veel draven op de weg , slecht of niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

veel draven op de weg , slecht of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-02 18:55

Omdat ik de berm vaak toch wat onbetrouwbaar vind met onverwachte kuilen , stenen en dergelijke , draaf ik meestal met Marena op de weg.

Toen ik haar net had stapte ik erg veel en draafde maar af een toe korte stukjes. Nu eigenlijk nog steeds veel stappen maar wel veel meer draven ook , heb het inmiddels een stuk opgebouwd en dat is geleidelijk gegaan.

Regelmatig krijg ik goedbedoeld te horen dat "het niet goed is hoor"om
te draven op de weg.

Stappen is wel goed voor de pezen , galopperen is vragen om moeilijkheden , maar draven , als je het netjes opgebouwd hebt ?

Wat vinden jullie , niet goed of maakt niet zoveel uit ?


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 19:02

als je het netjes opgebouwd hebt... dus eerst met veel stappen en later af en toe stukkies draven zijn de pezen al behoorlijk gehard en kan je gaan draven op de weg. niet te ver en te lang want dat is wel slecht.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:54

sommige politiepaarden gaan ook jaaaaaaaaaaren mee, en die lopen bijna alleen maar op de harde weg, ook galoperen
in de bit stond eens een stuk over een endurance ruiter, die reed heel veel over de weg, ook in galop, alles zonder ijzers, als je het goed opbouwd, moet dat geen problemen kunnen geven volgens hem

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:25

roadworking heet het en bij langzaam opbouwen worden pezen er hard door. ik kan me wel voorstellen dat met galop die klappen erg hard worden.

Amor Vincit Omnia

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:26

toch scheen het te kunnen, ik zal dat stukje in de bit wel eens opzoeken

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 00:37

draven op de weg is niet slecht voor je paard als je het goed opgebouwd
hebt
dan zijn de pezen lekker gehard
politie paarden draven veel op de weg
paarden voor de kar doen het nog meer dan politie paarden en die gaan ontzettend lang mee hoor
volgens mij is het , als je het netjes opbouwd zelfs goed voor de pezen en spieren
het is in ieder geval 100 keer beter dan draven op een ongelijke bodem vol kuilen in de berm

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 06:11

Wij enduranceruiters draven erg veel op de verharde weg. We bouwen het uiteraard eerst op in stap. Nog steeds doe ik erg veel stappen op de verharde weg om dit te onderhouden. Maar ik draaf ook rustig een half uur tot drie kwartier. Geen problemen mee gehad. Het is ook niet slecht. het enige waar het slecht voor is is de ijzers. Die slijten sneller. Ik zelf zou niet zonder ijzers de verharde weg opgaan ook al heeft Maaraak goede harde hoeven.

'Paint' it 'Black'

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 11:24

ik rijdt met hoefschoentjes dus dat geeft nog een extra demping.
Voor de pezen maakt het weinig uit denk ik , vooral omdat ik het dus rustig opgebouwd heb.
Voor de spieren lijkt het me minder , is toch wat stijver lopen heb ik het idee.

Galopperen op de weg doe ik echt niet , tenzij per ongeluk omdat Marena ineens opzij springt ofzo.
Vind op het asvalt (=glad) veels te gevaarlijk.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:24

wat is rustig opbouwen voor jou, pmarena ?

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:09

Het kan wel hoor, zeker als het rustig op gebouwd is. Ik doe het met Dennis zelfs zonder ijzers. Hij heeft loeiharde hoeven. En het kleine beetje wat ze slijten groeien ze ook weer aan. Hij is al meer dan 1,5 jaar niet naar ze smid geweest en heeft de mooiste hoeven van alle paardjes bij ons op stal.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:25

Maar de smid is er niet alleen voor het bijhouden van de hoeven als ze te lang zijn, hij kan mooi dingen aan de beenstand in de gaten houden en er wat aan proberen te verbeteren als dat evt. nodig is. Zelf zie je de helft niet van wat een smid ziet hoor!

IMO kun je best draven op de harde weg, als je maar uitkijkt met paarden zonder ijzers. Galoperen zou ik niet al te gauw doen ivm het gevaar van uitglijden, en als je dan valt.....

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 20:07

Sando schreef:
wat is rustig opbouwen voor jou, pmarena ?


Ik heb haar eind september gekocht , dus met de winter in zicht , =
rotbermen....

Zoals in m'n openingsberichtje al gezegd , de eerste tijd heb ik voornamelijk gestapt met af en toe eens 100 meter draven , weer veel stappen..

Moest ook wel want ze schrok van vanalles en nog wat , in stap was dat zowel voor haar als voor mij het best te overzien.
Nu zijn we inmiddels al weer heel wat maandjes verder , en zijn we dus ook begonnen met galopjes te pakken Lachen

Nogmaals doe ik dat absoluut niet op de weg dat vind ik veels te gevaarlijk.

Ik draaf nu nog steeds niet echt grote stukken , als ik 5 minuten in draf zit
dan is het wel weer aardig over en gooien we er weer een stap tussendoor.

Dat vind ik toch wel HEEL rustig opbouwen hoor Haha!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:48

Nou volgens mij is 5 minuten nog een aardig eindje hoor(niet?) Tong uitsteken (ik ben niets gewent hoor met m'n shelletje Tong uitsteken )

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 08:12

De Rietdijk uit ongeveer Lachen

Dan moet ik ook wel m'n best doen , want meestal dus kortere stukken.
Maar nu mag ze onderhand wel eens een beetje conditie gaan kweken ,
werken dat paardje ! Knipoog

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:16

Wat dacht je van al die menners?? Die rijden toch voor een groot gedeelte op de weg hoor! Kan prima, mits idd goed opgebouwd en zo!.
Ze zeggen toch ook dat 5 minuten uitstappen op het harde beter is dan 10 minuten afspuiten met koud water!!

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 11:19

Militaryruiters doen het ook wel. we hebben ons in Falsterbo een halve week afgevraagd wat die ruiters daar op het verharde fietspad langs het strand toch steeds aan het doen waren, 's ochtends en 's avonds. Het zag er allemaal niet uit als echte recreanten (sorry voor de generende opmerking). Totdat we er aan het einde van de week achter kwamen dat er een militarystal vlakbij zat, en toen viel het kwartje.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 09:10

Zelfs ík draaf op het verharde. Niet een half uur waar hier van wordt gesproken, na 5 minuten voel ik me helemaal banketstaaf enzo (´Onee.. Die hoefkatrol..´), ook al weet ik dat iemand (Anneke Klop voor de ´kenners´), met haar Arabier mét ook hoefkatrol klasse 3 loopt en ook flink over het verharde draaft. Gewoon een principe (ontzie het verharde met een paard dat hoefkatrol heeft) dat er bij mij beetje bij beetje uitgaat. Als ik denk aan een jaar geleden durfde ik amper op het verharde4 te stáppen, en was bij elk pasje draf bang dat ze kreupel liep.. Ik boek vooruitgang Lachen

Het komt ook geregeld voor dat Navy (en vaak samen met Tiko) een beetje overenthousiast wordt. Hele stukken strekt ze dan uit, óp het verharde. Ook zitten er wel eens een paar galopsprongen tussen, maar dit ontzie ik zoveel mogelijk. In de Endurancewereld gebeurd dit inderdaad vrij veel, maar met Navy durf ik dat niet aan. Een beetje zuinig op d'r zijn! Zo lang mogelijk van haar en de Endurance genieten.. +:+

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:55

In principe moet het wel kunnen. Een paard heeft zeker met ijzers de mogelijkheid om de klappen op te vangen. Probleem zit hem vaak in dat mensen van niks in 1 keer lang op de verharde weg gaan draven omdat bijvoorbeeld de bermen in modderpoelen zijn veranderd. Mijn hoefsmid heeft altijd gezegd : draven kan beter over de weg dan in een onbetrouwbare, zware berm. Zolang je het maar bijhoudt en rustig op bouwt

groetjes kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 21:26

Ik denk niet dat ijzers helpen de klappen op te vangen , eerder andersom :
dat de benen met ijzers juist HARDERE klappen krijgen.....

Een blote hoef veert mee , een ijzer niet......


jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 22:32

Tsja,tsja tsja.

Met sun draafde ik altijd veel over de weg.De peesjes worden er er lekker hard van...Maarja er zittne ook nadelen aan (kan ik nu nog even niet opnoemen,maar ik weet dat ze er zijn)

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 16:48

hangt er van af alsie hoefijzers heeft
zoja dan kan het geen probleem zijn als je het hebt opgebouwd.
En trouwens krijgen ze daar wel mooie spieren van!

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 17:07

Volgens mij kan het geen kwaad. Stappen over het harde is ook goed! Dan kan een stuk draven ook geen kwaad. Bij ons op stal kan je alleen buitenrijden in de polder ( bos is te ver weg) ,als we met een groep van stal in de polder rijden, gaat iedereeen toch liever voor de harde weg dan voor de berm die vlak naast de sloot ligt en ongelijk is!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 17:15

voor de kar loopt Tos ook veel op de harde weg, en dan draven we ook hele stukken, hij heeft er geen problemen mee, en met de klinische keuring zei de dierenarts dat zijn benen goed ontwikkeld waren en hij goed liep
Galoperen die ik nooit op de weg,
Maar als je met draven gewoon rustig opbouwt kan het geen kwaad hoor!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Re: veel draven op de weg , slecht of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 05:47

Ik ben ook begonnen met enkel stappen en kleine stukjes draf, ons paard was nog nooit op straat geweest... maar wat ik ook plezant vind is met je paard op wandel als met de hond Haha! gewoon in de berm laten grazen, en dan aan de hand een drafje wagen Haha! daar krijg je ook een goede conditie van Haha! en is ook goed om je paard gewoon te maken aan de harde ondergrond, zonder ballast op z'n rug... (mijn mening Schijnheilig )

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:55

als je eerst heel veel stapt over de weg, het langzaam op bouwd, zie ik er geen probleem in.
Als ze/hij door het stappen sterke pezen heeft, kan het als het goed is daardoor ook draven op het harde


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers