paardje kopen?! Hoe en waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

paardje kopen?! Hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 12:35

Hai bokkers,

Er zit een kansje in dat er over een poosje toch een eigen paard gaat komen.
Ik vraag me af waar jullie je paard hebben gekocht, via internet, via (Ria Haha! ) via, handelsstal, manege of weet ik wat.

Hebben jullie je paard allemaal laten keuren? Zo ja, door je eigen DA of door de DA van die persoon waar je je paard bij koopt?

Zijn er mensen die puur het paard hebben gekocht op basis van "liefde op het 1e gezicht"? Ik bedoel maar, we gaan allemaal toch wel op het uiterlijk af. De ene kleur staat je wel aan en de ander weer wat minder.

Nog tips waar je dient op te letten bij de keuze en aanschaf?
Ik heb zelf wel eerder paarden gehad maar zeker de 1e keer is dat behoorlijk mis gegaan door mijn eigen onkunde en onervarenheid. Ik weet nu wel wat ik wil hoor, maar ik ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie dat hebben gedaan *LOL*

Thanx Cool

Op zoek naar de zon!!!


Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:44

zelf ook door schade en schande wijs geworden. toch heb ik mijn huidige paard puur meegenomen vanwege haar betrouwbare ogen. Daarna klinisch laten keuren door eigen DA en volledig (- 1 been) laten verzekeren.

Ik zou als je een leuk paard ziet deze binnenste buiten laten keren door een eigen DA en je paard verzekeren. Voor veel mensen geld, je hebt er maar 1, je betaald iedere maand een hoop geld aan je paard en hoopt dat alles goed blijft gaan. Het is toch een van je waardevolste bezitten waarschijnlijk en dus vind ik een goede verzekering ook belangrijk.
Natuurlijk moet het wel "klikken", want wat heb je aan een goed paard als het niet werkt tussen jou en het paard.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:29

Ik heb de mijne via de eigenaren van de manege waar ik les. Zij verkopen regelmatig jonge paarden voor iemand die ze fokt. Zo heb ik de mijne dus in principe van een Paintfokker gekocht. Het was bij mij zeker wel liefde op het eerste gezicht, hij is erg lief, mooi en heel eerlijk. Ik heb mijn paardje alleen klinisch laten keuren omdat een rontgenologische keuring niet veel zal uitwijzen wanneer een paard nog geen 2 is. Is het paard al 3 of ouder, dan zou ik het paard ook rontgenologisch laten keuren. Kost wat, maar dan weet je ook wat Lachen

Kijk niet teveel naar de kleur van het paard, het innerlijk en de bewegingen zijn een stuk belangrijker...denk aan het motto: 'A good horse is never a bad colour'. Ga eerst naar meerdere paarden kijken voordat je je keuze maakt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Miran

Berichten: 4441
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:35

Sheril heb ik via een advertentie op de site van een bekende hengstenhouder. Ze is gekeurd door een dierenarts uit de buurt van de vorige eigenaar, ik heb eerst gevraagd wie zijn dierenarts was en daarna een ander opgebeld. De reden waarom ik niet mijn eigen dierenarts heb laten keuren is omdat ik dat met degene die ik daarvoor op proef had heb laten doen. ik had haar al een paar dagen voordat ze werd (af)gekeurd, en dat wilde ik nu voorkomen.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:49

Ik heb hem eigenlijk niet gevonden, m'n ouders hebben het geregeld.
Ik had ooit een artikel uitgeknipt over een haflingerfokkerij, ze hebben naar hun gebeld en gevraagt of ze nog haflingers te koop hadden. Ze wisten er nog wel eentje, nou dat is hem geworden *LOL* Dit ging allemaal achter m'n rug om, wist er niks van. Ik ben er met een smoes heen gelokt, en vervolgens hebben we hem een paar maanden later opgehaald (moest natuurlijk een stal gebouwd worden Tong uitsteken ). Als klein paardengek meisje (was toen 11) heb je niet veel eisen hoor *LOL* Echt kritisch was ik niet Tong uitsteken Dacht toen ik hem voor het eerst zag: (toen ik het dus ook nog niet wist): WOW *LOL*
Hij is niet gekeurd (wat ik nu dus absoluut wel zou doen), we hebben dus mazzel gehad.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:55

Mijn haf heb ik van een handelsstal. Ik kwam er al een tijdje over de vloer en heb een aantal pony's gezien. Totdat ik deze zag, deze moest het worden.

Ik heb hem een maand op proef gehad en laten keuren (klinisch) door eigen dierenarts.
Ik heb hem verzekerd tegen ziektekosten en ongevallen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:58

Mijn eerste paard (merrie) kocht ik omdat ik op slag verliefd op haar was geworden. Dat was dus 1x en nooit weer. Na een half jaar heb ik haar kunnen verkopen, omdat ze onhandelbaar was (was ze toen ik haar kocht ook, maar ze was suf gespoten). Na een paar weken kwam ze uit haar roes en werd levensgevaarlijk. Weg ermee, dus…

Na deze miskleun, heb ik besloten het rustig aan te doen en op mijn gemak te gaan zoeken naar een volgend paard. Het liefst een ruin, omdat ik dan geen last meer had van opvliegende periodes. En wat gebeurt er? Binnen een maand vond ik Imker. Het was het paard van de vrouw van de eigenaar van een springstal, zij werd zwanger en Imker moest maar weg.
De eerste keer dat ik hem zag was ik niet superkapot van hem, maar hij was zoooooo lief, en superbraaf.

Ik ben 3x bij hem geweest, en heb hem de 4e keer maar mee naar huis genomen. Thuis is hij klinisch gekeurd en er zaten nog foto’s bij. (maar daar heb je niets aan, omdat die maar een aantal maanden geldig zijn). Hij werd goedgekeurd, en is nu 2 jaar bij mij!

Toos paardloos

Percy

Berichten: 12056
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:22

Via het internet kan je heel goed paarden kopen. Het werkt natuurlijk precies hetzelfde als advertentie's in paardenbladen. Goed oppassen moet je alitjd.

Als het even kan iemand meenemen met een nuchtere kijk is nooit weg. En keuren is natuurlijk ook wel belangrijk. Ik heb tot nu toe mijn paarden altijd alleen klinisch laten keuren.

Mijn Tinker heb ik bijzonder impulsief gekocht maar wel bij een zeer betrouwbare handelaar en hij is ook gekeurd. Ook al was het absoluut mijn meest impulsieve aankoop tot nu toe, ik heb er geen spijt van!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:27

Altijd een paard bij een dierenarts van jouw keus laten keuren. Als je eigen dierenarts te ver weg is overleg dan met hem voor een goede dierenarts in die omgeving. Ga ook altijd minstens 2 keer kijken en neem iemand mee die verstand van paarden heeft en weet wat je zoekt. Paarden mensen zijn in de regel niet het betrouwbaarste volk denk dus goed na en zoek bij twijfel nog even verder.


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:34

marktplaats

Valentino
Berichten: 82
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:40

Hoi
Ik heb mijn paard op internet gevonden.
Ben toen wezen kijken naar hem en heb hem uitgeprobeerd (rijden)
Helemaal klinisch en rontgenologisch goedgekeurd

Ik heb hem gekocht omdat het liefde op het 1e gezicht was.
Toch moest ik realistisch blijven. Hij moest helemaal opnieuw aangereden worden, en ik moest de eerste maanden vertrouwen van hem winnen aangezien hij een slecht verleden had.
Ik heb deze uitdaging aangenomen omdat ik vond dat hij die kans verdiende. En hij had veel potentie tot de hogere dresuur en dat zocht ik.

Ik heb de eerste maanden niet gereden alleen vertrouwen gewoon en sinds 2 maanden is hij helemaal toppie onder het zadle en train ik hem.
Ik heb nogsteeds geek spijt van deze koop

Succes met het kopen van een paardje!
Nathalie

~Valentino is mijn super toppertje~

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:43

Ik ben bezig met een paard kopen. Ik heb een aantal paarden van internet bekeken enzo, maar het paard waar we nu mee bezig zijn staat gewoon op de manege waar ik rijd.
Ik zou je paard sowieso klinisch laten keuren, en boven de 2 ook rontgenologisch. Als het kan moet je je eigen dierenarts de keuring laten doen. Wij hebben (nog) geen eigen dierenarts, dus we hebben een andere dierenarts uitgezocht en die heeft het voor ons gedaan.
Ik zoek de paarden niet uit op basis van uiterlijk, natuurlijk is het leuk om een mooi paard te hebben, maar ik vind het veel belangrijker dat het paard een leuk karakter heeft, en geschikt is voor wat ik er mee wil doen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:49

Via internet rond gekeken, maar uiteindelijk is het een pony bij een kennis van een kennis van mijn instructrice (snap je het nog Tong uitsteken ) geworden

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:33

hai
ook via internet. Ik had een advertentie geplaatst en mirage werd aangeboden. Wezen kijken, uitgebreid geprobeerd etc. Laten keuren door een vee-arts daar, als ik m'n eigen vee-arts helemaal naar het noorden van het land had moeten laten komen was dat een beetje erg duur geworden en ik haal niet eerst een paard hierheen, waarvan je nog niet weet of ie wel kan blijven.......zou grote teleurstelling zijn!
Bij mij en Mirage was het liefde op het eerste gezicht inderdaad.
achteraf dacht ik nog wel 'ns; "ik heb toch nog wel veel niet uitgeprobeerd en gedaan en gereden etc...." maar okee, toen stond ze al op stal en waren we gelijk gek van elkaar!!!
Ik was alleen op zoek naar een doorgereden ruin en kwam thuis met een 4 jarige merrie.....................eh ja............liefde he....
verstandelijk gezien niet de beste keus, maar liefde maakt het hoop goed he.....hahaha we slaan ons er wel doorheen
Succes!!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:34

wat voor iets zoek je precies?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 20:47

Wat voor iets ik precies zoek?? Hhmmm heb je even?? Haha!

Het paard wat ik nu rijd voor een dame is eigenlijk precies het paard wat ik zou willen, maar helaas is hij niet te koop. Maar goed, waar zoek ik naar...........

Een paard het liefste niet grotere dan 1.65 mtr (ik ben zelf nml maar 1.60 mtr) Maar..........ik val op grote paarden dus dat is mijn 1e hindernis al Haha!
een paard waar ik lekker mee door de bossen of over het strand kan scheuren, die ik met gemak eens lekker voluit kan laten knallen op een lang pad wetende dat hij/zij toch wel stopt en betrouwbaar is (een keer een gekke bui is niet erg, maar het moet geen regel zijn!) ik heb geen voorkeur voor een merrie of een ruin. Het liefste donkerbruin (het liefste geen schimmel) en een paard waar ik een L proef mee kan rijden, maar waar ik zelf met lessen en training meer uit kan halen. Ik wil er af en toe ook een B/L parcourtje mee kunnen springen. Mijn vriend moet er ook vertrouwen in hebben zodat hij de kneepjes van het vak erop kan leren.

Jeetje wat een eisen he! Maar ik weet wel zeker dat er zulke paarden bestaan. Het belangrijkste is dat die 'klik' er is, dan kom je er samen wel. Het paard moet vertrouwen in mij hebben en andersom. Hij/zij moet betrouwbaar zijn en geen hekel hebben aan de mensen en mijn getut Haha! (lekker wassen,spelen, wandelen en lange tochten maken)
Soort van groot, veelzijdig en stoere knuffelbeer met talent of zo??!!!!

Als iemand nog zoiets heeft staan? (oh nee dit mag niet he! Verward )

Hadden jullie ook zo'n eisenpakket toen jullie op zoek gingen of niet? Of ben ik gewoon heel erg? Tong uitsteken

Op zoek naar de zon!!!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:50

Ik heb het via internet, ik heb een advertentie gezet op marktplaats en op adverteergratis.nl, toen heb ik een mailtje gekregen van de toenmalige eigenaresse van Ivanka. En het voelde gewoon meteen goed, klinkt stom, maar wat ze me allemaal over haar vertelde. Ik wist gewoon: "dit wordt mijn paard" Lachen En nu loopt ze in de wei bij mn oom Lovers En idd, de 'klik' tussen mij en Ivanka was er gewoon...gelukkig Lachen

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:15

Nikita heb ik gekocht omdat het liefde op het eerste gezicht was Lovers
Ik had ook niet van te voren het idee om een paard te kopen, heb jaren gerekend en moeten wachten tot het allemaal kon!

Als ik jou was zou ik de komende periode in eerste instantie gebruiken om andere paarden te rijden en voor jezelf een duidelijk beeld te krijgen wat je wil. Voorheen heb je snelle, pittige paardjes gehad waar je prettig mee gewerkt hebt en nu ben je erachter dat je een flegmatiek paard óók fijn vind. Een tussenweg is er natuurlijk ook, maar dat ervaar je door op verschillende paarden te rijden.

Vervolgens zou ik de advertenties van particulieren in de gaten houden en verschillende mensen laten weten dat je op zoek bent. Ik ken mensen die maanden lang het hele land doorgereden zijn op zoek naar hun droompaard, neem iig een deskundig en objectief iemand mee hoor! - iemand die je op sommige momenten zegt dat een lief koppie niet alles zegt Lachen

Wanneer je een paardje hebt gevonden die je lekker vind rijden, fijn in de omgang is (dat zie je dus niet de eerste keer dat je langsgaat..) en voor jou passend is, zou ik ´m uitgebreid laten keuren en hopen dat ie er goed doorheen komt.

Maar zul je zien, neem je je van alles voor.. komt er volgende week een paardje op stal te staan waar je je hart aan verliest en dan kan een beslissing snel genomen zijn :-D

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Levita

Berichten: 1411
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:34

Ik had een advertentie op internet gezet (www.horses.nl) dat ik een dressuurpaard zocht. Ik had al mijn wensen erop gezet, zodat mensen precies wisten wat ik zocht. En ik heb een heleboel reacties gekregen. En zo ook die van de handelaar van Levita, voor Levita heb ik wel 10 paarden gezien, dus neem er wel de tijd voor. Een advertentie in de paardenkrant zou ik ook aanraden.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:47

Ik heb Keltic via internet ontdekt Haha!
Op een site met Tinkeradvertenties (weet niet meer welke)
Ik vond het meteen al wat en het was nogal dichtbij!
Dus die man sturude een email dat hij nog te koop stond. De volgende dag belde hij, dat we mochten kijken als we dat wilde.
dus wij keken, en ik was gelijk verkocht, en nu Keltic nog Haha!

Ze zouden die a.s zondag komen kijken of de stal etc wel goed was, samen met keltic en zijn moeder dus ik wachten (het duurde lang hehe)op zondag. Toen kwam de trailer aan dus ik snel naar buiten..
Nadat ik een stukje met Keltic gelopen had, en de vrouw van de baas naast de meoder, hadden mijn ouders overlegt *LOL*
Toen ik terug kwam, mocht ik hem! Lovers

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 15:19

Heeeee, wat leuk. Echte tips heb ik niet maar ik wens je veel succes bij het zoeken. Wie weet vind je wel een tweede Gammie of een die er veel op lijkt. Wij moeten nog praten met de eigenaar maar dat komt nog eerst met vacantie morgen. Gamble staat in ieder geval lekker op het land en vermaakt zich prima. Hij heeft 4 andere vriendjes en niemand mag in de buurt komen.
Groetjes van mijn Gamble

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 16:02

mijn eerste paard heb ik van een manege gekocht waar ik al heel lang klant was.ik heb haar laten keuren door de dierenarts van de manege.wat later blijkt dat ik dat beter niet had kunnen doen,want hij heeft verzwijgd dat ze artrose had en dat ze veeeel ouder was dan we dachten Boos! .mijn 2 de paard komt van een vriendin.mijn 3de paard via de koopjeskrant,en de shetlander van een handelaar.en het veulen van de shetlander Haha!.
als ik jouw was dan zou ik je eigen dierenarts pakken om het paard te keuren.verder,veel succes met de zoektocht!
groetjes julie.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 16:10

Mn eerste pony was de 2e die ik zag en eigenlijk was t liefde op t eerste gezicht, vond m veel leuker als de eerste. Kan ook niet anders aangezien ik een pony wilde op mee te rijden, en de eerste een Shetlander x Welsh was. Haha! En dit een grote E-pony.
We hebben hem toen niet laten keuren, want eerlijk gezegd wisten we amper dat dan beter was.
We hebben hem dus gewoon particulier gekocht, en ook weer particulier vérkocht.
Daarna kreeg ik een Welsh k merrie was ook liefde op t eerste gezicht, gewoon omdat t zon chique merrie was, echt een showpik. Schijnheilig Maar na 2 maanden klikte t toch niet dus zij is ook weg gegaan.
Toen heb ik een goede zoektoch gestart en ben ik bij verschillende mensen langs gegaan. En ben eerlijk tegen mezelf geweest, als er 1 pony was die wel leuk was maar ook al had ie 1 minpuntje, dan vond ik het niets meer.
De pony die ik toen gekocht ehb komt van een handelaar, en vreemd genoeg had ik haar nog nooit gezien toen we haar kochten. Ik was gewoon verliefd op haar van foto's. Jessica (obsession) is 2 keer gaan kijken en heeft foto's gemaakt, en ik was verliefd. We hebben haar wel laten keuren, niet door onze eigen dierenarts, maar ook geen dierenarts van hem (nooit doen!!) maar gewoon van een goede kliniek in de buurt. (aangezien de pony niet hier in de buurt stond)
En vreemd genoeg is dit echt de beste aankoop geweest ooit. Haha!
En ze gaat nooit meer weg!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 18:33

heb haar via het internet was al weg van de foto's die erop stonden maar ze was al zo goed als verkocht en dus jammer
maar toen werd ik terug gebeld de mensen kwamen de hele tijd niet met dat geld of ik wou komen kijken want ze waren er na 3 keer zat van. gekeken gekeurd gekeken op maandag en op zaterdag had ik haar voor 2 weken proef op stal en ze is niet weer weggegaan.

pmarena

Berichten: 48000
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 22:07

Nadat ik besloten had dat ik een paardje wilde heb ik eerst een fijne stalk + wei gezocht en ben daarna op internet advertenties gaan zetten en doorspitten.
Had zelf al een lijstje gemaakt met wat ik zo ongeveer zou willen , het perfecte paardje zeg maar .

Veel gerageerd en veel reacties gekregen , uiteindelijk ben ik bij een Arabiertje gaan kijken dat niet was wat ik zocht , en daarna bij Marena.
Ze was qua gegevens zeg maar precies wat ik zocht , en nog palomino ook , da's ook niet verkeerd natuurlijk Lachen

Toen haar gaan bekijken en gaan proefrijden. Ze zat heerlijk maar was erg
moelijk te rijden , ze vluchtte heel erg voor je benen en was heel erg zenuwachtig , ging alleen maar harder en kon haar niet zonder rukken terugnemen.

Nauwelijks rem en vluchten voor je been.
Maar ze ging nooit harder dan een heerlijk braaf galopje en liep superbraaf met je mee als je ernaast liep , oogde vriendelijk .

Er was absoluut geen vonk tussen ons ofzo maar omdat ze voldeed aan wat ik zocht en er in geloofde dat het wel wat zou kunnen worden wilde ik haar graag op proef.

Als dat niet had gemogen had ik haar zeker niet gekocht.
Ik heb 2/3 van de aankoopprijs betaald en toen is ze gebracht.
Ze kwam 3 weken op proef bij mij op een pensionstal , daar is ze goedgekeurd door de locale veearts en het ging supergoed vooruit dus na 3 weken wist ik zeker dat ik haar zou houden en heb de rest van het geld overgemaakt waarna ik de papieren toegestuurd kreeg.
Ik heb haar na die 3 weken op de stal gezet die ik gevonden had , daar zat geen bak bij dus tijdens de proefperiode had ik haar even op een stal met bak staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, GoogleAdsense, joyce83, pony33, Zick_Zack en 76 bezoekers