Ongelijke halsbespiering.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Ongelijke halsbespiering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 19:45

Ik doe lichamelijk redelijk zwaar werk en ben dan ook, zeker voor een vrouw, vrij sterk. Cool Omdat ik rechts ben, ben ik daar dus extra sterk en dat merk ik met het rijden. Mijn knollebeest wordt op rechts ook steeds sterker.

Omdat ik weet dat een partijtje teugeltrekken uiteindelijk altijd door Duncan wordt gewonnen en omdat het natuurlijk helemaal niet goed is om zo te rijden, wil ik deze vicieuze ( Verward ) cirkel graag doorbreken. Zeker omdat ik dit weekend zag dat zijn halsbespiering aan de rechterkant duidelijk meer wordt als aan de linkerkant.

Goed, ik weet dus dat het m'n eigen fout is, maar wat kan ik er aan gaan doen ? Moet ik nu linksom extra met hem gaan werken of juist rechtsom ? Zou het slim zijn om een elastieke verbinding te maken aan de rechterteugel, zodat we daar een soepeler verbinding krijgen ? Please help, want ik wil geen Clydesdale met een dravershals ! Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:25

Zelf zorgen dat je aan allebei de kanten even sterk wordt Lachen, Heel veel loslaten, loslaten, loslaten aan je rechterkant, en bijvoorbeeld twee keer per week half uur les nemen zodat iemand je steeds op je fout wijst, want het is erg moeilijk in het begin om dat af te leren!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 13:55

Dat ie op rechts sterker word komt waarschijnlijk omdat ie scheef is. Hij gooit dan waarschijnlijn zijn kont naar links en dat linkerachterbeen (wat dus niet onder de massa komt) zorgt er dus juist weer voor dat hij links te licht is. En dan wordt hij rechts dus automatisch sterker. Rechtrichten dus.
Paardrijden is voor de rest ook helemaal geen krachtsport (gelukkig niet, anders kwam ik de baan niet door!) dus probeer het met gevoel en met je hersens te doen!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:36

Iedereen zal dit probleem in meer of mindere mate herkennen. Wat bij mij nog steeds het beste helpt, is me heel goed concentreren. Heb ik gelijke veel druk op beide teugels? Zijn m'n beide polsen ontspannen? Heb ik m'n handen echt netjes naast elkaar? Trek ik niet m'n ene schouder meer op dan de andere? Voel ik meer spanning in m'n ene arm dan in de andere? Als ik dit maar steeds blijf controleren, merk ik dat ik beter recht kan richten. Ik rijd niet meer of minder op links of rechts, maar ga wel heel vaak van hand veranderen, zodat ik op een gegeven moment haast zelf niet meer weet of ik nu links of rechts om rijd.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:42

Om jezelf af te leren de hele tijd te trekken, kan je ook eens een paar keer met kompleet losse teugel rijden. Dat paard loopt dan wel niet aan de teugel, maar jij leert wel om in evenwicht te blijven zonder aan die teugel te hangen.
Vandaar uit kan je de teugels zo oppakken, dat je geen gewicht in handen hebt, maar wel heel piepetje licht contact. En dan ga je ook wat sturen.

Dat zal voor jullie beiden even wennen zijn. Jij omdat je opnieuw je evenwicht moet vinden, hij omdat hij nu niets heeft om aan te trekken.
Dan ga je tijdens het rijden je er enorm op concentreren dat je in beide handen evenveel gewicht hebt, en probeer je niet weer te vervallen in je oude gewoonte van touwtjetrekkerij....

Dit is een heel lastig probleem, maar je onderkent het, dus nu gaat alles veranderen! Op naar de lichtheid in de teugels, echt als je het eenmaal in de gaten hebt, wil je nooit weer anders!
Tip: Centered Riding boek kopen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 18:14

Bedankt voor jullie reacties tot dusverre. Ik geloof (hoop) dat het probleem niet in het trekken aan de teugel door mij komt, want dat doe ik niet, we draven ook regelmatig aan een lange teugel omdat dat gewoon goed voor z'n balans is.

Ik heb 1 a 2 x per week les en rijd ongeveer een jaar of 8 bij een manege en nu 1,5 jaar een eigen paard Kwijl . Er zitten echt wel fouten zat in m'n rijden, maar evenwicht heb ik wel Haha! . Het probleem is ook dat ik te lief ben voor hem en hem niet goed genoeg aan m'n rechterbeen krijg (niet consequent genoeg), om dat te oefenen rijd ik veel rechtsom, wijken voor het rechterbeen, schouder voor etc. Daarmee maak ik hem natuurlijk ook steeds sterker op rechts. Het valt ook niet mee om rechts goed aan te galopperen, hij maakt een raar huppeltje en galoppeerd vervolgens vrolijk in de linkergalop.

Ik weet dat ik hem beter aan m'n rechterbeen moet rijden, maar hij reageert zo extreem op de zweep, dat je gelijk alle ontspanning kwijt bent.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:48

hee das grappig zeg, precies mijn verhaal Haha!
ik heb een friese hengst met een meganek, ben zelf sterk (rechts) dus tel maar op Knipoog

je kunt ipv een zweep misschien beter met een spoortje rijden, omdat ie zo heftig reageert op de zweep.
regelmatig lessen doe je gelukkig al las ik Knipoog
en proberen toch consequenter te zijn, zeker als het gaat om reactie op been.

ik moet van mijn instructrice veel rechtsom rijden, op mijn buitenteugel afstellen en zorgen dat ie niet wegloopt over de buitenschouder.
veel omstellingen rijden en op 2 teugels houden tijdens zo'n omstelling.
tja ik kan je eigenlijk niet zoveel helpen, zit nl met hetzelfde probleem.
iig succes.
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 20:12

Craignethan schreef:
Ik geloof (hoop) dat het probleem niet in het trekken aan de teugel door mij komt, want dat doe ik niet....

Het probleem is ook dat ik te lief ben voor hem en hem niet goed genoeg aan m'n rechterbeen krijg (niet consequent genoeg),
.



It takes two to tango...ook in het touwtrekken! Maw, jij doet net zo hard mee aan het touwtjetrekken! Niet doen! Als hij aan jouw gaat hangen, laat hem maar eens helemaal los. Valt ie mischien op zijn snuffert, had ie maar op moeten letten...niet meer aan meedoen.

Consequentie is af en toe misschien moeilijk, maar wel de enigste manier! Zet hem met een enkele, ferme hulp in een bepaalde versnelling of houding, en laat hem dat afmaken totdat je hem een andere opdracht geeft. Wees heel strict in je rijden, luistert hij niet, 'schop' erin. Als jij iets feller en dominanter wordt, zal hij beter gaan luisteren. Echt, even moeilijk, maar je wordt beloond!

Verder, doe echt extra je best om het paard beter recht te richten. Zo scheef als hij zich nu ontwikkeld, dat is niet goed. Die klok moet je terugdraaien, hoe eerder hoe beter.
Ik kan je de theorie van het boekje "In het rechte spoor" van harte aanbevelen, daarin staat vrij duidelijk in fasen omschreven wat rechtrichten inhoud en hoe je dat kan doen....

Is er niet een ander, minder scheef paard, (wel eentje met wat gevoel voor de hulpen) waar je je eigen rijden weer even wat op kunt bijschaven?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 20:26

[quote="Dees"]
It takes two to tango...ook in het touwtrekken! Maw, jij doet net zo hard mee aan het touwtjetrekken! Niet doen! Als hij aan jouw gaat hangen, laat hem maar eens helemaal los. Valt ie mischien op zijn snuffert, had ie maar op moeten letten...niet meer aan meedoen.

We hebben 99 % van de tijd een prettige, lichte verbinding. De enkele keer dat hij op m'n hand hangt laat ik hem inderdaad "op z'n snufferd vallen', daar ben ik heel gemakkelijk in Knipoog .

Consequenter moet ik zijn, dat klopt. Vind ik wel heel erg moeilijk, ik ben al zo ver met hem gekomen terwijl hij pas erg laat zadelmak is gemaakt (10 jaar oud), het was een erg onzeker paard, is nu al een stuk beter. Maar i.d.d. moet ik strenger zijn wat betreft reageren op m'n been.

Wat het rechtgericht zijn heb je waarschijnlijk absoluut gelijk. " In het rechte spoor" is 1 van de weinige paardenboeken die ik niet ken, zal ik eens naar op zoek gaan, dank je.

Duncan staat met 2 andere paarden en is van deze 3 de best geredene ( en dat heb ik lekker zelf gedaan Haha! Knipoog ), dus een ander, recht, paard rijden is voor mij helaas geen optie. En een recht paard vinden bij een manege is volgens mij een onmogelijke opgave Verward .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 20:31

Nou, je klinkt alsof je op de goede weg bent Haha!
Als je doorzet, komt het vast voor mekaar! Veel succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 16:10

Dit probleem heb ik pas ook gehad en ik zette mezelf op rechts dus helemaal vast. Zo erg dat ik er onwijze spierpijn van had gekregen en de volgende dag niet kon terug trekken, of ik nu wilde of niet. Ik moest haar daardoor wel op links terug nemen en mijn spierpijn duurde net lang genoeg om haar soepel te maken. Nu is het weer opletten dat ik het niet weer doe, want dan ben ik terug bij af. Altijd een moeilijk punt.
van mijn instructrice moet ik altijd veel voltes rijden en dan vooral op de linker teugel, zodat ik tussentijds recht los moet laten. Volgens haar hoort die teugel gewoon in een boogje te kunnen hangen op een moment dat ik dat wil en als ik Pris dan goed aan het been heb, blijft ze gewoon aan de teugel. Dat hoor je tenslotte toch op been te doen en niet op teugel. De uitvoering ervan is altijd moeilijker dan zij het verteld maar toch, we trainen verder.


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 06:06

Ik ben er zaterdag eens heel bewust mee bezig geweest en inderdaad, hij is hartstikke scheef ! Huilen . Koppie naar links, schouders naar rechts en kont naar links, feitelijk rijd ik dus constant met stelling en buiging naar links. Zondag was het bloedheet, dus rustig oefeningen in stap gedaan om hem recht te richten. Hebben jullie nog tips (zolang ik het boek "in het rechte spoor" niet heb) ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:59

Craignethan, even een vraagje: heb je spiegels in de bak waar je rijdt?? Of heb je iets anders waar je jezelf kunt zien of is er iemand die vaak met je meekijkt? Als je iets hebt om te controleren is het makkelijker om te zien of je oefeningen goed effect hebben. Als je alleen op je gevoel moet afgaan is het wel een stukje moeilijker.


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:31

longeren... dat is voor mij een van de manieren om een paard soepel te krijgen waardoor je ook stelling en buiging kunt krijgen. Onder het zadel doe ik veel buigingsoefeningen (begin al met losrijden). Op de hand waar ik de meeste moeilijkheden heb, dus de kant waar de stelling en buiging moeilijk (of soms niet) wil komen, maak ik gebruik van de wand als ik schouder voor of schouderbinnenwaarts wil rijden. Mijn paard wil soms wat moeilijk buigen op de linkerhand, dus ga ik op de rechterhand rijden en dan schouderbuitenwaarts vragen. Door de begrenzing van de wand kan ze niet naar binnenvallen en heeft ze ook steun aan die wand. Niet te lang doorwerken op de moeilijke kant, maar al snel weer de ontspanning zoeken op de gemakkelijke kant. Later kun je slangenvoltes rijden, al dan niet met cirkels erin om net even meer door te vragen wanneer het omstellen en meteen weer inbuigen niet goed gaat. Het eindeloos werken op een grote volte en dan maar proberen in te buigen in de hals, soms met een binnenhand die tot achter de knie wordt geplaatst, is niet echt mijn manier, maar zie ik hier in mijn omgeving wel heel veel. Volgens mij laat je het paard dan ook heel gemakkelijk over de schouder lopen als je niet ook ontzettend goed met je benen begrenst.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 19:45

Ik heb helaas geen spiegel in de bak. Ik heb elke woensdag les van m'n instructrice en 1 x in de 2 weken op zaterdag instructie van de vriend van een vriendin (klinkt vaag, maar hij heeft er echt wel (veel) verstand van Haha! ). Met m'n instructrice heb ik het nog nooit echt over rechtrichten gehad, wel over het feit dat hij beter aan m'n rechterbeen moet zijn en dat de rechtergalop beroerd gaat. A.s. woensdag dus maar over het rechtrichten babbelen. Ik krijg dus op zich wel redelijk wat controle of het allemaal goed gaat, maar helaas niet als ik voor mezelf rij.

Longeren is geen optie voor Duncan. Help, nu krijg ik iedereen over me heen Knipoog , ik heb een aantal keer n.h.s. met hem gedaan, grondwerk, maar niet op de juiste manier voor hem. Als ik hem nu wil longeren voelt hij dat alsof ik hem wegstuur en voelt hij zich dus k*t. Schoudervoor oefen ik wel met hem, een goede schouderbinnenwaarts is denk ik nog een maatje te groot voor ons. Tot dusverre bedankt voor jullie leerzame adviezen en kom maar op met meer .... Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers