Bit niet loslaten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Bit niet loslaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 19:54

mijn pony laat het bit niet los. Ze klemt het neit vast tussen haar tanden, en ze gaat er ook niet vandoor ofzo maar ze wil er niet op knabbelen. Het zit in haar mond en daar is alles mee gezegd. Kan ik daar iets aan doen???


jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 00:03

1.Ander bit kopen (van koper,happy mouth bit,met rolletjes,even uittesten wat je paard het "lekkerst" vind)

2.Het bit iets hoger in de mond op hangen

3.Heeft ze geen haken op de kiezen?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 09:15

Wat voor'n bit heb je?
Ik zou niet snel naar een ander bit grijpen maar je kan iets van argentaan etc proberen.
Bit hoger ophangen vind ik echt Note Done Boos! doe je het paard alleen maar zeer mee en dat helpt geen bal.

Hoe is je paard in de aanleuning?
Mijn paard is (vind ik) heel fijn te rijden maar is ook niet zo'n knabbelpaard en dien schuimt ook amper.
De hengst die ik nu rijd speelt heel erg veel met het bit schuimt heel erg veel en ik vind het eigenlijk een tikkie onrustig rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:06

aan de andere kant kan je beter een bit te hoog hangen dan te laag, dat is extreem vervelend op de tanden als dat contact maakt. kortom je bit moet gewoon goed liggen. laat iemand met ervaring hier even naar kijken.

ik zou me niet teveel zorgen maken om dat knabbelen als de rest wel goed gaat. sommige paarden knabbelen nou eenmaal niet heel veel. het schijnt dat argentaan speekselproductie bevordert, dus als je het echt wilt kan je dat proberen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-07-02 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:34

Over het bit te hoog of te laag inhangen, het beste is natuurlijk gewoon om het op de juiste hoogte in te hangen en dan kan het beter te hoog hangen dan te laag. Maar met jonge paarden en paarden die lange tijd niks gedaan hebben kan het handig zijn om ze net wat hoger op te hangen zodat ze de tong er niet over gooien.

En voor de rest kan ik niet beoordelen vanaf hier waarom jouw pony het bit niet loslaat.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 11:46

Nimber schreef:
Bit hoger ophangen vind ik echt Note Done Boos! doe je het paard alleen maar zeer mee en dat helpt geen bal.

Je doet je paard er geen pijn mee,en het is echt een oplossing.Natuurlijk hang je hem niet zo hoog op dat het zeer doet,maar het heeft bij mijn paard echt geholpen! Wat een overdreven reactie zeg...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 14:17

jamylover"]
[quote="Nimber schreef:
Bit hoger ophangen vind ik echt Note Done Boos! doe je het paard alleen maar zeer mee en dat helpt geen bal.

Je doet je paard er geen pijn mee,en het is echt een oplossing.Natuurlijk hang je hem niet zo hoog op dat het zeer doet,maar het heeft bij mijn paard echt geholpen! Wat een overdreven reactie zeg...
[/quote]
Of het pijn doet weet ik niet maar het kan soms helpen maar niet in het geval van niet loslaten.
Misschien hing jouw bit wel te laag?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 15:22

Iets hoger ophangen voorkomt dat het paard het bit vast kan pakken,en net als wat jij zegt,de tong er niet overheen kunnen gooien.De regel is dat je 2 plooien bij de mond mag zien.

Ander bit helpt vaak,ik heb nu een happymouth bit erin zitten,daardoor ontspant ze wat meer.Je kan met een ander bit zoals een Argentaan,iets met kopen,een dubbelgebroken of met rolletjes de tong prikkelen...Tis net wat je paard lekker vind.Als hij echt niet kauwt heb jij bij divoza op de site ook bij "speciale" bitten een bit met een soort sleutelhangertje eraan,stimuleert ook om erop te kauwen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 15:32

Je ken wel met bitten gaan klooien maar of dat nou daadwerkelijk zoveel zin heeft vraag ik me af, ik verafschuw geen verandering van bit als et echt niet anders kan en een keer iets anders proberen kan ontzetend verhelderend werken maar om nou als ze niet genoeg kauwen een tongspeler gaan gebruiken....

Happy Mouth vind ik ook ontzettende rotbitten, als ik verhalen hoor van mensen uit mijn omgeving die er absoluut niet tevreden over zijn. Ik denk dus ook dat je met 'gewoon' het beste af bent.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 15:38

De meningen zijn hierover verdeeld,mijn paard ontspant zich er veel meer door.Maarja voor elk paard is er wel een geschikt bit.

En om nou te blijven doorklooien,dan zou ik toch echt een ander bit proberen... Lachen Heb je een scherp bit? Probeer dan is een vriendelijk bit!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 15:45

Wat is er overdreven aan mijn berichtje dan?
Je gaat een bit gewoon niet hoger hangen klaar een bit hoort normaal te hangen niet te hoog niet te laag.
Steef ik ben het met je eens dat een bit een gaatje hoger kan helpen bij jonge paarden maar het gaat nu niet over tongen over het bit gooien maar om een paard dat trekt/ vasthoud. dat is een ruiterfout waarom dan een bit hoog hangen.

happy mout vind ik ondingen gaan erg snel kapot doordat en scherpe randen ingebeten worden helaas zelf al een paard met een kapotte mond gehad door 1 keer met een nieuw bitje te rijden..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:30

Nimber schreef:
Wat is er overdreven aan mijn berichtje dan?

Zelfs in boeken waar de paardvriendelijke manier nog gebruikt wordt staat dit als hint tegen dieren die het bit vastpakken...

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 22:55

...

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 22:55

En dat zegt genoeg..
sorry voor de noneliner, maar het ging me dus bewust om het onderschrft :-D

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 00:25

Nimber schreef:
Steef ik ben het met je eens dat een bit een gaatje hoger kan helpen bij jonge paarden maar het gaat nu niet over tongen over het bit gooien maar om een paard dat trekt/ vasthoud. dat is een ruiterfout waarom dan een bit hoog hangen.



Kijk, dat bedoelde ik nou ook, en je kunt het terugvinden in de berichtjes hierboven!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 08:30

hehe en dat bedoel ik nou ook.
enne jamylover mijn mening is een bit hoger hangen omdat de ruiter zelf niet loslaat geen paardvriendelijke manier maarja wie ben ik Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 23:20

ik zou gewoon eerst proberen om zelf het paard los te laten, Vaak houden paarden vast wanneer de ruiterhand vast is. ik heb het zelfde prob gehad met renske, en ik zocht het altijd bij het paard en het bit,

tot deze instructrice, mij heelsnel vertelde dat ik mijn klauwe losser en ontspannender moest laten. Nu na 2 weken houdt mijn meissie het bit niet meer vast en ik mijn handen niet meer.

succes groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers