Stelling: paardenmarkten zijn niet zielig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Stelling: paardenmarkten zijn niet zielig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 08:09

Tjonge jonge, nieuwe Bit gekregen en wat kan ik mij ergeren aan sommige stukken. Dit is gewoon een reden om Bit op te zeggen. Het gaat over dat stukje over paardenmarkten, gedoemd om te verdwijnen.
En wat mij betreft mogen ze die FAbian Brockotter direct de mond snoeren. Wat hij nu weer in Bit geschreven heeft over paardenmarkten is klinkklare onzin.
Geen water? onzin, zelfs op de Zuidlaardermarkt is er water. Geen eten? onzin, overal is hooi te vinden. Zielig vlakbij kermisattracties? Geen paard die er panisch van is, alle paarden staan bij elkaar dus dan houden ze elkaar wel rustig.
Tjonge jonge, die Fabian is DUIDELIJK ZELF NOG NOOIT GEWEEST!!!!!
Allemaal van die onzinargumenten die ze bij de DB ook altijd moeten aanvoeren, zonder waarheden.

Ik geloof dat ik maar eens een kwade reactie naar Bit stuur, met dat het wel heel erg zielig is dat wij op paarden rijden, die beesten zijn ook niet met ruiters op de rug geboren. We moeten maar stoppen met paardrijden, dan hebben paardne het beter. En Fabian meteen geen werk meer, want dan kunnen ze Bit opdoeken.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:08

nou sorry hoor maar ik vind het wel zielig ,oke er zijn ook wel paardjes die er goed bij staan maar lang niet genoeg bij ons op stal is donderdag ook een paardje van de markt mee genomen (veulen van 5 maande ) maar dat beesje is daar gewoon bij zijn moeder weg gerukt en werd met stokken geslagen en dan maar zeggen niet zielig beestje is super bang maar knapt nu al aardig op
en dan maar te zwijgen over hoe de andere paarden vaak worden behandelt ............Verdrietig

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 11:24

Met stokken slaan? nooit gezien, alleen even aantikken. Maar dat hoort bij de handel. Doen ze ook met koeien, en echte dierenmishandeling heb ik nog noit gezien. Ik ga geregeld naar de paardenmarkt in Tolbert en elk jaar naar de Zuidlaardermarkt. Misschien moeten we daar maar eens een boktmeeting houden, dat is echt heel leuk en gezellig en absoluut niet zielig.
Spenen is hetzelfde als direct va n de moeder wegrukken.

Boktmeeting? derde dinsdag in oktober?

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:30

ja lijk me wel leuk meeting maar is echt zo maar goed elke markt is anders he

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:38

ik ben er dit jaar ook op de paardenmarkt!!!
ik ben nog nooit naar zoiets geweest en het is moeilijk om er iets van voor te beelden..... wel heb ik gehoord dat het er nooit zo vriendelijk aan toe gaat..... dit jaar ga ik dat zelf dus ervaren Lachen

xxjes

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 11:55

Dus dan maar een boktmeeting in Zuidlaren, centrale ontmoetingsplaats, 5 uur 's morgens?
Er is een heel verschil tussen niet vriendelijk op het oog en dierenmishandeling. Als je nog nooit handjeklap gezien hebt is het echt heel leuk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:08

Ik geloof best dat het niet zielig is, al ben ik er nog nooit geweest en kan ik dus ook niet oordelen. Maaaarrrr, wat er wel in dat artikel stond, en waar het eigenlijk om draaide was dat de paardenmarkten een grote samenplaats van paarden is en dat er dus hopen ziektes bij elkaar komen en dus heb je meer kans op grote uitbarstingen van MKZ en varkenspest en wat je nog meer voor een rotziektes hebben. Jij hebt waarschijnlijk alleen maar gelezen wat je wilde lezen want het ging er niet om dat het zielig was maar dat er ziektes overgebracht werden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:12

ik ben afgelopen woensdag nog op een paardenmarkt geweest. Er stond 1 mismaakt shet veulentje (kromme pootjes) en 2 friesen jaarlingen dan, 1 hengst en 1 merrie, stonden te dicht bij elkaar waardoor die hengst continu op die merrie probeerde te kruipen. Later hebben ze de hengst wat verder van de merrie gezet en toen was het over. Heb verder niks bijzonders gezien eigenlijk

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 12:55

DAt van die ziektes valt ook wel mee hoor, heb ik ook wel gelezen, maar dan moeten ze alles verbieden/afschaffen, dus ook wedstrijden en keuringen. Vergeet niet dat die paardenmarkten nog altijd de prijs bepalen. Zonder de markten is het vraag/aanbod-principe verstoord en zullen de paarden duurder worden.
Op wedstrijden komen ook paardne bij elkaar en worden ook ziektes overgebracht. En om de eeuwenoude traditie te niet te doen omdat er zgn. MKZ en varkenspest zou kunnen worden verspreid (hoeft dus niet), dan ga je echt te ver. Dus ik heb echt niet gelezen wat ik wilde lezen. MAar ik vond de duidelijk onterechte uitspraken over 'zielige' paarden zonder eten/drinken (tweede deel) het meest irritant. Dat heeft die Fabian alleen van horen en zeggen, duidelijk niet van zichzelf.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-07-02 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:59

MKS? Ik hoop voor je dat je MKZ bedoelt, je komt niet bijster inteligent over zo.

En met die ziektes is maar net hoe je het bekijkt, vaak worden paarden van een paardenmarkt van de ene veehouder naar de andere versleept, en dus ook mensen met koeien of varkens die MKZ gevoelig zijn. Veel handelsstallen en veel pensionstallen hebben geen koeien maar vnl. paarden en daar staan dus geen dieren die MKZ gevoelig zijn, al kunnen paarden het wel overbrengen. Dus daar ligt het verschil...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 13:12

typefoutje, de S en Z zitten ook zo dicht bij elkaar.
Dus een typefoutje heeft niets met intelligentie te maken, dan moet iedereen hier lekker dom zijn Haha!

Mensen kunnen het overbrengen, wind kan het meenemen, dus dan kunnen we wel ophouden te bestaan met leven, niets is meer goed.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:17

Tja, tis maar net hoe je het bekijkt, ik vind dat je met paardenmarkten een vergroot risico hebt op overbrengen van ziektes. En dan kun jewel gaan lopen gillen dat mensen dat ook kunnen maar dat is vrijwel onoverkomelijk, een paardenmarkt kun je wel voorkomen...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 13:19

Maar dat is traditie en hoort dus te blijven. Ik zou niet graag de Zuidlaardermarkt missen.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:30

Ik ben het met Steef eens. De strekking van het artikel was inderdaad het risico van het overbrengen van ziektes. Daarbij denk ik zeker niet dat de prijs van paarden door deze markten bepaald worden. Misschien de prijs van slachtpaarden? Maar zeker niet de prijs van sportpaarden en fokmerries. Ik zou nl. wel eens willen weten welk percentage hier zijn paarden van zo'n markt vandaan haalt?

Trouwens een groot aantal van die markten is een farce. Die paardenboeren krijgen gewoon standgeld aangeboden van de plaatselijke organisatie. Bij ons in de buurt krijgen ze bijv. €15,- als ze met een pony komen. Die mensen reizen dan met een aantal shetlanders die markten af om dat standgeld te innen. Zie je telkens dezelfde beestjes staan. Daar komt bij dat bij een aantal markten (niet bij ons, maar bij de wat grotere), de shetlanders/paardjes die er op het eind van de dag nog staan, uiteindelijk met het slachttransport meegaan naar het buitenland.

Ik vind het trouwens ook een beetje jammer dat je weer meteen negatieve uitlatingen over de Dierenbescherming bij dit onderwerp zet. Weer lekker kort door de bocht. Ik merk dit wel vaker hier op bokt. Een aantal mensen die een ontzettende negatieve teneur over De Dierenbescherming hebben.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 13:43

De DB doet misschien soms wel geod werk, maar vaak is het meepraten met anderen, zonder zelf verstand van iets te hebben. Zoals die man in bit met gebroken zadels op maneges. Nou dat komt echt niet vaak voor en al helemaal niet op elke manege.
Sportvissen met levend aas is ook 'zielig', dit hebben ze aan banden weten te leggen, nou ik zie het nog wel gebeuren dat paardrijden 'zielig' wordt.
En tijdens MKZ hadden ze een grote mond maar deden niets. Ook dan moet je je volluit inzetten voor al die onnodig afgemaakte en gezonde dieren.

Door dit soort praktijken doet men negetief over de DB, niet omdat ze bij de buren langsgaan met een hond vol wormen en volledig mishandelt is.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:54

Nou ik hoor dat van de MKZ telkens hier als argument tegen de DB. Maar wat voor effectieve actie hadden ze moeten houden dan? Het was echt verschrikkelijk, echt ontzettend.
Maar de fout zit mijn inziens bij de regering en de gemaakte Europese afspraken. Hier is de DB al jaren mee bezig, maar dat is toch erg lastig zo niet onmogelijk voor hun om deze regelgeving te laten veranderen? Ik bedoel maar: bijna heel Nederland was geshockeerd tijdens de MKZ, maar nog steeds heeft de regering/ het Europese Parlement de regelgeving van vaccinaties ed. niet bijgesteld. Als de Nederlandse Bevolking dit niet teweeg kan brengen, hoe moet een organisatie als de Dierenbescherming dit dan wel doen?

Daar komt bij dat wanneer de consument wat bewuster gaat eten, dus bijvoorbeeld biologisch, de bio-industrie zal afnemen en kansen op ziektes hierdoor (zeker MKZ en varkenspest) veel minder wordt. De DB stimuleert al jaren het eten van biologisch voedsel, maar de keus ligt toch uiteindelijk bij de consument zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:01

Als er biologisch dieren gehouden gaan worden en mensen blijven net zo veel eten als nu, wat maakt dat dan uit ivm ziektes.
Zo lang er vraag naar vlees is zullen er dieren voor gefokt worden, en zolang er niet minder gegeten word biologisch of niet worden er toch steeds dezelfde aantallen dieren gehouden.

Dus ik snap het ff niet hoor.
Uitleg graag Lachen

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:11

Een groot deel (ongeveer 85%) van de vleesproductie in Nederland wordt geëxporteerd. Voor de Nederlandse vleesconsumptie kunnen deze 'boeren' dus overstappen op biologische 'vleesproductie'. Hierdoor wordt Nederland alleen nog maar zelfvoorzienend. Er vindt dan geen export meer plaats. Het neemt uiteindelijk in zijn totaliteit minder ruimte in (komt mooi uit aangezien Ne een dichtbevolkt land is) en voor de rest zal een verschuiving naar grotere, dunbevolkte landen plaatsvinden. Het is namelijk een vreemd verschijnsel: bio-industrie. Nederland is een van de weinige landen waar dit in voorkomt. Reden hiervoor is dat het land gewoon te klein en te dichtbevolkt is om zoveel dieren voor vleesproductie in te houden. Bio-industrie boeren moeten dus een andere vorm van inkomstenderving gaan zoeken. Zoals: in de paardentak, bed en breakfast, minicampings ed.

By the way: in Nederland moeten jaarlijks 550 miljoen dieren in de bio-industrie leven. Dit is dus echt gigantisch veel (dierenleed).


Met een beetje goede wil, kan trouwens elk land op een diervriendelijke wijze zelfvoorzienend zijn en de minder dichtbevolkte landen kunnen altijd nog kiezen voor een deel export. Grotere landen zoals Amerika en Nieuw-Zeeland en Engeland en Frankrijk en ga zo maar door, gaan dan uiteindelijk meer vlees produceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:17

Maar export van oa vlees houd wel onze economie in stand.
En dat kunnen we dan weer goed gebruiken voor die heel veel mensen hier in nl die we toch moeten onderhouden omdat vele niet werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:20

oja nog ff vermelden dat ik vind dat in Nl de dieren veel vriendelijker gehouden worden dan in andere landen.
Het welzijn van het dier staat hier terecht heel hoog.
Dus van mij mag de DB zich meer op andere landen gaan richten.
Hier in Nl is het zo slecht nog niet.

En dat geld ook met de paarden markten om ff ontopic te blijven.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 14:21

Ik heb geen ziin om te veel te betalen voor m'n lapje biologisch vlees dat net zo smaakt als ander vlees (je proeft echt geen smaakverschil, is al onderzoek naar gedaan).
Ik ga ook voor economie, want als je zelfvoorzienend wordt, dan moetne wij Nederlandse burgers wel alle kosten ophoesten en daardoor wordt vlees veel te duur.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:53

ik weet niet of je de paardenmarkt van utrecht weleens bezocht hebt?
ik heb ze daar niet zien slaan maar meer rammen zo hard dat er wandelstokken op een hoofd kapot werden gemept.
schoppen met klompen op benen en in de buik voluit.
dit gebeurd bij paarden die alleen een verkeerde kant uitkijken.
paarden die naast elkaar gezet worden die elkaar leterlijk kapot trappen.
wonden op benen waar je het bot door kan zien, wonden met pus en etter.
nee is niet zielig heel gezelig Schijnheilig
dit zijn dingen die ik meerdere xeren heb gezien dus niet 1x mar veel en veel vaker.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:57

Runningkawa, bedoel je hiermee die 550 miljoen dieren die in de bio-industrie gehouden worden?

Citaat:
oja nog ff vermelden dat ik vind dat in Nl de dieren veel vriendelijker gehouden worden dan in andere landen.


Ik ben het met je eens dat Nederlanders over het algemeen beter zorgen voor hun huisdieren. Maar het aantal huisdieren in NE is velen malen lager dan het aantal dieren hier in de bio-industrie. En zoals ik al eerder vermeld had, Nederland is een van de weinige landen waar dieren op een dergelijke wijze gehuisvest worden. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een dier op de wei/vlaktes (andere vleesindustrie landen, zoals Argentinië en Amerika en de hooglanden van Engeland) dan een kalf/kip in een kist/kooi, of een varken in een hokje (zoals in Nederland en België). Maar ja, meningen verschillen.

Daar komt trouwens bij dat de Nederlandse Economie zeker haar welvaart niet te danken heeft aan de vleesexport, laat staan dat de economie hierdoor in stand gehouden wordt. Mag ik je eraan herinneren dat deze vleesproductie en -export grotendeels gesubsidieerd wordt door de overheid(dus door ons belastingbetalers gefinancierd wordt). En mag ik je dan ook herinneren aan het zeer kleine percentage van de beroepsbevolking dat hier zijn brood mee verdient?

En Germie, ik geloof dat jij dit zette:
Citaat:
Allemaal van die onzinargumenten die ze bij de DB ook altijd moeten aanvoeren, zonder waarheden.

+
Citaat:
Dat heeft die Fabian alleen van horen en zeggen, duidelijk niet van zichzelf.

+
Citaat:
Wat hij nu weer in Bit geschreven heeft over paardenmarkten is klinkklare onzin.


Dan moet je als je enigszins consistent wilt overkomen, daarna niet het volgende gaan zetten:
Citaat:
Ik ga ook voor economie, want als je zelfvoorzienend wordt, dan moetne wij Nederlandse burgers wel alle kosten ophoesten en daardoor wordt vlees veel te duur.


Hier klopt namelijk niets van. Zoals hierboven aangegeven: de economie is hier echt niet bijster bij gebaat. Het is nl. juist beter voor de economie wanneer de schaarse grond voor andere doeleinden ingezet gaan worden. Zoals ik al had aangegeven: bijv. paardentak en vakantiedoeleinden.

En natuurlijk is biologisch vlees iets duurder dan bio-industrie vlees. Maar niet veeeeeeeeeeel duurder. Maar ja, het is maar wat je te duur vindt. Als je er zelf geen probleem mee hebt dat je over de rug van velen dieren een goedkoop stukje vlees zit op te peuzelen, moet je dat natuurlijk zelf weten.

Misschien sollicitatie bij de DB? *LOL* Zou je volgens je voorgaande uitspraken goed bij passen!

Maar het wordt inderdaad wel erg off topic.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 15:06

Paardenmarkten en bio-industrie hebben anders niet veel met elkaar te maken hoor.
Koeien met een melkrobot komen nooit buiten, maar die dieren hebben ecth wel een goed leven. En dat valt tegenwoordig ook al onder 'bio-industrie'. En als Nederland zelfvoorzienend zal worden ,dan wordt een lapje 'biologisch' vlees echt wel veel duurder. En helaas valt er in de paardentak en de recreatiegebieden nog geen droog brood te verdienen. Dus dan maar export (en dat hoeft echt niet altijd dieronvriendelijk) boven 'biologisch'.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:23

germie schreef:
Ik heb geen ziin om te veel te betalen voor m'n lapje biologisch vlees dat net zo smaakt als ander vlees (je proeft echt geen smaakverschil, is al onderzoek naar gedaan).
Ik ga ook voor economie, want als je zelfvoorzienend wordt, dan moetne wij Nederlandse burgers wel alle kosten ophoesten en daardoor wordt vlees veel te duur.


Nou, laat dat onderzoek dan maar eens zien. Ben ik wel eens benieuwd naar want er is wel degelijk een verschil in smaak. Ik ben dus Pro biologisch vlees en het wordt hier ook regelmatig gegeten. Economie bla bla bla, een economie kan je door geldzucht ook kapot laten gaan. Op die manier zijn al veel bedrijven over de kop gegaan. Geef mij maar kwaliteit en dan betaal ik wel wat meer.
Het is gewoon waar wat Steef zegt, jij bekijkt alles hoe het jou het beste uitkomt of wil je zeggen dat je zo veel wijsheid hebt.
Weer on-topic; het is logisch dat zo iets meer besmettingsgevaar mee brengt, heb je ook waar grote groepen mensen aanwezig zijn.
Verder vind ik niet dat de markten compleet afgeschaft moeten worden (kan me trouwens ook niet, dat daar de prijzen voor sport-, fokpaarden op worden afgestemd, heeft dus niks met de vraag en aanbod op een paardenmarkt te maken. Dit is weer eens appels met peren vergelijken en anders leg je even uit waarom toch wel, ben wel eens benieuwd naar je uitleg).
Het lijkt me wel verstandig dat er goede regels zijn en wat ik er van heb gehoord is dat hier goed naar toe wordt gewerkt. Toch denk ik niet dat het een pretje voor een dier is om op een paardenmarkt te staan.