Lengte dressuurzweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe lang is jullie dressuurzweep?

Ik rijd zonder zweep
16 (20%)
Ik gebruik een kort zweepje (springzweep)
1 (1%)
Mijn zweep is langer dan een springzweep, maar korter dan 1 meter
5 (6%)
Mijn zweep is 1 meter
12 (15%)
Mijn zweep is 110 cm
18 (22%)
Mijn zweep is 120 cm
16 (20%)
Mijn zweep is 130 cm
6 (7%)
Mijn zweep is 140 cm of langer
2 (2%)
Net wat er op de bakrand ligt
3 (3%)

Totaal aantal stemmen: 79


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Lengte dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 15:35

Heb vanmiddag een enorme Kwijl zweep gekocht van Döbert, met een heel mooi bruin leren handvat Cool Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Maar wat een boel verschillende lengtes zeg! Ik heb er uiteindelijk eentje genomen van 120 cm inclusief slag, maar 150 had ook gekund, of juist weer veel korter. Dit is voor mij een lengte die ik goed kan hanteren, hoe zit dat bij jullie? (Lengte inclusief de slag, het zwieptouwtje aan het uiteinde)
'Halve' maten, dus bijvoorbeeld 115 cm afronden naar boven => 120 cm

Voordat er rare opmerkingen komen: de lengte van de zweep bepaalt niet of iets zielig is of niet, dat bepaalt de hand die de zweep hanteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:03

Als ik met een zweer rij is het er 1 van 90 cm.
Maar kawa vind zwepen niet zo leukmet rijden en een lange zweep is dus ook uit denboze.
Dat flosje aan het uiteinde kribbelt wel eens over zijn kont, brrrr dat is net een sabeltand tijger Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:07

Margreet ik zat te schrijven 2 weken geleden en daar kreeg een ruiter een opmerking dat de zweep te lang was. Hij moest het maar even nameten. Ze kon hetnet in het boekje vinden (ik ook niet) maar het schijnt niet langer dan 120 te mogen zijn.

Dat nieuwe boekje is kl*te er staat veel minder in dan de oude. Ga nog ff zoeken in de oude.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:10

ik dacht dat hijop wedstrijden niet langer mocht zijn dan 110 maar weet het niet zeker.
Ik rijd met een zweep van 120 en heb er nu 1 van 110 bij gekocht.
Ik heb ze uit gewoonte onder het handvat vast waarom weet ik ook niet volgens mij nog uit de ponytijd *LOL*
Onder het handvat is die van 110 en 120 precies de juiste lengte zodat ik achter mijn kuit kan bijtikken indien nodig

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 16:14

Gipsy heeft het ook niet zo op zwepen. Maar ik moest van m'n instructrice met zweep gaan rijden en ik moet zeggen dat dat toch wel fijn werkt, even wennen voor allebei, maar nu gaat het goed, ik gebruik 'm overigens ook maar heel weinig. Het grappige is dat ze een terechte tik (bijvoorbeeld bij geen reactie op m'n been, even *pats* achter m'n kuit) inmiddels heel braaf 'incasseert', maar oh wee als ik haar per ongeluk kriebel.... Ik heb dan ook vrije stugge zweep gekocht, ik moet echt even m'n best doen om haar te raken, niet zo'n slap geval dat uit zichzelf tegen d'r gat zwiept.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:14

Ik denk dat mijn dressuurzweep 1 of 1.10 is heb hem eigenlijk nog niet gemeten....Ik vindt van die ontzettend lange zo irritant rijden, die zwiepen zo een hele tijd op en neer...Of ik ben er gewoon nog geen goeie lange tegengekomen Haha!

Verder heb ik ook nog een kort springzweepje. Stamt nog af van de tijd ik wedstrijden sprong maar die gebruik ik enkel als ik nog eens ga crossen met mijn Welsh A, dan is zo een lange nix handig.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:15

Ik heb er 1 van 110 cm. Vroeger reed ik altijd met springzweepjes, maar nu vind ik dresuur zwepen fijner.

Toen ik een keer op een fries van iemand (Freer...Kim) een buitenrit maakte ben ik de zweep van diegene verloren onderweg.
Die zweep was 160 cm lang en de eigenaar wou graag een 160 cm terug hebben. Echt nergens kon ik zo'n lange zweep vinden, toen heb ik haar maar een 150 cm terug gegeven.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 16:18

Wedstrijden:
De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:26

Ik rij niet vaak met zweep, maar heb er 1 van 1.30, een hele mooie stugge dunne. Kost ook wat, maar dan heb je ook wat gaat ook bij mij op.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:30

laurake schreef:
Ik vindt van die ontzettend lange zo irritant rijden, die zwiepen zo een hele tijd op en neer...Of ik ben er gewoon nog geen goeie lange tegengekomen Haha!


Je moet bij een lange zweep inderdaad altijd wel opletten dat het een stevige is. Anders krijg je er 1 met tik vertraging Haha! Je wilt hem bijtikken, maar op het moment dat de zweep hem raakt ben je al weer een half rondje verder, niet erg fuctioneel dus.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:34

Iemand bij ons op stal heeft een hele mooie zweep, met een houten knop waar je hem aan vast houdt zodat de zweep beter in je hand ligt, echt heel mooi Kwijl Helaas heb ik een paard wat echt heel erg beledigd is als ie een lel/tik met een zweep krijgt en die dan ook echt niet meer rustig voor je wil werken, daarom rij ik erg weinig met een zweep (maar wel met sporen). Echt missen van de zweep doe ik niet, ik ben zelf ook nogal een opgewonden standje van nature en stom maar waar dan is een zweep in de hand niet altijd een goed oplossing en tot nu toe gaat het prima Haha!
Wel gebruik ik een zweep als ik aan het lange teugelen ben, ook dan is ie snel beledigd maar aangezien ik dan geen gebruik kan maken van een spoortje Clown heeft ie het er maar mee te doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:38

Jasmijn"]
[quote="laurake schreef:
Ik vindt van die ontzettend lange zo irritant rijden, die zwiepen zo een hele tijd op en neer...Of ik ben er gewoon nog geen goeie lange tegengekomen Haha!


Je moet bij een lange zweep inderdaad altijd wel opletten dat het een stevige is. Anders krijg je er 1 met tik vertraging Haha! Je wilt hem bijtikken, maar op het moment dat de zweep hem raakt ben je al weer een half rondje verder, niet erg fuctioneel dus.
[/quote]
En wat nog irritanter is dat mede ruiters bij passeren dat ding niet bij zich houden Boos!
Kawa krijgt dan een tik en raakt dan over de rooie omdat hij niet snapt wat hij fout deed.
Gelukkig krijg ik hem voortaan weer eerder op zijn genak, maar leuk is anders.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 16:38

Even een kleine detailfoto, ik ben er echt zo blij mee!
Kan bijna niet wachten om 'm uit te proberen }> *LOL*

Afbeelding

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:48

runningkawa schreef:
En wat nog irritanter is dat mede ruiters bij passeren dat ding niet bij zich houden Boos!
Kawa krijgt dan een tik en raakt dan over de rooie omdat hij niet snapt wat hij fout deed.
Gelukkig krijg ik hem voortaan weer eerder op zijn genak, maar leuk is anders.


Idd, heel irritant is dat, laatst kreeg Nappes een zwiepert van een zweep in het gezicht, zwaar over de rooie natuurlijk Boos! Uiteraard nam hij na de eerste schrik van de gelegenheid gebruik om bokkend door de bak te gaan (en dat mag hij nog steeds niet met zijn been Frusty ) en die persoon had het dus ook gewoon niet door wat ze deed......."kan je je paard niet onder controle houden?", "nee muts, mijn paard mag al 16 weken niets doen en jij fokt hem op door met je achterlijk lange zweep hem een lel in het gezicht te geven "

Maargoed, als iemand er normaal mee rijdt en een beetje oppast voor een ander dan vindt ik het Prima Haha!

Mooie zweep trouwens Margreet , past goed bij je bruine outfit;)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Lengte dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:49

Margreet schreef:
Heb vanmiddag een enorme Kwijl zweep gekocht van Döbert, met een heel mooi bruin leren handvat Cool Kost wat, maar dan heb je ook wat.


Dat denk je, bij mij lag na een week dat leuke leren gevlochten knoppie eraf. Kreeg wel een nieuwe... nu heb ik er twee; een met en een zonder knop Haha!

Dit zijn trouwens de enige zwepen (vind ik) die een beetje zwiep-proof zijn, waarmee je echt een lekker gedoseerd tikkie kan geven.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:54

Dit is Margreet met haar nieuwe zweep Knipoog

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Billy op 31-07-02 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 16:54

napoleon schreef:
Mooie zweep trouwens Margreet , past goed bij je bruine outfit Knipoog


Schijnheilig Jij snapt 'm! Haha!

Hoe krijg je dat trouwens voor elkaar dat een andere ruiter jouw paard aantikt met z'n zweep? Passeer je elkaar dan niet op een wel hele korte afstand?
Of het moet natuurlijk een achterlijke lange zweep zijn en een ruiter die 'm niet netjes naar achter laat wijzen maar er een beetje mee in de rondte zwaait.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:55

Ik heb ook altijd lange zwepen van 1.30m. Ik rijdt er bijna nooit mee maar als het eens moet........... Ik neem ze juist zolang omdat ik de zweep onder de handvat vasthoudt. Anders vind ik het ondingen. Ik vind het niet lekker rijden omdat de handvat altijd zo dik is (voor mijn gevoel dan), dus pak ik hem eronder vast en dan wordt ie ook meteen 15 of 20 cm korter (weet niet precies hoor)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 17:03

Billy schreef:
Dit is Margreet met haar nieuwe zweep Knipoog

Afbeelding


whahahahaha geweldig!!!!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:37

1.40 m, ik rijd een groot paard (1.78m) en kan dan met een minimale handbeweging een kleine hulp geven, heb nooit last van ongecontroleerd gezwiep.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:53

Waaah die sm-smiley! *LOL*

Volgens mij is die van mij 1.10, ik neem altijd de kortste dressuurzweep anders vind ik het zo onhandig rijden. Ik rij alleen op Razin met zweep, op Jur rij ik alleen met sporen. Op Razin gebruik ik nog geen sporen, dat doe ik pas als ze helemaal 'electrisch' aan mijn been is...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:57

Ik weetniet precies, volgens mij een meter of 90 cm.. Maarja ik heb ook een D-pony hè. Knipoog Ik vind het in ieder geval een hele fijne zweep! Er zit geen handvat aan maar alleen een soort knop met een magneet erin zodat je m in je kast kunt hangen, dat deed ie op t begin ook maar nu valt ie bijna meteen op de grond of zelfs al emteen. Boos! (hoe het komt weet ik niet) Maar ik kan er goed mee achter me kuit tikken en ook goed op die dikke kont van d'r. Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:01

Margreet schreef:
Even een kleine detailfoto, ik ben er echt zo blij mee!
Kan bijna niet wachten om 'm uit te proberen }> *LOL*

Afbeelding


Hé maar die heb ik ook! Enkel is mijn handvat bordo-paarsachtig gekleurd.
Zijn hele goeie zweepen en inderdaad niet zo goedkoop (heb ik kunnen horen hoor van m'n moeder Knipoog )

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:09

mooie zweep zeg

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:10

ik heb een korte zweep van 50 cm ofzo, en daar is al een tijdje het touwtje vanaf...
Moet dus een neiuwe, maar kan geen fijne vinden,
Of te kort, of te lang, of te dik, of te dun... of te zwieperig... Of geen fijn handvat,... En ik gebruik de zweep bijna alleen om hem een klap te geven op zijn kont als hij iets vertikt, en dan hou ik de teugels wel in een hand! (als hij bezig lijft de zweep bovenhands)
Ik wil wel een langere zweep gaan kopen, om beter achter de kuit te kunnen te tikken, maar moet een fijne vinden,... *zucht*