Hoe krijg ik mn Fjord meer voorwaarts??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marvik_Lover
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Heiloo

Hoe krijg ik mn Fjord meer voorwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 15:19

Heej alluhmaal! Lachen ,

Ff een vraagje: hoe krijg ik mn fjord meer voorwaarts?
Hij is namelijk een tijdje (voordat ik hem had) door allemaal verschillende mensen bereden en nu is ie heel sloom geworden!
Buiten rijden gaat nog wel, maar met dressuur gaat ie zowat niet in galop!
Moet ik nu met sporen gaan rijden?
Graag tips!

XxXxXxXxXxXxXx Cynthia En......... Lovers [color=violet]

Hoefjus Van Marvik; Het Liefste Fjorduhpeerd Van Heel De Wereld !!


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 15:55

Hoi , er staan hierover al heel veel onderwerpen , en zou je aub in een normale kleur willen plaatsen ?

Ik krijg hier een beetje koppijn van , leest moeilijk Lachen

Zorg iig voor afwisseling , plezier in het werk , gezond beestje met voldoende energie.

Heb je dat dan moet je zorgen dat hij goed op je been reageerd.
Even streng zijn.

Jij wilt bv. vanuit stap aandraven.

Open je handen iets om 'm de ruimte te geven voorwaarts te gaan
en knijp je kuit even aan.
Geen reactie > stevig schopje > geen reactie > ferme tik met zweepje.
Als je even streng bent dan heeft hij op deze manier zo door dat hij maar beter meteen kan reageren voordat de schop of tik komt.

Zorg wel dat je eerlijk blijft , dus niet overvragen / te veel eenzijdig werk laten doen.
Hij moet het wel leuk vinden om voor je te werken , dus niet steeds hetzelfde stoffige rondje karren , dan is het namelijk begrijpelijk dat hij geen zin heeft Knipoog (ik zeg niet dat je dit nu doet hoor)

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:38

idd er is hier pas al een onderwerp geweest,
Pmarena ik ben het met je eens, je moet in ieder geval veel overgangen rijden, bv van stilstand naar stap als hij niet meteen op je been reageert geef dan een tik, als je gewoon afwisselende dingen met hem doet is ligt het in ieder geval niet aan verveling Lachen
Succes,

ps. als hij niet goed op de zweep reageert zou je sporen kunnen overwegen...

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 20:36

Kijk ook even naar het voer van het dier, misschien doet 'ie het op bijvoorbeeld een granenmix wel veel beter dan op een brok. Krijgen ze soms net even wat meer looplust van.

Niet meteen naar sporen grijpen, die zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, niet om je paard mee in het rond te jagen.
Aanpakken zoals elk ander paard: correcte hulpen geven, en daarop reactie eisen.
Zorg dat het werk lekker afwisselend is, negeer ongewenst gedrag (zoals sloom doen) en beloon goed gedrag (zoals een mooie middendraf).

Succes!


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:42

aha dus zo doe jij dat bij milena gewoon granen erin en dan gaat ze wel.
sporen zeker niet gebruiken.
heeft je bollie een probleem eerst kijken of er niets is met het beesie en dan naar je zelf kijken. Het probleem ligt zelden bij het knollie.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:51

phoenix4ever schreef:
Het probleem ligt zelden bij het knollie.

Het probleem ligt wel bij je paard maar jij hebt het veroorzaakt dus moet je het ook corrigeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:04

phoenix4ever schreef:
aha dus zo doe jij dat bij milena gewoon granen erin en dan gaat ze wel.


Verklaar je nader? Verward

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:06

nee sonja heeft pizza snijders Knipoog

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:08

Hele scherpe, anders wil zo'n fjord immers niet lopen.... Tja, koudbloed he, dat heb je met die trekpaarden, he Nimberrrrrrrrrr *LOL*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:05

hihi nou dan had ik zeker goede invloed op haar, want ze wilde best lopen voor me hihi en dan je beugel kwijt zijn hihi was erg gaaf. zou het zo weer doen op milena race beest.
ik bedoelde dat jij granen in milena stopt en dat ze daar feller van wordt.
hihi milena is een arabiertje in fjort kleding hihi

eneh steef lig toch het probleem bij de ruiter dat moet eerst opgelost worden voordat je aan het paard kunt gaan werken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:25

Aanpakken denk ik! Haha!

Obelix is gewoon stoer!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:29

Een spoortje (of zweep) zou idd een oplossing kunnen zijn ja.
en als dat na een paar weken nog niet helpt, zou ik kijken je niet iets van haver ofzo kan bijvoeren??

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:26

Als "mijn" fjordje altijd sloom ging lopen was het dus tijd voor een aantal longeer sessies achter elkaar. Dus dan ga je ipv rijden longeren een aantal dagen achter elkaar. Maar wel flink laten doorlopen tijdens de draf dus geen sukkel drafje echt verruimen en terug nemen netzoals de galop je doet de arbeidsgalop en gaat dan de middengalop proberen en weer terug naar arbeidsdraf.. veel afwisselingen.. Maar ik zou wachten met spoortjes omdoen, want dan gebruik je die dus iedere keer als hij sloom is en wordt daar op een gegeven moment ook immuun voor..
Je kunt het echt proberen. dus een weekje niet rijden maar longeren. En als dit echt niet helpt kun je alijd naar hulpmiddelen grijpen..
succes

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:48

dat van dat longeren is wel een goed idee ja! was ik zelf niet opgekomen, wat ook belnagrijk is dat je paardje plezier heeft in haar training, dus veel afwisseling, overgangen rijden, buitenritje, longeren, keer springen??? en wanneer ze goed doorloopt belonen, en misschien wel heeeeeeeeeeeel belangrijk streng zijn. niet te lang afwachtten maar een keer een flinke tik met de zweep helpt vaak beter dan tien keer aansporen!

alweer een jaar samen Lachen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:10

Sonja schreef:
Niet meteen naar sporen grijpen, die zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, niet om je paard mee in het rond te jagen.


mee eens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, OmgiliBot en 8 bezoekers