Geen psyschologische hulp meer vergoed

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
BonaFide
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-11-09

Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-11 15:58

Ik vind het belachelijk, kreeg een brief van ggnet.
Vroeger ben ik depressief geweest en heb daar soms nog wat begeleiding bij nodig. 1e lijns zorg wordt niet meer vergoed en men moet zelf groot gaan bij betalen voor behandelingen..
Het is toch belachelijk? Ik kan het niet opbrengen qua kosten ;( !
Ik moet dus stoppen met de behandelingen..

Maar het lijkt mij gevaarlijk, sommige mensen zijn een gevaar voor zichzelf of voor de samenleving en als die niet zelf kosten kunnen opbrengen ;( ?

Ik baal er zo erg van.. Voel me echt diep **** erom..


madeliefw

Berichten: 2659
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:08

Dat is niet nieuw helaas dat de overheid dat heeft beslist... De ggz heeft al meerdere malen geprotesteerd, helaas zonder resultaat. Netjes van ggnet dat ze je een brief hebben gestuurd, zij kunnen er niets aan doen namelijk. Kan je misschien in de tweede lijn gezet worden door je psycholoog?

[o]

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:26

Zelfs 2e lijn heeft een flinke eigen bijdrage, ik dacht 200 euro.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:18

Ja, dat klopt. 200 euro, dat heb ik ook gehoord. Daarom, is er bij mij ook gestopt met behandeling.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:20

Gaat dit echt door? Ik had al wel de geruchten gehoord, maar verder niks...

Maar dan heb ik toch wel een serieus probleem geloof ik :=

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101350
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:22

Ik had 2e lijns hulp dit jaar en dat werd nog volledig vergoed.

Wel erg verrot dat het niet meer vergoed gaat worden...dan hebben heel veel mensen een probleem. :\
Ik zou eigenlijk ook nog wel met iemand willen praten maar dat gaat dus een duur grapje worden...

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:23

Ik wist ook niet dat het al definitief was. Lekker. :\

Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:25

Zo triest..net of iemand kiest voor problemen. Voor fysiek-medische problemen hoef je niets te betalen. Niet voor je huisarts, niet voor het ziekenhuis. Maar zodra het psychisch wordt lijkt wel of je het allemaal zelf doet en best op kan lossen zónder hulp. Ja hoor, net zoals dat ik ook prima mijn eigen been kan zetten als 't gebroken is. _-:(

Kan hier echt verdrietig van worden, dat dít nu onze maatschappij/regering is..dat er bezuinigd moet worden begrijp ik en dat mag ook best, en dat hoeft óók niet iedereen leuk te vinden..maar mensen op deze manier broodnodige medische zorg moeilijker maken vind ik heel ver gaan.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:25

Suzanne F. schreef:
Zelfs 2e lijn heeft een flinke eigen bijdrage, ik dacht 200 euro.


Ja en natuurlijk ook nog je het eigen risico, dat is verhoogd naar 220 euro!

Bij elkaar 420 euro eigen bijdrage dus.
Als je lichamelijk iets mankeert heb je geen eigen bijdrage en als het geestelijk is, mag je 200 euro extra betalen... :(
Terwijl het vaak natuurlijk juist om mensen gaat, die minder of niet kunnen werken en dat dus niet kunnen betalen.

Korte termijn-oplossing, dus...want volgens mij worden de kosten juist veeeel hoger voor de maatschappij als mensen om deze reden moeten stoppen met hun therapie!

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:41

Klopt totaal dus 420 euro. 220 eigen risico plus 200 eigen bijdrage aan 2e lijns.
Ja is heel veel, zal wel een flinke drempel worden.

Die minister die dit beslist heeft zei dat je maar naar de buurvrouw moest om te praten. De psychologe was onzin. Kon best op bezuinigd worden. Als je wat kwijt wilde moest je maar de buurvrouw.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101350
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:42

Heeft ie dat echt gezegd? :oo
Schandalig. :x

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:43

Bellatrix schreef:
Heeft ie dat echt gezegd? :oo
Schandalig. :x


Vrouwelijke minister volgens mij. Maar idd dat zei ze.
Ik vind het ook schandalig.
Ik wens haar een depressie en een nare buurvrouw.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101350
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:45

Ik heb hier geen woorden voor. :n Mensen met ernstige problemen kunnen dus niet de hulp krijgen die ze nodig hebben...zeker nu niet met die crisis want het geld is er gewoon niet. Ik zou het ook niet kunnen betalen als ik er wekelijks heen zou moeten. :n

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:48

ai dit gaat serieuze problemen! en als bepaalde mensen niet geholpen worden dan komen ze nooit de maatschappij meer in en zullen zij nooit meer aan het werk gaan.....
dat is nog veel duurder voor de staat!

stelletje mongolen wel daar hoor 8)7

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

BonaFide
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-11 19:17

GGnet kan er inderdaad niets aan doen, erg netjes dat ze een brief hebben gestuurd.. Maar ik begrijp echt niet dat dit definitief is....

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:20

Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik vanuit het GGZ hier nog helemaal niks over heb gehoord, terwijl ik er soms toch meerdere keren per week zit :?

Ik ben bang dat ik dan met de behandeling moet gaan stoppen, ik kan en wil zo'n bedrag niet opbrengen voor twee keer per week een gesprekje. Wat ik heb begrepen worden gedwongen opnamen nog wel vergoed, dan moeten we daar maar op wachten :=

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.

BonaFide
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-11 19:21

bromfiets schreef:
Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik vanuit het GGZ hier nog helemaal niks over heb gehoord, terwijl ik er soms toch meerdere keren per week zit :?

Ik ben bang dat ik dan met de behandeling moet gaan stoppen, ik kan en wil zo'n bedrag niet opbrengen voor twee keer per week een gesprekje. Wat ik heb begrepen worden gedwongen opnamen nog wel vergoed, dan moeten we daar maar op wachten :=

volgensmij wordt een gedwongen opnamen ook niet volledig vergoed, is toch 1e graads hulp? Of zeg ik iets vreemds nu ..

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:26

#Valt even binnen#

Volgens mij zijn ze alleen maar duurder uit. Mensen blijven met hun problemen rondlopen tot ze opgenomen moeten worden en dat is nog veel duurder!!!

Ik snap wel dat er bezuinigd moet worden. Dat moet iedereen, ander komt het nooit meer goed met Nederland. Maar dit is voor velen niet haalbaar en levert een hoop stress op...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:31

Ik heb even wat opgezocht en voor zover ik het begrepen heb wordt gedwongen opname wel vergoed, maar dan moet je een IBS of RM hebben... Te gek voor woorden eigenlijk :\

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.


silverwind

Berichten: 220
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Meppel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:33

BonaFide schreef:
bromfiets schreef:
Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik vanuit het GGZ hier nog helemaal niks over heb gehoord, terwijl ik er soms toch meerdere keren per week zit :?

Ik ben bang dat ik dan met de behandeling moet gaan stoppen, ik kan en wil zo'n bedrag niet opbrengen voor twee keer per week een gesprekje. Wat ik heb begrepen worden gedwongen opnamen nog wel vergoed, dan moeten we daar maar op wachten :=

volgensmij wordt een gedwongen opnamen ook niet volledig vergoed, is toch 1e graads hulp? Of zeg ik iets vreemds nu ..

Inderdaad, gedwongen opname wordt nog wel vergoed.
Dus je kan je wel voorstellen dat de situatie straks uit de hand gaat lopen.

Op dit moment zit ik zelf ik een opname, vanaf volgend jaar komt daar een bijdrage van €145 per maand bij, gerekend vanaf de 32ste dag van opname.
Schandalig gewoon, dit is voor heel veel mensen niet meer op te hoesten.
Veel mensen met psychische problemen leven al van een beperkt inkomen.

Hoop is
Dat je iedere dag opnieuw mag beginnen.
Gisteren ben je kwijt.
Morgen moet nog komen.
Vandaag is de enige dag.
Die je even in handen houden mag.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:34

jamiroquai schreef:
#Valt even binnen#

Volgens mij zijn ze alleen maar duurder uit. Mensen blijven met hun problemen rondlopen tot ze opgenomen moeten worden en dat is nog veel duurder!!!

Ik snap wel dat er bezuinigd moet worden. Dat moet iedereen, ander komt het nooit meer goed met Nederland. Maar dit is voor velen niet haalbaar en levert een hoop stress op...

ja hoe krom is het he, ik kan mij er echt heel boos over maken!

ik bedoel, ik neem mijzelf even als voorbeeld, loop onder behandeling , wat ervoor moet zorgen dat ik weer straks ga meedraaien in de maatschappij , zoals ze dat zeggen
, ik mag nu aangepast werk doen, maar daar is maar heel weinig van te krijgen....dan vraag je om hulp hierin en krijg je te horen: ja sorry, potje is op
maar ondertussen wordt ik wel overal afgewezen......want ja niemand wil een " gek" aannemen.....

hoe kom ik dan met deze nieuwe bezuinigingen ooit weer aan de bak???? :?

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:36

Dat is het korte termijn denken van het Nederlandse kabinet, nu geld verdienen en straks weer miljoenen kwijt zijn omdat mensen geen hulp kunnen betalen en dieper wegzakken etc. Erg dat het zo moet

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17913
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:37

Voor iedereen in paniek uitbarst: Informeer even goed bij je behandelaar en verzekering. Het is niet zo simpel als het lijkt namelijk!
AWBZ zorg word namelijk nog wel volledig vergoed en andere vormen van psychologische hulp ook. Zónder eigen bijdrage. Het is lastig uit te vinden wat nou waar onder valt en voor welke hulp welke regelingen gelden, maar het is wel de moeite waard het even uit de zoeken.

Overigens begrijp ik de regel ook niet zo goed, maar dat geld wel voor meer dingen. Zo zijn er veel wanbetalers mbt de verzekering omdat ze het niet kunnen betalen. Oplossing? We doen de premie omhoog. Volgens mij krijg je dan alleen maar meer mensen die het niet meer kunnen betalen..... 8)7

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:42

Wat houd dat in 1ste lijns hulp en 2de lijns hulp?
Ik heb nog niets gehoord over betalen en ben al 1 jaar bij de psychologe.

FB Groep Second Chance.

BonaFide
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-11 19:45

gohya schreef:
Wat houd dat in 1ste lijns hulp en 2de lijns hulp?
Ik heb nog niets gehoord over betalen en ben al 1 jaar bij de psychologe.

sinds dit jaar gaat deze regel in, eerst werd alles vergoed.
1e graads : afspraken met je psycholoog, psychiater


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binck8, Birgit__, Contemplate, Jacquelinee_, Supervixen en 26 bezoekers