Het correct over de rug lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Het correct over de rug lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 13:48

Ik vroeg me af (in het algemeen) hoe een ruiter weet dat een paard correct zijn rugspieren gebruikt?

Want wanneer loopt een paard nu *over de rug* en wanneer niet? En bijvoorbeeld westernpaarden? Want dat vraag ik me heel erg af: paarden die in een andere tak van de sport gebruikt worden dan in de (engelse)dressuur: lopen die ook allemaal over hun rug? En is het nodig dat een paard altijd als het een ruiter draagt over de rug gaat?

Antwoorden als "Door les te nemen" hoef ik niet te lezen want daar heb ik dus helemaal nix aan! Voor de algemene informatie: ik heb een keer in de week priveles van een internationaal dressuur jurylid Clown


Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:09

Nou, dan trap ik als eerste de open deur in...
Je VOELT het als een paard over de rug loopt....dan gaat de rug meer dijnen, en lijkt het paard de benen makkelijker en zwevender te bewegen, je krijgt ook een heel prettig gevoel in je aanleuning, het paard lijkt zowaar ook beter te reageren op je zithulpen...

Wat ik weet van western rijden (jaren terug een jaar lang in de USA western ponies beleerd en getraind), wordt daarbij het 'over de rug lopen' zoals bij engels eigenlijk als onwenselijk beschouwd. het western paard moet juist makkelijk lopen zonder al te veel ruggebruik en veer, de cowboy moest er immers dagenlang comfortabel op kunnen zitten, en dat ging het makkelijkst met een vlakke gang met een vlakke rug...
Ik denk ook dat je daar werkelijk de kern van het verschil tussen engels en western rijden te pakken hebt....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:15

Je VOELT het als een paard over de rug loopt....dan gaat de rug meer dijnen, en lijkt het paard de benen makkelijker en zwevender te bewegen, je krijgt ook een heel prettig gevoel in je aanleuning, het paard lijkt zowaar ook beter te reageren op je zithulpen...

Daar ben ik het 100% mee eens, goed verwoord en niets toetevoegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:17

Dees, wat je zegt over Engels klopt wel ongeveer, je wordt door het paard meegenomen in zijn gang. Als een paard zijn rug wegdrukt, heb je niks om op te zitten en als hij zijn rug strak houdt dan zit het eenvoudig niet lekker.

Wat je over western zegt, lijkt mij wat kort door de bocht. In de westerndisciplines moet het paard wel degelijk dragen met de rug in ontspanning, anders houdt het paard het zelf niet vol namelijk. Een weggedrukte of strakke rug breng beschadigingen in de rug te weeg na een tijdje.
VOor het comfort is er de jog, dat is een vorm van draven die zodanig is dat de rug wel draagt maar niet heel erg opgooit, tenminste dat is wat ik er van begrepen heb.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:15

Je voelt het een paard die over zijn rug loopt gaat meer dansen.doordat de rug ontspant kun jij beter zitten en beter inwerken met je hulpen gevolg daarvan is dat de achterhand beter onder kan treden, je aanleuning fijner wordt en het paard nog meer over de rug kan komen etc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:29

ja, dat dansen, dat is het helemaal. En als je het eenmaal hebt gevoeld... wil je het steeds weer! Het lijkt ook alsof je in je paard zit, je wordt meegenomen, en alles lukt beter.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:40

Ik heb bij Western een link naar dit topic neergezet. Misschien dat iemand hier eea uiteen wil zetten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:35

Inderdaad, zoals al meerdere malen is gezegd, je kunt het voelen. Het paard wordt wat boller in de rug, nageeflijk, gaat de achterhand goed gebruiken en slentert dus niet op de voorhand. Het is iets wat naar mijn mening niet helemaal goed is uit te leggen maar wat je in de praktijk leert.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:43

Sjonge jonge, westernpaarden geen ruggebruik?? Verward
Is wel het stomste wat ik ooit gehoord heb!! Bij westernpaarden is het juist erg belangrijk dat ze hun rug goed gebruiken! Hoe kunnen anders met hun hoofd zo laag blijven en in de verzameling lopen??
Het is de grootste kolder dat een westerpaard met een vlakke rug moeten lopen.. houden ze nooit lang vol. Er is zelf een test geweest dat of westernpaarden hun voorhand nou meer belasten dat gewone rijpaarden, maar wat kwam er uit het onderzoek?! Ze belasten hun voorhand juist minder!! Dat kan alleen als je op de achterhand lopen, en dat kan alleen als ze door hun rug heen zijn!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:13

Ook een westernpaard wordt op de achterhand gereden! Anders zouden al mijn oefeningen om de achterhand er goed onder te krijgen verspilde moeite zijn!! Knipoog
Even serieus.. ook een westernpaard moet zijn achterhand er goed onder brengen. Doet hij dit niet dan kunnen de verschillende onderdelen zoals stop, backup, roll-back enz ook nooit goed uitgevoerd worden. Alleen is het bij westernpaarden zo dat ze zich alleen op wat beendruk moeten gaan verzamelen. Daarna moeten ze dit zelf in stand houden. Er is geen constante aanleuning zoals, over het algemeen, bij engels rijden. Misschien dat daar ook het idee vandaan komt dat westernpaarden niet verzameld gereden worden. Verward

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:31

Er is zelf een test geweest dat of westernpaarden hun voorhand nou meer belasten dat gewone rijpaarden, maar wat kwam er uit het onderzoek?! Ze belasten hun voorhand juist minder!! Dat kan alleen als je op de achterhand lopen, en dat kan alleen als ze door hun rug heen zijn!!

Als ik mij goed herinner ging deze test ook over de natuurlijke gewichtsverdeling van de voor- en achterhand. Er werd uitgelegd dat de quarterhorse door zijn bouw van nature meer gewicht op de achterhand draagt als een engels rijpaard, terwijl bij een engels rijpaard, denk aan dressuurpaard dit alleen kan door training.

Natascha

Berichten: 6845
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:43

Westernpaarden moeten idd ook gewoon hun rug goed gebruiken. Zij moeten net als ieder ander paard een ruiter en zadel dragen en met dat gewicht op hun rug gymnastiserende oefeningen doen. Als ze hun rug niet zouden gebruiken zouden ze binnen de kortste keren niet veel meer kunnen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:03

En hoe leer je je paard dat dan goed aan? Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:52

In principe moet ieder paard zijn rug gebruken anders houden ze het idd niet vol. Iedere tak van paarden sport heeft een aparte manier om zijn rug te gebruiken, Maar iedere tak maakt er gebruik van.

Euh,...?? Tsjah,...

Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:38

Roos1 schreef:
Als ik mij goed herinner ging deze test ook over de natuurlijke gewichtsverdeling van de voor- en achterhand. Er werd uitgelegd dat de quarterhorse door zijn bouw van nature meer gewicht op de achterhand draagt als een engels rijpaard, terwijl bij een engels rijpaard, denk aan dressuurpaard dit alleen kan door training.

Hmmm ... ik heb mijn twijfels over deze theorie. Veel Quarter Horses neigen naar overbouwd zijn, en lopen daardoor makkelijk op de voorhand. Qua bespiering denk ik wel dat een Quarter zich wel makkelijk van achter KAN dragen als dat van hem wordt gevraagd.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 21:21

Iedere tak van paarden sport heeft een aparte manier om zijn rug te gebruiken, Maar iedere tak maakt er gebruik van.

Is dat zo Verward Ik twijfel daarover als ik denk aan tuigpaardenconcoursen, harddraverijen en rensport, ijslanderaces (misschien iemand hier die met Ijslanders traint en er meer over kan vertellen?) polosport. Of speel ik nu vals? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:00

Roos1 schreef:
Iedere tak van paarden sport heeft een aparte manier om zijn rug te gebruiken, Maar iedere tak maakt er gebruik van.

Is dat zo Verward Ik twijfel daarover als ik denk aan tuigpaardenconcoursen, harddraverijen en rensport, ijslanderaces (misschien iemand hier die met Ijslanders traint en er meer over kan vertellen?) polosport. Of speel ik nu vals? Haha!


Ja hoor, bij elk van de disciplines die je opnoemt is goed ruggebruik van belang. Met een stijve rug kan het paard zijn achterhand niet goed gebruiken en die heeft hij toch nodig om kracht te zetten.
De enige vorm waarbij ruggebruik verwaarloosd mag worden is bij slechte sport, maar daar willen we toch niet mee bezig zijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:11

Roos1 schreef:
Ik twijfel daarover als ik denk aan tuigpaardenconcoursen, harddraverijen en rensport, ijslanderaces (misschien iemand hier die met Ijslanders traint en er meer over kan vertellen?) polosport. Of speel ik nu vals? Haha!
ja, bij topprestaties is ruggegebruik nodig, in welke tak dan ook. (kijk maar eens goed bij een tuigpaardenconcours).

Citaat:
En hoe leer je je paard dat dan goed aan?
door bijvoorbeeld correct klassiek dressuur te rijden.

Amor Vincit Omnia

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:13

Goed ruggebruik wordt bij westernpaarden net zo goed nagestreefd als in de engels dressuur. Het grote verschil is dat je bij westernpaarden geen oprichting vraagt, terwijl je wel verzameling wilt hebben.

Neem de snelle discipline, reining, waar je op een dubbeltje moet kunnen keren en snel moet kunnen schakelen. Zonder verzameling en correct ruggebruik zou het paard niet ver komen. Dit bereik je eigenlijk op dezelfde manier als de eng. dressuur: overgangen, tempo wisselingen, inbuigen op de volte, wijken, overschenkelen, achterwaarts, het hele oeuvre. Alleen: terwijl je hiermee bezig bent, rijd je het paard steeds van je hand af, hij moet uiteindelijk zelf lopen, zonder teugelcontact.

Ik ervaar met mijn paard hetzelfde gevoel als boven beschreven, ze gaat vloeiender lopen, voor m'n gevoel zak ik in haar en ze gaat los door haar hele lijf. En dat zonder oprichting en een groot front. Raar niet? Knipoog

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:07

KarinG schreef:
Alleen: terwijl je hiermee bezig bent, rijd je het paard steeds van je hand af, hij moet uiteindelijk zelf lopen, zonder teugelcontact.



Nu heb ik een vraag aan de western ruiters: Hoe kan je een paard "over de rug" laten lopen zonder dat je aanleuning hebt?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:16

Bij mijn paardje is het zo dat ik d'r nu eerst wat moet oprichten zodat ze d'r rug loslaat en gaat ontspannen, daarna kan ik haar pas naar beneden laten komen ( zonder aanleuning). Dit moeten ze leren, ook om op eigen benen te lopen!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:36

Shaienne schreef:
Nu heb ik een vraag aan de western ruiters: Hoe kan je een paard "over de rug" laten lopen zonder dat je aanleuning hebt?


Allereerst nog even een reactie op wat geschreven werd over niet gewenst ruggebruik bij westernpaarden, omdat de cowboy dagenlang lekker moet kunnen zitten.
Op een gespannen en weggedrukte rug zit je NOOIT lekker, maakt geen bal uit of je dressuur of western rijdt. En wat denk je dat er van het paard terecht komt, als je 'm met een weggedrukte rug maar rond laat hobbelen? Behalve dat je er dan zelf gebroken vanaf komt, moet je dan ook wel heel vaak een nieuw paard aanschaffen wegens rugblessures Haha! Cowboys waren erg zuinig op hun paarden; ze leefden ervan.

Dan op de vraag van Shaienne:
Kom eens kijken bij een goede westerntraining, en laat je eens lekker e.e.a. uitleggen, is misschien interessanter dan je je nu voor kunt stellen. Een westernpaard kan NIET zonder enige aanleuning over de rug gereden worden. Dan zou dat gen allang doorgefokt zijn in alle paarden.
Ook een westernpaard wordt in beginsel met aanleuning gereden. Je werkt het paard immers van achter naar voren, en zonder aan de voorkant "het stopje"erin te houden, zou de energie zomaar weer weglopen.
Wij rijden het paard dus op dezelfde manier 'aan de teugel' als een dressuurruiter, alleen noemen wij het vaak 'in het frame'.
Ik zou alleen willen stellen dat western soms een stapje 'verder' gaat in de hoofdstukken 'ontspanning' en 'op eigen benen lopen'. Als het paard fijn over de rug, ontspannen en nageeflijk loopt, streven we ernaar om de teugel langer te laten, en de hals te laten zakken tot een horizontale positie, ZONDER de verzameling te verliezen.
En DAT is het punt waar de meeste ruiters de mist mee ingaan, en waar het verschil tevoorschijn komt tussen de "jog" (sterk verzamelde draf) en de "sjok" (prutswerk) Haha!

Dus laat je niet wijsmaken dat een westernpaard ALTIJD zonder aanleuning gereden wordt, dat komt niet zomaar aanwaaien, daar wordt naartoe gewerkt. Maar zelfs (zeer) gevorderde ruiters zie je steeds weer teruggrijpen naar de basis, en die verschilt minder van de Engelse basis dan veel mensen willen weten.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, zo niet, dan krijg ik vast wel bijval vanaf het westernforum Cool

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:45

Weet u zeker dat u geen Europees western rijdt? (oei, nou zal ik het wel krijgen, met zo'n opmerking }> )...

Toen ik (10 jaar gelden overigens) in de VS meereed op horseshows, verlangden we al die dingen ook van onze ponies, maar werd dat niet bereikt door veel trainen op ruggebruik, maar trainen op gehoorzaamheid.
Zelfs al zouden we trainen op gebruik van de rug, dan nog niet wordt de veer die we bij engels gereden paarden nastreven als wenselijk ervaren bij de western paarden. Integendeel.

tuurlijk, met een stug gehouden rug is het ook niet comfortabel zitten op een western gereden paard. Het dier moet de rug wel kunnen laten deinen. Maar dat gebeurd vanuit natuurlijke aanleg, niet omdat het zo getraind is. Het doel was (is?) om de ruiter/cowboy zo makkelijk mogelijk te laten zitten, dus op een paard met vlakke gangen, die de nek/hals in het verlengde van de rug droeg, en de benen 'gebruikte' als schokbrekers, waarbij de rug dus niet zo op en neer veert als bij een engels gereden paard.

En zonder die training op veer, rek en verzameling deden die paarden en ponies ook sliding stops, korte wendingen, hele snelle acceleraties (barrelraces), maar ook hele makkelijke jogs in de pleasure shows...

In mijn ervaring is Engels toch echt heel, heel anders dan western. Het is mijn mening dat western rijden makkelijker is. (oei, weer zo'n uitspraak }> ). En in mijn beleving wordt er hier in Europa (Nederland?) ook heel anders western gereden dan in de USA....
Ik ben bang dat hier op Europa het western rijden een beetje is verengelst, ik zie ook eigenlijk nooit iemand er echt op zitten als een cowboy. Iets wat bij Engels rijden bepaald geen plaatje is, maar al die rechte ruggetjes en kontjes die achteruit steken in zo'n 'luie-stoel-zadel'....
Maar goed, dit is inmiddels wel erg off-topic Haha!
En zolang een ieder er maar plezier aan beleeft. Ik rijdt hier in Nederland gewoon engels, ik vind die manier van samen dansen met je paard erg opwindend, daar kan ik geen genoeg van krijgen...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:48

Zit wat in Dees Knipoog

Als mijn paard met fijn ruggebruik loopt en erg actief achterbeen, is ie bijna niet uit te zitten..... Niet fijn als je koetjes bij elkaar moet drijven lijkt me Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:54

Wie heeft dan gezegd dat elk paard daar heel geschikt voor is? Daar ging het immers niet om, jullie gaan behoorlijk off-topic...
Dat er een bepaalde mate van natuurlijke aanleg bij komt kijken.. mee eens, een quarter heeft nou eenmaal de beste aanleg voor bijvoorbeeld de jog.
Maar daar ging het niet om.

Margreet, ik ben trouwens erg vereerd om ineens een 'u' voor je te zijn *LOL*
En of ik Europees Western rijd? Mij een zorg, je zou je zelfs af kunnen vragen of ik uberhaupt wel western rij, of dat ik met een westernzadel rij, zoals zoveel 'westernruiters'.....

En wat makkelijker is? Alles vanaf de kant 't beste weten; da's het makkelijkst! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers