Leeftijden van (boerderij)dieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Leeftijden van (boerderij)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 16:38

Hoi!
Toen we Annie (de oude koe) vorige week dinsdag lieten inslapen op de kinderboerderij vroegen we ons af hoe oud koeien eigenlijk precies kunnen worden. Ik meende ergens gelezen te hebben dat koeien "in het wild" gemiddeld 18 jaar kunnen worden. Maar toen ik het er vrijdag met de DA over had, zei deze dat dat helemaal niet zo zeker was, dat dat best wel eens een lagere of hogere leeftijd zou kunnen zijn, maar dat niemand dat wist, omdat koeien al zo vroeg geslacht worden. Eender zo met varkens. Hoeveel mensen hebben nou een varken in de tuin lopen en laten het zo oud worden als het maar wil?(dan heb ik het over een Nederlands landvarken, of Yorkshire en geen chinees hangbuikzwijntje).

Dus ik vroeg me af of jullie misschien de maximale leeftijden van varkens, koeien, schapen, geiten en ezels weten? Ik heb al gekeken bij http://www.cbs.nl maar daar kon ik niks vinden. Iemand anders enig idee waar ik dit kan opzoeken of weet iemand het zo uit zijn hoofd?

Wij zijn erg nieuwsgierig Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:41

Wij hebben een koe gehad van 20 voordat ze ook wegens ouderdom insliep en 1 van 16 waar je ook op kon zitten enzo.
Meeste koeien worden niet zo oud dit omdat hun melkproductie afneemt en tja als je 100 koeien hebt waarvan er 25 5 jaar zijn dan is het best wat om er maar 25 voor de lol te houden, geen melk is geen geld en dus geen geld om van te leven maar ook geen geld om koeien van te onderhouden en dat vergeten sommige mensen wel eens

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 16:47

Daar heb ik het ook niet echt over, of het goed of slecht is om die beesten te slachten. Ben gewoon nieuwsgierig, want zelfs de dierenarts wist niet hoe oud een varken/koe nou precies kon worden, geiten en schapen gokte hij ook en ezels wist ie bíjna zeker.

Annie was 19, maar of dat nou een uitschieter was of niet? Als ze goede benen had gehad, was ze nog wel 5 jaar meegegaan.