Droes vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Droes vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 18:37

Als een paard droes heeft, moet de bult onder zijn keel dan altijd vanzelf open gaan???
Kan het zijn dat zo'n paard geen koorts heeft???

Bij ons op het weiland hebben nu al een paar paarden spontaan 'griep' gehad.
Hoge koorts en in 1 keer een flinke snotneus en opgezette klieren.
Neus schoonmaken en van de dierenarts antibiotica poeder gekregen zodat we dit door het voer konden doen en zo zou de koorts gaan zakken.

1 van de paarden was eigenlijk te beroerd om te eten die heeft een inenting gehad met antibiotica zodat het sneller zou werken.

Koorts is gezakt bij die paarden maar steeds worden er weer anderen ziek.

Nu is er eentje met een gigantische bult onder zijn keel. Ze smeren het al een week in met een bepaald goedje (weet eigenlijk niet met wat). Paard voelt zich beroerd, heeft geen snotneus en geen koorts.

Zou dit droes kunnen zijn???
Ik vind het zo raar dat de dierenarts daar niet aan denkt.
Droes is toch ook iets met de luchtwegen??? En opgezette klieren, zware ademhaling en een snotneus lijkt mij ook iets van de luchtwegen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 18:42

Paarden voor alle zekerheid uit elkaar halen want als het droes is!!! Het is zeer besmettelijk....veearts bellen dat lijkt mij het verstandigste
Ze smeren het waarschijnlijk in met trekzalf dit versneld het proces om de bal sneller te laten rijpen zodat deze open kan springen en dat de etter eruit kan komen.

Je heb best grote kans dat het droes is hoor, als die een bal heeft en de andere paarden ziek worden, minder eten, koorts hebben en afscheiding uit de neus hebben.

Droes is een aandoening aan de lympfeklieren
Laatst bijgewerkt door Haagsemeid op 29-07-02 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 18:45

Het stomme is dat mijn verzorgpaard gewoon eet, toch echt 40 graden koorts heeft en zich verder kiplekker voelt.

Ik heb ook gehoord dat paarden met droes juist geen antibiotica mogen hebben. Daarom vind ik het zo raar dat ze dit allemaal krijgen van de DA en dat de DA zei dat we gewoon de paarden mochten verplaatsen van het land naar de stal!

*zucht, misschien tijd voor een andere DA???

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 18:48

Als je het niet helemaal vertrouwd, kan je natuurlijk altijd een andere veearts bellen. Want als het echt droes is (wat er sterk op lijkt) mogen ze echt niet bij elkaar staan!

Wat ik ook wel eens heb gehoord van een vrouw op stal is dat kleefkruid ook helpt, het kan in ieder geval geen kwaad en als ze het niet nodig hebben, eten ze het ook niet (zegt ze, ze heeft er in ieder geval veel verstand van) en het is uberhaupt goed voor de klieren! Gewoon elke dag een beetje geven

Bij ons op stal had ook een paard droes en dit versnelde ook, eerst geen effect en toen dachte ze we stoppen ermee toen zei die vrouw nee door voeren en toen opeens sprong het open

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 23:51

de paarden uit elkaar halenb als ze al ziek zijn heeft geen nut
gewoon lekker bij elkaar laten staan en de boel goed in de gaten houden
als het droes is (second opinion vragen bij andere DA) insmeren met trekzalf en alshet niet open wilspringen DA het open laten snijden
droes iswel heel besmettelijk dus als het droes is , niet naar een andere stal of paarden gaan in de kleren waarmmee je naar de zieke paarden bent geweest en jezelf ook even douchen voor je bij een ander paard gaat kijken(liefst helemaal n9iet naar andere paarden)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 11:42

En inderdaad... het is droes.
Ik ben pisnijdig op de dierenarts.
En maar lekker alle paarden antibiotica geven terwijl het voor diverse leken al duidelijk was dat het droes was. Alles wees erop.
Waarschijnlijk omdat er in Schiedam pas Droes was en er daarna gelijk een wedstrijd op datzelfde terrein was. Op dat moment stond er nog een ziek paard.

Paarden staan nu lekker op het land uit te zieken en ik hoop maar dat het snel verdwijnt.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:02

Dat is balen als je veeartes dat niet ziet!!! Frusty Ja het is te hopen dat ze snel beter worden en dat er geen verslagen droes tussen zit want daar kunnen ze dood aan gaan Scheve mond

Succes met het afwachten