transportbandages

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

transportbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 11:16

Op de kleine ritjes met de trailer doe ik mijn fjord nooit beenbescherming op. Nou gaan we echter binnenkort een grotere afstand rijden en zit ik erover na te denken om dan toch transportbandages met van die grote vilten lappen eronder om te doen.
Bandageren voor het rijden kan ik wel, alleen nu heb ik begrepen dat transportbandages een groter geheel van het been moeten bedekken voor optimale bescherming. Kan iemand mij proberen uit te leggen welk gedeelte van het been bedekt dient te worden door de bandages? Of misschien weet iemand een website waarop een plaatje te vinden is?

Valentino
Berichten: 82
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:19

Kijk eens op www.divoza.com daar zal vast wel een plaatje staan. Ik weer dat een goede beenbeschermer de voorknieen van je paard beschermt en het spronggewricht. Ook komt de onderkant van de beschermer tot iets over de kroonrand van je paard Liefs Nathalie

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:23

Hoi, bandageren is een 'vak' apart, om op zekerheid te spelen waarom koop je geen transportbeschermers.
Die zijn makkelijk om te doen en je loopt geen risico dat je ze verkeerd omdoet.
Het aanleggen van een transportbandage is netzoals het aanleggen van een stalbandage heel anders dan het aanleggen van een bandage als je met het paard werkt.
Fout aanleggen kan veel schade veroorzaken en leren van een plaatje kan niet.
Zelf heb ik het tijdens de opleiding geleerd en in de praktijk vaak gedaan, te strak belemmert de bloeddoorstroming van het been en te los is ook levensgevaarlijk want als ze gaan afzakken dan kan je pony in paniek raken.

Mijn advies: transportbeschermers om doen ook tijdens kleine ritjes.
Een ongelukje zit in een klein hoekje en vaak moet je plotseling remmen omdat een andere onbenul niet uitkijkt of er net nog even voorlangs wil schieten.

succes

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:24

Ter aanvulling van mijn voorgaande bericht.
Heb je geen geld om transportbeschermers te komen, doe je paard dan peesbeschermers om evt aangevuld met springschoenen.
Werkt perfect!!

Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 14:25

Bedankt voor de tips.
Ik was naar de winkel gegaan voor transportbeschermers en kwam thuis met die bandages. Ik heb al een beetje zitten oefenen, dus omruilen voor transportbeschermers kan niet meer (ze zijn al een beetje vies). En die er nog eens bijkopen, is voor mij iets te prijzig. Ik denk dat ik het aankomende ritje doe met de peesbeschermers en dan aan mijn instructrice om een 'lesje bandageren' vraag.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:48

Als je transportbeschermers koopt, koop danvan die hoge die tot over de knie en kroonrand gaan. Die halve dingetjes hebben vrijwel geen nut.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:59

Lage transportbeschermers, beschermen de kroonrand en de belangrijkste pezen in het onderbeen.
De hoge transportbeschermers beschermen daarbij nog de knie en spronggewricht.
Niet alle paarden vinden de hoge transportbeschermers fijn en als je een pony hebt koop dan geen universele transportbeschermers maar pony/cob maat anders gaan ze zakken!!