*zucht* wat moet ik hiermee...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

*zucht* wat moet ik hiermee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 16:14

pff, ff denken hoe ik dit uit ga leggen..

Ik wil de personen niet bij echte naam noemen, het gaat hoofdzakelijk over M. een persoon die erg dicht bij me staat en waar ik een sterke band mee heb. M. heeft altijd wat, lichamelijk dan. Maar nou hoor ik van mijn zus dat M. geestelijk niet in orde is... dat M. veel van haar lichamelijke problemen zelf verzonnen heeft en er zelf ook echt in gelooft. Ik kan de problemen die M. heeft om bepaalde redenen niet zeggen... iemand die veel verstand heeft van Borderline kan mij pben en krijgt het hele verhaal te horen.

Wat moet ik nou met M., kan ik aan haar vragen of het waar is wat mijn zus zegt... Ik denk zelf van niet, ze zal me dan toch voor gek verklaren.
Ik weet dat er bepaalde lichamelijke problemen van haar niet verzonnen kunnen zijn, maar er zijn ook weer bepaalde waarvan ik denk van: dat zou verzonnen kunnen zijn. Hoe kom ik erachter, en wat kan ik doen. Nogmaals deze persoon staat zo dichtbij me dat ik haar elke dag zie.

Ik weet dat M. geestelijk wel wat in de war is, en dat ze veel meegemaakt heeft... maar of ze echt borderline zal hebben... Verward

Sorry beetje warrig verhaal, maar ik moest het even kwijt.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 16:29

Ik zou gewoon met M blijven omgaan zoals je dat tot nog toe hebt gedaan...daar is toch niets mis mee? Als M er met je over wil praten dan komt hij of zij vanzelf wel een keer....
Het lijkt me voor M wel zo prettig als die gewoon als normaal wordt behandelt....een mens is immers meer dan alleen zijn problemen....misschien kan M dan ook wel los komen uit die neerwaartse spiraal.
Als jij er over wilt praten, is er dan niet iemand in de omgeving van M waarmee je dat kan bespreken?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 16:46

Als ze zelf kalchten voorwendt die niet waar zijn, is dat géén symptoom van borderline, maar een andere stoornis m.b.t. aandacht. Ik vraag mij dus af of zij wel Borderline heeft, volgens mij betreft het bij haar één of andere aandachtsstoornis (dat kunnen er veel zijn) wat vaak veroorzaakt wordt door een moeilijke jeugd met weinig persoonlijke aandacht. Misschien dat dat het geval is bij jouw vriendin?

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:14

ja het lijkt me ook handig om met haar om te blijven gaan er komt misschien een moment dat ze je hard nodig heeft. maar diagnose borderline is niet iets wat jij of ik stellen kunnen hoor dat moet door professionals gebeuren. ik ken vaag iemand die echt borderline heeft en die is alleen door iemand die daar voor geleerd heeft te helpen hoor. gewoon jezelf zijn bij haar lijkt mij het neste

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:28

als het borderline is dan zou je dat zó (nou ja, zó...) kunnen zien. borderline is nl. zichtbaar. wat zij heeft is wrsch. een aandachtsstoornis idd

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:57

Borderline zichtbaar ??? Oh ja, waaraan dan ??

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 20:35

borderline is niet zichtbaar, mijn zus is er op een slinkse manier achtergekomen waardoor ik eigenlijk, als ik mijn zus moet geloven zeker weet dat het zo is.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 20:44

ik zou zeker gewoon met haar blijven omgaan. juist als ze je gaat vertrouwen en je geeft haar het vertrouwen dat ze altijd haar verhaal bij je kwijt kunt, zal ze je op den duur misschien vertellen wat er echt met haar is. zo te horen is ze idd aardig in de war en is dit een manier van aandacht vragen om haar verhaal misschien juist te willen vertellen. je kunt haar altijd zeggen dat als ze je iets wil vertellen ze altijd bij je terecht kunt. als je haar zou laten vallen zou dat denk ik niet eerlijk zijn tegenover haar. ze heeft tenslotte niets verkeerd gedaan. ze zoekt waarschijnlijk een manier om aandacht te krijgen voor haar probleem.
succes!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 20:49

Lonneke, ze weet wel dat ze altijd bij me terecht kan. En even voor de duidelijkheid het gaat niet om een vriendin maar om een familielid, dus er mee omgaan zal ik toch wel, daar heb ik geen keus in.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 20:58

volgens mij gaan dat soort "gevallen" niet uit zichzelf over het probleem praten hoor, maar alleen als ze er door een professioneel iemand op gewezen worden en begeleid worden op weg naar een herstel

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 21:05

Juist daar zit het probleem, psychische hulp is haar zat aangeboden maar dat wil ze absoluut niet!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:15

ja lijkt me idd lastig. dat geval dat ik dan "ken"is wat jonger en telkens als ze geholpen word dan haalt haar moeder haar daar weer weg errug handig NOT!!! maar niet banketstaaf bedoeld hoor maar als zij niet geholpen wil worden dan kan jij niet meer doen dan er voor haar te zijn als ze geen gevaar is voor zichzelf of haar omgeving kan ze niet gedwongen worden. de echte hulp om haar beter te maken kunnen wij leken(dat ben jij toch ook eigenlijk op dat gebied?) haar niet geven hoor. sterkte

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 21:19

Een gevaar voor haar omgevind is ze niet, maar wel voor haarzelf.

Ze heeft nl al 2 keer een zelfmoordpoging gedaan, en heeft er heel veel mee gedreigt... Nu zegt ze dan wel dat ze dat nooit meer zou doen, dat is wel een verbetering. Maar ik heb dus gehoord dat ze achter mijn rug om vorige week nog tegen iemand anders gezegd had dat ze haar leven zat was en weer plannen had... *zucht*

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:38

Ik denk dat je moet kijken naar het effect dat het op jouw heeft, kun je het aan of niet. Het klinkt misschien hard maar wij hebben het zelf ondervonden dat 'iemand' door leugens en bedrog, ookal zit er een ziekte achter, zoveel negatieve invloed op ons gezin had dat we nu het contact tot een minimum beperken. Hier speelde verslavingen een grote rol maar ook ingebeelde ziekten en zogenaamde meegemaakte gebeurtenissen.
Het gaat nu met ons gezin veel beter en we hebben weer rust.
Heel veel sterkte.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 21:41

Ik kan het aan zolang ik niet bedenk dat er wat aan de hand is, het is namelijk niet overduidelijk aan haar te merken. Je merkt wel wat, maar alleen als je erop let en erbij nadenkt. Verstand op nul dus, en contact verbreken is geen mogelijkheid en dat wil ik ook absoluut niet.

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 22:15

Laat M. niet vallen, maar let wel op jezelf. Zelfs familieleden zijn niet zoveel de moeite waard, dat je eigen leven eraan ten onder moet gaan. Je eigen persoontje is belangrijk. Heb je daarnaast de ruimte en de mogelijkheden om M. tot steun te zijn, in welke vorm dan ook, prima, vooral doen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 08:42

Het is heel belangrijk om M. te blijven steunen en haar niet te laten vallen, zeker als ze borderline heeft.
Verder is het zo dat veel of sommige lichamelijke klachten psychosomatisch zijn. Dat wil zeggen dat je graag die klacht wil hebben en als je dat maar hard genoeg wilt krijg je het ook nog. Er zijn artsen die geloven dat élke ziekte psychosomatisch is, in de oorsprong of het totale ziektebeeld. Als dat tegen je gezegd wordt draai je helemaal door, maar als je het eenmaal erkent is de weg naar beterschap vrij en veel makkelijker.
Het zou dus best kunnen dat het ziektebeeld en de gezondheidsklachten wel wáár zijn, maar met een psychosomatische basis.

Als je het niet gelooft moet je het maar vergelijken met iets waar je géén zin in hebt (bijv. school) bij mij gebeurt het vaak zat dat ik me dan écht niet lekker voel, dan hoeft het niet en dan voel ik me opeens kiplekker. Ik heb zelf veel last gehad van bijv. schoolziek zijn etc, en dat is echt allemaal psychosomatisch. Heel lastig, maar gelukkig niet heel erg ofzo, da's nl nog wel normaal.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 10:44

Ga niet anders met M. om dan je al deed, wch heeft ze het moeilijk met zichzelf en daar kun jij haar bij helpen. Maar ga haar niet overdreven in alles helpen, want dat is voor zo iemand heel vervelend. Juist mensen die 'anders' zijn willen normaal behandeld worden en niet als een of andere gek of iemand die zielig is.
Je kunt haar best een keer vragen of ze echt wat tussen haar oren heeft maar vraag het heel subtiel en doe et als de sitiuatie het toelaat. En... het kan heel vervelend zijn als je helemaal nix tussen je oren hebt, (of je weet het *nog* niet) dat er mensen vragen die denken dat jij gek bent.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:01

Hoe komen jullie aan de diagnose Borderline persoonlijkheidsstoornis? Er zijn heel veel patronen die elkaar overlappen in de verschillende persoonlijkheidsstoornissen. Simpel gezegd heeft de persoon de stoornis waar hij het hoogst op scoort, de meeste kenmerken van heeft.

Een Borderline persoonlijkheid kan de volgende kenmerken hebben. Hij/zij hoeft ze niet allemaal te hebben.

Krampachtig proberen te voorkomen om feitelijk of vermeend in de steek gelaten te worden (niet met suicidaal of automutilerend gedrag).

Een patroon van instabiele en intense intermenselijke relaties gekenmerkt door wisselingen tussen overmatig idealiseren en kleineren

identiteitsstoornis: duidelijk en aanhoudend onstabiel zelfbeeld en zelfgevoel.

impulsiviteit op tenminste twee gebieden die in potentie betrokkene zelf kunnen schaden (geld verkwisten, sex, misbruik van middelen, vreetbuien etc. etc.)

recidiverende suicidale gedragingen of automutilatie

periodes van intense somberheid, prikkelbaarheid of angst, meestal enkele uren durend en slechts zelden lager dan een paar dagen

chronisch gevoel van leegte

inadequate intense woede of moeite kwaadheid te beheersen (bijv. frequente driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen)

voorbijgaande aan stress gebonden paranoide ideeen of ernstige dissociatieve verschijnselen.

(iets ingekort, geciteerd uit de DSM IV)

In het kort komt het er op neer dat personen met een borderline persoonlijkheidstoornis vaak wisselende vriendschappen hebben. Het ene moment wordt iemand de hemel ingeprezen om het volgende moment de meest afschuwelijke persoon te zijn die ze ooit ontmoet hebben.
Dat gebeurt ook met hobby's. Ze hebben iets geweldigs gevonden en korte tijd later is het weer vreselijk. Denk ook aan wisseling in opleiding etc.
Als ze denken dat ze door iemand in de steek gelaten zullen worden zullen ze dat voorkomen door die persoon zelf in de steek te laten.

Vaak verminken ze zichzelf (automutilatie) of hebben zelfmoordneigingen.

Ze kunnen periodes hebben van grote somberheid en leegte.

Ze kunnen zichzelf schaden door buitensporig gedrag. Gaan met de eerste de beste naar bed, geven extreem veel geld uit etc.

Maar nogmaals, niet elke borderline heeft alle kenmerken en je kan niet door deze opsomming stellen dat iemand borderline heeft, alleen een vermoeden hebben.
Om de echte diagnose te stellen zijn meerdere gesprekken nodig met iemand die getraind is in het herkennen van de verschillende persoonlijkheidsstoornissen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 11:29

Percy bedankt voor je uitleg, ik heb je gepbt met een verklaring.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:23

Ik weet niet wie er met de diagnose borderline is gekomen en hier staat natuurlijk ook veel te weinig informatie om überhaupt een diagnose te stellen, laat staan dat zoiets echt goed te doen is op deze manier, maar in mijn ogen kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn met M.

Er komt mij bijvoorbeeld het beeld van een factitious disorder naar boven, bijvoorbeeld het Munchausen syndroom?!

Ga dus eigenlijk mee met Percy, misschien dat we er even over kunnen pb-en, als je dat wilt natuurlijk!

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 18:46

Anne dat komt omdat ik hier niet heb uitgelegd hoe we erachter zijn gekomen dat ze het heeft. Maar geloof me hierdoor weten we het vrijwel zeker.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 18:50

Ik denk dat ze idd een stoornis heeft wat onder de 'factitious disorders' valt. Je zegt dat ze ziektes verzind, maar dat ze er zelf echt in geloofd? Munchausen (zoals hierboven genoemd) valt dan al af, omdat die mensen bewust zijn van wat ze doen, dus zichzelf bijvoorbeeld verminken, vergiftigen, om vervolgens naar een arts te gaan om zich te laten behandelen om op die manier aandacht te krijgen. Zelf denk ik in de richting van een 'somatization disorder', maar ik ben voorlopig nog geen volleerd psycholoog, belangrijk is dus om haar echt proberen over te halen om naar een psycholoog te gaan, dan kan er aan de hand van bijv. zoals percy noemden, de DSMIV een diagnose worden gesteld, want ik vraag mij af, hoe kan de diagnose borderline nou zijn gesteld als ze niet bij een psych. is geweest?

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 18:56

je zegt dat ze bepaalde klachten niet verzonnen kan hebben...de geest kan veel met je doen...zoi ken ik een vrouw die niet meer kon lopen, maar dat kwam ook door een geestlijk ziekte/blokering...hoe ze daar achter zijn gekomen weet ik niet precies meer.
het kan ook een combinatie van ziekte's zijn! ze heeft volgens mij daar wel prof. hulp bij nodig, maar je kunt haar er bv wel heen helpen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 19:24

Ze is wel bij een psycholoog geweest toen ze in het ziekenhuis lag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_98, bebble, ComscoreBot, ejkge, GoogleAdsense, GrapeshotBot, IASCrawler, Jaydee_WP, Kaplaars, kimberly1995, Plus_en_Min, robbie88, Valerie93 en 60 bezoekers