zijn ze bij ons op de manege gek of????????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

zijn ze bij ons op de manege gek of????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 09:41

Zijn ze bij ons op de manege gek of ??????????????

De manegepaarden bij ons lopen met een gelpad onder het zadel. Er wordt door buitenstaanders soms raar van op gekeken, van worden die pads niet gejat? En hoe lang gaan ze mee? enz.

De regels zijn zo, je haalt de gelpad uit de kantine en zegt op welk paard je gaat. Na afloop van de les hang je het zadel in de zadelkamer en levert de pad weer in in de kantine. Het scheelt enorm in kapotte ruggen van paarden als er een keer wat 'slechter' gezadeld is. Af en toe onder de kraan afspoelen en ze zijn weer schoon.

Zijn er meer maneges die dit doen? (ook kapotte zadels waarvan de boom stuk is worden in de container gegooid, overig tuig is vaak merkloos, maar wat stuk is wordt weggedaan of gerepareerd)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:44

Toen ik nog op een manege reed werden de gelpads gewoon op de zadels gelegd na het afzadelen, ze werden nooit gejat of meegenomen. Kennelijk een hele bijzondere manege, want er verdween sowieso al weinig. Ooit was er een pensionklant die nog wel eens iets toeeigende, die is dusdanig op haar vingers getikt dat dat ook snel over was.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 09:47

Bij ons kun je ook zo alles laten 'slingeren', wordt ook niet zomaar gejat. Er zijn nog een paar merkzadels voor de manegepaarden, die zijn nog steeds goed en aanwezig. Nieuwe zadels zijn geen merkzadels meer, omdat ze niets langer meegaan, er zijn mensen die ze gewoon in een hoekje in de stal laten vallen e.d. Dit kun je niet voorkomen, door er wat van te zeggen worden ze wel voorzichtiger, maar dan zijn er wel weer anderen die het doen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Koe

Berichten: 426
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:37

wij gebruiken geen gelpads dus wij hebben er geen last van

I just can watch it over and over again... It’s not just for days but for weeks you know!.. and then after a month.. it’s brand new again!.

lees hier mijn zelf geschreven verhaal!

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:54

bij ons op de manege doen ze dat niet, zouden ze wel meten doen want het scheelt eenhoop klappen in hun rug vooral met sprigen. maar voor 25 paarden een gelpad aanschaffen is duur! maar ik vind dat het moet!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:04

Bij ons op stal ligt er bijna onder elk manegezadel wel een deken.
Ik vind het stukken beter voor de paardenruggen Lachen

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 11:05

Het hoeft ook niet voor 25 paarden, bij ons zit je met max. 6 in een les, dus ze hebben 7/8 pads.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:09

slim, ik ben nog niet helemaal wakker. maar nemen jullie de gelpads van diegene uit de vorige les over???
al dat zo is het wel een heel gedoe, weer omwisselen enzo

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:09

Op de manege waar ik altijd reed hebben ze dat ook. Niet voor alle ponies maar wel voor de oude of met een gevoelige rug enz enz.
Ook hebben ze goed tuig, niet voor alle ponies een merkzadel maar er zijn er ook bij met merkzadels.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 11:25

ja, inderdaad even overnemen. Heel soms wordt er ook een paard overgenomen en dan hoeft het niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:27

Bij ons hebben de paarden met een gevoelige rug een gelpad. Deze ligt bij het zadel en er word elke avond gechekt of deze er nog liggen. Aan de deur van de zadelkamer hangt een lijst voor welk dier een gelletje nodig heeft.

JoT

Berichten: 4008
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:57

Volgens mij hebben alle paarden bij ons een gelpad onder het zadel, ze zitten standaard in het sjabrak geschoven. En nee, ze worden niet gejat. De poetstassen daarentegen, die zijn wel 'populair'. Hoevenkrabbers zijn ook zo duur hè. Je zweepje moet je ook niet laten staan, die wil ook nog wel eens pootjes krijgen.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:36

Poetstassen, borstels en zweepjes ziijn bij ons op de manege ook een gewild item.
Bij ons geen gelletjes, maar sinds kort mooie dikke stevige sjabrakken, eerst alleen voor de paarden met gevoelige rug en zometeen zou ieder paard er eentje moeten hebben omdat ze wel goed bevallen.


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:54

Op de manege waar ik nu sta hebben ze geen gelpads maar gewoon goede zadels, de meeste zijn van kieffer! Wel oude zadels, maar zeker wel goed! Paarden met een gevoelige rug hebben een schapenbonte shabrak!

Op de manege waar ik heb leren rijden hebben ze slechte zadels, vaak niet goed passend, geen gelpads. De paarden worden niet door de berijders zelf gezadelt, maar staan vanaf dat de lessen beginnen totdat ze afgelopen zijn met zadel op. Opgezadelt door een stalhulp. Boos! veel paarde/pony`s hebben drukplekken, of drukplekken gehad.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:13

Op een manege waar ik laatst was hadden ze ook heel veel gelpads hangen.
Op de manege waar ik heel lang heb gereden, hadden ze ook alleen maar merkzadels en sommigen zelfs op maat gemaakt

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:29

Ik vind het wel een superidee, want die krengen zijn best duur.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:35

Wij hebben zo'n 20 manegepaarden en ze hebben geen gelpad.
De reden is dat ze er vlg de manege-eigenaar uit vallen en/of gestolen worden. En echt, er wordt wat af gejat bij ons.

Daarom heeft hij nu dekjes met op de bovenkant bont (dus zeg maar tussen zadel en dekje in).
Deze zijn zo onderhand zwaar versleten dus is hij nu op zoek naar iets anders.
Bij Divoza hadden ze handige; dekjes waarbij op het stuk bij de rug--> waar het zadel ligt een dubbelgestikt stuk met bont aan de binnenkant.
Die zou hij nu gaan uitproberen

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:48

Toch vind ik dat wel klasse hoor.....
Gelpads voor de manege paarden...
Want die moeten wat verdragen... veel lopen, bonkende kinderen, storende ruiters en vaak ook niet al te beste zadels..... Super hoor !

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:34

bij ons op de manege hebben veel paarden ook een gelpad en/of deken.
alleen de paarden, de ponys niet , wat ik wel onzin vind, alsof ponys minder belangrijk zijn .. Frusty
ik vind een gelpad ook heel goed voor een manege, die hebben veel te voorduren met die sommige stuiterende ruitertjes.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:59

Ik heb een tijd op een manege gereden waar alle paarden en pony's een gelpad hadden. Dat waren er zo'n 25, schat ik. Ook was er een oudere pony met een aangepast zadel, met een schuimrubberen zitting zodat de beginners niet al te hard op zijn rug bonkten.

Elzie

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:03

bij ons op de manege hangen in de zadelkamer 2 planken met daarop gelpads en op de andere kussentjes voor onder het zadel. ze worden zo ver ik weet ook niet gejat. wel de hoevenkrabbers en wat borstels idd.

»×» ..Sunny days wouldnt be specials if it wasnt for rain, Joy wouldnt feel so good if it wasnt for pain.. «×«

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:36

Op de manege waar ik altijd gereden heb gebruikten ze alleen gelpads bij paarden die ze nodig hadden, dus die rugklachten hadden ofzo...

Charmotte 4-ever!!!

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 22:13

Charmotte schreef:
Op de manege waar ik altijd gereden heb gebruikten ze alleen gelpads bij paarden die ze nodig hadden, dus die rugklachten hadden ofzo...

bij ons ging het het ook zo, er waren een paar gelpads voor de paarden die dat echt nodig hadden.
de paarden en pony's hadden wel allemaal schuimrubbere onderleggers met bont eromheen onder het zadel liggen.

gejat werd er bij ons vroeger wel, poetskisten en zelfs tassen of portemonnees...maar dat is later gelukkig opgehouden (met dank aan de camera's denk ik) Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers