graszaadhooi goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 17:51

Ligt er aan wat je ermee wilt. Over het algemeen is het wel lekker dat er niet zoveel in zit, dan kan je paard rustig wat meer hiervan knabbelen zonder dat ze direct te dik gaan worden. Ze hebben daarnaast wel krachtvoer nodig. Voor paarden is graszaadhooi vaak beter dan de voedzamere kwaliteiten hooi! Alleen als je paard niets anders dan hooi krijgt zit er misschien wat te weinig in.


ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 18:16

Buikvulling, niet meer en niet minder. Voor sommige paarden heel gunstig dus en voor anderen niet zo verstandig. Niet geven met het idee dat je nuttige dingen in je paard stopt, echter een uitstekend idee om een paard zoet te houden zonder dat ie dik wordt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:02

Mijn paard krijgt in de winter ook graszaadhooi.
Vooral als hij veel op stal staat, gaat hij zich snel vervelen.
De hele dag door hooi eten kan helaas nu eenmaal niet.
Vandaar dat ik vaak wat graszaadhooi bijvoer, naast het gewone hooi en een beetje krachtvoer.
In de winter staat mijn paard altijd stil (behalve weidegang als het weer het toelaat), dus hij hoeft alleen een onderhoudsrantsoen.
Graszaadhooi is overigens minder voedzaam dan normaal goed hooi.
Het is wel minder stoffig en heeft een grovere struktuur (lijkt een beetje op fijn stro).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:34

???????

Graszaadhooi, welk ras bedoel je dan? Veldbeemd is "troep", dat is alleen maar buikvulling, daar zit niet zoveel voedingswaarde in. Engels Raai dat is ruwer hooi, en dat is ook aardig energierijk, en dat voer ik meestal aan mijn pony. Nu is dat hooi op, dus krijgt ze tijdelijk wat Veldbeemd van het land. Rietzwenk dat ligt ertussen, het is iets voedzamer dan Veldbeemd, maar Engels Raai is beter.

Oscar schreef:
Graszaadhooi is overigens minder voedzaam dan normaal goed hooi. Het is wel minder stoffig en heeft een grovere struktuur (lijkt een beetje op fijn stro).


En welk ras bedoel jij? Ik vind meestal dat weidehooi nogal troep is, het is veel stoffiger dan wat van het land komt. Ook zitten er meer andere planten tussen, het is ook veel ruwer, niet zo zacht. Engels Raai is vrij grof, misschien bedoel je dat?

Tinka

Berichten: 3699
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:59

Ik weet niet precies wat je met graszaadhooi bedoeld, maar hooi van gras voor voetbalvelden ed. kan heel gevaarlijk zijn. Er zit vaak een soort schimmel in, die voor paarden heel giftig is. Ze worden er atactisch van en dat hooi is dus niet geschikt om aan paarden te voeren. 3 jaar geleden zat dat gif in het hooi op de stal waar ik toen stond, dat is ook in Utercht aangetoond. Er zijn toen bijna een paar paarden afgemaakt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers