Is de Fly mask echt nog zo onbekend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Is de Fly mask echt nog zo onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 18:19

Geeezzz... Ik wordt gék van al die mensen die hier langs komen (woon in nogal touristisch gebied) en opmerkingen maken over m'n 'geblinddoekte' paard Frusty
"Is'ie blind?", "Heeft'ie wat aan z'n ogen?" "Aaahh, dat paard heeft een blinddoek voor!" "Ach wat zielig, zo ziet'ie toch niks" enz. enz.
Nét weer... "Hé, een paard met een blinddoek!"... ik liep nét langs met de hond, dus ik meteen "Da's geen blinddoek maar een zonnebril!" Moet je ze zien kijken Bloos
Zijn er echt zo weinig mensen die een Flymask gebruiken, dat niemand dat eerder gezien heeft? Ik vind em dus echt ideaal! Omdat m'n Paintje twee blauwe ogen heeft (die dus vaak iets gevoelliger zijn voor zonlicht) is het écht een uitkomst, want door het tranen door de zon heeft ze ook weer meer last van vliegen, waardoor ze weer meer gaan tranen...enz...
Heb wel zo'n 'sprieten-frontriem' gehad, maar dit werkt 1000 keer beter. En die sprieten vond Dot dus niet fijn... liep de hele dag te schudden met d'r hoofd zo van 'ik heb daar wat op m'n kop zitten' Haha! .
Nou ja... maakt mij verder ook niet uit wat mensen er van zeggen, zolang m'n paardje er maar baat bij heeft. Knipoog Ik vroeg het me alleen af...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 18:21

Ik heb er ook 1 voor Rena , werkt perfect !
Alleen jammer dat het bontrandje zo gaat zweten op dagen als deze...

Bij Rena op stal vond iedereen het ook maar raar en zielig ,
ik heb ze toen ik 'm meebracht dan ook meteen allemaal even erdoor laten kijken , toen zagen ze wel dat je er hartstikke goed mee kunt zien Lachen

Paard blijft wel een beetje een ET natuurlijk...Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 18:57

heb er voor sunny ook een! Super ding! Heb inderdaad ook reacties gehad van ; kan ze nog wel zien, loopt ze nou niet ergens tegenaan?? Nee hoor ze kan er prima doorheen kijken!
Had eerst een gewoon vliegennetje, maar dat was niks! Dit is perfect, ze heeft nergens meer last van, er gingen namelijk allemaal vliegen bij en bijna in d'r ogen zitten, echt zielig!!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 19:38

Tja die van mij staat ook met zo'n ding op. Ze vindt het verschrikkelijk!!! Eerst had ik er 1 met oren en dat vond ze helemaal vreselijk. Zo kwam ik op een dag in het land en hing het ding om haar mond heen. Ze had hem zelf maar vakkundig afgedaan.....
Nu heeft ze een donkere alleen om haar ogen heen. Ze probeert regelmatig het ding via schuren eraf te krijgen......iets wat nog niet gelukt is gelukkig. Op het moment dat ik hem af doe, wil ze haar ogen wel heel graag langs mijn handen heen schuren.
Dus ik vind het een ideaal ding, maar m'n paard denkt er absoluut anders over!!!
En ja die opmerkingen......die zijn niet van de lucht. Ach.....laat ze maar kletsen. Zolang mijn paard maar minder vliegen rondom haar ogen krijgt, vind ik het best!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 20:35

Ik heb er ook 2 en ze dragen ze de hele dag zolang de zon schijnt. In het begin was het even wennen, maar nu weten ze al precies waar de oren moeten komen Lachen
Er zijn ondertussen al diverse merken met een namaak op de markt.
Heeft iemand wel eens met masker op buitengereden???

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 21:04

Ik denk dat je er wel mee kunt rijden, maar dan wel óver het hoofdstel heen, anders drukt'ie teveel tegen de ogen denk ik. Ik had voor Dot eerst een yearling-maat (van de echte dus, die namaak dingen zijn 9 van de 10 keer van veel te slap matheriaal, waardoor ze ook tegen de ogen komen.) maar die was toch nog te klein, (tja, 't is al een grote meid hoor Haha! ) dus nu heeft ze een 'arabieren'-maat. En die zit prima. 't Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:17

ik zit te overwegen om er een voor mijn merrie aan te schaffen, die heeft ook van die traan ogen en niet veel baat bij een vliegennetje.

MEt welk merk hebben jullie de beste ervaringen?

Ik zit te twijfelen tussen die van Rambo en die van de Paarden drogist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:29

Die van de Paardendrogist is in ieder geval prima, anderen ken ik nog niet. Alleen het neusflapje gaat er nogal eens af, omdat ze daar nog wel eens met de voorhoeven op gaan staan tijdens het grazen. Maar die zit met klitteband, dus geen schade.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:38

Ik heb die van Kraemer pferdesport uit Duitsland.
Moest toch Rena haar hoefschoentjes bestellen daar en deze stond ook in de catalogus , mooi stevig , ogen liggen heerlijk vrij , en leuk origineel printje !

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 23:32

Ik heb er ook 1 een witte met zwarte randjes. Maar heel rydar's hoofdje ligt er van open! Ik was eerst heel entousiast omdat rydar altijd hele zere ogen heeft in de zomer (hooikoorts) maar nu heeft ie een enorm gat in zijn hoofd (op zijn jukbeen)

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/%7eRydar%27s%20(fjorden)%20fanclub%7e/incoming/rydarnieuw5.jpg[/img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 23:37

is van de paardendrogist trouwens (super fly mask) wel een "echte" maar ik baal er verschrikkelijk van dat ry er nu zo kaopt van is! nu kan ie m niet meer om en trekt de wond alleen maar meer vliegen..

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 23:56

Sjuimpje schreef:
MEt welk merk hebben jullie de beste ervaringen?

Ik zit te twijfelen tussen die van Rambo en die van de Paarden drogist.


De Paardendrogist heeft er twee. Een goedkopere met een flap over de neus, en de originele Fly Mask. Ik zou de laatste adviseren. Ik heb verschillende maskers in handen gehad, maar de meesten waren te slap of te grofmazig. Je hebt een stevig matheriaal nodig zodat de mask goed van de ogen af blijft staan, en fijne mazen zodat ook zon en stof wordt tegen gehouden, want ook dit zijn oorzaken van traanogen.
Daarnaast moet je de juiste maat nemen. Ik denk dat een slappe of een te kleine mask in de meeste gevallen de oorzaak is van problemen als niet accepteren en schuren. De wimpers van de ogen moeten helemaal vrij blijven en de mask moet losjes om het hoofd zitten. Ook niet strak dicht doen, maar losjes vast maken, dan schuurt 'ie niet, en zweet het bontrandje ook lang niet zo. Bij de Fly Mask kan dit en blijft'ie toch goed om zitten. Andere masks kunnen ze vaak makkelijker af krijgen. Als ik em dicht doe bij Dot kan er nog bijna een vuist tussen de mask en haar kaak en ook als ze eens schuurt ofzo blijft'ie goed zitten. Ze accepteerde hem ook vanaf het begin, terwijl ze die sprietenfrontriem maar niks vond. Op de foto lijkt me die van Pmarena ook aan de kleine kant, maar dat kan ook aan het model liggen, aangezien het een ander merk is. Verder lijkt de Fly Mask wel op die van haar.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 23:59

Debora/ry, komt het soms omdat je'm dan ook toch wat te strak om hebt gehad? Dan gaat het zweten, en jeuken enzo en schuurt'ie waarschijnlijk ook nog wat... Ik was de mijne ook regelmatig uit, zodat het bontrandje schoon blijft. Als dat zweterig en vies wordt schuurt het natuurlijk ook eerder. Ik weet niet óf dit het geval is, maar in ieder geval iets om rekening mee te houden...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 00:38

Ik had ook zo'n Flymask voor 'n New Forest gekocht (verzorgpony) en had 't eerst natuurlijk aan de eigenaar gevraagd. Vond 't goed enz. enz... Nu heb ik 'm gekocht en als ik wegga moet ik 'm opeens van 'm afdoen Boos! Hij zegt dat 't te gevaarlijk is als ze 'm omhoudt in de wei, is dat zo? Of 'praat' ( Schijnheilig ) hij maar weer wat uit zijn nek (zoals gewoonlijk)?

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 01:49

Wij hebben ook elke dag alle paarden met een Fly Mask van de Paardendrogist in de wei staan. Echt ideaal. Dit is gewoon het enige wat echt helpt. Maar het zijn inderdaad wel allemaal ET-tjes. Maar dat kan me dus echt niets schelen, want je ziet gewoon hoeveel baat ze erbij hebben. Ze gaan er ook helemaal voorstaan, wanneer we ze omdoen bij ze. Het is natuurlijk wel een hoop werk elke dag (12 paarden), maar beter dat, dan dat ze met die rotvliegen in hun ogen staan.

Er zijn trouwens heel wat fabeltjes in de wereld gebracht over deze Fly Masks, maar geloof ze maar niet over het algemeen. Wij hebben ze namelijk al meer dan 6 jaar ( in het begin geïmporteerd uit Amerika, aangezien mijn pony heel de tijd met dichtgeëtterde ogen in de wei stond) en er is nog nooit wat mee gebeurd. We doen ze alleen wel 's nachts af, want dan ben ik bang dat ze anders ergens tegen aan lopen.

Naar mijn idee kan de Fly Mask dus geen kwaad, hij doet alleen maar veel goeds!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 08:00

Sugarmiss schreef:
Ik heb er ook 2 en ze dragen ze de hele dag zolang de zon schijnt. In het begin was het even wennen, maar nu weten ze al precies waar de oren moeten komen Lachen
Er zijn ondertussen al diverse merken met een namaak op de markt.
Heeft iemand wel eens met masker op buitengereden???


ja, heb ik weleens gedaan en werkte perfect. plenty commentaar natuurlijk Cool

tegenwoordig lopen mijn paarden zonder de maskers in de wei. schijnen dit jaar niet zo"n last van vliegen te hebben. de enige nadeel van die dingen is namelijk dat ze ze bij elkaar uit trekken Boos!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:22

De mijne valt iets groter dan die op het plaatje , die komt namelijk van de site Haha!

Bij Rena is er nog wel WAT ruimte tussen , maar als ik een vuist ruimte zou laten dan zou echt dat hele masker vollopen met vliegen !

Marena heeft er meestal wel een stuk of 20 of meer op haar koppie ,
en zelfs met het masker zitten ze nog precies op de plek waar haar ogen zitten , en krioelen ze allemaal over haar neusje , proberen onder die bontrand door yte kruipen...arm ding.

Als ze ergens aan vastzit ofzo dan laat het klitteband wel los lijkt me.
Wel gevaarlijk zou kunnen zijn dat ze 'm eraf wurmen en er vervolgens met een hoef doorheen komen , ddat kan wel akelig worden ja...

Het ergst zweet 'ie trouwens achter haar oren en op haar voorhoofd.
Maar Marena is sowieso een behoorlijke zweterd , ze had gisteren gewoon een natte borst en ook zo'n stekelige hals van de warmte.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 10:56

nou ik heb de mijne dus weg gedaan, m'n paard vond het maar niks en ik ook niet.
je kunt nl de ogen van je paard niet meer zien en dan weet ik dus ook niet of ze iets ondeugends van plan is. Haha!
heb nu weer een gewone franje aan het halster zitten en dit werkt perfect bij haar. moet er wel bij zeggen dat mijn paardjes nu s'nachts buiten staan en overdag binnen. maar dat is omdat ze helemaal wild worden van de blinde muggen die over het hele lijf zitten, de ren partijen zijn hier dan ook niet van de lucht.
en niet allen m'n paardjes worden gestoken ik dus ook, ik zit nu al helemaal onder de bulten en jeuken dat ze doen. Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:07

Ik heb er net gelijk 1 besteld!
De merrie waar het bij mij omgaat heeft niet echt etterende ogen maar aan het eind van de dag heeft ze een gebied van zo'n 10 cm x 10 cm wat helemaal bedekt is met traansporen.

Ik hoop dat ze hier baat bij heeft.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:10

hoi , ik heb zo'n fly mask nog nooit gezien , vliegennetje enz allemaal wel maar dit is nieuw.ja sorry dat ik het moet zeggen maar 't lijkt dat die doek op het paard zijn ogen drukt ?Kunnen ze dan nog knipperen met hun ogen ?
Tong uitsteken zal nog moeten komen in België zeker Tong uitsteken
xxx

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:30

Volgens mij staan ze ook op divoza.nl kijk daar anders eens, zal waarschijnlijk ook wel uitleg bij staan ofzo!!
Ik vind het superdingen, had eerst een gewoon vliegennetje, maar daar ging ze alleen maar harder van schudden, kan nu aan d't merken dat ze dit fijn vind, want normaal zit ze bij d'r hoofd helemaal onder de vligen, het arme paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:40

Francis schreef:
Debora/ry, komt het soms omdat je'm dan ook toch wat te strak om hebt gehad? Dan gaat het zweten, en jeuken enzo en schuurt'ie waarschijnlijk ook nog wat... Ik was de mijne ook regelmatig uit, zodat het bontrandje schoon blijft. Als dat zweterig en vies wordt schuurt het natuurlijk ook eerder. Ik weet niet óf dit het geval is, maar in ieder geval iets om rekening mee te houden...


Ja ik weet het hij zat redelijk strak maar als ik dat niet deed kropen de vliegen er onder, dus dan had het nog geen nut.. Rydar heeft enorme jukbeenderen die steken echt een kilomere uit .. vandaar dat ie wat strakker moest omdat anders de vliegen zo een paadje naar binnen hadden.. Maarja ry is toch heel gevoelig op alles ook halsters enzo gaan shuren bij hem, hij zal er wel niet tegen kunnen...

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:50

Hoi Spikkel: Als het goed is drukt de Fly Mask niet op de ogen, zo wel dan heb je hem in de verkeerde maat gekocht (dus te klein). Je moet altijd (staat ook in de uitleg) bij de aanschaf kijken of er nog voldoende ruimte zit, tussen het masker en de ogen. Bij de ogen loopt het masker trouwens in een punt naar buiten, er is daar dus meer ruimte gelaten, zodat het paard gewoon kan blijven knipperen en het niet op de ogen drukt.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 18:21

Het is toch ook zo dat vliegen zwart-wit zien en dat ze donkere paarden beter zien dan lichte, waardoor donkere paarden er meer last van hebben? En ze komen natuurlijk af op 't oogvocht: lekker eitjes leggen Boos!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 19:16

ik heb er ook 1 voor pendro.
het is zo'n witte van br geloof ik.
pendro's ogen verbrangen ongelofelijk met dit weer Boos!
nou heeeft hij zo'n masker op en het gaat meteen een stuk beter.
zijn ogen verbranden niet zo snel, en hij heeft ook geen last van vliegen.