Dekens...watvoor, wanneer, enz!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Dekens...watvoor, wanneer, enz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 14:06

Hoi allemaal!

Ik heb wat vraagjes alvast!
Mijn pony is nu 3, en in mei ingereden. Hij heeft tot mei ook in de wei gestaan, zomer en winter, dag en nacht. Nu hij onder het zadel is, wil ik hem kort in zijn vacht houden...
Is dat moeilijker omdat hij 3 jaar buiten heeft gestaan?
En waneer moet ik met dekens beginnen?
En Watvoor soort deken in welke maanden?(dikte, enz)
En welke merken dekens zijn aan te raden?

Nou, het zijn veel vragen, maar ik hoop dast jullie ze kunnen beantwoorden!
Alvast bedankt!

Groetjes iris

Tattie

Berichten: 45
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 14:24

mij vriendin heeft dat ook gehad met haar pony'tje ( mijn vzpony ) en ze heeft in herfst ( ong. oktober ) al een overgangs deken op gedaan en en daarna steeds dikkere dekens en als het steedskouder word en ze krijgt toch weer een dikke vacht dan dubbele deken het heeft echt geholpen als ze het maar warm heeft zodat ze geen dikke vacht krijgt xxx tatjana ( ik hoop dat je er wat aan heb

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 18:41

Bedankt!
Heb je dan alleen niet erg veel dekens nogig?
Ik had er een stuk of 5, maar die zijn voor misty nu te klein, moet dus allemaal nieuwe kopen:S ai, word een beetje duur!:(

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 20:59

Fijne vraag, ben ik ook erg benieuwd naar. Is het slim om in bijvoorbeeld midden september (als het kouder wordt) te beginnen met een zomerdeken en dan een maandje later 200 grams en dan opvoeren?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 21:10

ja inderdaad ik was ook al bezig want ik wil ook een fijn sportpaardje houden en niet een bolletje wol Haha!
ik was zelf ook van plan om met een zomerdeken te beginnen, maar wanneer en wanneer moet je veranderen en wanneer weer afbouwen enzo... Haha!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 21:56

haa, ben dus niet de enige met deze vraag!
En is er ook een manier om het niet TE duur te maken, met minder dekens dus?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 21:57

ik heb een overvloed aan dekens, maar ja, dat ben ik.
ik heb een zomerdeken, tussendeken(200 gram geloof ik)en natuurlijk winterdeken(2 trouwens, 1 iets dikker dan de andere)
ik begin al vrij snel met de zomerdeken(mijn pony staat trouwens wel in een buitenbox)
ik zou het gewoon even aankijken met jou pony, ik denk niet dat daar echt een standaard voor aan te geven is.
het ene paard staat te zweten onder een vliegendeken als mijn pony onder een zomerdeken staat en niet eens klam is.
ik zou, vooral als je pony lang op het lang heeft gestaan of aanleg heeft voor een dikke vacht(bijv.door ras)vroeg beginnen, als je dan merkt dat hij eronder zweet kun je het altijd nog veranderen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:37

Die van mij staat nu ook af entoe met een deken op als ik weet dat het s nachts koud gaat worden ze moet voor de keuring en ben er achter dat ze erg snel haar schiet dus als het een week koud is gaat er een deken over. In eind september krijgt ze een deken op en dan opbouwen naar steeds een dikkere. Het is goed dat je je paard kort in de vacht houd als ze moeten werken. Als ze een dikke vacht hebben en ze zweten erg kost dat erg veel energie om het lichaam op temperatuur te houden

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:16

hey
toen ik mijn paardje kocht (februari 2001) was het precies een bol wol. Wel schattig, maar altijd kletsnat na het rijden...
Hij stond gewoon in een buitenstal en in de morgen een paar uurtjes buiten. Toen ik hem dan kocht verhuisde hij naar een binnenstal (op dezelfde manege) en ging nog steeds buiten...
Ik weet niet hoe het kwam, maar vorige winter had hij echt niet zo'n dikke vacht als het jaar daarvoor Verward Verward Hij heeft trouwens geen enkel deken opgehad Verward Dus kwam evengoed zonder deken buiten...

Hij staat nu op een andere stal en is zelfs nog korter geworden in zomervacht dan vorig jaar..
De enige dekens die ik heb is een fleece zweetdeken voor in de winter na het rijden, en een wollen uitrijdeken (zelf gemaakt dan nog wel) om naar de manege te stappen.
Verder zou ik normaal een vliegenuitrijdeken moeten krijgen van divoza, maar ze laten niks van zich horen Boos! Boos! Boos! en kga ook weer een nieuw vliegendeken kopen (het vorige is gesloopt op de wei...)

Als je wil beginnen met dekens zou ik een lucht zomerdeken nemen en zo rond begin september ofzo. Dan tegen oktober / november kun je een wat dikker deken opleggen. Ligt aan de temperatuur he
xxx

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:24

half september met koud weer een deken op (overgangsdeken of onderdeken met zomerdeken). Na het rijden zomerdeken op om afkoeling te voorkomen. DAn eind oktober (tegen de eerste nachtvorst aan) een 300 grams winterdeken op, ook dag en nacht. Dan heb je dus een korte vacht in de winter.
Helaas heeft m'n verzorgpaard afgelopne jaar tot half november zonder deken buiten gelopen, daarna ineens dag en nacht deken op. Hierdoor was ze in maart wel weer lekker 'kaal'.