Migraine verandert?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 13:44

Ik ben al járen migraine patient. Maar: Het lijkt te veranderen.
Lag ik vroeger zo 1/2/3 dagen plat 1 of 2x in de maand, gaat het nu veel beter. De aanvallen die ik krijg zijn over het algemeen maar een paar uurtjes.
Ik krijg bijvoorbeeld 's morgens vlekken voor mijn ogen, ben heel de dag moe, maar kan verder functioneren, en dan 's avonds wordt ik ineens echt niet goed, pijn, misselijk, braken, etc.
Op het moment dat ik overgegeven heb zakt het meestal ook, het lijkt of ik het dan kwijt ben ofzo en dan gaat er ook een hoop druk van mijn hoofd af.
Die paar uurtjes zijn vaak behoorlijk hefig, heftiger dan de dagen dat ik het voorheen had. Maar goed, als het maar een paar uurtjes zijn, klaag ik niet.
Ik vraag me af of mijn huisarts toch gelijk gaat krijgen met wat ie op mijn 16e riep: "je groeit er wel overheen" (alleen ben ik nu 31 :P)

De dag erna ben ik overigens niks waard, heb geen energie, maak fouten, kan me niet concentreren... Daar zou ik graag nog eens iets op vinden :j

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:55

Ik begon met stille migraine, toen migraine met aura, zo'n 2-3x per week en nu heb ik het vaak alleen nog maar als ik ongesteld moet worden.

het kan dus zeker veranderen (gelukkig) :j

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:57

ik heb sinds een jaartje last van migraine, heb er nu wel medicijnen voor maar heb last van de bijwerkingen, dus neem ze liever niet in. Bij mij heeft het ook veel met de hoeveelheid suikers eten te maken.. een overheerlijke kleine milkshake kokos van de mac geeft me gegarandeerd knallende koppijn met zwarte vlekken voor mijn ogen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:58

daarom eet ik ook totaal geen suiker en heel weinig koolhydraten. Zo heb ik het kunnen beperken tot 1x per maand :j

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:59

Hier is het ook veranderd. Vroeger had ik regelmatig zware migraine met aura. Nu alleen nog in stressgevallen. Tegenwoordig is het ook met paracetamol onder controle te krijgen, terwijl ik vroeger echt bloedverdunners nodig had en dat hielp alleen ook echt bij de eerste symptomen. Nu kan ik bij aura nog een paracetamol nemen en het verdwijnt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:00

De vraag is niet waar het vandaan komt wiebke, ik heb alle mogelijke onderzoeken en medicatie al gehad, ik loop er al 16 jaar mee.
Phormicola: Die regelmaat heb ik nog steeds niet, dat ik de klok erop gelijk kan zetten zeg maar...

Ik heb ook "klassieke migraine" , dus met aura.

Maar het komt tegenwoordig ook voor dat ik een aura krijg, een half uurtje ongeveer.. Vervolgens voelt het of iemand ergens een ventieltje open zet waardoor alle energie uit mijn lijf loopt, maar ik krijg dan stomgenoeg geen pijn :?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:03

Dat is stille migraine. Alle symptomen minus de pijn. Zo ben ik begonnen. Ze dachten dat ik spontaan een angststoornis had ontwikkeld dus ik werd aan de kalmeringspillen gezet.
Een jaar later veranderde de stille in klassieke en wisten ze opeens wat het al die tijd was geweest.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:37

der is dus nog hoop dat ik erover "groei" (ben al 23, r last van vanaf mijn 16)
ik heb ook migraineaanval met auro
-begint met vlekken zien
-meestal linkerhand begint te slapen, als ik beide handen voor me leg valt de linkerkant uit mijn gezichtsveld weg
- het trekt door tot mijn gezicht ook tintelt/slaapt
- daarna kan ik amper nog praten, doe makkelijk 10 minuten om een zinnetje te lezen en begrijp hem dan nog niet,
- dat houdt makkelijk 1-2 uur aan, en dan krijg ik knallende koppijn.
Enige remedie is bij het vlekken zien 2 ibuprofens vn 600 mg te nemen, soms blijft het dan weg (met als gevolg dat ik een angst heb om aanvallen te hebben, en zodra ik vlekken zie naar de pijnstillers grijp, maar ik zie ook vlekken nadat ik bv in licht of de zon heb gekeken, nadeel is dat door in het licht te kijken de migraine ook soms uitgelokt wordt)
en als dat niet helpt het wegslapen.
gelukkig duurt een aanval maar een uur of 4-8 bij mij ...
Van mij is het eerst negatief veranderd ( 1 X per jaar naar 1 X per maand, nu heb ik het afgelopen jaar geen echte aanvallen gehad)
bij mij wordt het wel erg uitgelokt door stress, en heb ook spanningshoofdpijn, dat erg makkelijk omslaat in migraine.

Siggislief

Berichten: 13940
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:55

Ik heb ook altijd Migraine gehad, en lag vaak in bed.
Was in de momenten van de Middelbare school dat ik veel aanvallen had..
Zo had ik een keertje 6 x een aanval in 1 maand tijd.

En nu? helemaal geen aanval meer gehad! :n Heeeeeel soms een vervelende bonkende hoofdpijn waar
het hoofd niet bij opgehefd kan worden maar een dag later is het zo over!
Maar dat is heeel zelden!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 00:09

Goh, als ik dit zo lees is er dus nog hoop ;)

Iemand tips voor het gebrek aan energie na een aanval?

Anoniem

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:13

Bij mij is het ook iedere keer weer anders.
Vandaag had ik het helaas weer, eerst auras zien (dan weet ik dus dat ik migraine krijg), vervolgens inderdaad ontzettend moe en uiteraard...hoofdpijn :))

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:14

mijn moeder heeft altijd migraine gehad .. waarschijnlijk door hevig tandenknarsen/klemmen.

de tandarts heeft haar behandeld en nu is ze al 2 jaar migrainevrij!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 05:30

svdijk86 schreef:
mijn moeder heeft altijd migraine gehad .. waarschijnlijk door hevig tandenknarsen/klemmen.

de tandarts heeft haar behandeld en nu is ze al 2 jaar migrainevrij!


hmm, ik knars ook heel erg en heb eigenlijk altijd wel 'strakke' kaken....

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:33

misschien is een knarsspalkje/zachte knarsplaat wel iets voor jou om te proberen.

Is een soort zacht beugeltje die om je tanden heen past waardoor je niet zo "hard" kan knarsen
en klemmen. Bij mijn moeder zijn een aantal kronen en vullingen geplaatst zodat ze niet meer
over elkaar heen kan schuiven (ze had eerst veel ruimtes om overheen te schuiven.. en nu kan ze
dat niet meer)

Zij wou geen knarsplaatje dragen 's nachts, maar dat is wel een goedkopere manier om te proberen
of het helpt.. als het helpt kun je altijd nog naar de duurdere opties laten kijken als dat bij jou mogelijk is.
(weetniet of je ook knars-slijtage hebt)

Dat ik er aan denk is eigenlijk omdat je ook zegt dat het in de ochtend begint en je 's avonds pas echt
de aanval krijgt.. Wellicht dat je deels stressgerelateerd ook klemt op je werk of als je gespannen bent.

Misschien dat je daarom ook niet fit bent want al die spieren in je gezicht verkrampen de hele nacht en
overdags moeten ze de hele dag oprekken en dan 's avonds ben je doodop.. snap je me?

Mijn moeder had dat ook. En ik hoor op mijn werk vaker dat mensen heel veel hebben aan zo'n knarsplaatje
(ben tandartsassistente van beroep)

Ik zou er eens over nadenken als ik jou was. :j Wellicht helpt het!

2 stukjes die ik vond. 1 is over behandeling van migraine door een chiropractor
http://www.chiropractie-vanbeest.nl/klachten/hoofdpijn_migraine.html

en deze gaat over kaak en aangezichtspijn
http://www.chiropractie-vanbeest.nl/klachten/kaak--en-aangezichtspijn.html

Zoals je kunt lezen zijn de dingen die gebeuren in je lichaam heel nauw met elkaar verbonden en kunnen ook
samenhangen waardoor je migraine/spanningshoofdpijn krijgt.


Ikzelf ben sinds kort onder behandeling bij een osteopaat vanwege nekklachten, onderrugklachten en omdat
ik daar verschrikkelijke hoofdpijnen van kreeg. Ik klem of knars niet in mijn kaken maar ik kreeg wel zodanig pijn
in mijn nek dat na een aantal uren knallende koppijn werd (lees: overgevoelig voor licht.. overvol gevoel in je maag)

Mijn nekwervels waren oke, de spieren wat strak.. maar dat had meerdere oorzaken waaronder dunne darm die ergf
gevoelig was omdat hij "zakte" en trok aan de spieren die verbonden zaten met de wervels in mijn onderrug.. een paar
wervels in mijn onderrug zaten aan elkaar vast.. en die straalden dus uit naar boven waarbij ik pijn in mijn nek kreeg en
verschrikkelijke hoofdpijnen. (ik moest eerst 3 x 600mg ibuprofen innemen en dan hopen dat ik in slaap viel.. en als ik een paar
uur had geslapen en ik werd weer wakker voelde ik me als herboren)

Heb nog steeds spierpijn in mijn rug omdat alles nu "anders" functioneert en ben 's avonds veel moe. Maar ik heb nog geen
knallende hoofdpijn gehad!

(wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat hoofdpijn samenhangt met een probleemzone in je lichaam, die geeft prikkels af aan
je hersenen die heeeeeeeel vervelend zijn...)

Als je denkt dat je migraine bij klemmen/knarsen vandaan komt zou ik een keer contact opnemen met bijv. een ziekenhuis
afd. kaakchirurgie/KNO-afdeling. Kijken waar ze je kunnen plaatsen om eens te overleggen. Kan via je tandarts of wellicht via
je huisarts (dat weet ik niet)

Of je gewoon een keer door laten verwijzen naar een Chiropractor/Osteopaat. Zo'n consult kan wellicht veel voor je betekenen.
(mijn osteo zei ook al.. de "problemen" die jij opnoemt kan een huisarts weinig mee. Ze kunnen je echo-en en scannen maar als je
gezond bent ben je gezond.. terwijl je spieren en gewrichten heel veel pijnprikkels afgeven waardoor je inderdaad "problemen" krijgt.
Ik heb nog meerdere behandelingen te gaan en daarna controles enz maar ik ben zooooo blij dat ik die stap heb ondernomen.. )

Groetjes
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-12-11 12:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Migraine verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:39

Ik heb het ook al van kinds af aan. Bij mij begon het toen ik een jaar of 7/8 was. Bij mij is het in de afgelopen jaren ook erg veranderd (ben nu 23, bijna 24). Tegenwoordig heb ik veel minder vaak last van migraine, maar juist veel vaker last van een combinatie van migraine en spanningshoofdpijn ( in combinatie met kotsmisselijk, geen geluid maar vooral geen licht kunnen verdragen). Ik ben echt lichtschuw. Als ik érgens niet tegen kan, is het licht.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:00

Bij mij begon het in de puberteit met de klassieke vorm met aura. Nu heb ik alleen de hoofdpijn zonder verdere bijverschijnselen. Wel wat misselijkheid soms en overgevoeligheid voor prikkels. De aanvallen zijn ook minder heftig dan vroeger.