* Jacky doet erg vreemd UPDATE hengstengedrag...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

* Jacky doet erg vreemd UPDATE hengstengedrag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 19:41

Jacky is de afgelopen drie weken al bezig om andere merries te dekken (is zelf merrie) en loopt steeds hinnikend achter andere paarden aan. Toen ik weg ging op vakantie (zit nu nog drie weken in Amerika, ben al drie weken weg) was ze hengstig aan het worden, nu heeft ze dus al drie weken dit gedrag, maar ze plast niet. In het begin vond mijn vriendin (die me op de hoogte houd) dit wel grappig, nu begint zij (en ik) zich toch zorgen te maken en stuurde me dit bericht:
Citaat:
Iemand zei: Of ze is gedekt of heeft een of andere anabole steroide binnen gekregen. Ik dacht eerst dat ze een geintje maakte maar volgens mij meent ze het. Maar als ze drachtig zou zijn hoe dan in godsnaam??? Maar het heeft iig wel met haar hormonen temaken. Maar hoe dat zo ineens kan veranderen is iedereen een raadsel! Ben benieuwd of ze het nog doet als je terug bent, kan je nog een beetje lachen Lachen


Drachtig is volgens mij geen mogelijkheid, ze is voor zover ik (en verder iedereen) weet niet gedekt, dat ze is ingespoten met anabole steroiden lijkt mij erg vergezocht, maar we hebben geen idee wat het wel kan zijn.
Wie o wie denkt het te weten, hoewel ik het nooit zeker kan weten zonder da natuurlijk... Het probleem is dat ze een manegepony is (ik rijd al vijf jaar op haar...) en dat ze op mijn manege niet snel de da erbij halen... Daardoor kan ik waarschijnlijk nooit zeker weten wat er met haar aan de hand is...
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 08-08-02 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 08:49

Wij hebben dit ook wel eens gehad bij een merrie die drie weken hengstig was. Die had ook dit soort dekneigingen. Ze had het kippenhok dus van slag. Haha! Is even door de DA behandelt en viel weer in het normale patroon.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 09:33

bij de paardendrogist heb je kruiden (weet even niet meer wat) die de hormoonhuishouding weer normaal maken.
Vorig jaar lag mijn merrie ook met haar hormonen overhoop, ze kreeg uier, terwijl ze niet eens drachtig was

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 03:14

Op een ander forum stond iets dat het door een cyste kan komen, is dit waar, aangezien ik daar zelf ook al aan gedacht had... Ik baal er echt van dat dit precies gebeurt terwijl ik op vakantie ben, de eigenaar gaat nu helemaal niet naar de DA met haar (is een manegepony), misschien dat het mij ook niet gelukt was, maar ik kan dan nog een beetje aandringen, dat het niet goed is met haar...
Ik mag mijn vriendin al bedanken dat ze me op de hoogte houdt van dit gedrag, die ziet het niet zo zitten om naar de eigenaresse te gaan en te vragen of er een DA bij kan komen...
Ik hoop dat het vanzelf overgaat, ik blijf maar duimen. Als een van de DA's me nog kan vertellen wat het misshcien is en of ik me zorgen moet maken, antwoord aub, want op deze manier is mijn vakantie ook minder fijn, omdat ik me dus zorgen maak .

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:46

Zijn die andere merries waar ze op springt niet hengstig?? Dit gedrag zie je namelijk ook bij koeien! Als een koe tochtig is of wordt springt er ook een andere koe op, zo kan de boer ook gelijk zien welke er gedekt kan worden!!
Bij ons liep ook zo'n merrie, ik zou het nog even aankijken!
Bij die merrie is het namelijk overgegaan toen de rest van de merries niet meer hengstig waren!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 18:09

Hmmmm dat weet ik dus niet, maar het klopt helemaal niet met haar normale gedrag. Ze is normaal een type die iedereen die in de buurt komt zo hard mogelijk weg trapt. Beetje a-sociaal type dus.
Dit gedrag klopt daar helemaal niet mee... Ik blijf maar hopen dat het vanzelf overgaat. ik kan er op dit moment toch niet zo veel aan doen...

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Rare merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:18

Dit verhaal doet mij ook sterk denken aan het beeld dat je ziet bij cystes op de ovaria (eierstokken). Hierdoor krijg je namelijk een verstoring in de hormoonhuishouding en dat kan dan weer leiden tot afwijkend gedrag zoals dit. Deze cystes gaan niet vanzelf over, er moet wel een keer een DA bij komen. Zie ook onder topics over merries die lang hengstig zijn.
Succes en probeer toch nog lekker te genieten van je vakantie!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 19:41

Heeft het bij zulke cystes haast dat er een DA bij komt, of is het meer een geval van er moet wel een DA bijkomen, maar echt haast heeft het niet... Als het haast heeft zal ik mijn vriendin vragen of ze met deze wetenschap naar de eigenaresse wilt gaa, om te zien of er een DA bij mag komen, anders wacht ik tot ik thuis ben en doe ik het zelf...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:58

Mijn merrie(Flair S) is momenteel 11 weken drachtig en dekt mijn andere paard nu zij hengstig is.Ze doet het hele ritueel tot het kwaad worden aan toe als die andere merrie niet stil staat..Haar moeder deed precies hetzelfde toen ze drachtig was alleen in iets mindere mate.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 18:53

Hmmmmmm de kans dat ze drachtig is is heeeeeel erg klein aangezien ze voor zover ik en verder iedereen weet niet gedekt is... Daarom zat ik zelf ook meer aan een cyste te denken...
Maar weet iemand of het haast heeft voor zo'n ding om eruit gehaald te worden, of dat het ook nog iets anders kan zijn?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 07:43

Opnieuw bericht van mijn vriendin gehad, met echt duidelijke uitleg van het gedrag: Ze gedraagt zich dus in het kort als een hengst, waarbij ze zich vooral richt op merries die dit jaar een veulen hebben gehad en die nu drachtig zijn...
Ze loopt te hinniken naar merries, schopt wat om zich heen en denkt steeds minder aan de mensen, terwijl ze juist altijd heel betrouwbaar was om mensen. Nu walst ze mensen omver en plet ze.
Dit gedrag is nu al vier weken zo, in het begin was het minder erg, het wordt dus steeds erger en mijn manege wil er nog steeds geen dierenarts bijhalen, ze kan immers nog steeds in de lessen lopen en dus geld opbrengen...
Als ik ze ervan kan overtuigen dat het iets is waar echt naar gekeken moet worden (waar ik dus van overtuigd ben) zou dat waarschijnlijk heel veel helpen. Ik begin steeds meer te twijfelen aan een cyste, die kan toch nauwelijks voor hengstengedrag zorgen...
Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar ze is 11 jaar oud (weet niet of ik dat al gezegd had) en heeft een veulen gehad toen ze 5 was...
Waarom moet dit nou haar overkomen en niet een paard bij een lief baasje die gewoon naar de dierenarts gaat... Help!

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Merrie gedraagt zich raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:10

Met de DA erbij halen bedoelde ik dat een cyste die hormonen produceert en dus dit gedrag tot gevolg heeft, niet uit zichzelf over gaat. Daarom moet de DA erbij komen. En dat hoeft echt niet meteen, maar moet wel een keer gebeuren.
Succes!

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:07

Wij hebben op de manege een paard gehad die hetzelfde gedrag vertoonde. Bij haar bleek een tumor op de eierstok te zitten. Wij (nou ja, de manegebaas) heeft haar toen zo snel mogelijk laten opereren (in Emmeloord) aangezien zo'n ding alleen maar groter groeit (kan je zien met scan). Die van ons was ook nog eens drachtig maar het veulentje is gewoon geboren en nu een mooie gezonde hengst van 5! Ook voor de merrie heeft het geen nadelige gevolgen gehad, anders dan dat ze nu een eierstok mist.