veulen wil steeds bij de moeder weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

veulen wil steeds bij de moeder weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 22:37

Het veulen heeft intussen de naam Sjefke gekregen! Haha!

Sjefke wil steeds naar Toscar toe, Toscar vind dat wel leuk, aandacht! (sinds Nelly dat veulen heeft kijkt ze niet meer naar hem om *ja, met de oren in de nek* en voelt Tos zich wel eenzaam... erg aanhankelijk naar mij)
Maar Nelly staat dat niet toe,.. Jaagt Tos en Sjef dan uit elkaar en is dan echt vals,... trapt gericht en blijft bokken... Ook trapt ze rustig Sjef weg!
Maar als ik Tos uit de wei haal, dan schiet Sjef onder de draad door en loopt mee naar stal, Nelly raakt dan helemaal in paniek.
Maar blijf ik bij stal met Tos dan blijft Sjefke ook!
Terug "jagen" heeft geen zin, want draai je om en loopt je terug (50 metere ofzo) dan staat hij binnen een minuut weer bij Tos!
*dondersteentje dat het is*
Nelly raakt dan echt helemaal in paniek, hysterisch hinniken...
Gistere is ze een keer onder de draad door geschoten (staat veel stroom op) (was de eerste keer, in de 4 jaar dat ze is)en vandaag was het weer raak, ik liep met Tos terug naar de wei, en Sjefke liep niet meteen mee... Dus toen knapte Nelly, schoot onder de draad door en rende met Sjef verder het erf op.
Na een kwartier hadden we der weer te pakken, ...
ze wouden haar vastleggen aan een ketting, en de oudste boer had Nelly vast,... Nelly trekt... laat ie los.. Frusty
Nelly rent richting weg... keert op... rent richting buren en gaat daar het veld op (buren zijn verhuist, dus huis en veld staat nu tijdelijk leeg)
Na een kwartier rond rennen was ze kapot, en kwam ze eindelijk op de snee brood die ik had af (nouja, bleef eindelijk staan)
Sjefke was kapot...

Nu hebben ze een paal in de grond geslagen en Nelly met de ketting vastliggen.
Ze staat nu in een andere wei. Die wei is omheind met 1 draad, dan een pad... en dan dubbele draad-omheining en daar staat Tos.
Tos die rende meteen richting Nelly, maar daarna liep ie weg., en het veulen loopt dan aan de andere kant van de draad mee...
(Nelly weer in paniek)
Scheve mond

Het veulen wil dus steeds naar Toscar toe...
Nelly wordt dan panisch...
Iemand tips?
Toscar een eind weg zetten kan niet, want die kan niet alleen staan (dan vliegt hij door de draad heen...)

Nelly staat nu wel vast, maar ik zie het nog wel gebeuren dan ze in de panische buien der benen breekt met die ketting... Scheve mond Scheve mond Scheve mond Scheve mond

Wat kunnen we doen?
Ze gunt zich zelf geen rust, als het veulen ligt te slapen, en ze ziet iets bewegen dan trapt ze het al overeind...

Iemand ervaring mee? Met zo'n overfanatieke overspanne moeder?



Scheve mond

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:58

los zetten die merrie. levensgevaarlijk. hoe oud is het veulen?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 18:52

het veulen is nu 3 weken
Maar als ze los staat is de merrie ook levensgevaarlijk, rent door het hek heen, is niet te vangen en trapt echt geraakt.
Als je der op stal ze, schuurt ze zich kapot, en gunt het veulen helemaal geen rust...

lijkt ons op dit moment de beste oplossing...
iemand anders die iets beters weet?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:35

In een (binnen)bak zetten met dichte omheining.
Iets anders kan ik zo snel niet verzinnen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 22:05

mm... moeten we eerst een (binnen)bak aanleggen bij stal... Haha!
Dat is dus niet zo een oplossing.
Vandaag was ze al een stuk rustiger...
en al een stuk handiger met de ketting...

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:37

lastig probleem hoor hebben jullie op stal geen paard of pony die nelly graag mag.misschien kan je die er bij zetten of extra lijnen spannen zo dat ze niet meer onder de draden kunnen,en als je nelly van het land haalt ,iemand mee nemen zo dat die het veulen vast kan houden aan de lijn dat doe ik ook anders vliegt mila ook alle kanten op .sterkte er mee misschien heb je hier wat aan.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:37

lastig probleem hoor hebben jullie op stal geen paard of pony die nelly graag mag.misschien kan je die er bij zetten of extra lijnen spannen zo dat ze niet meer onder de draden kunnen,en als je nelly van het land haalt ,iemand mee nemen zo dat die het veulen vast kan houden aan de lijn dat doe ik ook anders vliegt mila ook alle kanten op .sterkte er mee misschien heb je hier wat aan.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 11:12

Hoi , kan je geen ander stalpaardje bij Toscar in de wei zetten , of een shetlander bij toscar zetten ?Shetjes kosten niet veel , maar ja , het is weer geld dat er bij komt !Ze met 3 gewoon in de buitenbak zetten.Tos zal zich ook wel verdedigen zeker ?of anders idd gewoon op stal laten...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 00:02

Ze staan daar alleen, gewoon bij een boer, en hij heeft Nelly en Sjefke en ik heb Tos.
Extra pony kopen is wel erg omslachtig, en we hebben geen echte bak...
Maar Nelly is al rustiger aan het worden!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 13:18

Meestal zijn de merries erg onrustig de eerste weken, erg beschermend.
Het zakt op den duur wel weg.
Jou paard wordt al rustiger dus dat komt wel goed.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 13:19

daarom vroeg ik hoe oud de babe was. je hebt best kans dat het weer bij trekt als de babe ouder word.