Okee, helder :j

Dan gaat ie voor nu als volgt in het systeem:

WesterN:
basis
recreatief
wedstrijdklaar
wedstrijdervaring

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:14

Ben er niet echt in thuis, maar wellicht kan je zetten: recreatie, amateur, open? Anya?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:20

De WRAN gebruikt dat systeem al niet meer Stef. Het zou dus verwarring gaan geven.
De WRAN gebruikt nu de klasses L5 t/m L1. Daarnaast is het gebruik van amateur en open niet handig vanwege de NRHA. Die gebruiken die klasses wel, maar daar is open een klasse waar de top in rijd. (en ik zie daarin dus alweer een giga discussie opkomen op het WN gedeelte :D , ja ik ken de westernpappenheimers).

Ik denk dat de oplossing van Eline de beste is.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:26

die kunnen dit toch niet lezen???

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:29

Hahah nee dit niet, maar als je de termen amateur en open zou gaan gebruiken op het nieuwe EA weet ik wel zeker dat er een aantal op WN in de bomen vliegen ;)

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:29

hahaha :)

blij dat ik er geen verstand van heb

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:02

Eline, ik denk dat je het inderdaad in die richting moet zoeken.

Het is niet zo simpel als bij dressuur B, L, M, Z, ZZ, enz. omdat je met verschillende systemen werkt. :)

Ik geloof dat dit nu de handigste indeling is die ik kan verzinnen.
Al vind ik de termen inderdaad wel lastig: wat is het verschil tussen basis en wedstrijdklaar?
Ingereden vs zou een wedstrijd kunnen gaan lopen?

Lastig, lastig...

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:00

volgens mij ook opgelost

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat zijn bruikbare niveaus voor westernpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:03

Ik hoop het :D

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers