In de wei op heetst van de dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

In de wei op heetst van de dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 12:38

Mijn paarden staan in principe de hele dag in de wei, met ten alle tijde drinkwater tot hun beschikking. Met die hitte haal ik ze er een keertje uit, om af te spuiten.
Bij mijn ene wei is geen schaduw, bij de andere wel iets. (bomen).
Nu, met deze hitte zet ik ze toch maar tussen 1 en 4 in de koele stal. Hoe doen jullie dat, laat je ze de hele dag staan?

Groetjes Suzanne

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:48

Mijn paard kan alleen in het weekend op de wei. Minimaal twee uur per dag, en afgelopen zondag heb ik haar binnen gehouden. Zaterdag kwam ik haar ophalen en ze was helemaal lek gestoken, ze zweten helemaal en werd helemaal gek van de horzels om haar hoofd.
Zondag staat ze normaal van 1 tot 3, dus echt op het heetst van de dag. Geen vliegenspray is bestand en een stevige vliegendeken heb ik niet (die zijn zo duur!). En er is totaal geen beschutting, dus daarom heb ik haar binnen gehouden.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:48

ik heb niet echt de keus, dus ja mijn merrie staat de hele dag in het land, en ook ik spuit haar lekker 1 keer per dag af en zet haar als ik er ben in de shaduw (wat later op de dag komt er 1 1 bak schaduw door een grote boom)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:53

Die twee van mij staan buiten, en proberen inderdaad zo lang mogelijk in de schaduw te blijven staan. Gelukkig staan er bomen om de bak heen, en ze kunnen vanuit het weitje in de bak komen, dus drie keer raden waar ze de hele dag staan?!

In het landje/bak is het nog altijd beter vertoeven dan op stal, ik heb een stal met lichtdoorlatende golfplaten als dak...daar bereik je gauw het kookpunt....

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:02

Mijn paarden staan ook de hele dag op het land en helaas is er geen schaduw, ik haal ze van het land af om af te spuiten zodat ze wat verkoeling hebben, maar ze hebben het niet makkelijk met die hitte en die klote vliegen zijn helemaal erg!
niks helpt er tegen vooral mijn haflinger heeft er last van, hij krijgt knoflook{stinkt ie lekker..}en ik spuit hem 2x per dag in met vliegenspray maar helpen nee hoor....

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:05

Die van mij staat van ± 10:00 - 16:00 buiten. Hij heeft zo'n Bucas vliegendeken op en een SuperMask (tegen ontstoken oogjes). Hij kan in de schaduw gaan staan, maar zoekt dat niet echt op.

Die vliegendeken heb ik een beetje dubbel gevoel over. Hij heeft een ontzettende hekel aan dekens, maar die dazen is ook niet alles. Nou vinden ze 'm niet zo ontzettend lekker, maar hij wordt wel gestoken. En als ie die vliegendeken niet op heeft dan wordt ie om 2 of 3 uur al naar binnen gehaald omdat ze 't zielig voor 'm vinden, dus dan maar die deken op, dan blijft ie tenminste nog een uurtje langer buiten staan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:07

De mijne staat gewoon de hele dag op de wei...er is weinig schaduw, maar meneer zoekt toch de zon op Verward Frusty Ik laat hem lekker staan, als hij op stal staat spuit ik hem wel helemaal af.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:12

Hele dag op de wei, 1/2x afspuiten Lachen
Hebben jullie dat ook van dan zet je je paard in de schaduw als het heet is (op de wei) loopt hij gewoon naar een ander stuk in
de brandende zon Koe

tjah ze moeten het zelf weten he Verward Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:14

ach als je ze hier ook al voor binnen moet gaan halen kun je ze beter op stal laten, want dan is het te heet en dan regend het te hard of omweerd het.
de mijne blijven buiten. er is voldoende water aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:14

Wij halen ze nu meestal tussen half 12 en 12uur van wei. Dan staan ze al te dringen bij het hek, ook de paarden die normaal nog niet omkijken als je ze roept om 17.00 uur. Ze hebben wel wat schaduw maar er zitten hier vrij veel dazen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:18

De mijne staat gewoon buiten , in de stal is het ook benauwd en buiten kan ze onder haar boom in de schaduw gaan staan .

Ze heeft het echt erg warm maar ik zie haar niet onder de boom staan , niet zo snugger...

Wel fijn dat ik weet dat ze de mogelijkheid heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:43

De hele dag in de brandende zon, zonder beschutting. Wel een sloot erlangs, dus onbeperkt drinken.
Twee weilanden verderop staat wel een boom, maar die paarden gaan er dus nooit onder staan... Stomme beesten eigenlijk he *LOL*

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:44

Hij staat de hele dag buiten. Hij kan wel in een schuilstal, en dat doet hij ook wel.
Hij zweet best wel veel.
Volgens mij hebben koudbloeden het niet makkelijk met dit weer.
Kep hier op de termometer (echt een superdeluxe weerstation) 32,6 graden staan...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:49

De merrie waar ik op rijd komt 's middags met deze hitte wel even op stal. In het land is namelijk geen schaduw en dat is met dit weer geen pretje Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:53

Shaienne schreef:
Volgens mij hebben koudbloeden het niet makkelijk met dit weer.


Toch zweet mijn Fjordje niet. De Haf van Miran was gisteren wel helemaal klammig, maar Mileen niet. Maar een Fjord zou nu toch hartstikke last van de warmte moeten hebben, omdat íe dat zelf niet goed af kan voeren?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 14:08

Ze gaan s'morgens wel allemaal naar buiten maar Macilda en Biretta melden zich al voor 12 uur bij het hek en worden binnen gezet. De welshjes houden het iets langer vol maar tegen 2 uur hebben die het ook wel bekeken. Knipoog Ze staan nu allemaal al binnen en zitten lekker aan het hooi te knabbelen en je hoort ze niet. Knipoog

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 14:28

Citaat:
Maar een Fjord zou nu toch hartstikke last van de warmte moeten hebben, omdat íe dat zelf niet goed af kan voeren?


Misschien komt dat omdat ze ook niet zweet. Hoe moet ik uitleggen?
Ikzelf heb erg veel last van de warmte, omdat ik bijna niet zweet. Bij sommige mensen is hun hele haar nat en voorhoofd, maar ik kan bijna niet zweten en daarmee houd je de warmte vast.
Misschien heeft Milena dat ook wel.
En bij een haflinger zit toch nog wat arabisch bloed, dus die kunnen misschien wat beter zweten.

Maarja, staan andere paarden ook zwetend in de wei dan?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 14:30

@4/7 in de wei een mooie bak water die automatisch vult en aan 2 kanten een bomen rij dus de hele dag schaduw daar staan ze ook heel erg veel in. soms even een ahlf uurtje grazen in het midden en dan weer terug naar de schaduw in de schaduw is het bij ons koeler dan op stal

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 14:36

' s avonds tot 's morgens vroeg gaan ze op de wei, omdat er bij ons op wei helemala geen schaduw is. Staan dus nu gewoon op een veel koelere stal.

Gr lara

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 14:49

Mijn paarden staan ook de hele dag op de wei, met dit weer gaan ze ter verkoeling in hun stal staan, ik spuit ze wel elke dag in met een insectenspray.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 14:54

Shaienne schreef:
En bij een haflinger zit toch nog wat arabisch bloed, dus die kunnen misschien wat beter zweten.


Maar als ik ga rijden, zweet ze juist weer heel snel Verward Raar paard....
Geen idee of de andere fjorden zweten. Zal voor de gein eens kijken straks. Onze Leo ook niet in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 15:15

op de wei ermee met zo een deken en hoofdkap, hij heeft niks last van de zon.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 16:02

Mijn paard staat dag en nacht buiten.
Hij kan verkoeling zoeken in de schaduw, maar hij maakt er eigenlijk nooit gebruik van.
Eten gaat voor alles Vork
Aan het begin van de avond gaat ie onder de douche, en verder heeft hij een vliegenfrontriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 16:06

Bij ons was er zondag eentje niet lekker geworden van de hitte. Omdat ze bij ons geen schaduw hebben, geldt het advies om ze met deze hitte gewoon binnen te houden, de stal is in ieder geval koeler dan de wei.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 16:10

ik kom net bij wodan vandaan. Het was onwijs warm en ook hij stond in de volle zon. Eerst ff lekker al die stof eraf gehaald en daarna met water over z'n hele lijf en met een borstel er achteraan zodat de andere derrie ook mee komt. Hij mocht lekker in de schaduw op drogen,maar meneer koos toch voor de zon Verward . Niet wodan,maar ik zelf ben wel 4 keer door zo'n rot paardevlies gestoken Boos! .Ze beginnen aardig dik te worden Grrr.