waar moet ik op letten bij de aankoop westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

waar moet ik op letten bij de aankoop westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 14:48

Hallo allemaal,
ik heb verleden jaar veel gelezen bij jullie en ook een paar westernlessjes gehad maar besloten gewoon engels te blijven rijden.
maar ik wil al een tijdje graag een westernzadel voor het maken van lekkere bosritten. ik ben van plan een goedkoop zadel te kopen en wil misschien eens bij www.zadelmarkt.nl kijken. in urk dus.
misschien vanavond al.
kunnen jullie mij zeggen waar ik op moet letten. sommigen zijden mij dat ik moest kijken hoe de beugels bevesticht zijn en waar de singel ring zit enz.
het zadel moet op een tinker liggen, moet ik dan altijd een ronde skurt hebben? graag hulp. ik probeer een foto mee te sturen van de tinker waar het op moet passen. (weet alleen niet hoe het moet) groeten [***]

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:33

Als je al veel gelezen hebt zul je ook gelezen hebben dat de meesten niet zo te spreken zijn over de kwaliteit van de Urker zadels. Alle waar naar zijn geld tenslotte Knipoog Maar als je slechts af en toe van plan bent om op een westernzadel te rijden kan ik begrijpen dat je niet wilt investeren in een duur merkzadel (of een iets minder dure 2e hands).

Het probleem met goedkope zadels (buiten de leerkwaliteit en de manier waarop het zadel in elkaar is gezet) is de pasvorm. Door de vorm van de boom (bars) liggen deze zadels meestal niet goed op een paard en meer dan één rugmaat kennen ze niet.
Bekijk eens van iemand een goed merk zadel is bemerk de kwaliteitsverschillen.

Ik neem aan dat je je paard meeneemt om te passen, zoniet spreek dan duidelijk af (op papier) dat het zadel teruggebracht mag worden met geld terug garantie. Zo niet - niet aan beginnen.

Leg het zadel niet te ver naar voren. Als je de singel naar beneden laat vallen dan moet je 10 cm tussen het voorbeen en singel aan ruimte hebben.
Pas het zadel op de rug zonder pad. Het mag niet op de schoft rusten en bij de schouders (zijkant) moet je makkelijk je hand plat onder het zadel door kunnen halen zonder dat je vingers ergens 'klemlopen'.
Kontroleer dit aan beide kanten, zadels kunnen scheef gebouwd zijn.

Doe nu de beugel aan één kant omhoog (over de knop) en druk met de linker arm op de zitting, voel onder het zadel op de rug van je paard of het zadel en de rug OVERAL dezelfde aansluiting hebben. Kun je met je hand op één punt makkelijk tussen rug en zadel komen dan past het niet goed op de rug.
Het zadel moet op alle 3 de punten voldoen, anders niet kopen.

Als het wel klopt moet je een pad onder het zadel leggen, aansingelen en opstijgen. Mag dit niet, niet kopen.
Als je er op zit moet je hand met minstens 2 vingers ruimte tussen de ruimte onder de knop en de schoft passen. Ook moet je met je vingers nog langs de schouderbladen kunnen komen aan de voorkant van het zadel.

Het zadel mag ook niet te lang zijn en mag niet op de nierstreek liggen.

Als het aan al deze eisen voldoet en je zit er zelf nog lekker op ook dan kun je het risiko wel nemen.

Maar mijn advies blijft: goedkoop is duurkoop. Ik denk niet dat je langer dan 5 jaar met zo'n zadel doet, zeker niet bij intensief gebruik.

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 14:22

bedankt voor je uitgebreide beschrijving. ps. wat vind je van kunstof zadels.
ik had al een aantal maanden niet meer op bokt gelezen daarom weet ik niks over de evt. kritiek op zadlemakt.
bedankt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 15:29

Kunststof zadels heb je in soorten, maar niet in zoveel maten Lachen
Wintec., Fabtron en Abetta zijn de bekendste, maar ook Big Horn heeft kunststof zadels.
Doe een search via www.google.nl en je zult genoeg er over kunnen lezen. Ze zijn lekker licht van gewicht, maar je hebt niet zoveel keus in schouderbreedtes. De Wintecs doen het best aardig, mits het goed past op je paard.

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 00:42

horse amn outfitter heeft een tweedehands bighorn liggen die volgens de verkoper in de goede richting moet komen 725 euro, volgens haar 1 jaar gebruikt (zal wel) maar zag er erg goed uit.
een goede prijs denken jullie?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 11:19

Je hebt Big Horns en Big Horns Knipoog
Bedoel je de kunststof of een hele leren?
Als het een goede leren Big Horn is (met nametack) en hij heeft een houten boom (dus minstens 17 kg) dan is het een goede prijs.
Check vooral het leer op slijtage waar het aan ijzeren onderdelen vastzit (fenders, rigging etc).

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 13:37

een zwaar leren zadel met houten boom leer ziet er nettjes uit. zwart onbewerkt leer (geen rare bloemen en dergelijke) er zit en (zilveren)naamplaatje van bighorn op

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 18:13

Hoi [***], volgens mij ben jij een keer bij mij op stal geweest? In dronten?? Ik heb ook nog een Bighorn te koop. Nee, nee, niet schrikken zo bedoel ik het niet Lachen Ik wil best wel eens langs komen met die van mij zodat je eens wat kan uitproberen. Misschien vind je een bighorn helemaal niet lekker zitten. En ik weet de maten van mijn zadel dus dan weet je ook meteen of die zou passen of niet. Ook heeft die van mij square skirts dus dan weet je meteen hoe dat ligt. Geheel zonder verplichtingen oid maar ik heb zelf zoveel zadel troubles gehad, dat gun ik een ander ook niet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:25

cornelie schreef:
Hoi [***], volgens mij ben jij een keer bij mij op stal geweest? In dronten?? Ik heb ook nog een Bighorn te koop. Nee, nee, niet schrikken zo bedoel ik het niet Lachen Ik wil best wel eens langs komen met die van mij zodat je eens wat kan uitproberen. Misschien vind je een bighorn helemaal niet lekker zitten. En ik weet de maten van mijn zadel dus dan weet je ook meteen of die zou passen of niet. Ook heeft die van mij square skirts dus dan weet je meteen hoe dat ligt. Geheel zonder verplichtingen oid maar ik heb zelf zoveel zadel troubles gehad, dat gun ik een ander ook niet.


Wat lief van Cornelie Lovers

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 23:30

Ja, komt misschien raar over maar zo bedoel ik het niet. Bovendien is het zadel van HO goedkoper dan mijn zadel dus is het in principe niet eens interessant voor haar. Maar zij is ook een keer voor mij naar dronten toe gekomen dus kan ik op deze manier iets terug doen.

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 23:36

inderdaat lief van je cornellie maar ik weet nu al dat jou zadel niet passen gaat. over het algemeen gaan square skirts niet goed op een tinker en omdat de mijne niet bepaald lang is zou dat niet gaan. en ik heb je zadel ook wel te koop zien staan en de prijs is eigenlijk niet wat ik in gedachten had. maar toch bedankt. ps. ik dat dat jij een tijdje terug was gestopt met westernrijden en over was gegaan naar engels?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 00:06

[***] schreef:
inderdaat lief van je cornellie maar ik weet nu al dat jou zadel niet passen gaat. over het algemeen gaan square skirts niet goed op een tinker en omdat de mijne niet bepaald lang is zou dat niet gaan.


Hm, daar moet je niet meteen vanuit gaan hoor. Dat dacht ik ook eerst, maar ik heb nu pas een nieuw (nouja eigenlijk heel oud Haha! ) zadel wat heel goed op mijn tinker ligt en die is ook vrij kort. Het is best een flink zadel (een roper) en het heeft geen round skirts maar het ligt dus goed en hij heeft absoluut geen last van de skirts. In het topic: "wie was dat ook alweer....." (ff stukkie naar onderen scrollen) kun je zien dat je ook met zo'n zadel toch best nog wel een hoop tinker overhoudt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 09:51

[***] schreef:
over het algemeen gaan square skirts niet goed op een tinker en omdat de mijne niet bepaald lang is zou dat niet gaan.


Ik heb sinds twee weken een nieuw/heel oud zadel, en dat is een squareskirt. Zelfde verhaal als Sandra dus. Bij mij ligt het op een Fjord die de 1.40 meter niet eens haalt, en nog een gedrongen bouw heeft ook, dus heel korte rug.
Square of round zegt niet altijd alles.