Rijtechnische inzichten door de jaren heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Rijtechnische inzichten door de jaren heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 01:24

Laatst viel me in een topic op dat het als "fout" werd bestempeld dat iemand stelling vroeg met de binnenhand en het tempo onderhouden etc. deed met de buitenhand.
Dat heeft me aan het denken gezet want dat is wel de manier waarop ik het (bij verschillende instructeurs) geleerd heb.

Stelling vroeg je op de binnenhand met meer druk, de buitenteugel gebruikte je voor begrenzen en het regelen van het tempo. Je vroeg meer op de buitenhand na een volte om het paard weer recht te richten en nageeflijk rijden deed je met de buitenhand.

Nu doe ik het anders. Het rijden op "twee teugels", simpel gezegd, vind ik een stuk prettiger. In de loop der jaren kreeg ik steeds vaker hele andere inzichten door de instructie waardoor ik veel van wat ik geleerd had overboord moest gooien.

Toch betrap ik mezelf erop dat ik, als ik er niet bij nadenk, soms nog meer druk op de binnenteugel leg bij een volte waardoor mijn paard meteen naar binnen valt.

Maar ik vraag me af of ik nu op een "foute" manier heb leren rijden (of nog erger, het altijd verkeerd begrepen heb Haha! ) of dat het vroeger toch de algemeen geldende norm was.

Om het plaatje even te verduidelijken: ik ben 30 jaar geleden begonnen met rijden en zo'n 25 jaar geleden werd dat rijden echt serieus met een eigen paardje en prive-les van een Deurne-instructeur die zelf niet onverdienstelijk reed in de dressuursport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 07:23

Volgensmij was dat voor toen heel normaal.
Ik heb het zo ook nog geleerd en ik betrap me er soms ook nog wel eens op. Haha!
Hetzelfde geld voor je knieen.
ik heb vroeger met viltjes tussen zadel en knie gereden en diegene die dat het langste volhield kreeg een kaugombal Haha!
Nu is dat ook veranderd in meer steun op de beugels en knieen los.
En zo zullen er vast nog meer dingen zijn Scheve mond

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 08:39

Sinds wanneer is het fout om stelling te vragen met je binnenhand Verward, dat lukt mij toch echt niet met mijn buitenhand hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 08:40

Zo heb ik nog geleerd je paard bij iedere pas met je been te ondersteunen en dan maar knijpen met een been Haha! Er is in de loop der tijd veel veranderd aan inzicht.
Ik vind wel dat je niet moet spreken over goed of fout. Klaus Balkenhol traint zijn parden heel anders dan Anky van Grunsven of Nicole Uphoff en allemaal hebben ze wereld scores behaald. Er is niet 1 manier, er zijn meerdere wegen die naar Rome {athene} leiden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 08:42

M'n knieen heb ik nog nooit aangesloten gehad (lag niet aan mij, maar aan de zadels, ik heb abnormaal lange bovenbenen, dus de meeste zadels zijn te kort, met die Daaleman is het wel goed). Is mij overigens wel geleerd, maar als ik dat deed kon ik geen onderbeen meer op z'n plek houden.

OP 2 teugels rijden is mij ook geleerd hoor, stelling met je binnen hand, buitenhand begrenzen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 08:52

Ik heb geleerd te zagen. hard trekken en links rechts oppakken zoals ze dat maar noemde ik ben daar heel lang mee bezig geweest om dat af te leren.Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik het nu ben afgeleerd.
Nog iets wat aangeleerd is en wat ik maar niet afleer is het licht voorover zitten dat hebben ze mij aangeleerd met het inrijden van jonge paarden.
Als ik nu een jong paard onder het zadel heb doe ik het onbewust weer en zo houd het helaas in stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:08

Ach, alles verandert door de jaren heen, en zo ook dressuurmatig inzicht. Vroeger leerde je ook dat je elke pas aan moest drijven (tactmatig drijven), en ook dat is nu achterhaald.

Behalve het 'algemene' inzicht dat verandert, leer je zelf ook heel veel door de jaren heen. Andere instructeurs, andere paarden, eigen ervaringen, en gedeelde ervaringen met andere ruiters. Daardoor ga je toch soms heel anders tegen dingen aankijken.
En soms heb je ook het idee dat je het in een bepaalde stijl of manier he-le-maal gevonden hebt, en kom je er na een jaar ofzo achter dat je een grove fout hebt gemaakt, en dat je weer van voor af aan kunt beginnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:20

Volgens mij heet dat ontwikkeling Haha!

Ik weet niet wie het heeft gezegd, maar vond het een mooie kreet: "Je kunt maar op 2 manieren rijden: goed of slecht" En over goed zijn de meningen verdeeld. Er zijn idd meerdere wegen die naar Jerez Haha! leiden, maar het principe achter die wegen komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer.

Ik heb de afgelopen 3 jaar mijn rijden, en vooral de benadering ervan, behoorlijk omgegooid. In het begin heb ik echt moeten omschakelen, en greep ik bij problemen altijd terug op mijn oude gewoontes. Nu worden bepaalde dingen langzamerhand reflexen, en kan ik problemen veel effectiever oplosser. Ik begin een beetje te leren om systeem in mijn rijden te hebben. Ik begrijp veel beter waar ik mee bezig ben, in plaats van zo maar wat te doen.

Je merkt over het algmeen vrij snel aan je paard of je op de goede weg zit of niet.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:42

ik rijd nog geen 30 jaar (lukt leeftijd-technisch gesproken niet eens), maar merk wel dat dingen die mijn trainer een paar maanden geleden al uitlegde nu pas op hun plek beginnen te vallen. Met andere woorden, ik kan nu pas zelf doen wat hij een paar maanden geleden heeft uitgelegd, en wat ik toen, pas voor pas, handeling voor handeling, met zijn hulp kon uitvoeren. Ook dat is een vorm van ontwikkeling... Toevallig stond ditzelfde punt ook in het interview met Lisa Wilcox in de laatste Bit (wat me toch wel goed deed!).
Verder heb ik geleerd om los te rijden en daarin veel gebruik te maken van niet sterk verzamelde zijgangen en buigingsoefeningen zoals wijken, schoudervoor en schouderbinnenwaarts (en -buitenwaarts) om mijn paard los te maken. Dit is iets wat om mij heen eigenlijk niet gebruikelijk is en waarbij ik een knopje in mijn hoofd moest omzetten om die nieuwe manier van losrijden toe te passen en te ontdekken dat het goed werkt voor mijn paard. Ook weer ontwikkeling...

En wat betreft dat voorover zitten bij het rijden van jonge paarden: daar is helemaal niets mis mee hoor, sterker nog, als je in de iets verlichte zit zit, ontlast je de rug van het paard. Het is alleen een probleem als je het op ieder paard doet...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:37

idd ontwikkeling.
Zo heb ik tot een paar jaar geleden geleerd dat als je niet uitkomt voor de sprong je je handen weg steekt zodat je paard de vrijheid krijgt om af te gaan. Nu leer ik juist dat je je handen op de plaats houdt zodat hij de steun krijgt om op af te zetten. En in noodsituaties verval ik dus nog steeds in mijn oude 'fout'. Die reflex moet nog om en dat kost tijd.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 12:10

Jullie hebben gelijk dat het "ontwikkeling" heet en niet fout is maar als ik hier topics lees wordt er vaak gezegd dat iemand het "helemaal fout" doet terwijl die zeg maar op de ouderwetse manier rijdt Knipoog

Ik heb ook nog met bierviltjes tussen mijn knieen en het zweetblad gereden, heb ook weleens een zweep in mijn jas gehad om recht te leren zitten Haha! En inderdaad, elke pas drijven om het tempo te onderhouden.

Als je zo naar de verschillen kijkt tussen een aantal jaren geleden en nu zijn die eigenlijk best groot. Behalve dat we steeds beter proberen te rijden moeten we ook nog steeds mee met de veranderende inzichten. Dat maakt het er niet gemakkelijker op maar ik heb zelf wel het idee dat het ook echte verbeteringen zijn.

Wrijf het er maar weer in Abby dat ik ouder ben dan jij Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:46

Citaat:
Wrijf het er maar weer in Abby dat ik ouder ben dan jij


was niet zo bedoeld hoor Haha!

Toch kun je dingen wel degelijk fout aanleren. Hetzij door verkeerde uitleg van de instructeur (een heel duidelijk iets bij mijzelf is het wijken geweest, ik heb vroeger zo ongeveer precies omgekeerde hulpen geleerd, en heb dat nu eindelijk uit mijn systeem gekregen) hetzij doordat je zelf dingen verkeerd doet die vervolgens door de instructeur niet worden gecorrigeerd (denk aan bijvoorbeeld piano-handen, rechte armen, afstekende benen, klop-beentjes of verkeerde ophoudende hulpen (alleen uit je arm ipv uit je bovenlichaam)). Dat zijn echt fouten te noemen. Maar er leiden inderdaad vele wegen naar Jerez en het is qua trainings- methode maar net wat je prettig vindt en wat werkt voor je paard. En bij een ander in de keuken kijken werkt vaak erg verhelderend!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 12:58

Dat bij die ander in de keuken kijken vind ik nu juist zo leuk van bokt. Je leest hier heel veel over de verschillende inzichten en dat zet mij soms toch weer aan het denken.

Dat je dingen fout aan kan leren is iets waar ik me helaas zeer van bewust ben. Ik moet ook nog steeds heel veel afleren.

Waarom is de uitdrukking "vele wegen leiden naar Rome" eigenlijk veranderd in "vele wegen leiden naar Jerez"? is dit misschien ook al een nieuw inzicht Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:03

jerez is het wk dressuur toch? of zit ik nu helemaal fout?

abby klopt omdat ik een tijdlang alleen maar jonge paard heb ingereden is het er helaas ook ingeslopen bij de oudere paarden.

Percy dat ben ik helemaal met je eens ik heb wel eens gehad dat ik op rt iets las en dacht toch eens proberen , overleg met de instructeur en uitproberen maar omdat ik dacht dat het misschiuen wel bij mijn paard zou passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:07

WK's zijn dit jaar in Jerez (niet alleen van dressuur, maar alle disciplines) Haha!

De vorige W.E.G waren in Rome, dus alle wegen leiden niet langer naar Rome, maar naar Jerez Cool
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-02 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:07

Jerez is het WK wat dit jaar gehouden word. (Spanje)
Het is niet alleen dressuur maar ook springen, eventing, endurance. aangespannen en westerngehobbel.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:20

Iedereen rijdt anders, elk paard reageerd ander. Daarom ben ik van mening dat instructrices eerst op mijn pony gezeten moeten hebben voor ze mij les kunnen geven. Dit is dan ook elke keer gebeurt, zo konden zij mij veel beter uit leggen wat ik fout deed en waar Flair het beste op reageerd.

Ik ben ook van het omlaag trekken naar het op mijn buitenhand rijden en de achterhand hangt er maar een beetje bij. naar het op 2 teugels en vanuit de achterhand gegaan. Idd ontwikkeling, je bent nooit uitgeleerd in de paardensport Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:20

Reining heet zoiets (westerngehobbel).
En vergeet voltige ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:31

Ehhhhh.... westerngehobbel= reining? Haha!
Hmm, toch nog wat geleerd vandaag. Toch es met m'n trainer overleggen wanneer ik aan "hobbelen" toe ben.
Wanneer hebben ze trouwens pleasure, horsemanship, trail etc. afgeschaft?

Zo zie je maar weer, zelfs op Bokt blijf je je blijkbaar ontwikkelen *LOL*

PS Steef als je lef hebt kom je op die knol van mij westernhobbelen. Zien we ook nog eens een leuke rodeo *LOL*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:39

hihi flitsende milena haha gaat ie hard hihi. zelfs ik kon haar rustig krijgen. of heb ik nu een wat lage dunk van me zelf hihi. wil het wel eens zien.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:48

*LOL* eigenlijk was het provoceren, maar ik liep gewoon op een opmerking te wachten over dat westerngehobbel. Maar ik wist niet precies welke discipline het was dus heb ik er maar westerngehobbel neergezet *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:56

Even terug on-topic...

Het is niet alleen de ontwikkeling van rijkunst in het algemeen, maar ook de ontwikkeling van de ruiter zelf. Gaandeweg leer je dingen die je later anders plaatst in je rijden. Misschien leer je om stelling te vragen met je binnenhand, later als je verder bent, pas je dat op een bepaalde manier toe. Net als aandrijven, als je niet leert wat je been kan doen, kun je ook niet leren hoe je je beenhulp gebruikt. Hiermee wil ik niet alles goedpraten hoor, het zijn maar voorbeelden. De ruiters die leren rijden op hun eigen paard dat al goed aan de hulpen staat, leren het anders dan iemand die eerst op een manege zijn eerste lessen neemt.

Er wordt veel slecht les gegeven en er zijn ruiters die echt verkeerde dingen aanleren; maar tegelijkertijd moet iedere ruiter bij een begin beginnen en dan is niet alles fout, maar een manier om iets te leren wat zich later weer ontwikkelt in het rijden. Vaak is die latere kennis ook nodig om te kunnen constateren welke fouten er zijn aangeleerd. Iedere ruiter doet toch naar beste eer en geweten wat hem goeddunkt/geleerd is? Met ontwikkeling kom je tot inzichten en kun je je rijden weer aanpassen en heb je weer een stap in je ontwikkeling gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:05

phoenix4ever schreef:
hihi flitsende milena haha gaat ie hard hihi. zelfs ik kon haar rustig krijgen. of heb ik nu een wat lage dunk van me zelf hihi. wil het wel eens zien.


Nope, meegemaakt in een brave bui. Weet je nog wat ze voor behandeling voor Wouter in petto had? }> Bloos Ach zo'n Fjordje toch.... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:07

Lovely schreef:
Er wordt veel slecht les gegeven en er zijn ruiters die echt verkeerde dingen aanleren; maar tegelijkertijd moet iedere ruiter bij een begin beginnen en dan is niet alles fout, maar een manier om iets te leren wat zich later weer ontwikkelt in het rijden.


Da's een waar woord. Al is het soms behoorlijk beroerd wat je aangeleerd hebt, je leert er altijd wel weer van, al is het maar hoe je iets niet wilt. Ik vind het alleen altijd zo sneu voor m'n paardje, die ondanks alle stomme dingen die ik haar al aangedaan heb elke dag weer met de oortjes naar voren op haar vrouwtje staat te wachten.... Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:11

Je moet maar zo zien, als je beter had geweten dan had je waarschijnlijk wel beter gedaan. Het is niet voor niks dat leren paardrijden een heel leven lang duurt, er is namelijk altijd weer iets nieuws te ontdekken en zo groei je steeds verder.

Alle inzichten over het rijden in het algemeen (soms systemen genoemd) sturen ons daarin, maar leren en ontwikkelen moet iedere ruiter toch echt zelf doen en hoe en volgens wel systeem is ieders eigen keuze.