Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 16:45

Hallo bokkers,

Sinds ik vorige week een aantal dagen de griep te pakken heb gehad, ben ik sinds woensdag/donderdag flink aan het hoesten.
Vrijdag dacht ik dat het redelijk weg was, maar vanaf zaterdag is het weer erger geworden. Het hoesten zit nu op een niveau
dat ik er soms van achter mijn adem kom, een beetje duizelig wordt en het soms toch wel benauwd heb. Ik heb wel vaker een
kuchje gehad, maar dit voelt toch wel als van 'een ander niveau'.
Vanaf vandaag gebruik ik een hoestsiroop. Nu weet ik dat een hoest normaal gesproken toch redelijk snel over moet gaan, en ik ben
ook niet het type dat voor elk wissewasje naar de dokter moet gaan. Nu heb ik geen idee hoe lang een hoest 'mag' aanhouden en
wanneer het slim is om even een huisarts te raadplegen, mocht het niet wegtrekken?

Nog een vraag die ik heb, aanstaande vrijdag moet ik oppassen. Ik weet niet hoe besmettelijk een hoest is, maar zou het slimmer zijn om nog een
weekje uit de buurt van de kids te blijven of kan het geen kwaad? (ik ga sowieso even bellen met de ouders natuurlijk). Bedankt voor het meedenken!

groetjes, Manon


Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:48

Klink je als een schorre zeehond? Dan zou je ook kinkhoest kunnen hebben.

Is het al lente?

12sterre34
Berichten: 505
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:04

Ik zou zeker geen huisarts raadplegen als je net een kleine week aan het hoesten bent :\ die zegt toch: kijk het nog maar even aan. Wat verwacht jij dat die arts gaat doen? Hoesten is nou niet levensbedreigend en het is ook nog niet erg lang.. Ik zou het zeker nog 2 weken aanzien hoor! Ik heb 2 jaar geleden dik 4 maanden gehoest, had voor de rest helemaal niks maar hoestte echt fors en met slijm in mijn keel (dat hoorde je heel duidelijk tijdens het hoesten, ik ben vaak aangekeken met schuine ogen haha) en dat is ook zonder dokter vanzelf verdwenen en ik leef nog steeds ;)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:16

Als je er erg last van hebt, zou ik toch even naar de huisarts gaan, het kan tenslotte ook bronchitis zijn.

Donkerblauw

Berichten: 8521
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Gotham City

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:21

Ik ga meestal pas naar de huisarts als ik minimaal 2 weken moet hoesten.
Anders wordt je toch wel weer naar huis gestuurd met de boodschap 'kijk het nog maar even aan..' (nou doet mijn huisarts dat vrij snel).
Maar als jij het niet als een 'gewone' hoest vind voelen, zou ik toch maar even langs de dokter gaan.

Wat betreft het oppassen, ik zou het ook even afwachten wat de ouders ervan zeggen.

Beterschap! :)


كن سالما ولا تنكسر

horzlover

Berichten: 1869
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: waar mijn huis staat vlak bij zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:22

Storm schreef:
Klink je als een schorre zeehond? Dan zou je ook kinkhoest kunnen hebben.


of iets watc er op lijkt (like me) dat is de eerst 2 weken besmettelijk en duurt 10 tot 12 weken kreeg het niet te weten via HA maar via de HA van mijn nichtje lijkt wel heel erg op wat ik heb voor meer info pb

gezocht: verzorgpaard omgeving Haarlem, Zandvoort etc. voor meer info PB

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 19:27

Bedankt voor de tips :).

Ik wilde codeïnepilletjes halen tegen het hoesten, maar er werd mij bij de apotheek verteld dat dit alleen via de huisarts kan gaan, vandaar even deze vraag.
Ik kijk dit hoestdrankje nog een paar dagen aan, mocht het niet beter gaan dan ga ik even vragen om een receptje voor de pilletjes.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:28

Heb je koorts? Hoesten gaat meestal met een week vanzelf over en in heel veel gevallen kun je er ook niet veel aan doen. Ik zou het dan ook nog even afwachten. Als je nu nog steeds (of alweer) koorts hebt, erg benauwd en/of kortademig bent zou ik wel even bellen.

De reden dat je vaak naar huis wordt gestuurd met kijk het nog maar even aan is omdat hoesten vaak een virusinfectie is waar je inderdaad niet veel aan kan doen. Daarbij komt dus dat hoesten vaak met 1-2 weken over gaat. Hoesten langer dan 3 weken is wel een reden om met de huisarts te overleggen.

Heb je een droge hoest of wel een productieve hoest met slijm? In het laatste geval is codeine niet verstandig, omdat dat het hoesten onderdrukt en hoe vervelend ook, dat slijm moet er uit. Als je een hoest hebt waarbij het slijm moeilijk los komt zou je broomhexine kunnen halen :)

Trotse mama van Jelte <3

Anoniem

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:59

''Ik zou 't nog even aankijken'', dat is wat de HA -waarschijnlijk, ik weet niet hoe de jouwe is- waarschijnlijk gaat zeggen :Y)

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:07

Ik zou het idd nog even aankijken. Als het over een dikke week nog steeds niet beter is, of het begint echt pijn te doen, dan kan je altijd nog gewoon even bellen en vragen of het zin heeft om langs te komen :)

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Kimbers

Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:11

Als je over een week nog last hebt even langs de huisarts. 2 weken flink hoesten is toch echt wel de max hoor, dan had het al over moeten ijn of in ieder geval geminderd moeten zijn.
Beterschap!

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 20:12

passieAppel schreef:
''Ik zou 't nog even aankijken'', dat is wat de HA -waarschijnlijk, ik weet niet hoe de jouwe is- waarschijnlijk gaat zeggen :Y)

Zoiets verwachtte ik al, vandaar eerst even de Bokt-check :D . Nogmaals bedankt voor de tips allemaal!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:34

__Marije__ schreef:
Heb je koorts?

Ben ik ook wel benieuwd naar :j

Charaz

Berichten: 24261
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:36

Ik zou het niet aankijken maar naar de HA gaan, codeine kan al een hele opluchting zijn en even je longen laten controleren kan ook geen kwaad. Waarom zou je jezelf zo pesten als het met medicijnen zo over is, ik vind dit zeker een reden om de dokter te bezoeken.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:27

De algemene richtlijn is twee weken. Krijg je koorts of pijn bij het ademhalen zou ik misschien eerder al bellen. Wat voor hoestsiroop heb je nu?

Charaz

Berichten: 24261
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:37

Benauwdheid is ook een richtlijn om eerder dan 2 weken gezien te worden, niet met spoed maar een afspraak maken zou ik wel doen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Anoniem

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:04

Inderdaad. Zo hard hoesten duidt meestal wel op een infectie of kinkhoest inderdaad.
Ik hoest ook altijd als een zeehond :D omdat ik in mijn jeugdjaren kinkhoest heb gehad.
Vorig jaar begon ik weer, duurde ongeveer anderhalve week maar lag er 's nachts gewoon wakker van, het piepte en ik had het benauwd.
Daarom langsgeweest, bleek nog een afweermechanisme te zijn tegen een (inmiddels al genezen) infectie.
Puffertje+medicijnen gekregen en was er zo vanaf.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:08

Bij mij zei de ha kijk maar even aan. Tot dat ik mijn middenribspier gekneusd had van het hoesten. Ik moest mezelf tegen een muur of in mijn bed drukken om enigszins te kunnen hoesten.

Maar ik had q koorts (geen koorts)
Ik heb ook codeine tabletten gehad en iets voor de q maar dat laatste hielp niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:40

Ik heb dit ook ongeveer één keer per jaar, dan blijf ik maar hoesten en dan is m'n hele keel kapot zo'n beetje en heb ik zelfs spierpijn in m'n buik van het hoesten :'). Gewoon goed veel slapen, zorgen dat je warm blijft en veel hoestdrank. Ik ben soms ook bang dat ik er half in stik maar 't gaat bij mij altijd vanzelf wel weer over..


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:48

Ben zelf inmiddels ook al ruim 3 weken verkouden (incl koorts). De eerste 2weken was ik neusverkouden (en flink ook). Nu hoest ik behoorlijk maar heb geen koorts meer, mn 's nachts is het heel vervelend, ik wordt er steeds wakker van.

Er heerst gewoon erg veel op het moment. Wanneer het een virus betreft heeft een kuurtje toch geen zin, dan moet je lichaam het zelf oplossen.
Hoest je sputum op en is dit groenig? Dan zou het bacterieel kunnen zijn. Dan helpt een kuurtjke vaak wel.
Wanneer je een productieve hoest hebt (dus met sputum) dan mag je geen codeïne gebruiken, het remt de hoestprikkel en slijm wat juist uit de longen moet moet blijft er dan juist in, dit kan een longontsteking veroorzaken.

Ik zou het zelf even aankijken, tis heel vervelend maar het heerst wel. Het is een hardnekkige verkoudheid wat er rondwaart momenteel. :)
En heb je wèl koorts? Kan je iig even bellen met de assistente en haar advies aanhoren. (Dit zou dus idd een afspraak kunnen zijn).

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-11 13:27

Ik heb geen koorts (meer), maar had gisteravond wel een heet voorhoofd/beetje verhoging. Verder is het een droge hoest, echt zo'n hoest die gewoon heel
vervelend klinkt, er komt verder geen slijm bij los. Wel doen ondertussen mijn buik/rug erg zeer, probeer ze allebei een beetje vast te houden
tijdens het hoesten :Y) . Vanochtend leek het beter te gaan, maar nu na wat meer gepraat te hebben is het weer terug. Ik kijk het gewoon nog even aan,
zoals jullie ook zeggen, vervelend maar hoest kan een tijdje duren (alleen zo rottig dat de rest van je lijf dan zo 'gekneusd' aanvoelt).

Kan het kwaad om hiermee te gaan oppassen?

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:34

Algemene richtlijn is inderdaad 2 weken, maar wat me opviel, was dat je vertelde dat het beter leek te gaan en toen terug kwam. Eigenlijk voor alles geld: Als iets eerst beter gaat en ineens in volle hevigheid terugkomt, is het tijd het te laten controleren. Meestal is er dan namelijk een secundaire infectie bijgekomen.

Je kan het best nog even aankijken, maar even contact met de assistenten opnemen en overleggen (en meteen om codeïne pilletjes vragen) is in dit geval ook geen slecht idee.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-11 13:13

Hoewel het misschien onnodig is omdat het vanzelf wel over gaat, ga ik vanmiddag toch even de dokter bellen of ze even kan kijken/luisteren. De laatste drie nachten ben ik steeds slechter gaan slapen, vannacht zelfs bijna tot huilens toe omdat ik het zo benauwd had en er 'in bleef' hangen. Ik kan bijna geen twee zinnen uitspreken zonder weer in zo'n benauwde hoestspiraal te komen. Ik vind gewoon het idee nu even fijn dat iemand er even naar kijkt.

intral
Berichten: 2597
Geregistreerd: 06-05-07

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:18

Ik heb het ook, al 6 weken. En dan zo hard moeten hoesten datje steeds bijna staat te kotsen. niet echt charmant dus. Inclusief lusteloosheid, na een dag school helemaal op zijn, geen honger, hoofdpijn, gevoelig voor alles ect. Vandaag naar de dokter geweest, waarschijnlijk een keelamandelinfectie en moest bloedprikken op pfeiffer, bloedarmoede en suikers meten ect. Toch slim om even naar de dokter te gaan hoor, loop er niet te lang meer rond.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Hoe lang 'mag' een hoest duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:28

Ik werd er dit weekend ook een beetje moedeloos van 's nachts Sunrise, zeker omdat het nu al ruim 3 weken duurt. Eerst leek het, net als bij jou over te gaan om vervolgens in alle hevigheid weer terug te komen (met idd vooral 's nachts heftige aanvallen tot kokhalsen aan toe).
Moet zeggen dat het nu langzaam aan toch beter aan het worden is. :)

Het even laten zien kan geen kwaad hoor. Mogelijk krijg je toch een kuurtje mee.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gaucho, GrapeshotBot, Kabayo, s1993, YaraNls en 53 bezoekers