Help! Geverft houten tafeltje (met lak) word niet droog!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Help! Geverft houten tafeltje (met lak) word niet droog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 12:30

Mijn dochter heeft een houten tafeltje, dat nog in prima staat was, maar wel een opknapbeurt kon gebruiken. Omdat ik de verf bij de bouwmarkt te duur vond had ik alleen lak gehaald, wat dus voor direct op hout bedoeld is. Echter vond ik bij de Kwantum goedkoop verf en grondverf, dus wilde de tafel toch een kleurtje geven.

Ik ben begonnen met schuren - grondverf - schuren - de verf met kleur - schuren - de verf met kleur - en toen dus de lak.. Die heb ik zaterdag op zondag om 12 uur aangebracht (omdat ik hoopte dat het klaar zou zijn als mijn dochter thuis zou komen) maar helaas is het nu dus nog niet droog... Het plakt nog ontzettend, ook de stoeltjes die ik geverft heb zijn nog plakkerig.

(Uiteraard heb ik wel netjes de aanbevolen tijd gewacht met opnieuw een laag aanbrengen wat vermeld stond op de potten verf)


Wie o wie kan mij helpen?? Ligt het aan de lak? Hoe kan ik dit oplossen? Mijn dochter was er zo blij mee maar ik weet nu even niet meer wat te doen!

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️


Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Help! Geverft houten tafeltje (met lak) word niet droog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:33

Heb je het buiten geverfd?? als het namelijk buiten staat droogt het niet door het huidige weer. Daar moet je dan speciaal verf voor halen.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:34

Staat er op de pot hoe lang het ongeveer duurt voordat de lak droog is? En wanneer/waar heb je geverfd? Misschien heeft dat er wat mee te maken. Ik kan me herinneren dat de laatste keer dat ik iets lakte -in de zomer, toen het heel warm en droog was- het binnen 24 uur droog was, maar dat had echt met het weer te maken, anders had ik langer moeten wachten.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:36

Ik heb dit gehad vorig jaar bij een antieke tafel en kast die ik ging schilderen. Heeft 2 WEKEN!! moeten droger. Toen zaten er dus ook al kattenharen in opgedroogt (maarja :D ). Haha.

Dat kwam omdat er een of andere laag over het hout heen zat gewerkt, een soort lak, en die had ik er niet afgeschuurd omdat het in de nerven was getrokken.

Misschien daarom?

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:36

De droogtijd die aangegeven staat op een pot is voor rond de 20 graden celsius. Lager dan dat en het droogt minder goed. Hoe dik je het erop spuit heeft er ook mee te maken. Heb je ook grondverf gebruikt bv? en heb je hem van te voren ook onvet? Want dan kan het zijn dat de ondergrond te nat is.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 22-11-11 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:39

Oeps, heb ik ook een keer gehad. Bij mij kwam het door de grondverf die op oliebasis is en de verf was op waterbasis. Dat ligt elkaar niet...heb alles over moeten doen.
Is misschien bij jou ook het geval?

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 12:42

Benfan ik heb het binnen geverfd, met een roller. (het is niet gespoten)

Ffortuna dit staat op de pot:
verwerkingtemperatuur 5 en 25 graden
stofdroog na 3 uur bij 20 graden
overschilderbaar na 16 uur bij 20 graden
optimaal belastbaar na 7 dagen

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️


Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:42

Ersina schreef:
Oeps, heb ik ook een keer gehad. Bij mij kwam het door de grondverf die op oliebasis is en de verf was op waterbasis. Dat ligt elkaar niet...heb alles over moeten doen.
Is misschien bij jou ook het geval?


Ja, zoiets was het bij mij ook ja! :D
Ik heb maar gewoon heeeeeel lang gewacht. Toen was het uiteindelijk droog.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 12:43

Ersina schreef:
Oeps, heb ik ook een keer gehad. Bij mij kwam het door de grondverf die op oliebasis is en de verf was op waterbasis. Dat ligt elkaar niet...heb alles over moeten doen.
Is misschien bij jou ook het geval?


Maar de grondverf en de gewone verf waren goed gedroogd, het is de lak die niet droogt nu

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:45

DG, oe, dat weet ik ook niet maar kan mij goed voorstellen dat wat Ersina hierboven zegt.
Kun je het niet nog een week laten staan en kijken wat het doet? Hoop niet dat je alles opnieuw moet doen!!

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 12:47

Popke schreef:
DG, oe, dat weet ik ook niet maar kan mij goed voorstellen dat wat Ersina hierboven zegt.
Kun je het niet nog een week laten staan en kijken wat het doet? Hoop niet dat je alles opnieuw moet doen!!


Ja wachten zal ik zowiezo moeten :') Heb nu net wel de verwarming aangezet, aangezien ze nogal een koude kamer heeft, hopelijk helpt dat!

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:56

Inderdaad verschillende soorten verf, die gemaakt zijn op een verschillende basis kun je niet plompverloren over elkaar heen smeren. Verf op oliebasis kan prima over verf op waterbasis heen, andersom nou juist weer niet...

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:57

Bij mij was het uiteindelijk ook wel droog geworden, maar als ik er met een nat doekje overheen ging, gaf het af!
Dat was niet de bedoeling. Als je het tafeltje alleen gaat gebruiken om er bijvoorbeeld een bloempot op te zetten, is het niet zo erg. Maar als er aan gewerkt gaat worden en je onderarmen rusten op dat tafeltje...Je schrijft dat de grondverf en verf wel droogde. Kan het dan niet zijn dat alleen de lak op waterbasis is?(Je merkt dat vaak aan de lucht, als de lak niet stinkt dan is het op waterbasis :D (Ik weet niet hoe dat uit moet leggen, maar de geur is wel anders. Ook is de droogtijd vaak korter op waterbasis.)

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Help! Geverft houten tafeltje (met lak) word niet droog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 13:10

De lak is niet op waterbasis, daar had ik speciaal naar gevraagd, de paarse verf is op acryl-polyurethaan, en de gronverf is op basis van alkythars

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:35

Als de lak recent gekocht is, kan je misschien even naar die bouwmarkt bellen? Misschien dat er meer klanten zijn met de klacht?
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet meer goed komt...Ik hoop voor jou natuurlijk van wel!! Maar de lak moet als het bij de verf past op de tijd droog zijn, die aangegeven staat.
Drogen bij de kachel is niet zo heel goed voor het hout!
p.s is acryl niet waterbasis??? Dus de verf de boosdoener???

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Help! Geverft houten tafeltje (met lak) word niet droog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:51

Yep :j

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 16:18

Dus als ik het goed begrijp is de paarse verf dus op waterbasis en heb ik daar nu een lak overheen gedaan die die waterverfsoort dus afstoot?

Wat zou hier eventueel een oplossing voor zijn? Schuren gaat natuurlijk niet als het nog plakt en ik denk dat het de kleur ook zou aantasten, dus krassen in de verflaag.

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Help! Geverft houten tafeltje (met lak) word niet droog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:21

Proberen of je het er nog af kunt krijgen, met water, of terpetine... even testen wat werkt?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, scappa en 24 bezoekers