Zwaluwen en laddermakke paarden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Zwaluwen en laddermakke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 09:52

Bij ons op stal zitten er heel veel nestjes in het dak, van zwaluwen. De meeste zijn oud maar er worden steeds nieuwe bijgemaakt door de zwaluwen. Begin voorjaar was er al één, en nu zijn er weer baby-zwaluwtjes. Bij het eerste nestje vielen ze er al een keertje uit, precies in Cres zijn box en hebben we ze terug gezet met een ladder.
Nu zijn er dus weer kleintjes, en dat is feest... NOT. Haha!

Zondag was ik met Derrick en Claudia in de stal bezig toen we opeens 4 jonge vogeltjes ontdekten. Drie zaten er in Razinda haar box, helemaal tegen elkaar aan. En één zat net buiten de box in het gangpad, je zou er bijna op gaan staan. De eigenaar van de stal heeft toen een ladder gepakt en ik heb ze aangegeven en zo konden ze weer hun nest in.

Gisteren was ik alleen op stal, de paarden stonden net binnen omdat het begon te onweren. Ik had Jur uit haar box en was bezig drollen te wippen toen ik een jong vogeltje bijna als drol aan zag. Eigenaar van de stal gehaald, en we kwamen niet op het idee dat dit vogeltje misschien wel uit het nestje van zondag kwam, omdat hij al zo groot was en in Jur haar box zat en het nestje zat daar niet boven. We hebben hem toen in een nestje gezet wat voorhanden was. De papa en mama vogel gingen heel hard rondvliegen en als ze in de buurt kwamen van het vogeltje, ging zijn bekkie open, hij had zo'n honger. Even later zag ik dat hij zo graag naar zijn ouders wilde, dat hij uit het nestje kwam en op een hele schuine houten balk ging lopen. Dat kon nooit goed gaan, en even later viel hij inderdaad naar beneden, in Jur haar box. Snel Jur aan de kant geduwd en het vogeltje weer opgepakt. Maar de boer was weg en het zag er donker uit in het huis. Gelukkig was zijn vrouw er wel en we hebben de ladder gepakt. Toen ben ik naar boven geklommen en heb het vogeltje in het andere nestje gezet, hetzelfde als zondag. Dat zat behoorlijk vol! Toen ik me omdraaide en naar beneden keek, kreeg ik wel de bibbers, want ik heb behoorlijke hoogtevrees. Haha!

Maar goed, een kwartier later, ging ik Razinda haar box mesten. En wat denk je... ook daar lag een vogeltje heel zielig in een hoekje. *zucht*... Deze was veel kleiner. Ik weer aanbellen, en ik durfde het bijna niet te zeggen, maar weer moest de ladder komen. De boer was nu wel thuis en hij heeft de ladder gepakt en ik ben er weer opgeklommen.
Ik hoop dat de kleintjes snel kunnen vliegen, dan kan dit niet meer gebeuren. Ze kunnen al wel wat fladderen, dat verklaart ook waarom ze niet recht naar beneden vallen maar in een andere box terecht komen.

Waar ik echt om moest lachen: de paarden kijken niet op of om als de ladder weer de stal binnen wordt gedragen, ze zijn echt helemaal laddermak! Ook als iemand bovenop de ladder staat kijken ze nog niet eens! *LOL*

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:06

Oooooohhhhh.... wat sneu zeg... ik kan me precies voorstellen hoe die vogeltjes in die paardenstal zitten. Helemaal angstig en teruggetrokken. Tja... het is ook wat... staat er opeens een reus naast je die misschien wel 40.000 keer zo zwaar is...

Ach Maartje... de paarden zijn waarschijnlijk door het vaak heen en weer lopen met die ladder van jullie al zo gewend aan dat ding, dat ze denken "ooooh... er is er weer eentje uit z'n nest geflikkerd, dan komt dat lange ding ook weer tevoorschijn" Haha!

Je mag blij zijn als ze straks kunnen vliegen, niet alleen omdat je dan er van af bent om ze terug in het nest te plaatsen, maar ook omdat het zo'n geweldig mooi gezicht is om die jonge vogels in de buurt van de stal hun eerste vlieglessen uit te zien voeren Lovers Prachtig.... daar kan ik persoonlijk erg van genieten Lachen Ik hoop daarom ook dat jij ze gauw ziet vliegen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Maarten op 31-07-02 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:11

Haha, zo blijf je bezig he
Ik hoop dat ze gauw zullen vliegen Haha! Knipoog

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:16

Laddermak Haha! Ik vind het wel een geestige uitdrukking.

Leuk hè, die zwaluwtjes. Wij hebben ze dit jaar niet gehad op stal, ze vonden het zeker niet gezellig ofzo.... Ze moeten wel in het nest blijven die sukkels, straks gaat 1 van de paarden er nog per ongeluk op staan Huilen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 11:34

Ja of komen ze in de kruiwagen terecht... Frusty
...en dat wil ik toch zeker niet op mijn geweten hebben! Geeft toch wel weer een voldaan gevoel als je ze weer terug hebt gezet in het nest.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:37

Maartje redt graag dieren (nietwaar Maartje? Lachen ), dat is wel te merken Lachen Laatst nog heeft ze een kevertje gered van de verdrinkingsdood *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:38

aahhh wat lief zeg. Jura wordt oppasoma voor de zwaluwtjes. Wat je al niet allemaal over moet hebben voor dieren Lovers.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 11:43

Maarten schreef:
Maartje redt graag dieren (nietwaar Maartje? Lachen ), dat is wel te merken Lachen Laatst nog heeft ze een kevertje gered van de verdrinkingsdood *LOL*


Haha en een jonge duif die op de weg zat... Lovers

Ja Pris, het was een avondvullend programma! Haha!