Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-11 18:39

Ik word er echt stapelgek van!! Waar haal ik in vredesnaam dat geld vandaan?! Studeren wordt echt een straf op deze manier!!

Mijn voorbeeld: ik hoop in mei af te studeren aan de Pabo. Tijdens de Pabo ben ik er achter gekomen dat ik toch het liefste op het VMBO les geef. Alleen, met je Pabo-diploma (met VMBO-aantekening) mag je van de wet slechts 3 jaar lesgeven. Na deze tijd ben je verplicht om een tweedegraadsbevoegdheid te halen. Leuk allemaal, maar die moet wel betaald worden..

Ik weet dat ik in aanmerking KAN komen voor de lerarenbeurs, maar dan zal ik wel eerst een baan moeten vinden in onderwijsland. Ik heb ook naar andere opleidingen in deeltijd verkort gekeken, maar helaas pindakaas dat kan ik dus echt niet betalen!

Meer bokkers die in dit schuitje zitten? :(


Anoniem

Re: Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:41

Tsja, de regering is blut dus kunnen wij gaan dokken :D
Vind het echt belachelijk... Ik heb er een tijdje over gedacht om na mijn HBO Propedeuse een WO studie te doen, maar hier in NL krijg je die kans dus niet meer zonder dat de overheid je portemonnee leegtrekt.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:45

Wat jammer. Ik zou als het niet anders is eerst een tijdje gaan werken en zodra de financiën het toelaten het alsnog gaan doen. Ik neem aan dat je nog jong bent.

Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:46

Wil je studeren moet je het nog zelf betalen ook. Belachelijk :')

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-11 18:46

Nee, inderdaad. De scholen waar ik informatie heb opgevraagd rekenen allemaal 7000 euro PER JAAR. Snap dat de scholen er niets aan kunnen doen, zij krijgen geen subsidie meer voor die studenten. Maar ik vind het werkelijk SCHANDALIG voor een land wat zichzelf voor wilt doen als 'kenniseconomie'.. Bahbah!!
Ik geloof dat alleen Fontys een andere regeling heeft, maar daar moet ik mij nog even in verdiepen.

@Boras: Daar heb ik ook nog over nagedacht. Het is alleen zo dat wij binnen nu en een jaar een huis willen kopen (huren nu, lang verhaal) en er dan ook geen ruimte is om 'ook' nog voor een studie te sparen. Ik word volgende week 24 dus het werk lonkt wel. Ik wil alleen meer dan mijn Pabo-diploma, want daar kun je echt heel weinig mee... En dan daar nog eens bij dat ik niet in het basisonderwijs zou willen werken (krom, i know :') )
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 14-11-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:47

Ik zat met dezelfde regeling. Ik heb er toen alleen voor gekozen om mijn 1e HBO studie niet volledig af te maken. (Met het diploma kon ik ook niet wat ik zou willen en er speelde meer mee) Maar hier door kom ik wel onder de regeling uit. Propeudse telt bij mij weten niet mee voor deze regeling trouwens?

Mijn vriend zit wel met hetzelfde, hij studeerd dit jaar af en wil daarna graag een master doen. Hij komt waarschijnlijk niet onder de regeling uit.

Maar je moet binnen drie jaar een tweedegraads halen? Je kunt proberen of je in die drie jaar wel een werkgever kan vinden die de optie bied om door te leren?

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:49

Ik had er bij mijn antwoord niet op gerekend dat de prijs per jaar zo belachelijk hoog zou zijn.
Ik vraag me af wat die kosten rechtvaardigt. Als je nu zou doorleren voor astronaut... Maar voor leraar vmbo? ;(
Laatst bijgewerkt door Boras op 14-11-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-11 18:49

Judith_ schreef:
Maar je moet binnen drie jaar een tweedegraads halen? Je kunt proberen of je in die drie jaar wel een werkgever kan vinden die de optie bied om door te leren?


Ja dat mag daarna in principe nog. Wanneer je aan de studie zou beginnen ben je in principe dan al bevoegd omdat ik al wel een andere lesbevoegdheid bezit. Weer een andere kromme regel :+

Ik vind het allemaal gewoon %) |o :$ en _-:(
en ook nog :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:51

Judith_ schreef:
Ik zat met dezelfde regeling. Ik heb er toen alleen voor gekozen om mijn 1e HBO studie niet volledig af te maken. (Met het diploma kon ik ook niet wat ik zou willen en er speelde meer mee) Maar hier door kom ik wel onder de regeling uit. Propeudse telt bij mij weten niet mee voor deze regeling trouwens?

Mijn vriend zit wel met hetzelfde, hij studeerd dit jaar af en wil daarna graag een master doen. Hij komt waarschijnlijk niet onder de regeling uit.

Maar je moet binnen drie jaar een tweedegraads halen? Je kunt proberen of je in die drie jaar wel een werkgever kan vinden die de optie bied om door te leren?



Jawel hoor, na die propedeuse kom je ook in aanmerking voor de boete. Master mag wel, weet niet precies meer hoe dat zat.
Wat een 'kenniseconomie' is NL.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-11 18:51

Boras schreef:
Ik had er bij mijn antwoord op ook niet gerekend dat de prijs per jaar zo belachelijk hoog zou zijn.
Ik vraag me af wat die kosten rechtvaardigt. Als je nu zou doorleren voor astronaut... Maar voor leraar vmbo? ;(


Scholen krijgen nu een soort subsidie van de staat voor elke student. Om er voor te zorgen dat die geldkraan dicht kan en er meer mensen gaan werken (=meer belasting binnenhalen) hebben ze besloten dat de studenten die na een HBO-diploma geen recht meer hebben die subsidie voor de scholen. Daarom mogen scholen vanaf komend schooljaar zelf bepalen wat zij voor een collegegeld aan die studenten vragen.. :'(

Anoniem

Re: Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:54

Bizzybijtje. De langstudeerboete bedoel je? Een propedeuse telt niet als afgemaakte HBO en (bij mijn hogeschool iig) een volgende opleiding wordt dan ook niet als tweede HBO gezien.

Anoniem

Re: Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:55

Nee, je krijgt toch een boete als je langer over je studie doet dan 'gepland'?
Als je na 1 jaar stopt met je HBO-studie (als je je P dus hebt) en je begint met een andere studie, heb je voor zover ik weet wel degelijk met die boete te maken.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-11 18:57

Ik geloof ook dat Bizzybijtje gelijkt heeft, Judith_. Ik zou dit toch eens navragen bij onze vrienden van de IB-groep!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:58

Nee, dat dacht ik ook maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Voor de meeste studies staat 4 jaar, je mag een jaar langer er over doen en daarna krijg je een boete. Als je een P haalt en dan stop heb je die studie 1 jaar gedaan. Begin je aan de volgende en rond je die binnen 4 jaar af (of iig binnen 5 jaar) krijg je geen boete. Pas wanneer je langer dan 5 jaar over één studie doet.

Tenminste dat is mij verteld. :)
[edit] .. volgens duo en mijn hoge school.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:59

Joh - ik heb mijn hele rechtenstudie zelf betaald. Ik had al een studie gedaan. Hoeveel moet de staat betalen aan mensen die verkeerde studies maar gewoon helemaal afmaken?

Ga lekker lesgeven. En sparen voor je extra bevoegdheid. Weet je des te beter waar je het voor doet.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:01

Dus samengevat vind je het oneerlijk dat de belastingbetaler jou tweede studie niet wil betalen, omdat het toch normaal is dat je iets gaat studeren waar je niet in wil werken, en een huis wilt kopen?

Nee hoor, dan stel ik de verbouwing van mijn badkamer gerust even uit, betaal nog wat extra belasting, en dan mag jij lekker goedkoop nog een opleiding doen :+

Alle gekheid op een stokje. Gewoon gaan werken en centjes opzij zetten, of bij je baas om een opleiding vragen.

Overal waar ik ben, ben jij niet....


Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:01

Is dit iets?

http://www.bachelors.hu.nl/los/Onderwij ... osten.aspx

Kopopleiding leraar 2e graads


Een interessante kans voor hbo-bachelors en wo-bachelors: word leraar! Als werken met jongeren je trekt, ben je met een afgeronde hbo- of wo- bacheloropleiding en een aanvullende kopopleiding (in voltijd) op je plek in het onderwijs. Je kunt werken in het beroepsonderwijs (vmbo en mbo) en in het algemeen vormend onderwijs (havo en vwo). Met een praktijkgerichte kopopleiding van een jaar is het mogelijk om in één jaar je tweedegraads bevoegdheid te halen. Scholen voor voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie zijn op zoek naar mensen die hun enthousiasme voor hun vak willen overbrengen op jongeren. Mensen die willen samenwerken in een team van professionals dat samen voor jongeren betekenisvol onderwijs wil opzetten.
En de werkgelegenheid is in het onderwijs de komende jaren goed tot heel goed.

Na de hbo Kopopleiding van Hogeschool Utrecht heb je je tweedegraadslesbevoegdheid. Om de opleiding te starten moet je al in het bezit zijn van een bachelordiploma dat direct aansluit bij een schoolvak.

Extra jaar studiefinanciering
De overheid wil de doorstroom van studenten naar een kopopleiding stimuleren. Het ministerie van OCW stelt daarom een extra jaar studiefinanciering beschikbaar. Voor de toekenning daarvan zijn de normale voorwaarden van het IBG van toepassing.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-11 19:11

Ik zeg niet dat ik verkeerd gekozen heb, ik wil alleen een iets andere richting uit waar gelijk weer 100.000 regeltjes aan verbonden zijn. Ik vind dat hele bureaucratische gebeuren gewoon ellendig!
En het is niet dat ik niet zou willen sparen voor zoiets, maar ik vind 7000 euro per jaar wel erg veel voor iemand die net klaar is met school.

@boras: nee dat is voor mensen die vanuit een studierichting (techniek, economie, enz) alsnog het onderwijs willen en een onderwijsbevoegdheid willen halen. Die zijn met 1 jaar helemaal klaar om voor de klas te gaan.. 8)7
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 14-11-11 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:12

Judith_ schreef:
Nee, dat dacht ik ook maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Voor de meeste studies staat 4 jaar, je mag een jaar langer er over doen en daarna krijg je een boete. Als je een P haalt en dan stop heb je die studie 1 jaar gedaan. Begin je aan de volgende en rond je die binnen 4 jaar af (of iig binnen 5 jaar) krijg je geen boete. Pas wanneer je langer dan 5 jaar over één studie doet.

Tenminste dat is mij verteld. :)
[edit] .. volgens duo en mijn hoge school.


Ja, maar een WO studie duurt langer dan 4 jaar ;)

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:15

Amaryllis schreef:
Ik zeg niet dat ik verkeerd gekozen heb, ik wil alleen een iets andere richting uit waar gelijk weer 100.000 regeltjes aan verbonden zijn. Ik vind dat hele bureaucratische gebeuren gewoon ellendig!
En het is niet dat ik niet zou willen sparen voor zoiets, maar ik vind 7000 euro per jaar wel erg veel voor iemand die net klaar is met school.



Die 7.000 is nog niet veel, daar gaat alsnog een pak subsidie tegenaan. Kijk eens hoe het in bijvoorbeeld Amerika geregeld is, dan mag je nog in je handjes knijpen met dat bedrag.

Overal waar ik ben, ben jij niet....

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:26

Bizzybijtje schreef:
Judith_ schreef:
Nee, dat dacht ik ook maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Voor de meeste studies staat 4 jaar, je mag een jaar langer er over doen en daarna krijg je een boete. Als je een P haalt en dan stop heb je die studie 1 jaar gedaan. Begin je aan de volgende en rond je die binnen 4 jaar af (of iig binnen 5 jaar) krijg je geen boete. Pas wanneer je langer dan 5 jaar over één studie doet.

Tenminste dat is mij verteld. :)
[edit] .. volgens duo en mijn hoge school.


Ja, maar een WO studie duurt langer dan 4 jaar ;)

Volgens mij staat voor de meeste WO studies juist wel gewoon 4 jaar hoor, een paar uitzonderingen daargelaten :=

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:29

Amaryllis schreef:
@boras: nee dat is voor mensen die vanuit een studierichting (techniek, economie, enz) alsnog het onderwijs willen en een onderwijsbevoegdheid willen halen. Die zijn met 1 jaar helemaal klaar om voor de klas te gaan.. 8)7


Ja sorry, ik zie het nu ook.
Jij kunt na de pabo prima lesgeven, maar je mist de kennis van een vakgebied nog.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:30

Bij de meeste WO studies is het toch wel gebruikelijk om nog een master te doen dus dan kom je ook bij extra collegegeld.
Ik loop er zelf ook tegen aan, ik zit nu in het 3e jaar van mijn HBO opleiding en als ik een fatsoenlijke baan wil zal ik hierna toch nog een andere opleiding moeten doen.
Al heb ik zelf dan wel voor de langste weg gekozen en wil ik nog een WO bachelor doen + master dus ik ben dan nog 5 jaar bezig. Hier kies ik zelf voor en ik snap best dat je dan geen stufi meer krijgt, maar je moet zooo veel meer college geld betalen.

Sneeuw88

Berichten: 1161
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Groningen/Texel

Re: Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:32

Tsja.. ik wilde ook dolgraag een 2e HBO studie gaan volgen, maar omdat het zo bizar duur is heb ik gekozen voor een schakeljaar en aansluitend een WO-master. Omdat ik echt nog niet klaar ben om al de arbeidsmarkt op te gaan.. Baal er nog steeds wel van hoor, maar ik kon ook geen 14.000 ophoesten

None are so hopelessley enslaved than those who falsely believe they are free

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Die verrekte nieuwe regels voor een 2e HBO-studie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:37

Ik heb een WO-studie afgerond en ga nog een tweede master doen, de lerarenopleiding. Is een eenjarige MA en daarvoor krijg ik een extra jaar stufi. Ik weet niet of dat voor het HBO geldt, maar er zijn leuke beursen en subsidies van het ministerie. Daar werd ik ook nog op gewezen, kan erg hoog oplopen! FF de website checken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annamk, L_iek, pluisje88 en 16 bezoekers