Is kreupel paard naar buiten doen verstandig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Is kreupel paard naar buiten doen verstandig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 17:18

Mijn paard is dus kreupel. Gisteren viel het nog mee, maar om verslechtering te voorkomen toch maar op stal gezet. Gisteren was het been alleen warmer, maar verder geen zwelling. Vanochtend daarentegen was zijn gehele pijp enorm gezwollen en heet. Lopen gaat erg moeizaam, vandaar ook die stalrust. Naast de stallen is er een paddock, gezien het warme weer en zijn dikke been dacht ik om hem misschien overdag buiten in de paddock te zetten. Dan blijf hij toch een beetje aan het lopen (d.m.v. grazen), wat mij goed lijkt voor de zwelling van het been. Maar wat denken jullie, is dit wel zo verstandig of zal ik hem toch gewoon op stal laten?
Verder vroeg ik mij af wat ik nog meer kan doen om de doorbloeding van het been te bevorderen en de zwelling te minderen. Ik spuit hem nu 4 maal daags af en smeer het been vervolgens in met groene leem. Toch heb ik het gevoel dat ik meer moet doen, heeft iemand nog een idee?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 18:05

Ik denk dat je hem wel in die padock kan zetten, op stal is het nu erg ook erg warm.
en met lopen komt de bloedstroom van zelf opgang, als ze stilstaan niet.
Zorg er wel voor dat hij niet met andere kan kloten en dat hij niet als een idioot te keer kan gaan. Ik denk dat als hij rustig blijft hij best in de paddock kan staan.
Afspuiten is natuurlijk prima. Alleen als het maandag niet minder is zou ik de da even bellen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 18:07

Ik zou hem gewoon lekker buiten zetten! In de box "loopt" ´ie tenslotte ook! Ik zou hem niet met een ander paard samen laten lopen en ook zou ik er voor zorgen, dat het stuk waar ´ie opstaat, niet ál te groot is (je kan de paddock kleiner maken d.m.v. stroombanden, die je door de paddock spant). Ik weet niet hoelang ´ie stalrust heeft, maar als ´ie lang moet staan, wordt ´ie hardstikke maf van dat binnenstaan Scheve mond !
Beterschap!!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 15:47

Weet je ook waarom je paard kreupel is? Heb jij je DA al gebeld? Heeft hij ook koorts?
Dus mijn idee is: de DA bellen! Voor hetzelfde geld heeft je paard "einschuss" (is een soort bloedvergiftiging, symotomen: dik been en koorts) en telt elke dag dat hij antibiotica kan krijgen mee!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 16:34

Het enige wat je nog meer kan doen is inderdaad de DA bellen!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:11

Een dik been, zwelling en hitte bij de pijp......klinkt sterk als een peesontsteking, die zal overgaan in een peesblessure...laat je zeker eens adviseren door de dierenarts...
Tenzij die anders adviseert, zou ik het dier, mits rustig, in een weide zetten, liefst met wat rustige paarden om zich heen...Hij moet zich met zo'n blessure wel rustig houden, dat is erg belanrijk. Vandaar; is de keuze tussen paddock en stal, koos ik toch voor stal.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 17:49

Bedankt
Hij heeft behoorlijk veel pijn want hij loopt praktisch op 3 benen. Morgen bel ik de DA, omdat er geen verbetering is opgetreden helaas. Het been is gewoon niet koel te krijgen, is enorm heet en gezwollen. Ik temp hem zo even, maar naar mijn idee is het geen sepsis, dan zie je vaak dat het hele been dikker wordt en het omhoog gaat kruipen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 18:24

Ik heb misschien een tip voor koeling.
enne niet lachen het komt uit een boekie wat ik ooit eens gelezen heb.

Maandverbandje natmaken, in de vriezer en dan later met een bandage om het been.

Koeling gel wil ook nog wel een helpen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 20:23

Hey goed idee cowgirl! Ik zat net zo te rommelen met zo'n plastic zakje waar ijsklontjes inzitten. Ik ga zo even wat maandverband pakken. Welke zal ik doen, met of zonder vleugeltjes? Haha! Nee echt een handige tip, die dingen kun je tenminste een beetje behoorlijk tegen het been aan bandageren.