welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:57

Ik heb 2 zonen van 9 en 7, die hoeven in huis niks te doen. Behalve heel af en toe de tafel dekken en zelf hun bord in de keuken zetten. En zelfs dat doe ik nog vaak.

Wat vinden jullie? Moet je kind helpen, wat moet hij/ zij dan doen? En op welke leeftijd?

Het gaat dus niet om Heitjes voor karweitjes, maar gewoon taken doen in huis: afwassen, hond uitlaten, stofzuigen, weet ik veel....

An1985

Berichten: 504
Geregistreerd: 22-11-09

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:02

Ik moest vroeger wel een aantal dingen doen, ik weet alleen niet meer met welke leeftijd.
Ik moet sowieso mn eigen kamer opruimen (toen ik klein was hielp mn moeder daar mee)
De tafel dekken
De afwasmachine af en toe uitruimen
De was ophangen
De planten water geven

Dit soort kleine dingentjes!

Anoniem

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:04

Soms kook ik wel is, wij eten altijd aan de salontafel dus er valt niks te dekken, bord in de keuken/vaatwasmachine, kamer schoonhouden, we hebben alleen nepplanten dus die hoeven niet nat, en het koffiezetapparaat schoonmaken als deze dit aangeeft.
Ben 14 trouwens.

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:07

De ene week moet ik 's avonds de honden uitlaten en de week daarna doet mijn broer dit en dek ik 's avonds de tafel. Verder ruimen we onze eigen kamers op en als we thuis zijn als mams het poetsen is moet ik mijn eigen kamer stoffen/zuigen/dweilen etc. Verder regelmatig was ophangen en ik moet de 'paardenwasmachine' zelf doen.
Ook zwiep ik regelmatig de dweil door het huis heen en mijn broer de stofzuiger. Ook (helpen met) koken doe/moet ik regelmatig
En als moeders eens vraagt ergens mee te helpen wordt ook verwacht dat we dit doen

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:09

Wij moeten nu de tafel afruimen en vanaf 1 januari moeten we ook alles in de vaatwasser zetten :(

rabin
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:09

Die van mij is 14 jaar en een jongen. de afwasmachine in en uitpakken zijn eigen kamer opruimen en de schone was in zijn eigen kast leggen. Zijn eigen bed verschonen. Soms meehelpen met eten koken. Stofzuigen. Af en toe de katten bakken schoonmaken. Meestal helpen met de tafel dekken en afruimen.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:10

Sjors493 schreef:
Wij moeten nu de tafel afruimen en vanaf 1 januari moeten we ook alles in de vaatwasser zetten :(

Nou nou wat een moeite :=

Honden uitllaten , tafel dekken , kamer netjes houden dat soort standaard dingetjes :)

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:13

Mijn kinderen moeten echt wel meehelpen, zijn nu 14 en bijna 12.

Mijn zoon krijgt 5 euro toeslag op zijn zakgeld per maand voor het grasmaaien 1x per week.

De gewone klusjes: eigen kamer opruimen en stofzuigen voor allebei

zoon 14: boodschappen uit de auto halen, hond uitlaten, moeder helpen met technische klusjes
dochter 12: vaatwasser uitpakken, hond uitlaten en de sokken uitzoeken.

Verder wat er moet gebeuren als ik erom vraag... tuin, kippen voeren, hok schoonmaken etc.

Mijn dochter moet daarbij het tuig en zadel van haar eigen pony regelmatig poetsen, haren vegen, mest ruimen etc. Zoon heeft niets met paarden dus die klusjes krijgt hij niet.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:15

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:15

Ik heb geen kinderen, maar mijn oppas kinderen van 7 en 2 laat ik hun eigen speelgoed opruimen. De tafel dekken en afruimen en dan ook profesories (hoe schrijf je dat?) de tafel afnemen.

Ik vind het belangrijk dat kinderen weten dat ze hun eigen troep moeten opruimen en dat niet mama of de oppas alles doet..

Zelf thuis moest ik thuis met mijn broertje, stoffen, stofzuigen, grasmaaien, vaatwasser leegruimen ed.

Jenny_B
Berichten: 231
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:17

Ben ik dan zo slecht? De mijne zijn 5, 6 en 7 en helpen geregeld, ze zijn ook een leeftijd dat ze het leuk vinden.

Het enige verplichte nummer is de tafel afruimen, kleine moeite om na het eten je eigen spullen in de vaatwasser zetten of op het aanrecht te zetten.
Om de beurt geven ze de honden en cavia te eten, de oudste stofzuigt de woonkamer in het weekend. Oud papier wegbrengen is ook zo'n taak waar ze ruzie over maken wie zn beurt het nu is.

Het enige wat ze lijken te weigeren is hun eigen slaapkamer op te ruimen :)

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:20

Ik vind zelf wel dat kinderen íets'moeten doen, maar hoe veel en wat dan?

Wij hoefden thuis nooit iets te doen, heerlijk makkelijk, maar ik wil mijn kinderen toch leren dat ze een klein steentje moeten leren bijdragen...

Ik wil de zoon van 9 eigenlijk wel eens zijn eigen kamer laten stofzuigen. Maar kinderen moeten al zo veel de hele dag met school en huiswerk, ik vind ook dat ze kind moeten kunnen zijn....

Zo'n kluskaart vind ik wel een leuk idee!

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:20

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:21

Ik heb 2 zoons van 7 en 10 jaar en die doen ook nog niet zoveel.
Ik denk al gauw,ach ik doe het zelf wel dat gaat veel sneller :D
Soms dekken ze de tafel,wel helpen ze altijd de tafel afruimen maar ik zet het liever
zelf in de afwas machine. Mijn oudste sleept regelmatig de bak met de quad maar dat is
geen klusje voor hem,want als het aan hem ligt doet hij het elke dag,want hij zit het liefst de hele
dag op dat ding :D
Ook verzorgd hij zelf z'n konijnen en mijn jongste voert zelf z'n kalf :)

Oh ja ik wil wel dat ze alles opruimen en netjes achter laten

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:24

Wij moesten vanaf een jaar of 7 a 8 de hond uit laten, tafel dekken en af ruimen, afwassen, stofzuigen, helpen eten koken, was naar beneden brengen, eigen kamer doen.

Mijn moeder wilde ons wel helpen als wij haar ook hielpen. toen mijn moeder 2 dagen ging werken, moesten we die dagen meer doen, zodat we met zijn allen 's avonds niks meer hoefden te doen

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:24

Wij (mijn zusje en ik) moesten vroeger de tafel dekken, en na de tijd afruimen en afwassen. Onze eigen kamer opruimen moest één keer in de week, en verder had ik een huisdier die ik uiteraard zelf moest verzorgen en verschonen. Ook moesten we regelmatig (kleine) boodschappen doen.

Toen ik iets ouder was, vanaf een jaar of 13 moest ik ook mijn eigen kleren strijken, regelmatig koken en wanneer dat werd gevraagd de wc en/of badkamer schoonmaken of het huis stofzuigen.

Prima klusjes dus, allemaal goed te doen en ik ben er alleen maar beter van geworden. Ik woon nu lekker op mezelf en heb er alleen maar van geleerd om mee te helpen in het huishouden. :) Daarnaast kan je het ook leuk maken, het afruimen enzo vonden wij altijd vervelend, maar als we daarmee klaar waren mochten we lekker toetje, en boodschappen waren leuk want dat mocht op de skeelers, kamer opruimen tja dat is natuurlijk nooit leuk, maar als we dit netjes de hele maand deden mochten we bijvoorbeeld een ijsje halen ofzo.

Allemaal kleine dingen dus als beloning, en uiteindelijk leer je er alleen maar van!

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:26

ik moet iedere dag de hond uitlaten ( ben ik 1 uur mee bezig ) en ik kook tussen de 1 en 3x per week ( puur omdat ik het leuk vind )
verder mijn kamer schoon houden en dat was het, niet veel dus.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:26

Jenny_B schreef:
Ben ik dan zo slecht? De mijne zijn 5, 6 en 7 en helpen geregeld, ze zijn ook een leeftijd dat ze het leuk vinden.

Het enige verplichte nummer is de tafel afruimen, kleine moeite om na het eten je eigen spullen in de vaatwasser zetten of op het aanrecht te zetten.
Om de beurt geven ze de honden en cavia te eten, de oudste stofzuigt de woonkamer in het weekend. Oud papier wegbrengen is ook zo'n taak waar ze ruzie over maken wie zn beurt het nu is.

Het enige wat ze lijken te weigeren is hun eigen slaapkamer op te ruimen :)


Hahaha, onze dochter is zeven en best een verwende prinses, maar ik vraag haar best veel te doen en idd ze vindt het veelal leuk om te doen, zijn vaak kleine dingetjes die het voor jezelf ook wat gemakkelijker maken.

Sowieso moet ze haar eigen kamer opruimen en vaak helpt ze ook mee om haar eigen kamer te poetsen, de hond uitlaten als ik het vraag, meehelpen vaatwasser leegruimen/spulletjes afdrogen, tafel dekken, was afpakken, d'r konijn voeren en verschonen, meehelpen met de kippen voeren/schoonhouden, paarden voeren, erf mee vegen, bladeren harken etc.
*nu lijkt het net alsof ze uren per dag bezig is :') , maar veel dingen vraag ik haar ook alleen als het druk is*

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:26

Sjors493 schreef:
Wij moeten nu de tafel afruimen en vanaf 1 januari moeten we ook alles in de vaatwasser zetten :(


Nouja zeg, wees blij dat je tijd krijgt om eraan te wennen, het lijkt me niet meer dan normaal om zoiets voor je ouders te doen.

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:27

Ik ben 14, ik moet;

-stofzuigen (om de 2 dagen ofzo, andere dagen doet mijn moeder het)
-kattenbakken schoonmaken (elke dag)
-1x in de week grasmaaien (ong 1,5 uur, veel gras)
-elke dag tafel dekken
-elke dag tafel afruimen
-bedden opmaken
-was ophangen
-katten voeren
-afwasmachine uitruimen

Dat was het wel eigenlijk :P
Ben enigskind trouwens.

Kamer opruimen hoeft niet echt, ben er alleen om te slapen.
De grotere schoonmaakdingen doet onze schoonmaakster.

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:27

jamiroquai schreef:
Ik vind zelf wel dat kinderen íets'moeten doen, maar hoe veel en wat dan?

Wij hoefden thuis nooit iets te doen, heerlijk makkelijk, maar ik wil mijn kinderen toch leren dat ze een klein steentje moeten leren bijdragen...

Ik wil de zoon van 9 eigenlijk wel eens zijn eigen kamer laten stofzuigen. Maar kinderen moeten al zo veel de hele dag met school en huiswerk, ik vind ook dat ze kind moeten kunnen zijn....Zo'n kluskaart vind ik wel een leuk idee!


Dat vind ook,mijn oudste heeft echt al veel huiswerk,dus ik dan heb ook zo iets ga maar lekker buiten spelen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:29

De kinderen van mijn zus hebben ook al vaste taken (zijn onder de 11), de jongste dekt de tafel, de middelste ruimt het af (ouders zetten het in de vaatwasser, anders blijft er weinig van het servies over :D) en de oudste zuigt daarna even onder de tafel en de keuken en indien nodig nog de woonkamer :)

Zo dragen ze toch een steentje bij :j

IngridB
Berichten: 2376
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: Terheijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:33

Mijn zoontje is 10 (bijna 11) en hij hoeft niet veel te doen in huis.
Wel moet hij zijn kamer opruimen als het een erge puinhoop is en z'n bord ofzo in de keuken zetten, maar verder
niet veel eigenlijk :) .
Hij zit heel de week op school, krijgt 2x in de week huiswerk, is bezig met een werkstuk, dus ik heb liever
dat hij daar extra tijd insteekt dan dat hij mij helpt met klusjes :j .
Ik ruim liever zelf de vaatwasser in zodat het er meteen goed in staat :D en ik ben zelf graag
lekker bezig :j .

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:35

In huis is eigen kamer en speelgoed opruimen heel normaal. Natuurlijk help ik wel mee, maar ze moeten het ook zelf doen. Net als zelf brood smeren en snijden. Zelf je vuile was op de daarvoor bestemde plek leggen. Helpen met dekken en afruimen van de tafel.
Wanneer er iets schoongemaakt wordt, komen ze vaak al zelf vragen of ze mogen helpen. Soms krijgen ze ook de opdracht om iets schoon te maken.

Wat wel een echte karweitje voor mijn dochtertje is dat ze op zondag (helpt) de stal van haar verzorgpony uit te mesten. Ze hoeft niet alles zelf te doen, maar ik wil wel dat ze een groot gedeelte helpt of zelf doet. Niet alleen de pleziertjes van het ponyrijden, maar ook het zorgen voor een dier wil ik haar mee geven. met als gevolg dat ze nu zelf al zegt dat als we nu allebei tegelijkertijd ieder de eigen stal doen, we sneller klaar zijn. Meestal komt het er dan op neer dat ik de stal van mijn paard doe en zij begint aan die van de pony. Tegen de tijd dat ik klaar ben, gaat zij hooi in de stal van mijn paard leggen en doe ik het laatste stukje van haar stal.

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:35

Ik was 11 jaar en heb 3 weken het huishouden gedraait. Mijn moeder moest naar het ziekenhuis en moest daar een aantal dagen blijven, na die tijd mocht ze niet veel.
Als 11 jarige zat ik in de eerste van de mavo en als ik thuis kwam ging ik koken, opruimen, hond uitlaten, wasmachine draaiende houden. Savonds ging ik met vaders mee naar het ziekenhuis.
Mijn vader werkte veel die weken helaas. Dus die kwam rond half 6 aanwaaien en hij kon aanschuiven.
Mijn zus was toen in haar pubertijd en die deed niets in huis.
Ben er niet slechter van geworden hoor. Ik wist hoe de wasmachine werkte en hoe ik moest koken toen ik het huis uit ging.
Moest al op jongere leeftijd helpen in het huishouden..
Mijn nichtje van nu 4 stofzuigt nu ook al.
Nu vinden ze het nog leuk en maken ze er een spelletje van