Citronella

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Citronella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 01:49

Ik wil pure Citronella (het schoonmaakmiddel) als verweringsmiddel tegen vliegen, horzels en dazen gaan gebruiken. Ik vroeg me af wie dit nog meer gebruikt Lachen Het schijnt te werken als een tierenlier, en is supergoedkoop in verhouding tot wat ruitersportzaken vragen voor vliegenspray. Het is volledig op natuurlijke basis, dus niet schadelijk voor het paard.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 06:48

ik heb het ook maar het werkt niet echt super. Misschien wel tegen het kleine spul maar die gore dazen kunnen echt overal tegen. Het lijkt wel of er in het hoogseizoen echt niets meer werkt Boos!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:13

Misschien werkt dit wel:
Citronella gemengd met azijn (liefst appelazijn) en eventueel nog wat citroensap.
En je paard sowieso knoflook door het voer doen! Dit helpt altijd iets want z'n zweet stinkt er dan ook naar hihi.
Sterkte.. Haha!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:01

Of die teatree-oil helpt ook goed.
en sowieso elke dag knoflook voeren

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:10

Ik gebruik het voor mezelf op de slaapkamer maar er zijn altijd nog muggen die het trotseren.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Citronella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:11

XoNo schreef:
Het is volledig op natuurlijke basis, dus niet schadelijk voor het paard.


Ik heb wel eens een paard gezien dat gigantisch bulten kreeg van de citronella op z'n vel, echt van die plakkaten waar de huid en onderlingende structuren helemaal opzwollen, je kon precies zien welke plekjes ze vergeten was met inspuiten Haha!
Het is wel natuurlijk, maar pure citronella is toch wel vrij heftig spul, dus probeer het eerst even op een klein plekje, of je geen nare allergische reacties krijgt.

Nulla tenaci invia est via

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:15

Ik heb het ook gebruikt voor IJsco.
Een flesje citronella van de drogist gemengd met azijn.
Tegen muggen werkt het wel maar horzels interesseert het niet.
Het ruikt wel heel erg, mijn zus is op de geur het bos ingegaan om mij op te sporen, was geen probleem Bloos Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:20

knoflook met appelazijn werkt als een trein.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 12:25

Weten jullie wat dan wel tegen horzels en dazen werkt? Ik heb bij mijn paard nog geen enkel bultje gevonden (thank god), maar wil het toch voorkomen. Hij krijgt momenteel geen knoflook door zijn voer...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:07

XoNo schreef:
Weten jullie wat dan wel tegen horzels en dazen werkt?


Een vliegendeken Clown

Nulla tenaci invia est via

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:11

Ik heb laatst voor 7,95 euro een vliegenspray bij de drogist gehaald, een gele verstuiver en het werkt super tegen dazen, ze gaan niet meer op je paard zitten. Als ik het niet opspuit bij Sarah heeft ze zo 15 / 20 dazen op haar kont zitten.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:12

Eerst smeerde ik mijn paarden altijd in met Citronella (het schoonmaakmiddel) maar de geur verdwijnt heel snel. Dit jaar smeer ik pure azijn op ze (de eetbare variant) en tot nu toe werkt dit heel erg goed. Ik voer ook knoflook bij. Fijn bijverschijnsel van de azijn is dat het bij de pony met zomerexzeem ook tegen de jeuk helpt waardoor ze dit jaar veel minder is gaan schuren.

Een gewone vliegendeken werkt niet zo goed want dazen steken daar dwars doorheen. Ze steken zelfs dwars door mijn rijbroek heen Boos!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:44

Wat een toeval dat vroeg ik me dus ook af Haha! of dat helpt!!! Achja hoef ik er geen topic over te beginnen. Ik heb een grote spuitbus vliegen spray maar gal vind die erg eng!!! Heb nu die van de kruidvat ook citroen spray spul en dat helpt wel bij onze beestjes.

Knoflook helpt helaas bijna niks terwijl we er genoeg van voeren.

22 Januari verwachten we ons kleintje

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:45

ik voer quin knoflook bij en gebruik veerust als vliegenspul.
bij quin werkt dat perfect.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:47

XoNo schreef:
Weten jullie wat dan wel tegen horzels en dazen werkt? Ik heb bij mijn paard nog geen enkel bultje gevonden (thank god), maar wil het toch voorkomen. Hij krijgt momenteel geen knoflook door zijn voer...


mijn paard krijgt konflook en appelazijn en heeft voor het eerst nergens last van. nog niets gevonden en ik zie ze ook nooit bij haar en wel bij andere paarden.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 21:00

whaaaa!!!!!!!! appele-azijn is echt super slecht voor je paard!!!!!!!! sorry hoor totaal off-topic maar moest het kwijt dat zoveel mensen het hun paard voeren.

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Floor_Robby
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 21:28

Ik gebruik zelf wel cironella olie en dat werkt super ik doe gewoon een paar van die kleine flesjes in een groote fles met een beetje water en dat werk heel goed

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:01

Ik gebruik citronella schoonmaakmiddel voor mijn pony's en eerder voor mijn paarden. 0.63 euro per liter.
Verdund 1 op 4 met water, heb dan dus 5 liter verdunde citronella.
Ik breng het op met een plantenspuit of spons, even schudden voor gebruik. Ook na ht wassen van het paard of pony.
Had voor mijn paarden (toen ik nog kon rijden, heb nu pony's) een oude deoroller voor ondereg.
Nadeel 1: als ze nat zijn of zweten moet je weer in de weer met het spul (de prijs is er dan ook naar)
2: Verkleuren. Mijn bruine merrie werd koperkleurig in de zon (de een vindt het mooi de andere niet)

Niet alle paarden/pony's lusten knoflook.
en je krijgt ze nooit 100 % vliegenvrij, vergelijk het met horren voor de ramen, op een gegeven moment heb je toch een mug op je kamer (hoe, geen idee)
anti vlooienmiddel voor honden en katten, je zal er altijd 1 vinden, als je goed zoekt.

Wanneer "het" middel tegen vliegende insecten bij paarden/pony's wordt uitgevonden, zal er of maar 1 middel zijn of andere merken passen hun bestanddelen aan, denk ik dan maar.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:14

mate schreef:
whaaaa!!!!!!!! appele-azijn is echt super slecht voor je paard!!!!!!!! sorry hoor totaal off-topic maar moest het kwijt dat zoveel mensen het hun paard voeren.


Als je dit zo stellig neerzet, kun je dan misschien ook de reden geven waarom appel-azijn zo slecht zou zijn voor je paard?
Sorry off-topic.
Afbeelding

Ik gebruik het ook om vooral de staart er mee te wassen. De geur blijft redelijk lang hangen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 06:41

XoNo schreef:
Weten jullie wat dan wel tegen horzels en dazen werkt? Ik heb bij mijn paard nog geen enkel bultje gevonden (thank god), maar wil het toch voorkomen. Hij krijgt momenteel geen knoflook door zijn voer...


Hai!

Party!! Ik ben een echte voorstander van knoflook! Ik voer mijn paarden het gehele jaar door 40gr knoflook door hun voer (dus smorgens en savonds elk 20gr). Ze stinken wel wat uit hun giecheltje Haha! maar dat neem ik maar voor lief. Nu heb ik laatst 3weken op het paard van de buren gepast, en dat arme dier zat helemaal onder de bulten, en geen kleintjes ook zo groot als vuisten (danwel mijn vuisten die zijn niet zo errug groot). Ben begonnen haar met knoflook te voeren en ook zij staat nu bultvrij in de wei. Verders lopen mijn paarden niet vlakbij een sloot of mesthoop (scheelt ook al) en eerlijk is eerlijk, echt geen bult te bekennen! Ze dragen geen vliegendekens (vind ikzelf onzin) en ook spuit ik ze niet in (worden ze beiden panisch van). Ze lopen lekker elke dag buiten, genoeg schaduw (want die beesten komen ook op de zweet geur af) en zeer te vreden... Lovers Voor mijn paardjes helpt t dus wel!

Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:16

Ik heb gewoon een liksteen met knoflook erdoor, en zelfs dat helpt al tegen de dazen! Niet echt super maar ze zijn al veel minder!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:51

Misschien een beetje off topic, maar wat super helpt tegen vliegen op het hoofd van je paard, je hebt bij de paardendrogist speciale kappen daarvoor. Ik heb er dit jaar 1 voor Jerai gekocht, omdat ze altijd onstoken ogen had (en aangezien ze er nu nog maar 1 heeft, is het iet zo prettig als die ander ontsteekt Haha!) en het werkt echt super, inmiddels heeft onze halve stal zijn paard met zo'n kap oplopen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:54

knoflook voeren en veerust dat gebruik ik ook vliegvrij helpt goed bij dazen.
vaak landen ze en vligen ze meteen weer op.
Nadeel aan veerust is dat het hooguit een paar uur werkt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 11:05

Heb het ook eens geprobeerd, maar ik vond het voor geen meter werken. Gebruik het nu dus alleen nog om de stal af en toe mee schoon te boenen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 11:21

akerna schreef:
ik voer quin knoflook bij en gebruik veerust als vliegenspul.
bij quin werkt dat perfect.


Ik gebruik dus ook veerust,maar als ik het aan het spuiten ben zijn ze weg,en zodra alles gezakt is(1 minuut) dan zitten ze er meteen weer,poedersuiker (wij hebben hier niet zo'n last van dazen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, ComscoreBot, GrapeshotBot, Mizsz_Kitty, NikkiB1991, Thami, Zippo_M en 29 bezoekers