paarden op een manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

paarden op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 12:13

Hallo,

Graag zou ik een dicussie willen over het volgende onderwerp.

Toen ik jong was vond ik het fijn om op een manege rond te lopen en te helpen.
Nu ben ik inmiddels wat jaartjes ouder, en mijn ideeen over manage`s zijn ook wat veranderd.

Zelf vind ik het erg sneu voor manege paarden die alleen hun stal alleen worden uit gehaald als ze voor baaslief (of voor de les) moeten lopen.

Ik vind dat je dit best kan vergelijken met bv een konijn of een vogel in een hokje.
Deze dieren hebben per dag echt wel meer beweging nodig dan dat rondje door de bak heen.

Ook zie ik wel eens op manege`s dat er in een hok wel 8 paarden rondlopen (erg naar om te zien ).

Nu wil ik niet elke manege hierop aanvallen, maar jammer genoeg zijn er teveel manege`s die puur paarden aanhouden puur voor het geld.

Laat die diertjes toch ook eens hun benen strekken.

Nou ik denk dat ik de volle lading over me heen ga krijgen. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het met mijn standpunt eens zijn.

Gr. Natascha en Sherif

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:27

Ik weet niet hoe groot dat hok is waar die 8 paarden in lopen ?? Maar als het een loop stal is vind ik het prima ze kunnen dan lopen en hebben sociaal contact.

Hoe een manege het ook doet het is toch altijd verkeerd. Als de paarden binnen staan moeten ze naar buiten. Staan ze buiten met een onweersbui is het ook niet goed. WAT WILLEN WE NU ??

Ga eens in de schoenen van die manege eigenaar staan en neem die verantwoordelijkheid en doe het een jaar in jaar uit met wind het weer. Kijken of je het beter kan en vooral OF JE HET VOLHOUDT. Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat een manege het verkeerd doet maar kijk ook eens naar de andere kant.

Ik sta nu al 10 jaar op een grote stal en de afgelopen jaren is er veel veranderd naar mijn ogen positief richting de paarden. Maar als er van die dagjes mensen komen zien ze een dingen die niet goed zijn. Tjaa ze hadden het eerder moeten zien. Wat ik wel eens uit de verhalen van de eigenaar begrijp is dat het vaak aan de ruiters ligt. Ze rijden de pluren de zadels op de grond laten het liggen halen de natte dekjes niet onder het zadel vandaan. Spoelen het bit niet af en pluren het beest zo op stal zonder beloning of aaitje of nog een lekkere naborstel beurt. Schijnbaar moet er een iemand in dienst zijn om achter iedereen aan te lopen en alles op te ruimen. Nee de mensen willen een uur hobbelen en dan snel weer naar huis. Dit zijn dus ook de mensen die het ideale beeld van paardrijden hebben en dus ook de verantwoordelijkheid niet aan kan in mijn ogen dan. Dit verhaal kreeg ik te horen toen ik eens mij de eigenaar van mijn stal praatte dus wie is hier nu de boeman. Dit verhaal hoor ik niet alleen bij ons maar ook op andere maneges.

Van mij mogen paarden in stans en loopstallen staan ALS ze er maar goed bijstaan. Zelfs 2 kleine (shets) pony´s in een paarden stal heb ik geen problemen mee als ze maar goed voer en kuil krijgen en genoeg beweging.

Ik zou het een keer leuk vinden als een manege eigenaar eens hier zijn verhaal neer kon zetten. We kraken ze allemaal maar af zonder dat er de andere party horen. Dat is toch niet eerlijk of wel??

Sorry wil je topic niet afzeiken maar als je gaat zoeken zijn er al veel van dit soort topics geweest. Er mag ook wel eens iemand voor de manege eigenaar opkomen want die is wel degene die zorgt dat je op een rug kan zitten een keer per week Verdrietig

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 13:06

Hoi,

Effe een recatie, volgens mij heb je mijn forum niet goed begrepen.
Ik haalde al aan dat dit niet op elke manege gebeurd, MAAR ik heb het over de manège`s waar dit wel voorkomt.
En ik zeik manege`s niet af alleen diegene die wel hun paarden binnen houden.
Ik heb juist respect voor manege houders die wel op een sociale manier met hun paarden om gaan.

En een loopstal is heel wat anders dan het voorbeeld dat ik aanhaalde, je kunt geen (bv 8)paarden in een kleine ruimte zetten. ze moeten kunnen rennen en dat doe je niet als je dag en nacht op stal staat.
En het zijn niet alleen de manege`s hoor, maar ook andere stalsoorten (handeslstallen etc.).
Al 20 jaar heb ik ervaring met paarden, en heb de nodige stalverblijven gezien, dus echt afkraken is het niet, bij sommige is het een feit, jammer genoeg.

En ik vind trouwens dat op elke manege een ervaren iemand rond moet lopen om de boel in de gaten te houden.
Mensen beginnen tegenwoordig veel te snel met het opzetten van manege``s. En komen later daar op terug om dat ze dit niet kunnen bolwerken, en dan krijg je soms dit soort situaties.
Daarom zou ik niet aan zo`n verantwoording willen beginnen, we hebben te maken met levende wezens.

PS: mijn paard gaat elke dag (weer of geen weer) zo`n 8 uur naar buiten, zo houdt je ze ook nog eens gezonder, want elke dag op stal is ook niet echt bevorderlijk voor zijn of haar gezondheid.
Bij ons worden zelf 1x per jaar de stallen gereinigd en ontsmet. Kijk als we alles uit geld problemen niet gaan doen, dan moet je geen paarden nemen.

Heerlijk zo`n disccusie

Natascha en Sherif

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:50

Ik heb je topic heel goed begrepen maar wat in jouw ogen verkeerd is is in een andermans ogen prima of perfect. Zo werkt het nu eenmaal. Dat is ook wat ik bedoelde net in mijn tekst.
En slechte dingen gebeuren op IEDERE manege en niet op een paar. Tuurlijk MOET er iemand rondlopen die helpt en de boel in de gaten houden alleen heb je tegen woordigbadmeesters of schoolmeesters nodig om alles in de gaten te houden en niet meer gewoon iemand. Lesgeven MOET ook door iemand gedaan worden met papieren allen blijkt in werkelijkheid het behoorlijk tegen te vallen.

Ik heb altijd een dubbel gevoel als ik de manege test lees in de bit. Het is namelijk een moment opname en dat is niet helemaal eerlijk. De ene dag ben ik ook vrolijker dan de andere en de andere dag zijn de stallen ook netter als de andere. Als je zo'n test doet doe het dan een paar keer zodat je pas echt een mening kan hebben. Terwijl ze misschien de dagen daarvoor prima deden. Als ik iemand voor het eerst spreek kan ik erna ook maar een beperkte mening geven van die persoon waarom ik ken hem daarvoor niet goed genoeg.

Iedere manegehouders die begint heeft een ideaal beeld van het houden ervan alleen valt het in werkelijk altijd erg tegen en daarom zeg ik ook ga zelf eens in die schoenen staan. En idd als mensen niet genoeg geld hebben moeten ze niet beginnen maar dat denk jij en dat denk ik maar een ander misschien niet. Je kan iemand met papieren en wat geld niet tegenhouden een bedrijft te beginnen. Iedereen begint klein en niet ruim en zodra het beter gaat ga je langzaam veranderen en verbeteren. Zo ging het ook bij ons. En die bestonden vorig jaar 30 jaar.

Dat van die loopstal wat is klein voor jouw en wat is volgens de wet of richtlijnen voldoende?? Als je dat niet weet kan je eigenlijk niet oordelen en dat is nu juist iedere keer het probleem. In een loop stal moeten ze kunnen lopen en juist niet rennen dan lopen juist gevaar op elkaar te beschadigen of door te vallen omdat de bodems toch vaak wat vocht zijn van urine. De ruimte moet zo zijn dat ze kunnen bewegen maar niet gek doen. Ik val je niet aan ik geef alleen aan de de meningen hierin zooooooo verschrikkelijk verschillen dat dit eigenlijk geen discussie kan zijn.

Mijn paard gaat niet het land op omdat hij gewoon een gevaar voor zichtzelf is. Iedereen mag zeggen en denken wat die ervan wilt. maar ik heb gekozen voor zijn en mijn belang helaas zie ik teveelpaarden met blessures het weiland uit komen. We hebben geen paddock omdat we daarvoor teveel pensionpaarden hebben. Maar hij is altijd vrolijk en gezond wil altijd werken en is nooit ziek. Blessures heeft hij ook zelden en ik grijp snel genoeg in al shet misgaat. Als je vind dat mijn paard zielig is moet je maar komen kijken want hij is NIET zielig. Je bent hier net op bokt maar ik denk dat mening bokker kan zeggen hoe mijn paard is. Ik kom iedere avond en dan is hij zeker 3 tot 4 uur uit zijn stal. Denk dat dat bij veel stallen anders is.

Als opmerking daarop weet ik dat in de omgeving Utrecht het erg lastig is een goede stal met weidemogelijkheden te krijgen en dat zeker als je ze apart wilt hebben. Laten we zeggen het is bijna onmogelijk. Ik heb dus gekozen voor goede stallen en geode controle en trainings mogelijkheden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:50

Ik ken dus zo'n manege waar de paarden nooit buitenkomen omdat er geen land of buitenbak is. DIt is echt geen prettige manege, maar de meesten zijn bij ons echt anders.

De vereniging waar ik lid van ben heeft dus ook manegepaarden (nou,alleen pony's ook voor de volwssenen). Er is een echtpaar met 2 kinderen die de boel beheert en de pony's voert, uitmest en buitenzet.
De pony's komen dagelijks buiten, 'snachts en met lessen op stal. Verder krijgen ze rust als ze drukplekken hebben of kreupel zijn. De manege zelf wordt onderhouden door vrijwilligers, ook de kantine wordt door vrijwilligers gerund. Zo blijft het betaalbaar, want in je uppie is het niet te doen. 2 keer per jaar worden de paarden ingeent en als het nodig is komt de smid. De smid en de veearts doen dit met korting omdat ze zelf ook lid zijn (mennen). Goede zadels is de grootste kostenpost voor onverwachte uitgaven. Als er een boom gebroken is wordt dit zadel weggeooid, maar het bestuur moet altijd vergaderen over een nieuw zadel, omdat dit toch al gauw 600 gulden kost voor een goedkope nieuwe (vzh, merk 'Havik', goede zit, redelijk leer, en redelijk afgewerkt). En niet alle paarden passen een Havik-zadel, die krijgen een JC, al gauw 1000 gulden.
Dekens zijn door de leden geschonken, dus als je een oude overhad, dan werd gevraagd deze in te leveren. Gelpads zijn ook niet goedkoop, maar hebben ze dus wel.
Verder wil je niet weten wat hindernismateriaal kost, en onderhoud van de bak. Vorig jaar is er bij ons ene nieuw dak op de manege gekomen, de gemeente heeft 20.000 gulden subsidie betaald, de overige 60.000 gulden is door de vereniging opgehoest (resultaat was contributieverhoging). Dit was puur de materiaalkosten, het erop leggen is door vrijwilligers gedaan (heeft 6 weken geduurd, dus zonder dak in de binnenbak rijden).
Onderhoud tuigage wordt ook door leden gedaan (af en toe vet ik ook wel wat in).
Er is bij ons ook geen toezicht in de stallen, maar de meesten zijn toch zo dat ze voorzichtig met de paarden omgaan. En er blijven ook wel eens zadels zwerven, maar omdat er genoteerd wordt wie welke pony gehad heeft is dit zo te achterhalen (paarden lopen max. 2 uur per dag, op zaterdag en woensdag max. 3 uur, maar max 2 uur per dagdeel). Dit bijhouden wordt gedaan door de instructie (elke dag een ander, wel betaald, maar door hobbiisten).
Dit alles kost kost veel, en is door het beheerdersechtpaar niet te doen qau tijd (ze hebben een gewone baan ernaast, wonen kostenloos in de manege ofzo)
Ik kan dus best voorstellen dat er soms 'bezuinigd' wordt op paarden, omdat ze of geen tijd hebben, of geen geld (maar paarden met drukplekken laten meelopen vind ik te ver gaan).
Het mag natuurlijk niet te gek worden, maar je moet wel begrijpen dat het erg veel werk is, en niet iedereen wil als vrijwilliger helpen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:06

Germie je zegt het idd goed. Ik denk dat veel mensen niet begrijpen en snappen hoeveel tijd en geld het kost om de boel draaiende te houden. Jullie hebben mazzel met vrijwilligers maar in sommige gebieden is het echt anders en doet niemand iets zonder er wat tegenover te zien.

In de winter gaan de paarden bij ons ook niet naar buiten puur omdat het land er niet voor geschikt is. Ze lopen bijna allemaal gemiddeld 2 uur per dag. Mochten er idd paarden tussen zitten die niet 100% kijken ze het nog ff aan en anders gaat hij terug op stal. Helaas wordt hij dan al snel vergeten en zijn sommige manegeklanten zo leuk en goed om met ze te gaan wandelen. Mochten de paarden in de winter te vrolijk worden worden ze ff losgelaten in de binnenbak zodat ze wat energie kwijt kunnen. Je kan namelijk niet verwachten dat manegehouders hun weiland kapot laten lopen het hele jaar door.

In de zomer kunnen ze opladen ze hebben dan vaak wat meer rust en lopen veel op het land. Ook zij hebben vakantie. Helaas was er vorig jaar een topic dat iemand het zielig vond dat ze buiten liepen met onweer. Ze vonden dat de eigenaar naar buiten moest om ze binnen te halen. Nou ja ik ga me leven ook niet op het spel zetten om ze binnen te halen. Als je kijkt hoeveel paarden er rondlopen en hoe vaak die instaal is het echt helemaal NIETS. Leuk is anders maar als het echt voorspelt was waren ze wel binnengebleven.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:29

Bij mij in het dorp zit een manege waar je van zou kunnen zeggen dat die "slecht" is. Het is een rommeltje, de pony's zijn oud en de stallen zijn ook niet allemaal even geweldig.
Maar....... de eigenaar wordt al jaar in, jaar uit aan het lijntje gehouden door de gemeente. Zij zouden de manege overnemen zodat hij i.p.v. eigenaar beheerder zou worden. De manege zou verplaatst worden (dus nieuwbouw).
In de tussentijd is deze man natuurlijk niet gaan investeren zodat de boel steeds meer verkommert. En de gemeente? Die hult zich tegenwoordig in stilzwijgen maar gedoogt wel een andere manege zonder vergunning waar nu een groot deel van de klanten naar overgestapt is.

De motivatie van deze man is zo langzamerhand naar het nulpunt gezakt en dat kan je hem toch niet kwalijk nemen.

Oordelen over situaties is gemakkelijk als je niet kijkt naar achterliggende redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:31

Natascha, in the perfect world heb je volledig gelijk. Het zou prachtig zijn als alle paarden elke dag een aantal uren weidegang kregen, met soortgenoten, en ze allemaal een geweldige baas hadden die nooit chagerijnig was, keigoed kon rijden, en helemaal leip was van z'n beestje. Maar ja, in the perfect world hoef ik ook niet voor dag en dauw op om de file in te gaan, krijg ik geen nare blauwe enveloppen in de bus, en vind iedereen me aardig en lief, en ik de anderen ook.

Realiteit is gewoon dat tijd, ruimte en kapitaal schaars zijn. Dus mensen nemen niet de tijd om zich te binden aan een eigen paard, maar willen effe snel een uurtje op een manege hobbelen om toch een beetje aan hun trekken te komen.
Veel maneges hebben geen land, omdat dat niet in het bestemmingsplan past, of omdat ze stomweg ingebouwd zijn, of om reden 3.
Reden 3 is het ontbreken van kapitaal: Niet iedereen kan (en wil) een eigen paard kopen. Niet elke manege kan ook nog land aanschaffen, etc.
(en al heeft een manege land en brengen ze de paarden daar voor een paar maanden heen, dan is er wel weer een Bokker te vinden die gaat zeuren dat het paard niet goed op de wagen gezet wordt voor het transport Frusty Of omdat 't zo zielig is dat ze met weer en wind buiten lopen...)


Misschien is het wel leuk om ook jou een nadenkertje terug te geven binnen dit topic of elders:
Ik vind het wel tekenend dat je meteen onder je eigen bericht zet hoe JOUW paard het wel heeft, bijvoorbeeld met z'n dagelijkse weidegang van 8 uur. Niemand ter wereld doet het nl. zo goed en geweldig als een heleboel mensen die je hier op Bokt treft. Die verzorgen hun paard het allerbest, zijn zooooo bescheiden, weten ALLES over laden, over rijden, etc. etc.
Zeg nou es eerlijk, waar ontbreekt het jouw paard eigenlijk allemaal aan?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:00

Op de manege waar ik nu sta vind ik het er aardig goed aan toe gaan!

In de winter lopen de paarden en ponies zo`n 1 a 2 uur per dag, ze komen ongeveer 3 keer per week buiten, in de bak waar ze hun benen kunnen strekken. In de zomer gaan de ponies smiddags na de lessen het land op en worden er de volgende dag voor de lessen weer uitgehaald. De paarden gaan er sochtends in en worden er `s avonds voor de lessen uitgehaald en gaan daarna het land weer op.

Het enige nadeel vind ik dat de meeste in stands staan... daarentegen hebben ze wel goed passende zadels en lopen ze redelijk, geen 3/4 lessen achter elkaar, hoogstens 2.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:15

sherif schreef:
PS: mijn paard gaat elke dag (weer of geen weer) zo`n 8 uur naar buiten, zo houdt je ze ook nog eens gezonder, want elke dag op stal is ook niet echt bevorderlijk voor zijn of haar gezondheid.
Bij ons worden zelf 1x per jaar de stallen gereinigd en ontsmet. Kijk als we alles uit geld problemen niet gaan doen, dan moet je geen paarden nemen.


Die laatste zin vind ik nu echt een "kort door de bocht" opmerking. Geldproblemen onstaan vaak gaandeweg en wat dan? Paarden maar wegdoen of proberen om te roeien met de riemen die je hebt? Natuurlijk zonder dat de gezondheid van het paard in het geding komt.
Bovendien hebben weidegang en eens per jaar stallen reinigen niets met geld te maken. Voor het eerste moet je maar de mogelijkheid hebben, het tweede kost vrijwel niets.

De kosten van het houden van paarden zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Als ik dat vergelijk met de verhoging van de prijzen van rijlessen kan ik niet anders dan concluderen dat je van het exploiteren van een manege bepaald niet rijk wordt.

Weilanden worden inderdaad steeds meer onteigend, en de eisen voor het houden van een manege steeds hoger en daardoor ook duurder.

Ik heb zelf mijn paarden aan huis en als ik zie wat het me elk jaar weer kost om de boel te onderhouden dan is dat bepaald niet weinig. Op een weiland groeit nu eenmaal niet vanzelf goed gras en paarden zijn een ware ramp voor de wei omdat ze alles ondersteboven lopen. Omheiningen moeten regelmatig gerepareerd etc. etc.
Soms vraag ik me af hoe sommige manege-eigenaren het hoofd nog boven water houden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:26

Sonja schreef:
Natascha, in the perfect world heb je volledig gelijk. Het zou prachtig zijn als alle paarden elke dag een aantal uren weidegang kregen, met soortgenoten, en ze allemaal een geweldige baas hadden die nooit chagerijnig was, keigoed kon rijden, en helemaal leip was van z'n beestje. Maar ja, in the perfect world hoef ik ook niet voor dag en dauw op om de file in te gaan, krijg ik geen nare blauwe enveloppen in de bus, en vind iedereen me aardig en lief, en ik de anderen ook.

Realiteit is gewoon dat tijd, ruimte en kapitaal schaars zijn. Dus mensen nemen niet de tijd om zich te binden aan een eigen paard, maar willen effe snel een uurtje op een manege hobbelen om toch een beetje aan hun trekken te komen.
Veel maneges hebben geen land, omdat dat niet in het bestemmingsplan past, of omdat ze stomweg ingebouwd zijn, of om reden 3.
Reden 3 is het ontbreken van kapitaal: Niet iedereen kan (en wil) een eigen paard kopen. Niet elke manege kan ook nog land aanschaffen, etc.
(en al heeft een manege land en brengen ze de paarden daar voor een paar maanden heen, dan is er wel weer een Bokker te vinden die gaat zeuren dat het paard niet goed op de wagen gezet wordt voor het transport Frusty Of omdat 't zo zielig is dat ze met weer en wind buiten lopen...)


Misschien is het wel leuk om ook jou een nadenkertje terug te geven binnen dit topic of elders:
Ik vind het wel tekenend dat je meteen onder je eigen bericht zet hoe JOUW paard het wel heeft, bijvoorbeeld met z'n dagelijkse weidegang van 8 uur. Niemand ter wereld doet het nl. zo goed en geweldig als een heleboel mensen die je hier op Bokt treft. Die verzorgen hun paard het allerbest, zijn zooooo bescheiden, weten ALLES over laden, over rijden, etc. etc.
Zeg nou es eerlijk, waar ontbreekt het jouw paard eigenlijk allemaal aan?


Sonja goed geschreven ik ben het helemaal met je eens. En Percy ik ben blij dat je zelf als iemand die paarden achter het huis heeft ook beseft dat het een hoop werk is.

Aan al die mensen die denken het beter te weten hoe een manege te runnen lees dit stuk hierboven nog eens en denk eens na.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:23

Ik geloof nog steeds best dat er slechte maneges zijn, want ik ken er dus 1, die is echt niet goed voor de dieren. Maar de anderen, zijn niet slecht voor de paardne, de lessen zijn er soms slecht en de mensen onvriendelijk, maar dat is een andere reden om er niet te gaan lessen.

NOg even een aanvulling:
Een manege runnen is veel werk, en vooral duur. Bij ons gaan de manegepaarden elk jaar 2 weken op vakantie (en dan ook echt weg, ze gaan naar het land van een lid om niets te doen, alleen dagelijks controle). Dit kan dus alleen als je een manege hebt waar je niet van hoeft te leven zoals bij onze vereniging het geval is. WAnt 2 weken zonder inkomsten is echt lang hoor. Je kunt bij ons alleen per kwartaal betalen, geen lessen inhalen, maar je hebt de garantie op 48 lessen per jaar (dus als je zelf ziek bent is het jammer dan, manege dicht zoals bij MKZ dan krijg je geld terug). Je betaalt bij ons 65 euro per kwartaal op eigen paard (mag je de bak onbeperkt gebruiken buiten de lessen en 85 euro per kwartaal op een manegepaard. En dan nog wordt er niet veel winst gedraaid. Alle mogelijke winst gaat weer op aan afschrijving om nieuw materiaal aan te schaffen. Meestal blijft er dan een paar duizend gulden over per jaar. Dus te weinig om van te leven.
Verder heeft ook ene paard afschrijving, dat zie je niet zo 123, maar is dus wel zo en dat moet je niet vergeten. Een manege koopt een paard voor 3000 gulden, maar na 10 jaar is het paard maar 1500 meer waard.
De manege bij ons staat op grond van de gemeente, mogen ze gratis gebruiken, dus daarvoor geen OZB. Dit betekent dat de gemeente er een circus of rommelmarkt mag houden als zij dat wil.
De manege zelf is vna de vereniging, een oude boerderij en een binnenbak met kantine. De buitenbak is inde zomer om te rijden, in de winter om de paarden te latne lopen (erg nat, maar dan kunne ze toch even een frisse neus halen). Hiervoor wordt wel OZB betaald. Er zijn nu plannen voor een tweede binnenbak, dit omdat het ledenaantal groeit en er een wachtlijst is (200 leden). De gemeente heeft alles goedgekeurd, in principe kan er met de bouw begonnen worden ,maar het moet door de vereniging financieel nog wel haalbaar zijn. Een bak kost 200.000 euro, maar dan heb je nog de afschrijving, onderhoud en OZB extra. En of dat tegen de extra inkomsten opweegt wordt nu onderzocht.

Verder kost hindernismateriaal ook wat, dat moet je ook niet vergeten, zeker als je officieel materiaal wilt hebben. En materiaal voor kinderen (bakletters met figuurtjes, spelmateriaal). En in de winter moet je de verwaming in de kantine ook niet vergetne.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:40

Prisca schreef:
Sorry wil je topic niet afzeiken maar als je gaat zoeken zijn er al veel van dit soort topics geweest. Er mag ook wel eens iemand voor de manege eigenaar opkomen want die is wel degene die zorgt dat je op een rug kan zitten een keer per week Verdrietig


Ik vind het ronduit belachelijk dat wij ons in moeten denken als manege-eigenaar.Waarom? Je hebt hier wel te maken met levende dieren,
en die dieren die werken keihard voor de manegeeigenaar.Ik vind dat alle manegepony's een ruime box verdienen,zij werken immers voor hem.En dat lesmensen het tuig op de grond gooien blablabla,dat is de verantwoordelijkheid van een eigenaar.Punt.Die moet het tegen die mensen zeggen,en ze erop aanwijzen.Een goede manege-eigenaar zou dit ook doen.

Ik vind (op de 'erge' manege's dan) de pony's zielig,en de manege-eigenaren absoluut niet.Als hun zo zielig zijn,hadden ze geen manege moeten beginnen.Punt.Als ze het niet volhouden,en dan die beesten maar in een stand proppen,hadden ze kippenfokker moeten worden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:55

Ik had niet anders verwacht dat we zo'n reactie zouden krijgen. Jamylover wanneer ga jij even voor een paar maanden op een manege werken dan zal je wel wakker worden. En dan bedoel ik niet allen rijden maar ook rekening betalen en mest stappelen enz...

Je bent 13 jaar weet je wel wat stallen kosten en onderhoud voor een paard en nog iets de grond waar ze op lopen. paarden zijn niet zielig omdat ze in een stand staan of een klein stalletje. Zolang ze genoeg beweging en voer krijgen en de stal redelijk schoon is.

Lees het stuk van Sonja eens en wordt dan wakker en heb wat respect voor de manegeeigenaar en ipv te zeuren steek je handen uit je mouwen en help mee.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 17:00

Wauw wat een reacties zeg.
Ik zou haast spijt krijgen van mijn discusie.....

Maar goed.. toch fijn dat mijn mening thuis hoort in de perfecte wereld!!!!

En even over die geldproblemen, ik heb zelf namelijk voor een paar maanden terug ook een van mijn paarden weg moeten doen, en dit alleen uit geldnood, en tuurlijk zet je eerst alles op alles om dat te vermijden.
Maar als het niet anders kan dan houdt het toch op!!

En volgens mij heb ik niemand aangevallen op deze site, maar heb gewoon om een mening gevraagd, daarom ga je een discussie aan.

Ook erg jammer dat je op deze site gelijk al gelijk wordt aangevallen, ik heb nooit beweerd dat ik het beter kan, alleen geconcludeerd dat er manege`s 9paardenhouders) zijn waar het een en ander behoorlijk aan schort.

En waar slaat het op om te vragen waar mijn paardje het aan ontbreekt,
misschien zou hij meer vrijheid willen hebben (wie weet)????
Maar goed sommige mensen vinden het dus oke, dat er paarden tot het bovenlijf toe in hun urine staan en in veel te kleine stallen bivakkeren.
En dat alleen maar voor het begrip dat ze geen geld hebben.

Petje af nogmaals voor paardenhouders (laat ik ze zo maar noemen) die het wel goed proberen te doen. En ook ik weet wel dat niet alle paarden zoveel uur naar buiten kunnen.

Ook erg flauw trouwens omdat ik vandaag voor het eerst op deze site ben, moet dat extra vermeld worden. Hebben nieuwkommers dan niks in te brengen? Bestempel dat niet alle leden gelijk met hun eerste berichtgeving.



Errug jammer hoor.

Natascha en sherif

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 17:06

Ach ja tot slot je hebt mensen die van paardrijden houden, en mensen die van paarden houden.

Kijk zelf maar bij welke groep je hoort.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:14

Misschien is dit ook wel een TE heftig topic om mee te beginnen. Er zijn hier veel mensen die ieder hun paard anders houden en het in hunogen goed doen. Denk dat dat het belangrijkste is.

Je hebt paardemensen en mensen die paarden hebben. Vooral de laatste groep is volgens mijn stalhouder zeeeeeer gevaarlijk omdat ze niet echt weten wat ze gekocht hebben.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:37

Na nog een keer alles vluchtig nagelezen te hebben kan ik nog steeds niet ontdekken waar je aangevallen wordt.

Je start het topic met te zeggen dat je een discussie wil. Dan hebben we een discussie met, zoals het hoort in een discussie, verschillende meningen en dan voel jij je aangevallen Verward

Je geeft een voorbeeld van een slechte manege door te stellen dat die paarden nooit buiten komen. Er zijn in Nederland heel veel paarden-eigenaren die geen gelegenheid hebben om hun paard buiten te zetten om verschillende redenen en dat zouden dan geen paardenliefhebbers zijn?

Ik ben heel blij dat die van mij wel naar buiten kunnen maar als ik vandaag zou moeten kopen wat ik nu heb dan zou ik het ook niet meer kunnen betalen.

Gelukkig weet ik heel goed in welk "hokje" ik pas maar ik ben wel reeel geworden. Niet alles kan nu eenmaal perfect.
En stel dat de perfecte manege's nu eens een bijbehorend prijskaartje aan hun lessen zouden hangen? Hoeveel mensen gaan daar dan rijden? Want eerlijk is eerlijk, mensen die lekker een uurtje in de week op een paard willen rijden letten toch echt op de prijs die ze daarvoor betalen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:19

Ach, manegepaarden hoeven niet zielig te zijn. Ze moeten er imo wel geschikt voor zijn, dat iedereen maar aan ze zit en in hun oren schreeuwt. Ik heb paarden zien lopen op de manege waar ik heb leren rijden (daar kwam ik na een paar jaar weer eens) waar geen shabrakken onder de zadels lagen en hoofdstellen en bitten niet pasten. Dat vind ik zielig. Er was er eens eentje verkocht, maar kwam na 3 maanden weer terug in de les. Ik dacht dat we een nieuw paard hadden. Bleek datzelfde paard te zijn, maar nu had ie een paar maanden fatsoenlijk eten gehad kennelijk. Dat vind ik zielig. Het eerste jaar dat mijn volgende manege was overgenomen, legden er van de 25 IJslanders 15 het loodje in de eerste winter. Trok ik ook mijn wenkbrouwen bij op. Daar stonden ze in een modderpoel te wachten tot ze gehaald werden voor de les. Als er een bult hooi of kuil kwam, werd dat gebruikt om droge voeten te houden en ze waren structureel aan de schijterij. Dat vind ik zielig. We zijn er ook massaal vertrokken (die en nog veeeeeele andere redenen). Die hadden die tent ook gekocht om "een rustiger leven" te krijgen en tegelijk rijk te worden. Die beesten moesten de hele zomer met kinderen door het bos, zonder pauze. Maar de klanten maken er vaak ook een potje van. Daar heb ik regelmatig kinderen van de rug van aangebonden pony's getrokken en volwassen mensen eens gevraagd wat de bedoeling is van dat zadel in de modder en dat stro onder het dekje.

Maar over het algemeen vind ik manegepaarden niet per definitie zielig. Als ze in ruime lichte stallen staan en er regelmatig uitkomen, is er niks aan de hand. En bij de meeste maneges is dat gewoon zo.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:25

Ik sluit mij volledig aan bij Sonja. Veel manegepaarden worden goed behandeld, in ieder geval, zo goed mogelijk. Krijgen goed te eten, hebben een eigen poetskist, eigen tuig. Worden niet teveel ingezet etc. etc.. Ik zie helaas ook heel vaak dat een manege-eigenaar het eigenlijk niet meer zo boeit hoe het met zn beesten gaat. De hoefsmid komt dan heeeeel laat. De DA wordt niet gehaald. Reparaties worden niet doorgevoerd, noem maar op. Bij dergelijke gevallen ben ik van mening dat er wel iets beter omgegaan mag worden met de paarden die het werk doen en altijd met een goed humeur de meest klungelige ruiters leren rijden.
Over paardenmensen en mensen met een paard daar ken ik helaas ook voldoende voorbeelden van. Ik ken genoeg mensen die van mening zijn dat het wel stoer is om te kunnen zeggen dat je naar je paard toe moet (terwijl ze geen idee hebben wat dat uberhaubt is, een paard).

Madeline

Berichten: 63
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:57

Ja daar hebben jullie wel allemaal gelijk in niet elke manege is goed voor de paarden

Lovers I love Marry Ann Lovers
Vivi het was echt cool bij jou

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:11

Prisca schreef:
Ik had niet anders verwacht dat we zo'n reactie zouden krijgen. Jamylover wanneer ga jij even voor een paar maanden op een manege werken dan zal je wel wakker worden. En dan bedoel ik niet allen rijden maar ook rekening betalen en mest stappelen enz...

Je bent 13 jaar weet je wel wat stallen kosten en onderhoud voor een paard en nog iets de grond waar ze op lopen. paarden zijn niet zielig omdat ze in een stand staan of een klein stalletje. Zolang ze genoeg beweging en voer krijgen en de stal redelijk schoon is.

Lees het stuk van Sonja eens en wordt dan wakker en heb wat respect voor de manegeeigenaar en ipv te zeuren steek je handen uit je mouwen en help mee.


Dit vind ik ook waar.Je kan gewoon niet alles zo betalen,en perfect houden, nog genoeg stalknechten ed,elk ponytje een ruime paardenstal, elke dag op de wei,goed gereden,nooit in de mond getrokken enz.
Dat gaat nu eenmaal niet.Je probeert het zo goed mogelijk,maar niet álles gaat,behalve als je geld en tijd te veel hebt.

Zelf rijd ik nu op een manege waar de pony's écht niet te klagen hebben, buiten misschien ééntje een beetje.
Ze hebben een schuur helemaal opgeknapt,in de lengte in het midden een balk gezet,in de breedte kettingen, en zo zijn de stalletjes.Dat zijn er 8, dus wel zo'n 3 stalletjes te weinig,die pony's staan dan vanvoor, op de manege(de pony's op de ponyclub,helemaal achter op het domein) in grote ruime paardenstallen.Want 2 van die pony's kunnen er onder kruipen,onder die kettingen(gaan bijna liggen!) en een van die twee valt aan. Dan die derde is gewoon een grote,de nieuwste,die zou ook niet snel geaccepteerd worden.Dan staat er nog een nieuwe pony gewoon altijd op de wei,maar dat was ze al gewoon.Dan nog 2 nieuwe pony's,hebben een apart stukje land gekregen,met een schuilstalletje.Alle pony's gaan elke dag(buiten als het echt slecht weer is)op de wei,er zijn 8 weiden,en de manegepony's gebruiken er 3 van(!),1 hele grote.
Dan zijn er nog een paar pony's die niet in de lessen gebruikt worden, dat zijn er 5. 2 worden er heel weinig gebruikt in beginnerslessen.En de rest moet wat meer doen,soms moeten ze 3 uur lopen(1 gevorderden,2 beginners,een met,een zonder galop).Alleen Jerom moet wat meer doen, hij moet een hoop van die beginnerslesjes lopen,zo de allereerste. Dat is alleen maar stap en draf meestal,en stephanie zorgt ervoor dat hij wel wat pauze krijgt,en dat ze af en toe eens een andere pony gebruikt.
De stallen worden op tijd uitgemest,er zijn 2 echt goede zadels(stubben), elke pony heeft een apart goed passend zadel, een deel van de gevorderde ruiters(er zijn nog maar 2 gevorderde lessen,van rond de 6 personen per les) koopt ook nog dingen voor zijn lieveling(we mogen dikwijls vrij rijden,in ruil voor hulp) zoals stijgbeugelriemen,stijgbeugels, dekjes,een soort gel, hoofdstel, vliegenspray etc.
Ik vermoed wel dat dit een goede manege is,niet?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:13

Prisca schreef:
Ik had niet anders verwacht dat we zo'n reactie zouden krijgen. Jamylover wanneer ga jij even voor een paar maanden op een manege werken dan zal je wel wakker worden. En dan bedoel ik niet allen rijden maar ook rekening betalen en mest stappelen enz...

Je bent 13 jaar weet je wel wat stallen kosten en onderhoud voor een paard en nog iets de grond waar ze op lopen. paarden zijn niet zielig omdat ze in een stand staan of een klein stalletje. Zolang ze genoeg beweging en voer krijgen en de stal redelijk schoon is.

Lees het stuk van Sonja eens en wordt dan wakker en heb wat respect voor de manegeeigenaar en ipv te zeuren steek je handen uit je mouwen en help mee.


Dit vind ik ook waar.Je kan gewoon niet alles zo betalen,en perfect houden, nog genoeg stalknechten ed,elk ponytje een ruime paardenstal, elke dag op de wei,goed gereden,nooit in de mond getrokken enz.
Dat gaat nu eenmaal niet.Je probeert het zo goed mogelijk,maar niet álles gaat,behalve als je geld en tijd te veel hebt.

Zelf rijd ik nu op een manege waar de pony's écht niet te klagen hebben, buiten misschien ééntje een beetje.
Ze hebben een schuur helemaal opgeknapt,in de lengte in het midden een balk gezet,in de breedte kettingen, en zo zijn de stalletjes.Dat zijn er 8, dus wel zo'n 3 stalletjes te weinig,die pony's staan dan vanvoor, op de manege(de pony's op de ponyclub,helemaal achter op het domein) in grote ruime paardenstallen.Want 2 van die pony's kunnen er onder kruipen,onder die kettingen(gaan bijna liggen!) en een van die twee valt aan. Dan die derde is gewoon een grote,de nieuwste,die zou ook niet snel geaccepteerd worden.Dan staat er nog een nieuwe pony gewoon altijd op de wei,maar dat was ze al gewoon.Dan nog 2 nieuwe pony's,hebben een apart stukje land gekregen,met een schuilstalletje.Alle pony's gaan elke dag(buiten als het echt slecht weer is)op de wei,er zijn 8 weiden,en de manegepony's gebruiken er 3 van(!),1 hele grote.
Dan zijn er nog een paar pony's die niet in de lessen gebruikt worden, dat zijn er 5. 2 worden er heel weinig gebruikt in beginnerslessen.En de rest moet wat meer doen,soms moeten ze 3 uur lopen(1 gevorderden,2 beginners,een met,een zonder galop).Alleen Jerom moet wat meer doen, hij moet een hoop van die beginnerslesjes lopen,zo de allereerste. Dat is alleen maar stap en draf meestal,en stephanie zorgt ervoor dat hij wel wat pauze krijgt,en dat ze af en toe eens een andere pony gebruikt.
De stallen worden op tijd uitgemest,er zijn 2 echt goede zadels(stubben), elke pony heeft een apart goed passend zadel, een deel van de gevorderde ruiters(er zijn nog maar 2 gevorderde lessen,van rond de 6 personen per les) koopt ook nog dingen voor zijn lieveling(we mogen dikwijls vrij rijden,in ruil voor hulp) zoals stijgbeugelriemen,stijgbeugels, dekjes,een soort gel, hoofdstel, vliegenspray etc.
Ik vermoed wel dat dit een goede manege is,niet?
De nieuwe uitbater is trouwens nog maar vanaf 1 mei bezig daarvoor was het al pensionstal,tot september,en dan manege met slechte uitbaters.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:14

Ach, ik ben het volledig met Prisca (en anderen) eens. Een manegepaard is echt niet per definitie zielig hoor. Natuurlijk zijn er maneges waar de paarden het niet super hebben, maar ik denk ook dat het de verantwoordelijkheid is van de ruiters om daar dan weg te gaan> Daarbij ben ik van mening (en dat heb ik ooit al eens eerder in een of ander topic genoemd) dat er echt niet allen zielige MANEGEpaarden zijn, ik denk zeker dat er ook best paarden van particulier zijn die nou niet echt een superleven hebben, dara hoef je echt geen manegepaard voor te zijn hoor...

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:28

opde manege waar ik rijd gaat alles ook iet geweldig maar daar word heel hard aan gewerkt!!
deze manege is begonnen met een hobby en is ontzettend uit gegroeid.
er worden nieuwe stallen gebouwd, gedeelte is klaar en dat zijn ruime, frisse stallen.
ik moet zeggen er word heel goed voor de paarden gezorgd. zomers gaat de manege 5 weken dicht, dan worden de stallen ontsmet en staan de paarden dag en nacht op grote wei, odat zij ook een beetje vakantie hebben.
de manege word gerund door 3 zussen en die vullen elkaar goed aan en doen de ene cursus na de andere.
iets wat wel beter kan is dat de hoefsmid eerder komt want af en toe is dat heel erg.
maar je hebt inderdaad slechte manege's, heb ook wel eens meegemaakt.

was ook ook een keer dat er mensen kwamen vrijrijden. en zo'n meisje had gezegd dat ze goed kon rijden en dat ze een pittig paardje wou en wel wat gewend was. nou oke ze vond Irish wel wat.
dus zij op Irish en ik heb gelache joh. ze vond Irish gespannen en druk en ze wou niet ontspannen lopen enz enz dus had ze haar een lange teugel gegeven.... irish rennen en andere paarden aanvallen. ik stond te kijken en zei:ff en tip, zet haar aan het werk, dan gaat ze ontspannen lopen.
zij boos want ze wist echt wel wat ze moest doen en het was gewoon en kl*teknol. ze liep alles af te zeiken enzo.
dat zie je dan van een andere kant en diegene vind dan de manege slecht is terwijl het helemaal niet zo is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Jorissie en 113 bezoekers