Slootwater drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Slootwater drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 08:40

Normaal gesproken krijgen de paarden altijd in de wei te drinken uit emmers water die we steeds bijvullen. Maar nu heeft de eigenaar van de stal de pomp gemaakt die er al was in het weiland van mijn merries, zodat ze nu echt de hele dag door kunnen drinken, maar het is nu wel slootwater wat ze drinken. Eigenlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar schoon water, maar zou het kwaad kunnen, dat slootwater? De sloot ziet er zo bruinig uit...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:43

nou mijn pony's drinken ook uit de sloot en kan geen kwaad(mijn verzorgknollen)

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:43

Op stal staan de paarden/pony's af en toe ook op een wei waar ze dus echt uit een sloot moeten drinken, tot nu toe hebben de paarden er nooit last van gehad.
Maarja ik denk dat schoon water tog beter is, ofniet Verward

Boque | Bokai | Buka | Boksel

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:45

De mensen waar ik kom geven alle 20 paarden die ze hebben slootwater, bruinig veenwater. Soms komt er wat grond mee met scheppen, maar dat bezinkt wel. Geeft niets hoor, paarden lusten het graag. Zolang de sloot niet begroeid is met algen kan het wel.

Maar bij de andere mensen waar ik kom mogen de dieren niet gedrenkt worden uit de sloot. 5 jaar terug ofzo is er een lek in de riolering ontdekt, en wel gerepareerd, maar nog steeds is het advies om geen dieren te drenken uit de tochtsloot. Dus dit moet je wel even in je achterhoofd houden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:13

Nee hoor, kan geen kwaad, of het moet uit een klein stilstaand slootje komen, dan is het water van mindere kwaliteit. Ik heb zelf het idee dat paarden (ook mijn honden) juist een voorkeur hebben voor slootwater. Ook regenwater, daar blijven ze van drinken.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:18

Mhh bi ons drinken ze al 30 jaar uit de sloot ?? behalve dat ze er nog wel eens inliggen zijn er nooit problemen geweest.

Jura je paardjes zijn wel erg verwend met dat schone water Knipoog . Maar komt dat water uit de stal uit de kraan of uit een bron want dat is ook minder kwaliteit water maar absoluut niet slecht.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:21

mijn pony's krijgen sinds een paar dagen ook grondwater, ik vind het er ook nogal vies uitzien en loop liever een verschrikkelijk eind met emmers.. maar mij is ook verteld dat het geen kwaad kan, en verder krijgen ook alle koeien enzo zulk water..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:27

Waar je wel voor moet uitkijken (zeker met warm weer) is botulisme.

Zie http://www.dierenambulance-haarlem.nl/botulisme.htm

Voorkomen doe je het niet zo snel, of je zou iedere dag de wei moeten checken op dode vogels e.d. Maar wees wel alert op symptomen bij je paard.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:09

Mijn paard drinkt liever uit de plassen op de wei dan uit de automatische drinkbak. Ook op de stal waar ik vroeger stond kregen de paarden water uit een put. Dit dronken ze liever dan het water op stal. Aangezien mijn paard dit dus al 16 jaar doet zal het allemaal wel loslopen.
Dat water kraakhelder moet zijn is ons ook maar door de waterleidingbedrijven wijs gemaakt. Kennissen van mij hebben al jaren water uit een bron, ook voor drinkwater, niks mis mee, zit alleen een wat ander smaakje aan. Kwestie van wat je gewend bent hoor.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:26

meestal kan het geen kwaad. mijn voorkeur gaat ook naar schoonwater, want je weet nooit wat andere boeren loze in het water en met het warme weer kan er botelisme in het water ontstaan (hoop dat het er goed staat).

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:29

phoenix4ever schreef:
, want je weet nooit wat andere boeren loze in het water


Let es een beetje op je woorden. Het is natuurlijk wel zo, dat als die sloot langs akkerland loopt, je risico loopt dat het spuitmiddel in de sloot vliegt. Maar troep lozen, dat gebeurt nauwelijks meer.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-02 10:31

Karin schreef:
Waar je wel voor moet uitkijken (zeker met warm weer) is botulisme.

Zie http://www.dierenambulance-haarlem.nl/botulisme.htm

Voorkomen doe je het niet zo snel, of je zou iedere dag de wei moeten checken op dode vogels e.d. Maar wees wel alert op symptomen bij je paard.


Nou dat roep ik nou al maanden bij ons op stal, maar niemand gelooft me!! Frusty

Dode vogels liggen weleens in de wei, dat is op zich niet zo erg denk ik, als ze maar niet in het water liggen...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:37

Bij ons in de buurt (Twente) kwam het vroeger regelmatig voor, vooral het gebied rond Almelo stond er bekend om. Dus vandaar dat ik bij sloten altijd een beetje huiverig ben voor botulisme. Ons vorige weiland lag overigens in een waterwingebied, dus daar hoefden we niet zo heel bang te zijn voor dat soort dingen, werd van buitenaf goed op gelet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:40

Ze hebben bij ons in de omgeving net alle sloten leeggehaad puur ivm de botulisme. Nu zijn ze redelijk schoon en open.

Jura worden de sloten bij jullie ook een keer per jaar schoongemaakt ???

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:07

Die van ons drinken 24/7 alleen uit de sloot. Als ik ze om wat voor reden dan ook op stal zet, drinken ze niet. Doen ze pas weer als ze in het land staan. Slootwater is lekkerder denk ik.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:12

Het kan geen kwaad hoor Maartje. Zelfs niet als het warm weer is. Bij die boer waar ik vroeger stond, dronken de paarden ook altijd uit de sloot. Daar heb ik nog nooit last mee gehad. En Pav heeft dit jaar ook een maand uit de sloot gedronken. Ook geen punt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 9 bezoekers